پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

باتری آلومینیوم گرافیت دو یونی

تکنولوژی جدید باتری ، تحولی در خودروهای برقی

محققان چینی موفق شده اند باتری تولید نمایند که ارزان تر و سبک تر از باتری های موجود است. این باتری آلومینیوم گرافیت دو یونی توانایی این را دارد که تحولی عظیم در خودروهای برقی و دیگر تجهیزات الکترونیکی ایجاد نمایند. به نقل از ایسنا، باتری جدید دو یونی آلومینیوم گرافیت (AGDIB) که توسط محققان […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۱۵ فروردین ۱۳۹۵

محققان چینی موفق شده اند باتری تولید نمایند که ارزان تر و سبک تر از باتری های موجود است. این باتری آلومینیوم گرافیت دو یونی توانایی این را دارد که تحولی عظیم در خودروهای برقی و دیگر تجهیزات الکترونیکی ایجاد نمایند.

به نقل از ایسنا، باتری جدید دو یونی آلومینیوم گرافیت (AGDIB) که توسط محققان آکادمی علوم چین تولید شده در مقایسه با نوع لیتیوم یونی کنونی به ارائه وزن، حجم و هزینه ساخت بسیار کمتر در کنار چگالی انرژی بالاتر پرداخته است.

مواد الکترود این باتری جدید تنها از آلومینیوم و گرافیت دوستدار محیط زیست ساخته شده و الکترولیت آن از نمک لیتیوم و حلال کربنات تشکیل شده است.

این کشف با توجه به افزایش تقاضای باتری و فناوری موجود باتری لیتیوم یونی که به سقف محدودیت انرژی خاص و چگالی انرژی رسیده، از اهمیت خاصی برخوردار است.

باتری‌های لیتیوم یونی بطور گسترده‌ای در دستگاههای الکترونیکی قابل حمل، خودرهای برقی و سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌شوند. انهدام باتری باعث مشکلات محیطی زیادی می‌شود زیرا بیشتر باتری‌ها حاوب فلزات سمی در الکترودهای خود هستند.

مکانیزم باتری دو یونی آلومینیوم گرافیت از یک فرآیند بین‌لایه‌ای/ آلیاژسازی دو یونی پیروی می‌کند.

آنیون‌های درون الکترولیت در زمان شارژ شدن در میان کاتد گرافیت جای می‌گیرند و یون‌های لیتیوم در الکترولیت بر روی الکترود شمارنده آلومینیوم رسوب کرده تا یک آلیاژ ایجاد کند. این فرآیند تخلیه شارژ برخلاف فرآیند شارژ است که در آن هر دو آنیون‌ها و یون‌های لیتیوم به داخل الکترولیت باز می‌گردند.

از آنجایی که الکترود شمارنده آلومینیوم در باتری AGDIB به عنوان آنود و همزمان به عنوان جمع‌آوری‌کننده جریان عمل می‌کند، بار ساکن و حجم جامد این باتری بطور چشمگیری کاهش یافته و منجر به تولید باتری با چگالی انرژی خاص بالا و چگالی انرژی حجم بالا می‌شود.

باتری AGDIB از پتانسیل زیادی در کاربردهای مقیاس بزرگ در دستگاههای الکترونیکی و خودروهای برقی برخوردار است.

این تحقیق در مجله Advanced Energy Materials منتشر شده است.

معمای نوآوری در خودرو اپل (apple car)

پدال گاز هوشمند ، فناوری جدید کاهش مصرف سوخت

شارژ 15 دقیقه ای خودروهای برقی

غشاهای نانو کامپوزیتی ، تحول سوختی در دست دانشگاه امیرکبیر

یک قاشق شکر ،80 ساعت برق تولید می کند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی