پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ملاقات با رنو داستر 2013

ملاقات با رنو داستر 2013 برادر بزرگ تندر نوشته : صدرا حداد – سپهر زنگنه عکس : آرش شیخ الاسلامی‌   مدت‌ها بود که خبرهای ضد و نقیضی در خصوص ورود رنو داستر، شاسی‌بلند اقتصادی تولید مشترک رنو و داچیا به ایران شنیده می‌شد، این خبرها چندی پیش با چاپ آگهی پیش فروش مدل 2014 […]

javankhodro
سه شنبه - ۹ تیر ۱۳۹۴

ملاقات با رنو داستر 2013

برادر بزرگ تندر

نوشته : صدرا حداد سپهر زنگنه
عکس : آرش شیخ الاسلامی‌

 

مدت‌ها بود که خبرهای ضد و نقیضی در خصوص ورود رنو داستر، شاسی‌بلند اقتصادی تولید مشترک رنو و داچیا به ایران شنیده می‌شد، این خبرها چندی پیش با چاپ آگهی پیش فروش مدل 2014 داستر توسط نگین موتور (نماینده رسمی‌رنو در ایران) در روزنامه‌ها سرانجام رنگ واقعیت به خود گرفتند.

vk در کنار دو کمپانی رنو و داچیا، شرکت‌های ریز و درشت مختلفی به مونتاژ این خودرو در کشور‌های برزیل، هند، روسیه، کلمبیا و‌اند ونزی می‌پردازند تا این خودرو اقتصادی، با پایین‌ترین قیمت ممکن در هر منطقه به دست مشتریان برسد.

چندی پیش از تحویل اولین رنو داسترها به مشتریان ایرانی، نمونه 2013 این خودرو را در خیابان‌های امارات مورد بررسی قرار دادیم که ماحصل این بررسی را در ادامه می‌خوانید.

duster

duster

داستر در یک نگاه

داستر را از بسیاری جهات می‌توان همان لوگان شاسی بلند نام گذاری کرد، خودرویی با طراحی ساده و نه چندان زیبا، امکانات رفاهی معدود و پیشرانه‌ای بی‌خرج و معمولی، اما از سوی دیگر داستر می‌تواند پتانسیل‌های نهان لوگان در عبور از مسیر‌های خارج جاده‌ای را در حد نهایت به نمایش بگذارد، افزایش فاصله کف خودرو از سطح زمین تا حد 21 سانتی‌متر در کنار تعیین زاویه ورود و خروج مناسب به مسیر‌های ناهموار، نوید بخش همین مسئله‌اند .

برای داستر، طیف نسبتا وسیعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی قابل سفارش هستند که از گزینه‌های صرفا اقتصادی 1.2 لیتری تا نمونه‌های 2 لیتری مشترک با مگان را شامل می‌شوند. در کنار 7 پیشرانه قابل سفارش، 3 نوع گیرباکس برای این خودرو طراحی شده، 5 دنده دستی، 6 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک. با این حساب داستر بر خلاف سایر برادران خود تنوع فنی بالایی دارد و البته این تنوع فنی شامل حال سیستم‌های انتقال قدرت هم می‌شود، آنچنان که نمونه پایه به‌صورت دیفرانسیل جلو طراحی شده اما امکان خریداری نمونه‌های دو دیفرانسیل (غیر دائم) نیز وجود دارد که در زمینه تعلیق عقب نیز با نمونه‌های دیفرانسیل جلو متفاوت هستند. جالب‌تر آنکه گونه‌های دو دیفرانسیل (4×4) تنها با گیرباکس شش سرعته دستی عرضه می‌شوند و نمونه‌های تک دیفرانسیل به گیرباکس اتوماتیک چهار سرعته (مشترک با رنو مگان) مجهزند، با این حساب عجیب نیست که نمونه‌های 4×4 از دیفرانسیل سنگین‌تری نیز بهره می‌برند و در جدال با مسیر‌های پر شیب، بسیار توانمند تر از گونه گیرباکس اتوماتیک تک دیفرانسیل ظاهر می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که داستر در دو تیپ شهری و آفرود عرضه می‌شود. گونه تک دیفرانسیل مجهز به گیرباکس اتوماتیک با وزن کمتر، فضای حمل بار بیشتر و هندلینگ‌ اندکی بهتر، برای کاربرد‌های جاده‌ای و شهری مناسب است و گونه دو دیفرانسیل دستی نیز گزینه‌ای مناسب و اقتصادی برای رفتن کوه و صحراست.

duster

duster

طراحی

طراحی ظاهری این خودرو همانند لوگان، ساده و تشکیل شده از خطوط و حجم‌های شکسته است. از سوی دیگر چراغ‌های بزرگ با طراحی گرافیکی ساده چهره‌ای نه چندان مدرن و دلچسب به داستر می‌دهد.

داستر برای سال 2014 در نقاطی مانند چراغ‌ها و جلو پنجره دچار تغییر شده که تا حدودی چهره ساده این خودرو را قابل قبول‌تر نشان می‌دهد.

درون کابین، داشبورد همانند خودرو‌های داخلی از پلاستیک فشرده ساخته شده و در کنار صندلی‌های پارچه‌ای، حس و حال تندر را به شما می‌دهد.

داخل این خودرو از نظر امکانات تقریبا امتیازی نزدیک به صفر می‌گیرد ولی همان امکانات پایه با کیفیت قابل قبول کار خود را انجام می‌دهند و مهم‌تر از همه اینکه تمامی ‌ادوات در بهترین جای ممکن جهت راحتی راننده طراحی شده‌اند.

duster

duster

تجربه رانندگی

با نشستن پشت فرمان و چرخاندن سوئیچ، پیشرانه 2 لیتری 16 سوپاپ که پیش‌تر روی مگان‌های موجود در بازار ایران امتحان خود را پس داده روشن می‌شود. پیشرانه‌ای کم صدا، کم استهلاک و کم مصرف که قدرتی مناسب در اختیار راننده قرار می‌دهد.

گیرباکس اتوماتیک این خودرو هم خیلی غریبه نیست، چندی پیش توسط ایران خودرو روی تندر 90 نصب شد و نمونه اتوماتیک تندر با این گیرباکس به سبد محصولات ایران خودرو اضافه شد.

با قرار دادن گیرباکس در حال حرکت و بازی با پدال گاز، گیرباکس بدون ضربه و با کیفیت قابل قبول خودرو را به حرکت در می‌آورد. ضریب دنده‌های نسبتا سنگین موجب شتاب نه چندان جالب خودرو در دنده یک می‌شود، گیرباکس این خودرو همانند گیرباکس معروف پژو 206، جعبه دنده‌ای نسبتا پیچیده و بد قلق است، چرا که به سبک جدید و کامپیوتری ساخته شده ولی با توجه به هزینه پایین ساخت این خودرو، چندان هوشمندانه عمل نمی‌کند و از یک تکنولوژی قدیمی‌ برخوردار است.

با توجه به این وضعیت گیرباکس، توصیه می‌شود تا در دور‌های میانی فشار روی پدال گاز را کم کنید تا تعویض دنده سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود، چرا که تعویض دنده در دور هایی بالایی با چنین خودرویی‌، علاوه بر کم کردن عمر گیرباکس، ضربه‌های نه چندان جالبی در حین تعویض دنده به کابین وارد می‌کنند.

duster

duster

پس از تعویض دنده از یک به دو، دنده با اختلاف زیادی نسبت به دنده قبلی سبک می‌شود که در مسیر بدون شیب به شتابگیری خودرو منجر می‌شود ولی در سر بالایی و مسیرهای پرشیب، کاهش قدرت و کشش به وضوح ملموس خواهد بود، چرا که دور موتور از حد ایده‌آل برای دستیابی به حداکثر قدرت و گشتاور بیش از حد فاصله می‌گیرد و در واقع این عیب بیانگر تعداد ‌اندک دنده‌های گیرباکس اتوماتیک (چهار سرعته) و نامناسب بودن ضرایب آن است، البته با توجه به پیشرانه 135 اسب بخاری، کاهش قدرت مانند تندر اتوماتیک نیست که کار کرد موتور را تا دور‌های مرده پیش ببرد و نیاز به دنده معکوس باشد.

در خصوص مدل‌های دنده‌ای، با توجه به قدرت قابل قبول پیشرانه و انتقال قدرت به دو محور، سواری دلچسب‌تر و چسبندگی بالاتری نسبت به مدل اتوماتیک قابل انتظار است، اما از سوی دیگر مسافت ترمز گیری به دلیل وزن بیشتر نمونه دو دیفرانسیل در حدود 3 متر افزایش می‌یابد که رقم قابل توجهی است، در واقع باید گفت که برای یک SUV با این ابعاد، استفاده از ترمزهای کاسه‌ای برای محور عقب تا حد زیادی ناامیدکننده به نظر می‌رسد، هر چند عملکرد ترمز در مجموع قابل قبول است.

در رانندگی با این خودرو، فرم معکبی بدنه، موجب می‌شود که تسلط راننده بر ابعاد کلی خودرو کاملا مطلوب باشد و با توجه با آینه‌های بزرگ طرفین، نقاط کور به صفر نزدیک شده‌اند.

در مجموع سواری رنو داستر با توجه کاراکتر کلی خودرو خوب است و این خودرو می‌تواند نمره قبولی را دریافت کند، البته نمونه‌های مجهز به گیرباکس اتوماتیک، با توجه به تک دیفرانسیل بودن و گیرباکس نه چندان دقیق و آماده، در مسیر‌های خارج جاده چندان حرفی برای گفتن ندارند و تا حدودی شخصیت سردرگمی ‌را برای راننده ترسیم می‌کنند، چرا که با توجه به ابعاد بدنه و مصرف سوخت، داستر اتوماتیک برای رفت و آمد در شهر نیز چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد.

Duster (5) Duster (6) Duster (4)

نکاتی در مورد نمونه‌های وارد شده توسط نگین موتور

بر اساس گفته نمایندگی، خودروهای تحویل داده شده به مشتریان ایرانی،از مدل‌های 2014 داستر هستند، اما نمونه هایی که تا به امروز توسط نگین موتور به دست مشتری‌ها داده شده مدل 2013 و فیس لیفت نشده بوده که تا حدودی از نظر طراحی ظاهر و داخل با نمونه‌های فیس لیفت شده 2014 تفاوت دارند!

از سوی دیگر نمونه‌های وارد شده همگی از کشور امارات وارد خاک ایران می‌شود و قابل ذکر است که نمونه‌هایی که در کشور امارات به فروش می‌رسد از سایت مونتاژ هند تامین می‌شود که تحت نظارت داچیا رومانیست و نه فرانسه!

جالب‌تر آنکه رنو داسترهای وارد شده همه دارای رنگ روغنی بوده که بعضا به اسم متالیک نیز فروش می‌رسند!

آپشن‌های نمونه‌های وارد شده در حد پایه بوده و تقریبا هیچ اثری از آپشن‌های قید در کاتالوگ در خودروهای تحویل داده شده، دیده نمی‌شود.

با همه این توضیحات عجیب است که قیمت در نظر گرفته شده برای رنو داستر بر اساس آگهی تبلیغاتی در واقع مربوط به مدل 2014 است و نه مدل‌های 2013 که توسط نگین خودرو به مشتریان ایرانی تحویل داده می‌ شود.

مشخصات رنو داستر RENAULT DUSTER

گیرباکس 6 سرعته دستی / 4 سرعته اتوماتیک (5 سرعته دستی به ایران وارد نشده است )
تعداد و آرایش سیلندر / سوپاپ 4 سیلندر خطی / 16
حجم موتور ( سی‌سی ) 1998
قدرت ( اسب بخار / دور در دقیقه ) 135 / 5500
گشتاور ( نیوتن‌متر / دور در دقیقه ) 195 / 3750
نسبت تراکم 1-11:0
حداکثر سرعت ( کیلومتر در ساعت ) 177 نمونه گیرباکس دستی
شتاب 0-100 کیلومتر ( رسمی‌) 10.4 نمونه گیرباکس دستی
شتاب 0 – 100 کیلومتر (تست شده) 11.8 ( گیرباکس دستی)، 12.8 ( گیرباکس اتوماتیک)
طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر ) 4315/1822/1625
فاصله دوچرخ جلو / دو محور (میلی‌متر ) 1560/2673
وزن خالص (کیلوگرم ) 1300 نمونه دنده ای
ضریب دیفرانسیل (دستی / اتوماتیک) 4.86/3.50
مشخصات تایر 215/65R16
تعلیق جلو مک فرسون استرات، میله ضد غلتش
تعلیق عقب (مدل‌های دیفرانسیل جلو) اکسل انعطاف پذیر
تعلیق عقب (مدل‌های دو دیفرانسیل) مستقل – چند اتصالی
مصرف سوخت ترکیبی ( لیتر در 100 کیلومتر ) 7.8 (دنده دستی) – 8.4 (دنده اتوماتیک)
مسافت ترمز از 100 کیلومتر بر ساعت 43 متر (دو دیفرانسیل)

40 متر (تک دیفرانسیل)

آپشن‌های پایه آپشن‌های قابل سفارش
کیسه‌های هوا راننده ، سرنشین جلو جانبی جلو
سیستم ترمز و پایداری جلو دیسکی ، عقب کاسه‌ای ، سیستم ترمز ضد قفل ABS
سیسمت‌های امنیتی قفل مرکز ، ایموبلایزر
سیستم فرمان و هدایت قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان چرمی
سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی
سیستم صوتی ، تصویری و مولتی مدیا سیستم صوتی مجهز به USBو Bluetooth و با قابلیت پخشMP3 ، کنترل سیستم صولی از پشت فرمان
سیستم صندلی صندلی پارچه‌ای ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع ، صندلی‌های عقب تاشو ، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع ، کمربند سه نقطه‌ای عقب ، پشت سری ایمنی ، سیستم هشدار دهنده باز بودن کمربند ایمنی راننده و سرنشین جلو صندلی‌های چرمی‌، کمربند ایمنی جلو مجهز به Pretensioners
سیستم آینه‌ها و شیشه ها شیشه بالابر برقی جلو و عقب ، آینه‌های جانبی برقی
سیستم روشنایی چراغ مه شکن ، چراغ صندوق عقب
سایر امکانات سپر‌های همرنگ بدنه ، رنگ روغنی ، باربند ، رینگ 16 اینچی آلیاژی باربند طرح کروم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی