پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فروش محصولات ایران خودرو

کاهش نرخ سود مشارکت و انصراف پیش فروش خودرو

با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، خودروسازان کاهش نرخ سود مشارکت و انصراف پیش فروش خودرو روی آورده‌اند. به گزارش اقتصادنیوز، ایران‌‌خودرو در پیش‌فروش محصولات خود در قالب یک طرح نوروزی نرخ سود مشارکت را تا 27 درصد و نرخ سود انصراف را تا 22 درصد کاهش داده است. سایپا، مدیران و دیارخودرو نیز با […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، خودروسازان کاهش نرخ سود مشارکت و انصراف پیش فروش خودرو روی آورده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز، ایران‌‌خودرو در پیش‌فروش محصولات خود در قالب یک طرح نوروزی نرخ سود مشارکت را تا 27 درصد و نرخ سود انصراف را تا 22 درصد کاهش داده است. سایپا، مدیران و دیارخودرو نیز با ارقامی پایین‌تر نرخ سود مشارکت و انصراف را به ترتیب 20 و 18 درصد اعلام کرده‌اند.

پیش از این نرخ سود مشارکت 28 و نرخ سود انصرف 26 درصد بود که با توجه به کاهش نرخ سود بانکی شرکت های خودروساز نیز اقدام به کاهش نرخ سود مشارکت و انصراف خود کرده اند.

بر این اساس با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ابتدای اسفند، نرخ سود تسهیلات، سپرده یک ساله و سپرده روزشمار در بانک‌‌های دولتی به ترتیب به 22، 18 و 10 درصد کاهش یافته است. به دنبال این اتفاق شرکت‌های خودروساز در فضای رکودی که بر خرید و فروش خودرو حاکم بود به منظور جذب نقدینگی و تامین هزینه‌های خود به ویژه در آستانه سال نو به عرضه محصولات خود به صورت پیش‌فروش روی آوردند و در طرح‌های پیش‌فروش نوروزی محصولاتشان، درصد سود مشارکت و انصراف خودروهای پیش‌فروش شده را تا حدودی کاهش داده اند.

براساس سود مشارکت، خریدار به هنگام تحویل خودرویی که خریداری کرده و تسویه‌حساب هزینه آن از سود پولی که به عنوان پیش‌پرداخت در اختیار شرکت تولیدکننده قرار داده، برخوردار واین مبلغ از قیمت نهایی خودرو کم می‌شود. سود انصراف از خرید خودرو نیز به خریدارانی تعلق می‌گیرد که از خرید خودروی پیش‌فروش شده منصرف شوند و تمایل به بازپس‌گیری مبلغی باشند که به عنوان پیش‌پرداخت به شرکت خودروساز پرداخت کرده‌اند. شرکت خودروساز علاوه بر اصل پول، سود آن را به ازای نرخی که به عنوان سود انصراف تعیین کرده بود به پیش‌خریدار بازمی‌گرداند.

نام شرکت خودروساز

سود مشارکت

سود انصراف

ایران‌‌خودرو

27

22

سایپا

20

18

مدیران

20

18

دیارخودرو

20

18

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی