پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تست فنی تویوتا کمری هیبرید

تست فنی تویوتا کمری هیبرید

تویوتا کمری یکی از محبوب ترین خودروها و شناخته شده ترین محصولات تویوتا در ایران است که به دوام، زیبایی و رفاه شهرت فراوان دارد. اما تویوتا کمری هیبرید یک گام فراتر رفته و علاوه بر تمام این موارد دوستدار محیط زیست نیز هست.   به نقل از مجله تخت گاز چقدر به محیط‌زیست خود […]

javankhodro
پنجشنبه - ۲۴ تیر ۱۳۹۵

تویوتا کمری یکی از محبوب ترین خودروها و شناخته شده ترین محصولات تویوتا در ایران است که به دوام، زیبایی و رفاه شهرت فراوان دارد. اما تویوتا کمری هیبرید یک گام فراتر رفته و علاوه بر تمام این موارد دوستدار محیط زیست نیز هست.

 

به نقل از مجله تخت گاز

چقدر به محیط‌زیست خود اهمیت می‌دهید؟ با شنیدن اسم شهرهای شلوغ و پرترافیک نخستین منظره‌ای که در ذهنتان نقش می‌بندد چیست؟ حتما هوایی غبار گرفته است و شهروندانی که با ماسکی روی بینی در خیابان‌ها تردد می‌کنند! هر ساله تعداد قابل توجهی از افراد به سبب آلودگی هوا و محیط‌زیست جان خود را از دست می‌دهند. پس خودروها و وسایل نقلیه تنها با تصادف و سانحه‌هایی از این قبیل جان مردم را نمی‌گیرند. آلایندگی و گازهای سمی خارج شده از خودروها نیز می‌تواند بلای جان مردم باشد. اما با رو به اتمام بودن سوخت‌های فسیلی و افزایش آلودگی هوا، خوشبختانه چند سالی است که خودروسازهای بزرگ برای تامین نیروی محرکه محصولاتشان به فکر استفاده از سوخت‌های غیرفسیلی افتاده‌اند.

پیشرانه‌هایی که با برق، هیدروژن، الکل و… کار می‌کنند، این روزها بیشتر از قبل در صنعت خودروسازی فراگیر شده‌اند. یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین سیستم‌های تولید نیرو در خودروهای امروزی، سیستم‌های هیبرید است. هیبرید در لغت، ترکیبی معنی می‌شود. پیشرانه‌های هیبرید نیز ترکیبی هستند و در همه آنها یک موتور برقی، با یک پیشرانه بنزینی، دیزلی و … جفت و ترکیب شده و نیروی محرکه خودرو را تامین می‌کند. یکی از پیشگامان استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی، بزرگ‌ترین خودروساز دنیا یعنی تویوتا است. استفاده از پیشرانه‌های دوست‌دار محیط زیست، در اکثر کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا جا افتاده. به لطف تلاش‌های شرکت ایرتویا (وارد کننده انحصاری محصولات تویوتا و لکسوس)، پای خودروهای دوست‌دار محیط‌زیست به ایران نیز باز شده، اما باید قبول کرد که هنوز هم آگاهی مردم نسبت به این‌گونه خودروها کم است. البته این مساله چندان دور از ذهن نیست. چرا که اگر از تعداد محدود ب‌ام‌و 8i با قیمت نجومی و وضعیت نامشخص پلاک و تعداد انگشت‌شمار بنزهای 400S هیبرید ناوگان تشریفات فاکتور بگیریم، تنها هیبریدهای بازار ایران را محصولات تویوتا و لکسوس تشکیل می‌دهند.

تست فنی تویوتا کمری هیبرید تست فنی تویوتا کمری هیبرید

نخستین خودرو هیبریدی که پایش به ایران رسید، لکسوس h200CT بود و بعد از آن سبد محصولات هیبرید ایرتویا با تویوتا پریوس (پرفروش‌ترین خودرو هیبرید دنیا) ، تویوتا کمری هیبرید و لکسوس h300NX تکمیل شد. به لطف همکاری صمیمانه شرکت ایرتویا، فرصتی دست داد تا یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های هیبرید بازار جهانی و دومین محصول هیبرید تویوتا در ایران، یعنی کمری هیبرید را مورد آزمون خیابانی قرار دهیم.

شرایط ویژه کمری فیس‌لیفت

نکته‌ای که در روز تست توجهمان را به خود جلب کرد، هوای آلوده تهران و شهر پنهان شده در غباری بود که در منظره لوکیشنی که برای عکاسی انتخاب کرده بودیم کاملا مشخص بود. یک پارادوکس معنادار، میان یک خودرو با‌ آلایندگی پایین و دوست‌دار محیط‌زیست و شهری که از هوای آلوده رنج می‌برد!

تویوتا کمری در ایران سابقه درخشانی دارد. سدانی که از سال ۱۹۸۲ تاکنون روی خط تولید تویوتا قرار دارد. (البته اگر سلیکا کمری مدل ۱۹۷۹ را به عنوان اولین نسل حساب نکنیم). کمری نخستین بار با مدل 30XV قدم به ایران گذاشت. خودرویی که علی‌رغم قابلیت‌های حرکتی مناسبش، به خاطر واردات محدود و وجود رقیبی قدرتمند به اسم نیسان ماکسیما، کمتر مورد توجه قرار گرفت. اما در نسل بعدی یعنی مدل 40XV بود که کمری ناکامی‌های قبل را جبران کرد و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سدان‌های وارداتی در ایران تبدیل شد. یک سدان خانوادگی بزرگ، بادوام و قابل اطمینان که اتفاقا طراحی زیبا و ماندگاری نیز داشت. 40XV نخستین مدل کمری بود که از پیشرانه هیبرید نیز بهره می‌برد. اما این مدل محبوب در سال ۲۰۱۱ جای خود را به نسل جدید با طراحی دگرگون شده (البته بیشتر در کابین) داد. خودرویی که در ایران نیز حضور پیدا کرد و حالا رقبای بیشتری از قبل پیش‌رو داشت.

تست فنی تویوتا کمری هیبرید

برای سال ۲۰۱۵ اما، تویوتا، کمری 50XV را دست خوش تغییراتی کرد. خوشبختانه بر اساس سیاست‌گذاری ایرتویا، نمونه فیس‌لیفت کمری مخصوص بازار آمریکا وارد کشور می‌شود. خودرویی که وسعت تغییرات آن بیشتر از یک جراحی پلاستیک ساده است و باید انصاف داد که فیس‌لیفت ۲۰۱۵ کمری، از نظر ظاهری و ماهیت فنی، داستانی کاملا متفاوت با قبل دارد.

سنت‌شکنی در طراحی بدنه

جالب است بدانید بیش از ۲۰۰۰ قطعه در نسخه فیس‌لیفت کمری نسبت به قبل تغییر کرده‌اند. تویوتا در این نسخه پا روی یکسری از اصول خود گذاشته، سنت‌شکنی کرده و سدانی با طراحی شبیه به آوالون خلق کرده است. در قسمت جلو، چراغ‌های جدید با جلو پنجره بزرگ که فرمی نزدیک به فرم جلوپنجره مدل‌های جدید لکسوس دارد، هماهنگی جالبی ایجاد کرده. البته از نقش پروژکتورهای عمودی روی سپر جلو نیز در افزایش ابهت ظاهری کمری نمی‌توان گذشت. نمای جانبی همان چیزی است که در مدل قبلی شاهد آن بودیم، اما از افزایش ۴.۵ سانتی‌متری طول خودرو و اضافه شدن یک فلاپ براق به پشت لچکی عقب نمی‌توان گذشت.

با مشاهده طراحی قسمت عقب، علاقه‌تان به کمری دوچندان می‌شود. چراغ‌های بزرگ و کشیده با چراغ‌های عقب لکسوس ES شباهت‌هایی دارند و یک قطعه کرومی براق میان چراغ‌ها، زیبایی این قسمت را تکمیل کرده است. البته بهتر بود برای خروجی اگزوز روی سپر محل مناسبی تعبیه می‌شد تا جلوه اسپرت این قسمت افزایش می‌یافت و فرم سپر عقب از سادگی خارج می‌شد.

تست فنی تویوتا کمری هیبرید تست فنی تویوتا کمری هیبرید

هم‌چنین در مدل‌های فول‌آپشن، مواردی نظیر دستگیره کرومی درها، رینگ‌های اسپرت آلومینیومی و سانروف، مواردی هستند که جذابیت ظاهر کمری را دوچندان می‌کنند. به هر حال، با برانداز ظاهر کمری به عنوان یک سدان خانوادگی، ظاهرش را جا افتاده، هماهنگ و ماندگار ارزیابی کردیم که نسبت به رقبای کره‌ای، اصالت و وقار بیشتری دارد.

همان‌طور که اشاره شد، نسخه فیس‌لیفت کمری در 2 نوع هیبرید و معمولی (مجهز به موتور بنزینی) وارد کشور می‌شود. در روز آزمایش نمونه هیبرید کمری را انتخاب کردیم تا خوانندگان را بیشتر با نحوه عملکرد و تفاوت‌های خودروهای هیبرید آشنا کنیم. در نمای ظاهری، از نخستین مواردی که ظاهر نمونه هیبرید کمری را از نمونه معمولی متمایز می‌کنند، می‌توان به زمینه آبی رنگ برند تویوتا در جلو و عقب و حک شدن نوشته HYBRID روی گلگیرهای جلو و صندوق بار اشاره کرد.

کابین آرامش بخش

با باز شدن درها و ورود به کابین، فضایی جادار و راحت در مقابل‌مان قرار می‌گیرد. صندلی‌ها کاملا نرم و راحت هستند و یک سانتی‌متر فاصله محوری بیشتر نسبت به قبل باعث شده تا فضای پای صندلی‌های عقب بیشتر شود. ارگونومی و چیدمان مناسب کابین باعث شده تا هنگام قرار گرفتن پشت فرمان کمری، احساس کنید مدت زیادی است که سوارش می‌شوید و به آن عادت دارید! فضای کابین خیلی ساده طراحی شده و از شلوغی گیج‌کننده‌ای که در کابین خودروهای کره‌ای شاهد هستیم، خبری نیست. دوخت سفیدرنگ و پوشش نرم روی داشبود سبب می‌شود حس کیفیت بهتر به خوبی به سرنشینان القا شود. هم‌چنین استفاده از تریم باکیفیت طرح چوب در کنسول جلو جلوه لوکس کابین را دوچندان می‌کند. البته در بعضی نقاط از قطعات پلاستیکی نیز استفاده شده که از کیفیت مناسبی برخوردارند.

در نمونه‌های فول‌آپشن، پوشش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان روکش شده با چرم طبیعی، همان چیزهایی هستند که از کابین یک سدان نیمه لوکس انتظار دارید. یکی از آپشن‌های خاص موجود در کمری جدید، شارژر بی‌سیم موبایل است. کمری هیبرید در 3 تیپ تجهیزاتی LE، SE و XLE عرضه می‌شود. که نمونه XLE به عنوان کامل‌ترین نسخه، از تجهیزاتی هم‌چون تهویه اتوماتیک مجزا برای سرنشینان جلو و عقب، صندلی برقی ۸ جهته راننده و ۴ جهته سرنشین جلو، مانیتور ۷ اینچی لمسی و ۱۰ اسپیکر JBL، دوربین دید عقب و سامانه کی‌لس بهره می‌برد. کروز کنترل، تهویه اتوماتیک و دوربین دید عقب نیز مواردی هستند که در تمام نمونه‌ها به چشم می‌خورند. البته گفتنی است در بعضی نمونه‌های سفارشی نمایشگر سامانه BSM (نقطه کور) روی آینه جانبی نصب می‌شود.

تست فنی تویوتا کمری هیبرید

مروری بر عملکرد سیستم هیبرید

این‌بار پشت فرمان یک خودرو هیبرید قرار گرفته‌ایم. خودرویی که شرایطی متفاوت با خودروهای تک‌سوز دارد. دکمه استارت را فشرده، آمپرهای پشت فرمان روشن می‌شود اما کوچک‌ترین صدایی به گوش نمی‌رسد. بدون شک اگر اطلاعاتی راجع به نحوه عملکرد خودروهای هیبرید نداشته باشید، هنگام درجا کار کردن پیشرانه گمان می‌کنید خاموش است و مجددا اقدام به فشردن دکمه استارت می‌کنید! پس پیش از هر چیز، اجازه دهید تا از نحوه عملکرد پیشرانه کمری هیبرید بیشتر برایتان بگوییم.

همان‌طور که اشاره شد، سیستم هیبرید در کمری از 2 پیشرانه برقی و بنزینی تشکیل شده. پیشرانه بنزینی یک موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری است که به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها VVT.i مجهز شده و به تنهایی قادر است ۱۷۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. اما موتور الکتریکی ۶۵۰ ولت که از باتری‌های هیبرید نیکل متال MH Ni با عمر ۱۵ سال تشکیل شده است و در کنار پیشرانه بنزینی، مجموع قدرت تولیدی را به حدود ۲۰۰ اسب‌بخار می‌رساند.

وقتی اسم پیشرانه برقی به میان می‌آید، خیلی‌ها این پرسش را که موتور برقی چگونه شارژ می‌شود مطرح می‌کنند و به دنبال یک سیم و دوشاخه برای شارژ خودرو هیبرید هستند! اما این‌گونه نیست و پیشرانه بنزینی هنگامی که وارد مدار می‌شود، موتور برقی را نیز شارژ می‌کند. در حالت استارت، اگر موتور الکتریکی از شارژ کافی برخوردار باشد، پیشرانه بدون هیچ صدایی روشن می‌شود. اما در صورت اتمام شارژ باتری‌ها، پیشرانه بنزینی وارد مدار شده و آنها را شارژ می‌کند. در حقیقت پپیشرانه الکتریکی تنها در سرعت‌های کمتر از ۴۵ کیلومتر، ایست، دنده عقب و عدم حرکت در سربالایی به طور مستقل کار می‌کند.

گوشتان را برای شنیدن صدای پیشرانه تیز کنید!

صفحه کیلومترشمار به سبک خودروهای هیبرید طراحی شده و به جای نشان‌گر دورشمار، از نشان‌گر حالت‌های موتور استفاده شده است. ترمزدستی پدالی را با فشار پا آزاد کرده و جعبه دنده CVT.e را در حالت D قرار می‌دهیم. بدون فشار به پدال گاز و تنها با برداشتن پا از روی پدال ترمز، کمری بدون هیچ صدایی شروع به حرکت می‌کند. در این شرایط سکوتی مطلق بر کابین حکم‌فرماست. چراکه عایق‌بندی کف‌پوش خودرو نسبت به قبل ۳۰ درصد بهبود داشته و در کل کمتر صدایی از بیرون به فضای کابین نفوذ می‌کند. هم‌چنین به لطف کیفیت مونتاژ دلچسب، کوچک‌ترین صدای اضافی از قطعات کابین شنیده نمی‌شود و همه این موارد در کنار پیشرانه بی‌صدا، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا راننده بتواند صدای نفس کشیدن سرنشینان عقب را نیز بشنود!

تست فنی تویوتا کمری هیبرید

همان‌طور که اشاره شد، موتور برقی تنها در سرعت‌های پایین در مدار قرار دارد. با فشار دادن پدال گاز و اقدام به شتاب‌گیری، پیشرانه بنزینی وارد مدار شده و صدای غرش کمری بلند می‌شود. در این حالت، عقربه نشان‌گر وضعیت موتور از eco روی حالت POWER می‌رود. در حالت ECO حساسیت پدال گاز کم شده و همه‌چیز در جهت مصرف سوخت پایین‌تر تنظیم می‌شود. اما با تغییر فرم رانندگی و میزان فشار به پدال گاز، کامپیوتر خودرو حالت POWER را انتخاب می‌کند که در این حالت حساسیت پدال گاز بیشتر می شود و حس می‌کنم دقت فرمان زیر دستم نیز بیشتر از قبل شده و اطلاعات بیشتری از سطح مسیر را در اختیارمان قرار می‌دهد.

حین کار کردن پیشرانه بنزینی، پیشرانه برقی نیز شارژ می‌شود. از یک خودرو هیبرید توقع چنین شتاب و کشش چشم‌گیری را نداشتیم. در حقیقت بسیاری تصور می‌کنند با این خودروها تنها می‌توان آرام و بدون هیجان رانندگی کرد. اما کمری این‌گونه نیست. حتی در حال حرکت با سرعت بالای ۶۰ کیلومتر نیز با فشار پدال گاز دماغه خودرو از زمین بلند می‌شود. هندلینگ کمری نیز در کلاس خود کاملا دلچسب است. در سرعت‌های بالا با خیال راحت خط عوض می‌کنیم و حتی در پیچ‌ها و دوربرگردان‌ها کمی شیطنت کرده و پدال گاز را فشار می‌دهیم. اما باز هم کمری کنترل خود را حفظ می‌کند و علی‌رغم دیفرانسیل جلو بودن، کمتر دچار کم‌فرمانی می‌شود.

روی کنسول وسط 2 دکمه mode EV و mode ECO قرار دارد. با فشردن دکمه EV، تنها موتور برقی در مدار قرار می‌گیرد. این حالت بیشتر برای فضاهای بسته، پارکینگ‌ها و یا رانندگی آرام هنگام شب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در این حالت نیز با کاهش شارژ باتری‌ها، پیشرانه بنزینی وارد مدار می‌شود تا اقدام به شارژ باتری‌ها کند. نکته جالب اینجاست که در حالت برقی می‌توان از سیستم تهویه استفاده کرد تا در مصرف بنزین صرفه‌جویی شود.

هم‌چون اکثر خودروهای هیبرید، برای کمری نیز یک گیرباکسCVT.e در نظر گرفته شده. در این گیرباکس خبری از ضربه هنگام تعویض دنده و افت دور موتور نیست و شتاب‌گیری یکنواخت انجام می‌شود. گیرباکس کمری از 2 موتور 1MG و 2MG تشکیل شده که چرخ دنده‌هایی سیاره‌ای دارد. وضعیت B در گیرباکس بیشتر به درد حرکت در سراشیبی‌ها می‌خورد. در این حالت از دور گرفتن خودرو جلوگیری می‌شود و سرعت کاهش پیدا می‌کند.

عملکرد سیستم ترمز در مجموع قابل‌قبول است و نسبت به قبل پیشرفت چشم‌گیری داشته. هم‌چنین سیستم کمکی BA در ترمزهای ناگهانی، قدرت ترمز را افزایش می‌دهد. از سایر سامانه‌های کنترل حرکت در کمری نیز می‌توان به SST (توقف هوشمند)، TRC (کنترل لغزش) و VSC (کنترل پایداری) اشاره کرد. به علاوه ۱۰ عدد ایربگ (۲ عدد در جلو، ۲ عدد پرده‌ای، 2 عدد زانویی و ۴ عدد جانبی) به همراه اسکلت‌بندی محکم درها و بدنه، ایمنی سرنشنیان را تامین می‌کنند.

کمری هیبرید با وزن ۱۵۸۰ کیلوگرم، ظرف ۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. مصرف سوخت نیز از سوی کمپانی، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶ لیتر اندازه‌گیری شده و با بهره بردن از پیشرانه برقی و باک ۶۴ لیتری، به نظر می‌رسد آدرس پمپ‌بنزین‌های اطراف‌تان را نیز فراموش کنید و به سایر ماشین‌هایی که در صف پمپ بنزین ایستاده‌اند لبخند بزنید!

تست فنی تویوتا کمری هیبرید_نمای داخلی تست فنی تویوتا کمری هیبرید_ نمای داخلی تست فنی تویوتا کمری هیبرید_نمای داخلی تست فنی تویوتا کمری هیبرید_کنسول

در انتها

فراگیر شدن خودروهای هیبرید در بازار را باید به فال نیک گرفت. این خودروهای پاک و کم‌مصرف ناجیان محیط‌زیست و هوایی هستند که هر روز تنفس می‌کنیم. البته تعداد این خودروها در کشور هنوز هم نسبت به سایر خودروهای بنزینی کمتر است و تکنولوژی هیبرید در ایران به طور کامل جا نیافتاده. اما از تلاش‌های شرکت ایرتویا در معرفی و شناساندن خودروهای هیبرید به مردم نباید گذشت. از آن‌جایی که قیمت خودروهای برقی و هیبرید از خودروهای معمولی بالاتر است، در تمام کشورهای دنیا، برای افرادی که از این خودروها استفاده می‌کنند، مزایایی در نظر گرفته می‌شود. در ایران نیز برای خودروهای هیبرید مجوز طرح ترافیک رایگان در نظر گرفته شده تا مردم با دلگرمی بیشتری به سمت خرید این خودروها بروند.

کمری هیبرید در مجموع سدانی جادار، راحت، ایمن، کم‌مصرف و بادوام است که در رانندگی‌های تحت فشار و هیجانی می‌تواند بخشی از نیاز راننده را پاسخ دهد. البته روند تکمیل سبد محصولات هیبرید شرکت تویوتا به همین جا ختم نشده و با برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های شرکت، تعدادی دیگر از محصولات هیبرید تویوتا و لکسوس در راه کشور هستند.

به سبب بهره بردن خودروهای هیبرید از موتور برقی، بسیاری از مردم از خدمات پس از فروش این خودروها نگرانی دارند و شاید همین مساله برای خرید آنها را دچار تردید کند. اما عمر ۱۵ ساله باتری کمری، حداقل ۱۵ سال شما را در روند حفاظت از محیط‌زیست شریک و خیال‌تان را از خرابی‌های احتمالی راحت می‌کند. هم‌چنین با تعلیم دیدن تکنسین‌های نمایندگی‌های مختلف شرکت ایرتویا در دوره‌های تخصصی تویوتا ژاپن و آشنا شدن با تکنولوژی هیبرید؛ تعمیر، نگهداری و سرویس این خودروها حتی از خودروهای بنزینی نیز آسان‌تر شده و برای نگهداری آنها هیچ نگرانی و مشکلی وجود ندارد.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی