پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نسل جدید سراتو کوپ EX

نگاهی به سراتو کوپ EX

بچه ببر رام شده یا گربه خانگی؟ تا مدتی پیش اگر با بودجه‌ای محدود به دنبال هیجان کوپه‌های اسپرت بودید و هدف‌تان هم فقط خرید خودرو صفر کیلومتر بود، بدون شک سراتو کوپه اصلی‌ترین گزینه پیش رویتان به شمار می‌آمد. یک کوپه کره‌ای با درصد کنترل شده‌ای از هیجان و البته هزینه‌های پایین‌تر و شرایط […]

javankhodro
جمعه - ۵ آذر ۱۳۹۵

بچه ببر رام شده یا گربه خانگی؟

تا مدتی پیش اگر با بودجه‌ای محدود به دنبال هیجان کوپه‌های اسپرت بودید و هدف‌تان هم فقط خرید خودرو صفر کیلومتر بود، بدون شک سراتو کوپه اصلی‌ترین گزینه پیش رویتان به شمار می‌آمد. یک کوپه کره‌ای با درصد کنترل شده‌ای از هیجان و البته هزینه‌های پایین‌تر و شرایط نگهداری راحت‌تر نسبت به سایر گزینه‌های پیش‌رو. اما از زمانی‌که نسل جدید کیا سراتو معرفی شد و جای مدل قبلی را در بازار گرفت، نقش مدل کوپه آن در مارکت ایران کمتر از قبل شد. کوپ، پس از مدل‌های سدان و هاچ‌بک، سومین طراحی جدید ۲۰۱۴ کیا در سری فورته به شمار می‌رود. سراتو کوپ جدید در بازار جهانی، رقبایی هم‌چون هوندا سیویک کوپه، سایون TC و هیوندای النترا کوپه را در مقابل خود می‌بیند. اما همان‌طورکه اشاره شد واردات آن به ایران محدودتر از قبل شده و فعلا به صورت شخصی وارد کشور می‌شود و خبری از نمونه‌های شرکتی آن نیست. فرصتی دست داد تا نگاهی کوتاه به نسل جدید سراتو کوپ در ایران داشته باشیم و از ویژگی‌ها و تغییرات آن برایتان بگوییم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 نسل جدید سراتو کوپ EX

طراحی

سراتو جدید در کره با نام 3K و در سایر بازارها با نام فورته شناخته می‌شود. طراحی مدل کوپ نسبت به قبل دستخوش تغییراتی اساسی شده و به جز پیکره اصلی و فرم منحصر‌به‌فرد شاسی‌اش، دیگر نقطه مشترکی با قبل ندارد. طول، عرض و ارتفاع کوپ جدید بیشتر از قبل است و این تغییر ابعاد باعث شده تا عضلانی‌تر و حجیم‌تر از قبل به نظر برسد. البته این افزایش حجم به قیمت زیاد شدن وزن تمام نشده و استفاده از فولاد با مقاومت بالا، کاهش وزن سراتو کوپ را در پی داشته است. باید به این نکته اشاره کرد که دیگر خبری از حجم اغراق‌آمیز گلگیرها نیست و تمام نقاط بدنه با یکدیگر نسبتی هماهنگ دارند. البته هنوز هم پنجره‌های جانبی بزرگ کمی با ماهیت کوپه خودرو ناهماهنگ هستند و شاید این مورد باب میل هر سلیقه‌ای نباشد. نمونه چراغ‌های جلو با گرافیک جذاب و لامپ‌های LED، در مدل سدان هم قابل مشاهده است. اما سپر و جلو پنجره مدل کوپه به کلی تغییر یافته حس خشونت را بیشتر منتقل می‌کند. رینگ‌های اسپرت ۱۸ اینچی با طراحی خاص‌شان به همراه خط منحنی شکل پایین در‌ها و گلگیرهای عقب، زینت‌بخش نمای جانبی شده است.

 نسل جدید سراتو کوپ EX  نسل جدید سراتو کوپ EX

بر خلاف سراتو کوپ نسل قبل که در نمای عقب از ضعف طراحی رنج می‌برد، زیباترین قسمت بدنه کوپ جدید بخش انتهایی و فرم خاص طراحی چراغ‌ها است. سپر حجیم عقب با یک دیفیوز بزرگ، شبرنگ‌های روی سپر و بالچه خوش‌فرم روی صندوق بار، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا زیبایی این قسمت را تکمیل کنند. البته در این میان می‌توان به محل قرارگیری دوربین دید عقب روی باله انتقاد کرد. این محل قرارگیری دید مناسبی از فضای عقب را برای دوربین به ارمغان آورده، اما تا حدی به زیبایی طراحی قسمت عقب لطمه زده است. در کل باید به زیبایی طراحی نسل جدید سراتو کوپ نمره قبولی داد. مخصوصا نمونه مورد بررسی که از رنگ مشکی برای بدنه بهره می‌برد و همین موضوع باعث می‌شد تا ابهت نمای ظاهری دو چندان شود. اما با تمام این تفاسیر، سراتو در نمای ظاهری هنوز هم خودرو خشنی نیست و در جذابیت و درندگی به پای رقیبی هم‌چون تویوتا 86GT نمی‌رسد.

کابین

با قرار گرفتن داخل کابین با فضایی روبه‌رو می‌شویم که هیچ شباهتی با قبل ندارد. کیفیت متریال جهش قابل توجهی داشته است و حالا از پرداخت مبلغ پرداختی برای سراتو بیشتر از قبل لذت می‌برید. طراحی کنسول جلو شباهت زیادی با کنسول نمونه سدان دارد و طرح کربنی روی داشبورد جلوه اسپرت کابین را دوچندان کرده است. افزایش ابعاد بدنه باعث شده تا فضای کابین نسبت به قبل بزرگ‌تر شود. به علاوه ۵ سانتی‌متر به فضای پاها اضافه شده و راحتی صندلی‌های جلو نسبت به قبل بیشتر شده است. البته تنظیم دستی صندلی‌های جلو برای یک کوپه با قیمت ۱۳۰ میلیون تومانی قابل توجیه نیست. اما وجود گرمکن برای صندلی‌های جلو شرایط را کمی بهتر می‌کند. پوشش چرمی صندلی‌ها کیفیت مناسبی دارد و فرم اسپرت صندلی‌های جلو، در پیچ‌های تند به خوبی سرنشینان را در جای خود نگه می‌دارد. فرمان اسپرت سراتو تعداد زیادی دکمه را روی خود جای داده که در نگاه اول کمی گیج‌کننده است. هم‌چنین روکش استیل سوراخ دار پدال‌ها، فرم اسپرت مجموعه نشان‌دهنده‌های پشت فرمان و پدال‌های تعویض دنده در این قسمت، نوید یک رانندگی هیجانی با سراتو کوپ را می‌دهند.

 نسل جدید سراتو کوپ EX

در فضای ردیف عقب، سراتو کوپ همواره برتر از سایر هم‌کلاسان خود بوده و مثل قبل فضای مناسبی (نسبت به یک کوپه اسپرت) را در اختیار سرنشینان ردیف عقب قرار می‌دهد. صندلی‌های این قسمت هم‌چون GT86 غیر قابل استفاده نیستند و هم‌چون جنسیس کوپه روی آنها احساس خفگی به سرنشینان دست نمی‌دهد. اما دو سرنشین این قسمت اگر قامتی بلند داشته باشند، در بخش فضای پا دچار مشکل خواهند شد و با توجه به شیب سقف، سایش سر آنها با پوشش فومی سقف اجتناب‌ناپذیر است. صندوق بار سراتو کوپ نیز با توجه به ماهیت کوپه و اسپرت آن فضای مناسبی دارد. صندوق بار بزرگ‌تر از قبل است و ورودی عریض‌تری دارد.

پشت فرمان

با قرار گرفتن پشت فرمان سراتو کوپ، موقعیت منحصربه‌فردی نسبت به سایر کوپه‌های هم‌رده را تجربه خواهید کرد. محل نشیمنگاه راننده هم‌چون GT86 به زمین نزدیک نیست و پنجره‌های بزرگ جانبی باعث شده‌اند تا دید به اطراف مناسب باشد. همان‌طورکه اشاره شد، موقعیت قرارگیری دوربین عقب نیز باعث شده تا فضای مناسبی تحت پوشش قرار بگیرد و پارک با سراتو کاملا آسان باشد. کیا، سراتو کوپ را با 2 پیشرانه مختلف عرضه می‌کند. مدل SX از پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد و قادر است ۲۰۱ اسب‌بخار قدرت تولید کند. پیشرانه این مدل با ولاستر توربو و سراتو SX هاچ‌بک مشترک است و از تفاوت‌های ظاهری آن با مدل معمولی، می‌توان به دیسک‌های بزرگ‌تر، رینگ‌های متفاوت و 2 خروجی اگزوز در عقب اشاره کرد.

اما مدل مورد بررسی، با پسوند EX شناخته می‌شود و یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ را در دل خود جای داده است. تمام سراتو کوپ‌های وارد شده به کشور از نوع EX هستند و فعلا خبری از حضور مدل توربو در ایران نیست. حجم پیشرانه نسبت به قبل ۴۰۰ سی‌سی کاهش پیدا کرده و مصرف سوخت کمتری دارد، اما به اندازه قبل قدرت تولید می‌کند و سقف توانش به ۱۷۳ اسب‌بخار در دور ۶۵۰۰ می‌رسد. محور متحرک جلو از جذابیت سواری با کوپ کاسته و نمی‌گذارد از گشتاور ۲۰۹ نیوتن‌متری برای شیطنت در پیچ‌ها استفاده کنید. اما کشش خودرو خصوصا در دورهای بالا مناسب است و پیشرانه به خوبی از پس وزن ۱۳۵۰ کیلوگرمی بر می‌آید.
فرمان از سیستم FLEX STEER بهره می‌برد و در 3 حالت نرمال، کامفورت و اسپرت تنظیم می‌شود. در حالت اسپرت سفتی فرمان بیش از 2 حالت دیگر می شود و دقت بالای آن در سرعت‌های بالا به کمک راننده می‌آید. در حالت کامفورت اما فرمان گیج است و نرم بیش از حد آن باعث می‌شود تا در پیچ‌های نگرانی از انحراف خودرو دوچندان شود. متعادل‌ترین حالت اما، حالت نرمال است که بیشتر در مسیرهای شهری و پرترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 نسل جدید سراتو کوپ EX

کیا برای سراتو کوپ جدید 2 جعبه دنده ۶ سرعته در نظر گرفته است که یکی از نوع دستی و دیگری اتوماتیک است. اکثر مدل‌های واردشده به کشور و همین‌طور مدل مورد بررسی، از گیرباکس اتوماتیک برخوردارند. عملکرد گیرباکس اتوماتیک نمره قبولی را به خود اختصاص می‌دهد. در تعویض دنده‌ها و معکوس‌های ناگهانی هوشیار عمل می‌کند و تعویض دنده‌ها با آن کاملا نرم و بدون به اصطلاح لگد زدن به اتاق انجام می‌شود. اما کلاچ مدل‌های مجهز به گیرباکس دستی سفت است و در رانندگی‌های طولانی مدت راننده را خسته می‌کند. با توجه به دیفرانسیل جلو بودن سراتو، هنگام ورود به پیچ‌های تند با سرعت‌های بالا، میل به انحراف و کم‌فرمانی قابل لمس است، اما در کل پایداری خودرو مناسب است و در تعویض خطوط با سرعت‌های بالا به راننده اطمینان می‌دهد.
اگر از آن دسته جوان‌هایی هستید که هنگام سواری با کوپه اسپرت‌تان شیشه‌ها را پایین داده و ازصدای اگزوزها لذت می‌برید، با سراتو کوپ به مشکل برمی‌خورید و باید به فکر یک منبع اگزوز اسپرت باشید. چرا که صدای پیشرانه و اگزوز آن به هیچ عنوان هیجان‌انگیز نیست. سواری سراتو کوپ نه نرمی یک سدان راحت را دارد، نه خشکی بیش از حد کوپه‌ای نظیر 86GT. عایق‌بندی کابین آن نیز مناسب است و سروصداهای اضافی را به خوبی فیلتر می‌کند.

 نسل جدید سراتو کوپ EX  نسل جدید سراتو کوپ EX

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی