پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مازراتی کواتروپورت در قاب تصویر

نسل پنجم و ششم مازراتی کواتروپورت در قاب تصویر ملاقات با گرانقیمت ترین سدان ایتالیایی ایران این همان محصولی است که باید مازراتی خیلی زودتر معرفی می‌کرد. هم از لحاظ فنی شما را راضی می‌کند هم از نظر ظاهری نگاه دیگران را به سمتتان می‌کشاند. کواتروپورت جدید به خوبی نیاز شما را برای رانندگی اسپرت […]

javankhodro
یکشنبه - ۷ تیر ۱۳۹۴

نسل پنجم و ششم مازراتی کواتروپورت در قاب تصویر

ملاقات با گرانقیمت ترین سدان ایتالیایی ایران

این همان محصولی است که باید مازراتی خیلی زودتر معرفی می‌کرد. هم از لحاظ فنی شما را راضی می‌کند هم از نظر ظاهری نگاه دیگران را به سمتتان می‌کشاند. کواتروپورت جدید به خوبی نیاز شما را برای رانندگی اسپرت و تجملی برآورده می‌کند. زیباتر، سریع‌تر و دوست‌داشتنی‌تر شده است. طراحی داخلی و خارجی کواتروپورت جدید آشکارا با نسل قبل تفاوت دارد. در کواتروپورت جدید دیگر خبری از چراغ‌های بیضی ساده جلو و ناهماهنگی با چراغ‌های مربعی شکل عقب نیست. مازراتی باید زودتر از اینها از طراحان بنام و مطرح دنیا استفاده می‌کرد. طراحی کواتروپورت جدید این‌بار به‌دست شرکت معروف پینین فارینا سپرده نشد، بلکه لورنزو روماسیوتی یکی از طراحان سابق پینین فارینا عهده دارد طراحی این سدان لوکس بود. تیم طراحی مازراتی گویی با آرامش و وقت فراوان به طراحی کواتروپورت جدید پرداخته‌اند. در یک دست لیوان قهوه و در دست دیگر نیز قلم مخصوص طراحی داشتند. طراحی کواتروپورت جدید قابل ستایش است. طراحی که می‌توان رگه‌هایی از آن را در محصول جدید مازراتی یعنی گیبلی نیز مشاهده کرد. این دو خودرو شباهت غیرقابل انکاری بایکدیگر دارند. تشخیص این دو مدل از یکدیگر برای افراد عادی چندان آسان هم نخواهد بود.

مازراتی در ایران توسط شرکت خدمات پس از فروش آرتاتاک موتور وارد کشور می‌شود. هم‌زمان با عرضه این خودور در بازارهای جهانی شاهد ورود آن به ایران نیز هستیم. البته لازم به‌ذکر است که اولین کواتروپورت جدید در ایران به‌صورت گذرموقت در شهر اصفهان رویت شد. مازراتی کواتروپورت جدید را می‌توان به عنوان گران‌قیمت‌ترین سدا ایتالیایی بازار معرفی کرد.

به بهانه ورود نسل جدید کواتروپورت ملاقاتی با این سدان لوکس ترتیب دادیم. ملاقاتی که در آن خبری از آزمایش فنی و رانندگی در سطح شهر نبود. در این گزارش قصد داریم به بررسی اختلاف‌هایی که در نسل پنجم و ششم کواتروپورت وجود دارد بپردازیم. حدود5سال پیش فرصتی پیش آمد تا از نزدیک به بررسی فنی کواتروپورت S نسل پنجم بپردازیم. به همین خاطر برخی از تصاویر آن خودرو را در این گزارش استفاده می‌کنیم.

کواتروپورت را بهتر بشناسیم

مازراتی کواتروپورت در کلاس سدان‌های لوکس و مجل قرار دارد. رقیب اصلی این سدان ایتالیایی دوبرند معروف آلمانی یعنی مرسدس بنز Sکلاس و ب‌ام‌و سری7 است. اگر بخواهیم رقیب دیگری را برای این مازراتی درنظر بگیریم می‌توانیم به لکسوس LS اشاره کنیم. این خودرو در نوامبر سال 2012 تولید و در سال 2013 روانه بازار شد. یکی از اصلی ترین تفاوت‌‌ها در کواتروپورت جدید استفاده از پیشرانه جدید توئین توربو است.

طراحی این خودرو تغییر قابل توجهی داشته است. برخی از علاقه‌مندان به خودرو طراحی نسل قبلی را بیشتر می‌پسندند و برخی دیگر نیز از طراحی کواتروپورت جدید خرسند هستند. به عقیده نگارنده نسل پنجم کواتروپورت دارای ظاهری تجملی و خیلی رسمی‌ است. وقتی درون این خودرو هستید گویی به یک مهمانی مجلل و خاص دعوت شده‌اید. اما این موضوع در نسل ششم کواتروپورت تاحد قابل توجهی فرق دارد. ظاهر خودرو در عین ذات لوکس آن حسی اسپرت را نیز به بیننده القا می‌کند. پس نیازی نیست که برخوردتان را با دیگران خشک و سنگین کنید. کواتروپورت جدید از همه نظر قابل تقدیر و تحسین است، فقط باید هدفتان خرید این خودروی میلیاردی مشخص کنید. رانندگی اسپرت یا رانندگی آرام و با پرستیژ. کواتروپورت تمام سلیقه‌های رانندگی با سدان لوکس را برایتان به همراه دارد.

maserati (2) maserati (1)

 

توضیح عکس:

لورنزو روماسیوتی طراح اصلی نسل ششم مازراتی کواتروپورت. وی در سال 1948 در شهر مودنای ایتالیا به دنیا آمد. فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه پلی تکنیک تورین است. درسال 1973 وارد شرکت Pininfarina شد. وی در طول فعالیت در این شرکت طراحی سمت‌های مختلفی از جمله، مدیر ارشد اجرایی، عضو هیأت مدیره، مسئول تحقیق مدل‌های کانسپت، معاون مدیر بخش الکترونیکی و… منصوب شد. Lorenzo Ramaciotti درمدت زمانی که با پینین فارینا همکاری می‌کرد در پروژه‌های بزرگ و مطرحی سهیم بود. فراری360، Maranello، مودنا، انزو، F430 و 612 اسکاگیلیتی از جمله خودروهایی بودند که قلم طراحی و ایده‌های وی در آنها نیز استفاده شده است. وی در سال 2005 با اعلام استعفا از پینین‌فارینا خارج شد. بعد از آن در گروه فیات مشغول به فعالیت شد و در سال 2011 به همراه Marco Tencone خودرو شاسی بلند کانسپت Kubang را برای مازراتی طراحی کرد. خودرویی که انقلاب جدیدی در طراحی محصولات مازراتی به همراه داشت. بعد از آن روماسیوتی نسل ششم کواتروپورت را با ظاهری بسیار متفاوت معرفی کرد. خودرویی که طراحی آن با دیگر محصولات تولیدی مازراتی تفاوت داشت و زیبایی و تجمل‌گرایی در آن به راحتی قابل احساس بود. مازراتی گیبلی نیز از دیگر شاهکارهای طراحی لورنزو روماسیوتی است. گیبلی در سال 2014 وارد بازار شد.

 

Maserati-مازراتی

Maserati-مازراتی

همان‌طور که در تصویر می‌بینید طراحی چراغ‌های جلو و جلوپنجره حس یک خودروی خنگ یا ناراحت را به شما القا می‌کند. اما در نسل جدید کواتروپورت این موضوع به سبب طراحی چراغ‌های کشیده و سپر پهن به همراه جلوپنجره بزرگ کاملاً حس یک خودروی آماده برای مبارزه را احساس می‌کنید. در نسل قبلی کاپوت خودرو با توجه به پیشرانه 8سیلندر تا حدودی کوچک‌تر طراحی شده است. در کواتروپورت جدید همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید کاپوت بخش عمده‌ای از جلوی خودرو راپوشانده است و در اطراف گلگیرها و چراغ جلو امتداد یافته است.

  • Maserati-مازراتی

    Maserati-مازراتی

درقسمت کناری نیز ارتفاع شیشه‌‌ها کاهش یافته و تا حد قابل توجهی قوس‌دار طراحی شده است. در کواتروپورت جدید رینگ‌های متنوع‌تری برای مشتریان در نظر گرفته شده. چهار نوع رینگ مختلف در ابعاد19 تا 21 اینچ. اگر از نمای کناری به کواتروپورت قدیمی ‌نگاه کنید تنها حس یک خودروی لوکس به شما القا می‌شود، اما در کواتروپورت جدید بخاطر طراحی خاص و همچنین باریک بودن شیشه‌‌ها و خط کمر قوس‌دار حس و حال خودرویی لوکس و اسپرت برایتان تداعی خواهد شد. یکی دیگر از تغییرات در کواتروپورت جدید استفاده از شیشه سوم یا همان به اصطلاح لچکی برای سرنشینان عقب است. در کواتروپورت جدید راهنمای کنار گلگیر و عبارت Pininfarina حذف شده است. هواکش‌های سه‌تایی گلگیرجلو و نشان برند مازراتی در انتهای ستونC از جمله شباهت‌های هر دو نسل به حساب می‌آید.

مازراتی علاوه بر طراحی جدید و خاص محصول خود از یک پیشرانه جدید نیز در این مدل استفاده کرده است. کواتروپورت جدید با دو پیشرانه 6 و8 سیلندر خورجینی عرضه می‌شود. اما تنها مدل GTS از پیشرانه 8سیلندر 3.8لیتری بهرمند است. دیگر مدل‌های کواتروپورت از پیشرانه 6سیلندر خورجینی 3لیتری توئین توربو برخوردار هستند. حجم دقیق این پیشرانه 6سیلندر 2979 سی‌سی است. در 5500 دور بردقیقه 410 اسب بخار قدرت و در بین 1500تا5000 دور بردقیقه نیز 550 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تاصد این مدل نیز 5.1ثانیه و حداکثر سرعت آن284 کیلومتر درساعت است. اما نسل پنج کواتروپورت با پیشرانه 8سیلندر 4.2 و 4.7لیتری عرضه شد. پیشرانه 4.2لیتری تنها 395 اسب بخار و 460 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانه 4.7لیتری نیز 433 اسب بخار قدرت و 490 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. جدای از مشخصات فنی، طراحی درپوش پیشرانه نیز در نسل ششم به زیبایی صورت گرفته است و شلوغی و در هم بودن نسل پنجم را ندارد.

  • Maserati-مازراتی

    Maserati-مازراتی

اگر نوشته Maserati را از انتهای خودرو برداریم، به غیر از اگزوزهای دوتایی در طرفین سپر دیگر هیچ وجه تشابهی بین نسل پنجم و ششم کواتروپورت پیدا نخواهید کرد. طراحی عقب کواتروپورت به کلی دستخوش تغییرات اساسی شده است. خبری از چراغ‌های مربعی شکل نیست. چراغ‌های عقب برخلاف نسل پنجم که مربعی بودند و یک تکه، به‌صورت کشیده و دوتکه طراحی شده‌اند. چراغ‌هایی که از نظر طراحی هماهنگی قابل قبولی با چراغ‌های جلو دارند. در کواتروپورت جدید محل نصب پلاک حذف شده و در صندوق عقب به صورت یکدست طراحی شده است.

در کابین همه چیز عوض شده به غیر از آرم سه شاخه مازراتی روی فرمان. کابین کواتروپورت قدیمی‌ تاحد قابل توجهی شلوغ طراحی شده است. استفاده از دکمه و ادوات‌های مختلف در سرتاسر کابین حتی در دو طرف پشت فرمان و روی غربیلک، کابین شلوغی را برای راننده و سرنشینان تداعی می‌کند. اما درون کابین کواتروپورت جدید همه چیز فرق کرده است. ترکیب چوب و چرم جلوه‌ای لوکس به کابین بخشیده. در طراحی داخلی کواتروپورت تا آنجایی که امکانش بود دکمه‌های اضافی حذف شده است.

کنسول میانی برای سرنشینان عقب نیز ظاهری جدید پیدا کرده است. اما عملکرد ادوات و کنترل‌‌ها هیچ تفاوتی نداشته است. همچنین در کواتروپورت جدید سرنشینان عقب همانند سرنشینان جلو از گرم‌کن صندلی بهره‌مند هستند.

  • Maserati-مازراتی

کنسول مرکزی در کواتروپورت جدید دارای ظاهری لوکس و ساده است. در این مدل جعبه دنده 8سرعته ساخت ZF جایگزین جعبه دنده6سرعته شده است. همچنین در کنار اهرم دنده دکمه‌های مختلفی برای سبک رانندگی درنظر گرفته شده است. با فعال کردن این دکمه‌‌ها هم می‌توانید صدای خروجی اگزوز را تغییر دهید و هم میزان نرمی ‌و خشکی سیستم فنربندی و فرمان را تنظیم کنید.

درپایان ضمن تشکر از حسین جمامی مالک خودرو، از محمد مقدم جهت هماهنگی‌های لازم برای تهیه این گزارش تشکر می‌کنیم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی