پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

DS5

بررسی فنی DS5 جدید، سوغات لوکس فرانسوی

پیشکش “عروس شهرها”! تجربه رانندگی با DS5 جدید بررسی: میلاد میرعابدینی عکاس: فرهنگ فیروزیان مجله تخت گاز در آخرین روزهای سال ۱۳۹۴، یک برند فرانسوی خاص فعالیت خود را رسما در ایران آغاز کرد. خودروهای فرانسوی نظیر پژو و سیتروئن، به عنوان ماشین‌هایی کسل کننده و کم هیجان در ذهن اکثر ایرانیان حک شده‌اند. وقتی […]

javankhodro
چهارشنبه - ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

پیشکش “عروس شهرها”!

تجربه رانندگی با DS5 جدید

بررسی: میلاد میرعابدینی
عکاس: فرهنگ فیروزیان
مجله تخت گاز

در آخرین روزهای سال ۱۳۹۴، یک برند فرانسوی خاص فعالیت خود را رسما در ایران آغاز کرد. خودروهای فرانسوی نظیر پژو و سیتروئن، به عنوان ماشین‌هایی کسل کننده و کم هیجان در ذهن اکثر ایرانیان حک شده‌اند. وقتی اسم سیتروئن به میان می‌آید، ذهن شنونده ایرانی به سوی ژیان و زانتیا می‌رود. به همین علت، خودروهای فرانسوی به غیر از چند نمونه، اقبال مناسبی در ایران نداشته‌اند. اما این بار داستان کاملا متفاوت است. DS به عنوان سومین برند گروه PSA که از سال ۲۰۱۴ از سیتروئن مستقل شده و به نوعی بازوی سازنده خودروهای لوکس سیتروئن به شمار می‌رود، ایران را به عنوان سومین پایگاه خود در جهان انتخاب کرده تا ویژگی‌های خاصش، ذهنیت ایرانیان را در مورد خودروهای فرانسوی عوض کند. پیشینه DS به ۶2 سال قبل باز می‌گردد. خودرویی که در آن سال‌ها مورد توجه ژنرال دوگل بود و اتفاقا یک بار جان دوگل را در یک سوء قصد نجات داد!

DS از فرانسه آمده و میراث تاریخ و شکوه این کشور را به همراه دارد، کشوری که پایتختش به عروس شهرهای اروپا شهرت دارد و همه چیز در آن منظم و حساب شده است. DS نیز این ویژگی‌ها را از پاریس به ارث برده و این اصول و قاعده مثال زدنی در تمام محصولاتش به چشم می‌خورد. در یک روز بهاری، با همکاری خانه DS تهران فرصت رانندگی با DS5 جدید در خیابان‌های تهران دست داد، تا بیشتر با عملکرد این خودروی خاص آشنا شویم.

نکاتی در مورد برند DS:

همان طور که اشاره شد، DS از سال ۲۰۱۴ به عنوان یک برند مستقل از سیتروئن فعالیت می‌کند. DS بخش لوکس مارکت خودرویی ایران را مستعد دیده و تصمیم گرفته کشورمان را به عنوان سومین پایگاه خود در جهان انتخاب کند. در حال حاضر DS ۸ مدل جدید را در سبد محصولات خود دارد، که از این تعداد تنها دو مدل DS5 و DS6 به ایران وارد شده‌اند و پارت اول آن‌ها نیز به مشتریان تحویل داده شده. البته پای نمونه سدان DS5 با نام DS5 LS نیز به کشور باز شده و قرار است فروش ان به زودی آغاز شود. DS ۲۹ درصد سهم بازار خودروهای لوکس فرانسه را در اختیار دارد و سهمش از بازار خودروهای لوکس اروپا به ۱۲ درصد می‌رسد. در سال ۲۰۱۴ این برند فرانسوی بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودرو فروخته و پیش از آغاز سال ۱۳۹۵، آقای ریبو اعلام کرد که قرار است ۱۰۰۰ دستگاه از چهار مدل DS در سال جدید وارد کشور شود.

DS5:

DS5 به عنوان یکی از محصولات استراتژیک DS به شمار می‌رود. این مدل نخستین بار در نوامبر ۲۰۱۱ برای بازار اروپا معرفی شد. DS روی پلت فرم PSA PF2 ساخته می‌شود که با پژو ۳۰۰۸ مشترک است. این عضو سگمنت D در سال ۲۰۱۱ توانست عنوان خودروی خانوادگی سال مجله تاپ گیر را از آن خود کند. اما DS برای سال ۲۰۱۶ طراحی این هاچ بک دوست داشتنی را  دستخوش تغییراتی جزیی قرار داده تا به روزتر و جذاب‌تر از قبل باشد. برای DS5 جدید طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و هیبرید قابل انتخاب است و در دو تریم الگانس و پرستیژ عرضه می‌شود. اما از این میان، نمونه دیفرانسیل جلو مجهز به پیشرانه بنزینی ۱.۶ لیتری برای عرضه در ایران انتخاب شده و خریداران ایرانی تنها می‌توانند DS5 را در یک سطح تجهیزاتی سفارش دهند. قیمت این هاچ بک لوکس در بازار ایران به ۲۰۷ میلیون تومان می‌رسد و خانه DS5، DS را با گارانتی ۵ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتری به فروش می‌رساند.

برخورد نزدیک با پنجمین عضو خانواده DS:

طراحی ظاهری، اولین یا شاید مهمترین پارامتری است که در خرید یک خودرو مورد توجه می گیرد. DS همیشه از طراحی زمان خود جلوتر بوده و DS5 جدید نیز یکی از مدرنترین و جالب‌ترین طراحی‌هی سگمنت خود را دارد. در نگاه نخست کاملا متوجه می‌شوید که با یکی از محصولات سیتروئن طرف هستید. ظاهر DS5 بسیار متفاوت و فرانسوی طراحی شده و قلب افراد خاص را نشانه رفته است! کلمه آوانگارد در ذهن مشتریان DS به خوبی تعریف شده و برای آنکه مثل هیچ فرد دیگری نباشند سراغ DS می‌روند.
در مدل پیش از فیس لیفت، آرم سیتروئن روی جلوپنجره حک شده بود و روی در صندوق بار نیز نام سیتروئن به چشم می‌خورد. اما در مدل جدید DS5 به طور مستقل از نشان DS بهره می‌برد. در نسخه فیس لیفت، طراحی ظاهری دستخوش تغییراتی جزیی شده که وسعت آن‌ها در قسمت جلو بیشتر است. تکنولوژی LED چراغ‌ها نسبت به قبل پیشرفته‌تر شده و جذابت بصری این قسمت را افزایش داده است. جلوپنجره مشبک با مقدار زیادی کروم در هم آمیخته شده و نسبت به قبل فرمی متفاوت دارد. به دلیل بزرگ‌تر شدن جلو پنجره، مجموعه سپر نیز اصلاح شده و برخی جزییات آن تغییر کرده‌اند. طراحی شلوغ قسمت جلو و فرم نوارهای کرومی دور کاپوت نخستین مواردی هستند که نظر بیننده را به خود جلب می‌کنند. اما به نظر من دیزاین قسمت عقب، اوج طراحی DS5 به شمار می‌رود. ارتفاع کوتاه پنجره عقب و فرم خاص ستون شیشه‌ای عقب مواردی هستند که DS5 را از هر هاچ بک دیگری در این کلاس متمایز می‌کنند.

فرم خاص چراغ‌های عقب، برجستگی سپر و دو خروجی بزرگ اگزوز نیز در کنار یکدیگر هارمونی جالبی را رقم زده‌اند. در نمای جانبی، خط برجسته امتداد یافته در بالای دستگیره‌ها، نوار کرومی سراسری پایین درها و از همه مهمتر، لچکی خاص پنجره جلو، به DS5 شخصیتی لوکس و مستقل بخشیده‌اند. البته در این میان از فرم خاص و جذاب رینگ‌های اسپرت نیز نباید گذشت. در کل باید طراحی DS5 را متفاوت و کمی دیر هضم و البته ترکیبی هنرمندانه از اصالت و مدرنیته برشمرد.

کابینی که هر فرد خوش سلیقه‌ای را شیفته DS5 می‌کند:

طراحی کابین نیز همچون بدنه فوق‌العاده خاص و متفاوت است. DS، این هاچ بک لوکس را در چهارچوب مخصوصی طراحی کرده و حتی جزیی‌ترین قسمت‌های کابین هم حس و حال تمایز را القاء می‌کنند. مهمترین مساله‌ای که مورد توجهمان قرار گرفت، کیفیت فوق‌العاده متریال کابین بود. پوشش چرم طبیعی دست دوز روی صندلی‌ها و غربیلک فرمان به چشم می خورد و برجستگی های وسط صندلی‌ها بسیار دلچسب و زیبا هستند. دکمه‌های مختلف هماهنگ با یکدیگر طراحی شده اند و تزییناتی جواهر مانند دارند. تنها می‌توان از جنس پلاستیکی پنل‌های براق با طرح فلز انتقاد کرد که البته باید دوام آن‌ها را در طولانی مدت قضاوت کرد. پنل دکمه‌های روی سقف هم در نوع خود خاص است و طراحی این قسمت از کابین هواپیما الهام گرفته شده. سانروف دو بخشی جلو، کیلومتر شمار دیجیتالی و ساعت انالوگ تعبیه شده در بالای دکمه استارت، همگی بر جذابیت و خاص بودن DS5 تاکید دارند. فضای کابین بی اغراق در حد یک سدان خانوادگی ارزیابی می‌شود و بسیار جادار و راحت است.
در کل در جزییات کابین وسواس زیادی خرج شده که البته وقتی حرف از رقابت با برندهای لوکس و مطرح به میان می‌آید، این سطح از توجه و وسواس هم لازم است.

DS5 از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بهره می‌برد که به توربوشارژر هم مجهز شده است. این پیشرانه توانایی تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. عملکرد گیرباکس ۶ سرعته تیپ ترونیک ساخت AISIN ژاپن هم مناسب است و هماهنگی مناسبی با پیشرانه دارد. البته با فشردن دکمه S، گیرباکس نمایش جذاب‌تری از خود نشان می‌دهد و فرمان نیز سفت‌تر می‌شود. عملکرد سیستم تعلیق DS5 با فناوری PLV کاملا نرم و راحت است و در مسیرهای ناهموار به هیچ عنوان آسایش سرنشینان را بر هم نمی‌زند. در کل باید DS5 را هاچ بکی خانوادگی و مناسب تردد در شهرهای شلوغ ارزیابی کرد که افراد تمایز طلب و خاص را به سوی خود جلب می‌کند.

جزئیات:

متن کامل تر با عکس های بیشتر را در مجله تخت گاز شماره خرداد 95 دنبال کنید!

سایت خانه DS

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی