پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هایابوسا، موتور سنگین دوست داشتنی

نام هایابوسا برای تمامی موتورسواران آشناست. حتی برخی از ماشین بازها نیز این نام به گوششان خورده است. به‌خصوص زمانی که این موتورسیکلت با سرعتی باورنکردنی از کنار خودروی تقویت شده آنها عبور می‌کند. Hayabusa یکی از قدرتمندترین موتورسیکلت‌های تولیدی شرکت سوزوکی به حساب می‌آید. موتورسیکلتی که بسیاری آن‌را به عنوان یک افسانه در دنیای […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۱۷ خرداد ۱۳۹۴

نام هایابوسا برای تمامی موتورسواران آشناست. حتی برخی از ماشین بازها نیز این نام به گوششان خورده است. به‌خصوص زمانی که این موتورسیکلت با سرعتی باورنکردنی از کنار خودروی تقویت شده آنها عبور می‌کند. Hayabusa یکی از قدرتمندترین موتورسیکلت‌های تولیدی شرکت سوزوکی به حساب می‌آید. موتورسیکلتی که بسیاری آن‌را به عنوان یک افسانه در دنیای موتورسواری یاد می‌کنند. افسانه‌ای که از سال 1999 میلادی به واقعیت پیوست و در ذهن موتوسواران حک شد. این موتورسیکلت که از سال‌1999 معرفی و روانه بازار شد چندتان تغییر مهمی در بخش ظاهری و فنی نسبت به مدل‌های تولید شده در سال2014 نداشته. هم‌چنین هایابوسا تا سال‌2006 و قبل از ورود رقیب اصلی خود به عنوان سلطان سرعت دربین موتورسواران یاد می‌شد. سال گذشته تعداد انگشت‌شماری از موتورهای سنگین توانستند از مبادی قانونی وارد کشور شوند. موتورهایی که اکثر تنها یک دستگاه از آنها وارد کشور شده است. اما در بین این موتورها از مدل سوزوکی هایابوسا بیش از یک دستگاه وارد شد. طبق اطلاعاتی که در دست داریم تنها سه دستگاه سوزوکی هایابوسا GSX1300R-2013 در سال 92 وارد کشور شده‌اند. یک دستگاه سفید و دوستگاه زرد رنگ که نمونه‌های زرد رنگ از نوع Limited Edition به حساب می‌آیند. فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با یکی از این دودستگاه هایابوسا زرد رنگ ملاقاتی انجام دهیم. ملاقاتی که در پیست بین‌المللی کارتینگ پرند و با هماهنگی‌های قبلی صورت پذیرفت.

هایابوسا-سوزوکی-موتور_سنگین

چرا هایابوسا؟

در زبان ژاپنی کلمه هایابوسا به معنی شاهین (پرنده‌ای شکاری) است. شاهین نوعی پرنده شکاری است که برای به‌دست آوردن طعمه بالا سر آن پرواز کند. البته این خصلت بسیاری از پرندگان شکاری است. به‌همین خاطر آژانس کاووش هوافضای ژاپن یک فضاپیمای بدون سرنشین را طراحی کرد و نام آن را هایابوسا گذاشتند. این فضاپیمای بدون سرنشین قرار بود نمونه‌هایی از سطح سیارکی سیب‌زمینی شکل با نام‌25143 را بردارد و به زمین باز‌گردد. اما به دلایل فنی و بروز مشکلات این فضاپیما نتوانست مأموریت خود را انجام دهد. سوزوکی قصد داشت محصولی را معرفی کند که سرعت آن به مرز 300کیلومتربرساعت نیز برسد. شاهین تنها پرنده‌ای است که در هنگام شیرجه زدن برای به‌دست آورد طعمه خود به چنین سرعتی دست پیدا می‌کند. سوزوکی در سال‌1999 با الهام از پرنده شکاری شاهین نام محصول جدید خود را Hayabusa انتخاب کرد. انتخابی که به‌درستی صورت گرفت و نام هایابوسا را در ذهن بسیاری از مردم جاودانه کرد.

هایابوسا-سوزوکی-موتور_سنگین

رنگ‌های خاص برای نسخه‌های خاص

هایابوسا در سال 2003 نسخه‌ای با نام Limited Edition را روانه بازار ساخت. اصلی‌ترین ویژگی این نسخه رنگ مسی آن بود. شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت آن به ترتیب 3 ثانیه و 306 کیلومتربرساعت بوده است. سه سال بعد سوزوکی دومین نسخه از هایابوساLimited Edition را معرفی کرد و به عنوان مدل 2007 آن‌را روانه بازار ساخت. اصلی‌ترین ویژگی این مدل رنگ سفید و خاکستری بدنه و فلاپ‌های آن است. این نسخه آخرین هایابوسای Limited Edition بود که حجم پیشرانه آن 1298 سی‌سی است. این پیشرانه در 9800دوربردقیقه‌175 اسب بخار قدرت و در 7000 دوربردقیقه 138 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. لیمیتد ادیشن‌های تولیدی سال 2007 نیز دارای شتاب صفرتاصد 3ثانیه و 4.5ثانیه برای صفر تا 140کیلومتر هستند. حداکثر سرعت این نسخه 306 کیلومتر درساعت به ثبت رسیده و برای رسیدن به سرعت200کیلومتر درساعت تنها نیاز به 7.2ثانیه زمان دارید. در سال 2008 با توجه قوانین جدید و محدودیت سرعت در موتورهای شهری، سوزوکی نسخه Limited Edition را با حداکثر سرعت کمتر از 300کیلومتربرساعت وارد بازار کرد. ضمن آنکه این اولین نسخه تولید محدود هایابوسا با پیشرانه 1340 سی‌سی بود. پیشرانه‌ای با 196اسب بخار قدرت در‌9800دور بردقیقه و حداکثر گشتاور 154نیوتن‌متر در 10200 دوربردقیقه. این نسخه از هایابوسا همانند مدل‌های قبلی از یک جعبه‌دنده 6سرعته بهره‌مند است. وزن کلی آن 266 کیلوگرم است و شتاب صفرتاصد آن هیچ تفاوتی با نسخه قبلی ندارد. از این مدل تنها150 دستگاه با رنگ سفید و نوار قرمز رنگ تولید شده.

این‌بار زرد قناری      

تا سال 2012 دیگر نسخه تولید محدود هایابوسا عرضه نشد. اما در سال 2013 هایابوسا نسخه Limited Edtion را با رنگ زرد و خط‌کشی‌های سفید، خاکستری و مشکی معرفی کرد. در همان سال قیمت پایه هایابوسا Limited Edition 14.599هزار دلار بود. اما زمانی که این موتورسیکلت ارزشمند وارد کشور شد قیمت آن بیش 100میلیون تومان درنظر گرفته شد. یکی از دلایل این قیمت نجومی ورود تنها 2دستگاه از آن به کشور و هم‌چنین دارا بودن سند تک‌برگ و قانونی است. این نسخه از یک پیشرانه چهارسیلندر به حجم 1340 سی‌سی برخوردار است. پیشرانه‌ای که از نظر مشخصات فنی و عملکردی هیچ تفاوتی با مدل‌های 2008 به بعد ندارد.

هایابوسا-سوزوکی-موتور_سنگین (4)

یک روز خاص در پیست کارتینگ

برای تهیه گزارش و عکاسی با هماهنگی‌های از قبل انجام شده به پیست بین‌المللی کارتینگ شهر پرند رفتیم. پیستی که قبل از آن یک دستگاه یاماهاV-Max-2013 را نیز در آنجا تست کرده بودیم. نمونه مورد آزمایش کاملاً استاندارد بود و حتی سیستم اگزوزهای استاندارد کارخانه روی آن قرار داشت. به‌همین خاطر درزمان روشن شدن پیشرانه چندان صدایی که باید از اگزوزها شنیده شود، به گوش نمی‌رسید. اما بازهم گازدادن درجا حس و حال خاصی را ایجاد می‌کرد. این سیستم اگزوزها به تنهایی دارای 17کیلوگرم وزن هستند. درصورتی که اگر شما از اگزوزهای ریس با برندهای مختلف استفاده کنید می‌توانید وزن موتور را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. مسیر پیست کارتینگ پرند برای موتورهای سنگین چندان مناسب و بزرگ نیست. اما استفاده از آن برای چند ساعت خالی از لطف نخواهد بود. البته جا دارد از آقای فرهاد موسوی مدیریت پیست پرند جهت هماهنگی‌های لازم برای استفاده از پیست تشکر و قدردانی کنیم.

برای سوارشدن ترک دوم باید حتماً فضای انتهای موتور را آماده کنید. به همین خاطر باید کوهان زرد رنگی که در پشت موتور تعبیه شده را باز کنید و از زین‌ درنظر گرفته شده برای ترک دوم استفاده کنید. نحوه نصب زین راکب دوم به این صورت است که ابتدا باید سوئیچ را در جای درنظرگرفته شده (در زیر فضای برجسته انتهای موتور که عبارت GSX1300R حک شد) قراردهید و بعد از چرخاندن آن کوهان هم‌رنگ بدنه از جای خود درمی‌آید. تنها مشکلی شما با کوهان دارید نبود فضای مناسب برای قرار دادن آن درون موتور است. زیرا در زیر کوهان یا زین فضای کوچک برای قرار دادن جعبه آچار درنظر گرفته شده است. هم‌چنین قبل از نصب زین می‌بایست دستگیره میله‌ای را نیز برای امنیت بیشتر راکب دوم نصب کنید.

هایابوسا-سوزوکی-موتور_سنگین (5)

فضای درنظر گرفته شده برای راکب دوم نسبت به کاوازاکی ZX-14 تاحدودی بهتر و راحت‌تر است. کاوازاکیZX-14 اصلی‌ترین رقیب این موتور به حساب می‌آید که سواری با آن توسط نویسنده ماهنامه گزارش‌بازار (تخت‌گاز) نیز صورت گرفته است. البته این سواری تنها به عنوان نشستن پشت راکب در تمامی موتورها به حساب می‌آید. باتوجه به سبک طراحی هایابوسا راکب دوم در سرعت‌های بالا نیز می‌تواند از دستگیره پشت برای حفظ تعادل استفاده کند. البته همیشه در موتورهای ریس و گاه استریت باید برای ایمنی بیشتر، راکب دوم دست‌های خود را روی باک قرار دهد. طول Hayabusa 2195 میلی‌متر، عرض آن 740میلی‌متر و ارتفاع آن نیز 1170میلی‌متر است. ضمن آنکه فاصله بین دومحور جلو و عقب 1485 میلی‌متر است. به همین خاطر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موتورها در کلاس خود شناخته شده است.

هایابوسا-سوزوکی-موتور_سنگین

زمانی که در روی زین قرار می‌گیرید از نظر ارتفاع تاحدودی با راکب در یک سطح هستید. این هم سطحی باعث می‌شود تا به سختی بتوانید عقربه‌های آنالوگ کیلومترشمار را ببینید. ارتفاع موتور از سطح زمین 805 میلی‌متر است. در صورتی که در موتورهای ریس ارتفاع راکب دوم از سطح زمین تاحدودی بیشتر است. در شتابگیری‌های ناگهانی نیز هایابوسا چیزی کمتر یک موتورهای ریس ندارد. موضوعی که بارها به چشم دیده‌ام. هایابوسا با آنکه در کلاس شهری جای دارد اما در بسیاری از مسابقات و حتی شتابگیری‌ها توانسته موتورهای ریس را به راحتی پشت سر بگذارد. در پیچ‌های تند پیست کارتینگ نیز به‌خوبی این امکان برای راکب فراهم شده تا موتور را به زمین نزدیک کند. البته همان‌طور که اشاره شد این پیست برای موتورهای سنگین چندان فضای مناسبی ندارد. تنها در مسیر صاف که کمتر از 200 متر بود می‌توانستیم شاهد طنین صدای آن باشیم. ضمن آنکه باید هرچه زودتر برای کنترل موتور ترمزها را وارد عمل کنید. هایابوسا مجهز به ترمزهای Brembo Monobloc هستند. در چرخ جلو از دودیسک 310 میلی‌متری با چهارپیستون استفاده شده است. چرخ عقب نیز از یک دیسک 260میلی‌متری با یک پیستون برخوردار است. تایرهای مورد استفاده در این موتورسیلکت ژاپنی از نوع بریجستون است. لاستیک جلو دارای ابعاد 120/70ZR17 است. هم‌چنین لاستیک عقب دارای ابعاد 190/50ZR17 است.

احتیاط

استفاده از کلاه و لباس ایمنی در رشته ورزشی موتورسواری به یکی از مهم‌ترین اصول‌ تبدیل شده. اگر تهیه لباس و کاپشن ایمنی مقدرو نیست حتماً برای حفظ سلامتی خود قبل از سوار شدن با موتور از کلاه ایمنی استفاده کنید. چندسالی است که فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی در بین موتوسواران شهری ایجاد شده است. فرهنگی که علاوه بر نمایش رانندگی یکپارچه، باعث حفظ جان موتورسواران خواهد شد. پس قبل از سوار شدن بر موتور حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنید.

بروزرسانی: طرح بیمه شخص ثالث برای موتورسواران

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • Salar | 29/09/1396 در 02:39

    .??????

کیوسک مطبوعاتی