پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لکسوس IS300_لکسوس IS250-1

بررسی فنی لکسوس IS300 مدل ۲۰۱۰ و لکسوس IS250 مدل ۲۰۱۴

بدون شک از کلاس سدان‌های اسپرت کامپکت باید به عنوان یکی از پرطرفدارترین سگمنت‌های خودرویی در دنیا نام برد که سال‌به‌سال به تعداد اعضای آن افزوده شده و یکی از فشرده‌ترین رقابت‌های ماشینی در همین کلاس جریان دارد. به عقیده نگارنده، کسانی سمت سدان‌های اسپرت کامپکت می‌روند که علاوه بر فضای جادار کابین و ویژگی‌های […]

سهیل زنگنه
چهارشنبه - ۴ فروردین ۱۳۹۵

بدون شک از کلاس سدان‌های اسپرت کامپکت باید به عنوان یکی از پرطرفدارترین سگمنت‌های خودرویی در دنیا نام برد که سال‌به‌سال به تعداد اعضای آن افزوده شده و یکی از فشرده‌ترین رقابت‌های ماشینی در همین کلاس جریان دارد. به عقیده نگارنده، کسانی سمت سدان‌های اسپرت کامپکت می‌روند که علاوه بر فضای جادار کابین و ویژگی‌های خانوادگی، به دنبال هیجانی کنترل‌شده و اندکی شیطنت در رانندگی نیز هستند. طبق معمول آلماني‌ها همان اول میخ خود را در این سگمنت پرطرفدار کوبیده‌اند و باید قبول کرد که پرچمداران این کلاس، خودروهایی جز ب‌ام‌و سری ۳ و بنز کلاس C نیستند. اما از سایر مدعیان این رقابت تنگاتنگ نیز نباید گذشت. این محدوده هیجان‌انگیز در بازار خودرو آن‌قدر وسوسه‌انگیز بوده که حتی لوکس‌سازی نظیر کادیلاک که همواره با خودروهای اتوکشیده و به اصطلاح «پیرمردی» شناخته می‌شود نیز هوس کرده تا از آن سهمی داشته باشد!

هرجا که صحبت از هیجان و جذابیت باشد، رد پای ژاپنی‌ها به چشم می‌خورد. مدعی چشم‌بادامی این‌بار از زیرمجموعه لاکچری تویوتا یعنی لکسوس، در گود رقابت حضور دارد. لکسوس IS را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای بنز کلاس C و ب‌ام‌و سری ۳ برشمرد. که اگر انصاف بدهیم، در چند سال اخیر حسابی رقبای آلمانی‌اش را دچار دردسر کرده. 3 برابر شدن فروش IS از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ نشان می‌دهد که این حرف چندان بی‌راه نیست. لکسوس نخستین‌بار در سال ۱۹۹۸، نماینده خود را به کلاس سدان‌های اسپرت کامپکت فرستاد. سدانی که در ژاپن و آسیای شرقی با نام آلتزا شناخته می‌شد و تیزی تیغ‌اش در حدی نبود که بتواند رقبای اسم‌ورسم‌دار آلمانی‌اش را تهدید کند. اما داستان نسل دوم IS (کد اتاق EX20) و پشت‌بند آن نسل سوم (کد اتاق EX30) کاملا متفاوت است. سدان‌‌هایی محبوب و پرفروش که ویژگی‌های فنی‌شان نیز بیشتر از سایر رقبا به آلمانی‌های مغرور نزدیک است. این‌بار تصمیم گرفتیم تا 2 برداشت متفاوت لکسوس از مدل IS را بررسی کنیم و فارغ از بحث‌های مقایسه‌ای، بیشتر به تفاوت‌های این 2 مدل و پیشرفت‌های لکسوس طی این ۱۰ سال (از سال ۲۰۰۵ که دومین نسل IS معرفی شد تا سال ۲۰۱۵ که نسل سوم IS در آن تولید می‌شود) پی ببریم. هنگام هماهنگی این بررسی فنی و نگارش متن آن، ناخود‌اگاه ذهنمان به سوی فیلم BOYHOOD رفت! فیلمی که داستان تکامل و رشد پسری را از بچگی تا بزرگسالی روایت می‌کند. با خود گفتيم، بررسی تکامل IS طی این ۱۰ سال، شاید با فیلم پرطرفدار BOYHOOD بی‌ارتباط نباشد. پس سخن کوتاه کرده و موشکافی نسل دوم و سوم لکسوس IS را در یک ظهر پاییزی آغاز می‌کنیم. روایت رشد و تکامل پسر بچه لکسوس طی ۱۰ سال!

Lexus_IS300_لکسوس

لکسوس 300IS 20EX: شروع دوران تکامل IS

در سال ۲۰۰۵، دومین نسل IS با یک دنیا تغییر جایگزین نسل اول شد. این مدل که با کد اتاق EX20 شناخته می‌شود، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های لکسوس تبدیل شد. طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها برای نسل دوم IS در نظر گرفته شد. اما از این میان تنها نمونه ۶ سیلندر 300IS وارد کشور شد. در سال‌های ابتدايي تولید، 300IS كه تنها برای بازار آسیا در نظر گرفته شده بود، در بازار اروپا و آمریکای شمالی عرضه نشد. در سال ۲۰۰۷ لکسوس برای نخستین بار نمونه تقویت شده و قدرتمند .FIS را روانه بازار کرد تا بتواند در مقابل رقبایی هم‌چون ب‌ام‌و 3M و بنز 63C AMG نیز قد علم کند. هم‌چنین در سال ۲۰۰۹ IS.C کروک با سقف فلزی جمع‌شونده تیر خلاص را به قلب هوادارانش زد و باعث شد دایره مخاطبان IS وسیع‌تر شود. در ۸ سالی که لکسوس مشغول تولید دومین نسل IS بود، همیشه سعی داشت تازگی و جذابیت این سدان محبوب را حفظ کند. به همین دلیل چند بار ظاهر IS را دستخوش تغییراتی جزیی کرد تا گذر زمان نتواند تاثیری روی جذابیت IS داشته باشد. نخستین‌بار در سال ۲۰۰۸ بود که لکسوس مدل ۲۰۰۹ IS را با تغییراتی نظیر انتقال راهنمای روی گلگیرها به پشت آینه‌های جانبی، اصلاح طرح جلوپنجره و تغییر گرافیک چراغ‌های عقب، معرفی کرد. دومین عمل جراحی نیز در سال ۲۰۱۰ روی ظاهر IS اعمال شد. این‌بار اما وسعت تغییرات کم‌تر از قبل بود و تنها به تغییر گرافیک چراغ‌های جلو (انتقال نواری از لامپ‌های LED دی‌لایت به پایین چراغ) و چراغ‌های عقب و طرح سپر جلو بسنده شده بود.

بروزرسانی:

فرزند جدید در خانواده لکسوس/ رونمایی لکسوس UX در سال 2018

نمونه مورد بررسی ما، 300IS سدان مدل ۲۰۱۰ است که تنها ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد. این میزان کارکرد برای لکسوس اصلا به چشم نمی‌آید و همین مورد باعث شد تا شرایط IS مورد بررسی ما با نمونه صفر كيلومتر تفاوتی نداشته باشد. طراحی ظاهر نسل دوم IS، ترکیبی از خطوط برجسته و واضح است که بیش از این‌که حس یک سدان اسپرت را منتقل کند، جنبه لوکس دارد. درست برخلاف نسل جدیدش که با خطوط تیز و شکسته، شخصیتی کاملا اسپرت و هیجان‌انگیز دارد.

ورم حساب‌شده گلگیرهای جلو و عقب و در برجسته پیشرانه باعث شده تا علاوه بر القای حس قدرت، IS کاملا خوش‌اندام و هماهنگ به نظر برسد. البته از نقش آینه‌های جانبی بزرگ در ابهت ظاهر IS نیز نباید گذشت.

به عقیده من، کلکسیون جذابیت‌ها و زیبایی‌های ظاهر نسل دوم IS، در قسمت عقب تکمیل می‌شود و این بخش بدنه واقعا بیننده را اغوا می‌کند. چراغ‌های خوش فرم عقب، ارتفاع حساب شده سپر، باله قرار گرفته در لبه در صندوق بار و 2 خروجی اگزوز در 2 طرف سپر، مواردی هستند که ظاهری به مراتب جذاب‌تر از قسمت جلو را برای نمای عقب رقم زده‌اند.

لکسوس IS300_ فضای داخلی

وقت آن رسیده كه وارد کابین شویم. کارکرد پایین خودرو مورد بررسی باعث شده تا فضای کابین‌اش مثل روز اول نو و دست‌نخورده باشد. با قرارگرفتن پشت فرمان، داشبوردی مشابه نسل قبلی لکسوس LS و GS در مقابل‌تان قرار می‌گیرد. همه چیز در قسمت مرکزی کنسول جلو جمع شده و خبری از ماوس هدایت‌کننده صفحه نمایش که در مدل‌های جدید لکسوس به چشم می‌خورد، نیست. لکسوس در طراحی داشبورد نیز به خطوط ملایم و منحنی وفادار مانده و ترکیبی ماندگار و آرامش‌بخش را داخل کابین رقم زده است. فراموش نکنید پشت فرمان دست‌پرورده لکسوس، یکی از سردمداران کیفیت در خودروسازی نشسته‌اید. پس کیفیت بسیار بالای پوشش‌های چرمی، پنل‌های چوبی و قطعات فلزی چیز عجیبی نیست. کیفیت دلچسب کابین زمانی بیشتر خودش را نشان می‌دهد، که از ب‌ام‌و سری ۳ 90E پیاده شده و سوار لکسوس IS شوید. حجم استفاده از قطعات پلاستیکی در کابین لکسوس، به مراتب از ب‌ام‌و کم‌تر است و عایق‌بندی کابین نیز کیفیتی مناسب‌تر دارد.

روی صندلی‌های لکسوس به هیچ عنوان احساس خستگی و ناراحتی نخواهید کرد. صندلی‌های گوشتی جلو که لبه‌هایشان به خوبی سرنشین را در بر می‌گیرد، با چرمی باکیفیت روکش شده‌اند. هر یک از صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شود و تنظیمات در 3 حافظه مستقل قابل ذخیره است. البته بهتر بود دکمه‌های حافظه صندلی‌ها در نقطه‌ای بهتر نصب شود. در کل به ارگونومی کابین ایراد خاصی وارد نیست. محل قرارگیری شیفتر گیرباکس و زیرآرنجی کنسول میانی به هیچ عنوان دست راننده را در رانندگی‌های طولانی خسته نمی‌کند. هم‌چنین از نصب دکمه‌های کاربردی در نقاط کور پرهیز شده و همین مورد باعث می‌شود تا در مدت کوتاهی به کابین 300IS عادت کنید. صندلی‌های ردیف عقب فضایي راحت را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند. البته با اضافه شدن سرنشین سوم در این قسمت، تا حدی از راحتی سرنشینان کاسته می‌شود. هم‌چنین در میان فهرست کامل تجهیزات رفاهی IS، جای خالی تنظیم مستقل سیستم تهویه عقب احساس می‌شود. از سایر امکانات رفاهی کابین، می‌توان به ۱۴ بلندگو با صدای دالبی و شیشه‌های UV فیلترکننده اشعه مضر خورشید اشاره کرد.

پشت فرمان خوش‌دست 300IS قرار می‌گیريم. ترمز دستی پدالی با فشار پا آزاد می‌شود. دکمه استارت کنار فرمان را فشرده و عقربه‌های رقصان صفحه کیلومترشمار با نورپردازی جذابی نوید یک رانندگی جذاب را می‌دهند. پوشش فلزی پدال‌های زیر پایمان و شیفترهای نصب شده در پشت فرمان، میزان ترشح آدرنالین را، آن هم در یک سدان لوکس سربه‌راه افزایش می‌دهند!

تقریبا هیچ صدای خاصی از پیشرانه در لحظه استارت خوردن و کارکرد درجا شنیده نمی‌شود. اما با شروع حرکت و فشار آوردن به پدال گاز و تعویض پی‌درپی دنده‌ها به ذات قلدر 300IS بیشتر ایمان می‌آوريم. لکسوس همیشه به ساخت خودروهای بی‌صدا و آرام معروف بوده و هست. اما فراموش نکنید که این‌بار با یک سدان اسپرت از این کمپانی طرف هستیم. سدانی که باید رقیب ب‌ام‌و سری ۳ باشد. به همین خاطر لکسوس در ساخت IS از موضع خود در بی‌صدایی پیشرانه و اگزوزها پایین آمده و صدای بم و گیرای اگزوزها هنگام تخت کردن پدال گاز در حدی است که به آرامش کابین لطمه نمی‌زند و تنها گوش سرنشینان را نوازش می‌دهد.

پیشرانه 300IS نسبت به نسل جدید، هم حجم بیشتری دارد و هم قدرت بیشتری تولید می‌کند. پیشرانه ۳ لیتری (حجم دقیق ۲۹۹۵ سی‌سی) ۶ سیلندر که علی‌رغم ظاهری آراسته و ساده، باطنی آشفته و وحشی دارد، ۲۲۸ اسب‌بخار قدرت در دور ۶۲۰۰ و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۴۴۰۰ تولید می‌کند. نیروی محرکه توسط یک گیرباکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک ECT.I روانه محور عقب می‌شود تا هیجان رانندگی با IS تکمیل شود.

نسبت تراکم پیشرانه يك به ۱۰.۵ است و موتور 300IS که با کد 3GR.FE شناخته می‌شود، سازگاری مناسبی با بنزین داخل کشور دارد و از این نظر از رقبای آلمانی‌اش کم‌دردسرتر است. در حالت اتوماتیک دنده‌ها در دور ۷۴۰۰ به بعد تعویض می‌شوند. هم‌چنین با فشردن دکمه اکتیوپاور روی کنسول جلو، عملکرد فرمان و سیستم تعلیق سفت‌تر شده و حساسیت پدال گاز نیز بیشتر می‌شود. در حالت دستی می‌توان دنده‌ها را توسط شیفترهای تعبیه شده در پشت فرمان نیز تعویض کرد. البته در این حالت اگر با بالا رفتن دور موتور اقدام به تعویض دنده نکنید، گیرباکس خودش وارد عمل شده و برای جلوگیری از آسیب رسیدن، دنده را سبک‌تر می‌کند.
یکی از سامانه‌های جالب 300IS، سامانه ACC یا کنترل سرعت است. هنگام روشن بودن کروز کنترل، توسط رادار نصب شده در پشت لوگو لکسوس (روی جلو پنجره)، اگر خودرو جلویی اقدام به کاهش سرعت کند و فاصله‌تان با آن کم شود و اقدام به ترمز کنید، با افزایش سرعت خودرو جلویی، سرعت 300IS نیز به همان حالت از پیش تعیین شده باز می‌گردد. هم‌چنین نور چراغ‌های جلو توسط سامانه AFS، در پیچ‌ها در جهت حرکت فرمان می‌چرخد تا میدان دید را افزایش دهد.

یکی از نقاط قوت سواری 300IS، هندلینگ و چسبندگی مناسب است. با روشن بودن سیستم تعادل و پایداری VDIM هرچقدر هم هنگام دور زدن شیطنت کرده و پدال گاز را فشار می‌دهم، باز هم خبری از انحراف قسمت عقب و یا کم‌فرمانی نیست. هندلینگ و چسبندگی IS هیچ حس منفی هنگام سواری منتقل نمی‌کند، اما از این نظر یک پله پایین‌تر از رقبای آلمانی‌ قرار می‌گیرد. چراکه در پشت سر گذاشتن پیچ‌ها با سرعت بالا، آن حس دوخته شدن به زمین که با ب‌ام‌و قابل تجربه است و حس استحکام مرسدس‌بنز و فیلتر شدن بی‌نقص حرکات بدنه را ندارد. در یک کلام، سریع، نرم و ساکت است. این نکته را قبول داريم که در اصطلاح خودماني ماشين‌بازها «رایدش» آن حس خالص بنز و ب‌ام‌و را ندارد. اما سواری‌اش به هیچ عنوان با تکان‌هایی که در کابین بنز کلاس C و ب‌ام‌و سری ۳ لمس می‌شود، همراه نیست. و پدال گازش هم‌چون پدال گاز بنز C، بعد از چند کیلومتر رانندگی، راننده را خسته نمی‌کند. مصرف سوخت اين خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر به ۱۰ لیتر هم نمی‌رسد و از همه مهم‌تر این‌که خرج و مخارج و قیمت قطعات‌اش به گرانی بنز و ب‌ام‌و نیست. در مجموع شرایط نگهداری ساده‌تری دارد. 300IS در زمان تولید با گارانتی ؟ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتری عرضه شده و یکی از معدود گزینه‌های دست‌دوم است که گارانتی‌اش هم‌چنان اعتبار دارد. اما باید خاطر نشان کرد که بازار خرید و فروش‌ اين خودرو هم‌چون بنز و ب‌ام‌و داغ نیست.Lexus_IS250_لکسوس

لکسوس IS250 30EX: آی اس در اوج محبوبیت

سراغ جدیدترین مدل IS می‌رویم. نسل سوم که طرح‌های نهایی آن در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. لکسوس نخستین بار در کانسپت LF.CC از تحولات نسل جدید IS رونمایی کرد و سرانجام نمونه نهایی را در نمایشگاه NAIAS ۲۰۱۳ به نمایش گذاشت. لکسوس با عرضه نسل سوم IS در بازار، بیش از پیش فاصله خود را با رقبای آلمانی کم کرده و حالا با کمی اغماض می‌توان گفت که حتی طرفداران دو آتشه بنز و ب‌ام‌و را نیز وسوسه می‌کند. IS جدید در مسابقاتی هم‌چون BTCC شرکت کرده و توانسته جوایزی از موسسات معتبر هم‌چون KELLEY BLUE، JD POWER، تاپ‌گیر و … را نیز به خود اختصاص دهد. خوشبختانه مدت کوتاهی پس از معرفی نسل جدید IS، واردات آن به ایران آغاز شد. مدل جدید IS تنها با پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری (250IS) در ایران عرضه می‌شود و در این میان جای مدل قدرتمند 350IS واقعا خالی است. IS‌ جدید در 2 نوع ساده و Fاسپرت در ایران عرضه شده است که تفاوت این 2 تنها به برخی المان‌های ظاهری و تریم داخل کابین محدود می‌شود و از نظر فنی با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند. البته شایان ذکر است که از این پس (از سال ۲۰۱۵)، شرکت واردکننده تنها مدل F اسپرت را در ایران عرضه می‌کند.

250IS مورد بررسی ما فاقد پکیج اسپرت F است و رنگی بسیار خاص دارد (به گفته مالک خودرو از این رنگ 250IS تنها تعداد انگشت‌شماری در کشور موجود است). اگر پس از برانداز ظاهر مدل قدیمی IS به نسل جدید آن نگاه کنید، کاملا به تکامل و پیشرفت چشم‌گیر کوچک‌ترین سدان لکسوس پی می‌برید. بدنه ترکیبی از خطوط تیز و شکسته و نرم و منحنی را به نمایش می‌گذارد و در کل می‌توان گفت طراحی رادیکالی دارد. مواردی هم‌چون فرم خاص چراغ‌های تفکیک شده جلو، چراغ‌های بوم رنگ مانند عقب و جلوپنجره حجیم که این روزها به یکی از المان‌های اصلی طراحی محصولات لکسوس تبدیل شده، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا کلکسیون جذابیت‌های ظاهری IS جدید تکمیل شود و توجه هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب کند. البته جذابیت‌های ظاهری در مدل مجهز به پکیج اسپرت F که شامل سپر و جلوپنجره متفاوت و رینگ‌های اسپرت تیره‌رنگ می‌شود، به مراتب از مدل معمولی بیشتر است. شاید تا پیش از این طراحی لکسوس IS از نظر جذابیت و زیبایی به پای رقبای آلمانی‌اش نمی‌رسید، اما حالا باید قبول کرد که ترکیب ظاهری نسل جدید IS اگر زیباتر از رقبای آلمانی‌ نباشد، چیزی هم از آنها کم ندارد. با ورود به کابین، فضایی کاملا متفاوت با مدل قدیمی در مقابلتان قرار می‌گیرد، که اگر لوگو لکسوس را از روی فرمان بردارند، به سختی تشخیص خواهید داد که این خودرو نسل جدید همان IS قدیمی است. دکوراتیو کابین از زبان جدید طراحی لکسوس در کابین محصولات‌اش پیروی می‌کند و باید قبول کرد که خیلی شیک و به‌روز شده است.

لکسوس IS250_فضای داخلی

کیفیت متریال کابین همان چیزی است که از یک لکسوس انتظار دارید و از این نظر نمره کامل را به خود اختصاص می‌دهد. اما کیفیت کنسول میانی با سایر نقاط هماهنگی ندارد و آن‌چنان که باید، دلچسب نیست. کنسول جلو نسبت به مدل قدیمی خلوت‌تر است. صفحه نمایش در حفره‌ای در بالاترین بخش کنسول جلو قرار گرفته و تنظیمات آن به وسیله ماوس قرار گرفته در کنسول میانی انجام می‌شود. استفاده از این ماوس باعث شده تا خبری از تعداد زیاد دکمه‌ها روی کنسول نباشد. یک ساعت آنالوگ نصب شده در میان دریچه‌های سیستم تهویه نیز بر ماهیت لوکس IS تاکید دارد.

صندلی‌ها کیفیت بسیار مناسبی دارند و به خوبی سرنشین را احاطه می‌کنند. اما این‌طور به نظر می‌رسد که لبه صندلی‌ها افراد درشت‌هیکل را دچار دردسر کند. این طور به نظر می‌رسد که افزایش طول نزدیک به ۱۰ سانتی‌متر نسبت به قبل، روی فضای صندلی‌های ردیف عقب تاثیر گذاشته و در کنار گودی صندلی‌های این قسمت باعث شده سرنشینان ردیف عقب فضایی راحت و جادار در اختیار داشته باشند. سیستم تهویه اتوماتیک به صورت مجزا برای سرنشینان ردیف عقب قابل تنظیم است. صندلی‌های جلو به صورت برقی تنظیم می‌شوند و هم‌چون مدل قدیمی، هریک به 3 حافظه و سیستم گرمکن و سردکن نیز مجهز شده‌اند. البته نمونه مورد آزمایش از آپشن‌هایی نظیر ریموت انجین و شیشه‌شور چراغ‌های جلو بی‌بهره است.

این طور احساس می‌شود که دید به اطراف نسبت به مدل قدیمی ضعیف‌تر شده در قسمت ستون‌ها نقاط کوری وجود دارد. اما به لطف دوربین دید عقب و سنسورهای فاصله‌سنج، بخش زیادی از این مشکل مرتفع شده است.

دکمه استارت پیشرانه در بالاترین نقطه کنسول جلو قرار دارد. طرح کلی فرمان به مراتب زیباتر از قبل است و گرافیک صفحه کیلومترشمار نیز هیجان بیشتری از 300IS منتقل می‌کند. البته در مدل F اسپرت، که از فرمان متفاوت، صفحه کیلومتر دوار متحرک و تودروزی متفاوت بهره می‌برد، حس هیجان داخل کابین به مراتب بیشتر است.

اهرم دواری در کنسول میانی تعبیه شده که به وسیله آن می‌توان حالت‌های رانندگی را انتخاب کرد. با چرخش اهرم به سمت راننده، حالت اقتصادی فعال می‌شود و با چرخش به سمت مخالف، همه تنظیمات در جهت سواری اسپرت‌تر تغییر می‌کند. برای رانندگی در حالت نرمال نیز کافی است تا این اهرم دوار را فشار دهید.

دکمه استارت را فشار داده و پیشرانه با غرش خاصی روشن می‌شود. البته این غرش گوش‌نواز مختص IS مورد بررسی ماست. چراکه مجموعه اگزوزهای آن توسط مالک‌اش تعویض شده و حالا صدایی بم‌تر و گیراتر تولید می‌کند. صدای جذاب اگزوزها کمبودی است که به شدت در 250IS احساس می‌شود.

پیشرانه ۶ سیلندر 250IS حجم کم‌تری از مدل قدیمی دارد و به همین جهت قدرت آن نیز کم‌تر است. این پیشرانه ۲.۵ لیتری ۲۰۴ اسب‌بخار در دور ۶۴۰۰ تولید می‌کند و سقف گشتاورش به ۲۵۰ نیوتن‌متر در دور ۴۸۰۰ می‌رسد. برخلاف 300IS که تنها ۸ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد، شتاب 250IS طبق اطلاعات درج شده در کاتالوگ عدد ۱۰ ثانیه را نشان می‌دهد. البته در زمان آزمایش فرصت نشد تا این 2 را از نظر شتاب با یکدیگر مقایسه کنیم، اما ۲۴ اسب‌بخار قدرت بیشتر 300IS و وزن نسبتا برابر این 2 مدل به خوبی خودش را شتاب‌گیری‌ها و کشش در سربالایی‌ها نشان می‌داد. 250IS نه تنبل است نه پرشتاب. با تعریف قدرت به وزن يك به ۷.۶، نیازهای یک راننده قانع را برطرف می‌کند.

در حالت اقتصادی دنده‌ها در دورهای پایین تعویض می‌شوند و حساسیت پدال گاز نیز کم‌تر است. اما در حالت اسپرت 250IS کاملا سرحال شده، حساسیت پدال گازش بسیار عالی می‌شود و دنده‌ها نیز در بالاترین دورها تعویض می‌شوند. البته در حالت اسپرت می‌توان دنده‌ها را توسط شیفترهای نصب شده در پشت فرمان نیز تعویض کرد. چیزی که در طول رانندگی با 250IS نظرمان را به خود جلب کرد، عملکرد عالی گیرباکس ۶ سرعته و هماهنگی مناسب آن با پیشرانه بود. هم‌چنین حساسیت فرمان کاملا مناسب بود و حس طبیعی را از مسیر حرکت به راننده منتقل می‌کرد. در کنار تمام این موارد، عملکرد سیستم ترمز نیز راضی‌کننده بود و حس اطمینان خوبی به راننده منتقل می‌کرد.

250IS بخشی از سواری تحت کنترل و آرام و چسبندگی و هندلینگ فوق‌العاده‌اش را مدیون ارتفاع پایین و نزدیک به زمین است. همین مورد با فاق کوتاه لاستیک‌ها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا راننده در دست‌اندازها دچار دردسر شود. هم‌چنین کیفیت سواری در جاده‌های کم‌کیفیت نیز چندان مناسب نیست و در کل این‌طور ارزیابی می‌شود که سواری مدل قدیمی نرم‌تر است.

250IS را باید سدانی باکیفیت و دوام بالا و بسیار خوش‌چهره در نظر گرفت که در خیابان‌ها از بنز و ب‌ام‌و رقیب نیز بیشتر جلب توجه می‌کند. اما در رانندگی و به چالش کشیدن عملکرد فنی آن باید قانع باشید چرا که چندان پرقدرت و پرشتاب نیست و به درد کل‌کل‌های خیابانی نمی‌خورد.

هزینه نگهداری IS هم‌چون مدل قدیمی به مراتب از رقبای آلمانی پایین‌تر است. اما بازار خرید و فروش آن رونق بنز و ب‌ام‌و را ندارد. البته با زاده شدن طرفداران IS جدید در ایران، بازار خرید و فروش آن نیز به مراتب داغ‌تر از قبل شده. در انتها جا دارد از دوستان‌مان عباس حاجیلو و آرین عزیز که خودرو و وقت خود را در اختیارمان گذاشتند و از دوست عزیزمان محمدحسن رزاقی که در مراحل انجام این بررسی فنی و هماهنگی‌های آن همکاری صمیمانه‌ای داشتند، تشکر و قدردانی کنیم.

لکسوس IS300_لکسوس IS250-نمای عقب

بروز رسانی : جشنواره نوروزی ایرتویا + جدول (نوروز 96) (روفور 2017، پریوس و لکسوس)

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی