پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دوچرخه های برقی، پاسخی به کاستی‌های دوچرخه‌ های معمولی

نگران بازگشت نباشید! دوچرخه‌های برقی پاسخی به کاستی‌های دوچرخه‌های معمولی در دنیای پرازدحام شهری هستند در دنياي پرترافيك، شلوغ و آلوده امروز مردم کره خاکی براي انجام كارهاي روزمره‌شان راهي جز استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه سالم، پاک و مفرح پیش روی خود نمی‌بینند. اما با وجود همه مزایا، اين وسيله نقلیه […]

javankhodro
سه شنبه - ۸ فروردین ۱۳۹۶

نگران بازگشت نباشید!

دوچرخه‌های برقی پاسخی به کاستی‌های دوچرخه‌های معمولی در دنیای پرازدحام شهری هستند

در دنياي پرترافيك، شلوغ و آلوده امروز مردم کره خاکی براي انجام كارهاي روزمره‌شان راهي جز استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه سالم، پاک و مفرح پیش روی خود نمی‌بینند. اما با وجود همه مزایا، اين وسيله نقلیه در شكل معمول نمي‌تواند پاسخگوي تمامی نيازهاي حمل‌ونقل دنیای امروز ما باشد. خيابان‌ها به‌خصوص در شهرهای سنتی که با همان کوچه‌باغ‌های پست‌وبلند ایام خوش گذشته شکل مدرن و امروزی به خود گرفته‌اند، سربالايي و سرپاييني‌هایی دارند كه كنترل و راندن دوچرخه را در آنها براي كودكان، سالمندان و افراد ضعيف دشوار مي‌كند. اما در برابر این مشکل چه باید کرد؟ دوچرخه‌سواری را از گزینه‌های شهر سبز و وسیله‌نقلیه دوست‌دار محیط زیست کنار گذاشت؟ نه این راهش نیست، شاید راه‌حل دیگری در کار باشد. برای حل این معضل و حفظ دوچرخه در کورس حمل‌ونقل شهری، دوچرخه‌هايي متولد شدند كه به دوچرخه‌هاي الكتريكي یا برقی مشهور هستند و از چند سال پيش اعلان وجود كرده‌اند.

ایده نخستین

از دهه 70 ميلادي وسايل نقليه معروف به MOPED يا موتورگازي به بازار آمد كه با نيروي ديزل حركت مي‌كرد و ركاب هم داشت تا اگر سوخت آن به پایان رسید يا موتور دوزمانه ابتدایي‌اش روشن نشد بتوان آن‌را با پازدن به پیش راند. اين وسيله‌هاي ساده و ارزان براي رکاب‌زنی مناسب نبودند، وزن زيادي داشتند و با پازدن بدون موتور سرعت نمي‌گرفتند. تا اوايل دهه 90 ميلادي فناوری تا جایی پیش رفت كه بهره‌گیری از پیشرانه‌های الکتریکی و باتري كوچك روي دوچرخه‌ها مرسوم شد. موتور برقي به‌رغم پیشرانه‌هاي ديزلي يا بنزيني كوچك، سبك‌، پاک، بی‌صدا و بسیار قابل‌اعتماد بودند. هنگام ركاب‌زني در جاده‌هاي هموار با سرعت ثابت، وزن موتور و باتري چندان محسوس نبود و در شرايط ديگر نيروي رانش اضافي كه موتور فراهم مي‌آورد، وزن اضافي آن‌را جبران مي‌کرد. اما تجربه دوچرخه برقي با سوار شدن دوچرخه معمولي متفاوت است.

دوچرخه‌ الكتريكي

دوچرخه‌ الكتريكي

دوچرخه برقی یعنی چه؟

حتما پیش از این دوچرخه‌هايي را در کوچه و خیابان ديده‌ايد كه جلویشان چراغ دارند و هرچه سواره آنها بيشتر ركاب بزند آن چراغ نور بيشتر و پايدارتري ساطع می‌کند. اين چراغ‌ها توسط يك مولد نيرو به نام دينام روشن مي شوند. در واقع سواره ركاب مي‌زند و دينام چراغ را روشن مي‌كند. حال اگر اين پروسه برعكس اتفاق بيفتد چه خواهد شد؟ اگر چراغ را بر‌داريم و به جايش يك باتري بگذاريم، اين باتري يك جريان ثابت و پايدار به دينام خواهد داد و دينام در جهت عكس فرآیند مذکور به حركت در مي‌آيد و در نهایت چرخ دوچرخه می‌چرخد. البته در دوچرخه‌های برقی به جاي دينام از موتورهاي قدرتمندی كه مخصوص اين كار طراحی شده‌اند، استفاده مي‌شود. باتري جريان را به موتور مي‌رساند و موتور چرخ را به حركت در مي آورد .

دوچرخه‌ الكتريكي

دوچرخه‌ الكتريكي

دوچرخه‌های برقی پاسخی هستند به دوچرخه سوارانی كه راحتی بيشتری می خواهند. به‌طور كلی افرادی كه با هدف انجام تمرينات ورزشی دوچرخه‌سواری می‌كنند از دوچرخه برقی راضی‌ترند زيرا شدت و راحتی تمرين را با این نوع از دوچرخه، آنها تعيين می‌كنند نه شرايط مسیر! اين وسایل نقلیه سبز در انواع مختلف و مدل‌های ايستاده و نشسته توسط توليدكنندگانی در سراسر عالم ساخته می‌شوند. سيستم رانشی اين دوچرخه‌ها تحت عنوان «تركيبی» يا”Hybrid” شناخته مي‌شود که البته با این اصطلاح در دنیای خودروها تفاوت دارد و به اين معني است كه نيروی عضلات سواره و نيروی رانش موتور دوچرخه همراه با یکدیگر آن‌را به پیش مي‌رانند. در اين سیستم نیروی عضلات دوچرخه‌سوار سرعت اوليه پیشرانش را فراهم می‌آورد و موتور الکتریکی دوچرخه تامين‌كننده شتاب آن به‌خصوص در مسیرهای شیب‌دار و سربالايی‌ها خواهد بود.

دوچرخه‌ الكتريكي

دوچرخه‌ الكتريكي

صرفه‌جویی تا نهایت

دوچرخه‌های برقی در مصرف انرژي بازدهي بسيار بالایی دارند. با کم‌ترین ركاب‌زني مي‌توان به انرژي 20 وات‌ساعت در هر مايل رسيد. اگر كمي بيشتر پا بزنيد نیز به‌راحتي مي‌توانيد مصرف را تا 10وات‌ساعت در مايل كاهش دهيد و اين عدد یعني مصرفی برابر 1.25 ليتر بنزين در هر 1000 كيلومتر! جالب است بدانید در دوچرخه‌های برقی با بهره‌گیری از دنده مناسب می‌توان درست مانند یک موتورسيكلت شتاب گرفت و پس از آن پیشرانه الکتریکی را غیرفعال کرده و تنها به یاری اندکی ركاب‌زنی، سرعت وسيله نقليه را حفظ کرد. هنگام رسيدن به سربالایی نیز می‌توانيد موتور را روشن كنيد و بدون تغيير دنده يا كاهش سرعت به حركت ادامه دهيد.

مثل یک موبایل

براي شارژ باتري به طور كامل حداكثر 4 ساعت زمان لازم است. هم‌چنين بر خلاف خودروهاي برقي سيم‌كشي خاصي براي اين دوچرخه لازم نيست و باتري با يك پريز 220 ولتی به سادگی شارژ مي شود. باتري و شارژر پیشرانه الکتریکی دوچرخه هم آنقدر سبك هستند كه مي‌توان آن‌را به درون خانه يا محل كار برده و شارژ كرد، مثل یک شارژر یک تلفن‌همراه! وجود يك موتور در دوچرخه برقي سبب مي‌شود كه سواره بدن خود را در مواقعي درگير ركاب‌زني و در زمانی ديگر استراحت کند؛ به‌دین ترتیب مي‌توانيد در ابتدای مسير و سرپایینی‌ها تا آنجا که در بدنتان انرژی دارید ركاب بزنيد و نگران بازگشت نباشيد! افزون بر این هنگامي كه عضلاتتان در حال گرم شدن است مي توانيد رانش را به موتور بسپاريد.

دوچرخه‌ الكتريكي

دوچرخه‌ الكتريكي

آینده نامعلوم

هم‌اکنون دوچرخه‌هاي الكتريكي به سبب وابستگی به باتري هنوز چندان كامل نيستند و چون مواد اوليه ساخت باتري و پسماندهاي آن نيز پيامدهايي مخرب برای محیط‌زیست خواهند داشت، شاید نتوان آینده این وسیله‌نقلیه که خود را یک محصول سبز و دوست‌دار محیط‌زیست می‌داند، با باتری‌های مرسوم روشن دانست. امروزه با پيشرفت ساخت پنل‌هاي خورشيدي دوچرخه‌هايي به تولید رسیده‌اند كه ديگر نیازی به باتري ندارند. پنل خورشيدي در ترك‌بند دوچرخه نصب مي‌شود و با این سرعت پیشرفت علم اصلا بعيد نيست تا چند صباح دیگر دوچرخه‌ها با استفاده از انواع دیگر انرژی چون باد یا حتی آب به پیش بروند!

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی