پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آزادراه

آزادراه تهران ـ شمال ساخته می شود

وزیر راه و شهرسازی ضمن ارائه دستاوردهای حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی از ساخت آزادراه تهران ـ شمال خبر داد. به نقل از خبرآنلاین، وزیر راه و شهرسازی با اعلام بازگشایی ال‌سی برای خرید ریل هندی از ریل‌گذاری ۲۰۰۰ کیلومتر پروژه راه‌آهن طی امسال و سال آینده خبر داد و گفت:‌ آزادراه تهران […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

وزیر راه و شهرسازی ضمن ارائه دستاوردهای حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی از ساخت آزادراه تهران ـ شمال خبر داد.

به نقل از خبرآنلاین، وزیر راه و شهرسازی با اعلام بازگشایی ال‌سی برای خرید ریل هندی از ریل‌گذاری ۲۰۰۰ کیلومتر پروژه راه‌آهن طی امسال و سال آینده خبر داد و گفت:‌ آزادراه تهران ـ شمال که به آرزو، جوک و مضحکه تبدیل شده بود را فعال کردیم.

عباس آخوندی در آخرین نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس نهم شورای اسلامی گفت: این آمد و شدها چرخش روزگار است و گردشی است که طبیعت زندگی آدمی است. به همین دلیل فکر کردم خوب است جلسه‌ای با اعضای کمیسیون و معاونان وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم تا به سهم خودمان از تمام زحمات، همکاری‌ها و تلاش‌هایی که اعضای کمیسیون عمران مجلس داشته‌اند تقدیر و تشکر کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کمیسیون عمران یکی از مهمترین کمیسیون‌های مجلس است که تقنین و نظارت بر اجرای قوانین موضوعات بسیار مهمی چون حمل و نقل، مسکن و شهرسازی و نیرو را بر عهده دارد که سه بخش از اصلی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی کشور است. ما پس از انقلاب هم در دولت و هم در مجلس دریافته‌ایم که بدون هماهنگی این دو نهاد امکان انجام کارهای بزرگ نیست و همدلی گسترده می‌طلبد.

وی افزود: من از ابتدای مسئولیتم در وزارت راه و شهرسازی مبنای کار را بر ارتباط صادقانه با نمایندگان مجلس گذاشتم و فکر می‌کردم آنچه مهم است و می‌فهمم باید با نمایندگان هم در میان بگذارم. علی‌رغم آنکه با بسیاری از اعضای کمیسیون عمران مجلس رابطه قبلی نداشتم اما اعضای کمیسیون در این دو سال متوجه شدند که وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد تعامل صادقانه با مجلس داشته باشد. ما هم در مقابل، رفتار دوستانه از سوی نمایندگان را شاهد بودیم.

آخوندی با اشاره به استیضاح در میانه فعالیت خود در این وزارت، اظهار کرد: در این دوره از مجلس استیضاح وزیر مطرح شد که من از حمایت همه جانبه اعضای کمیسیون عمران مجلس سپاسگزارم و موظفم سپاس خود را از شما اعلام کنم، نه به خاطر دفاع از من بلکه به دلیل دفاع از کل وزارت راه و شهرسازی که موجب دلگرمی کارکنان این وزارت و دستگاه‌های تابعه بود تا به راه خود ادامه دهند و به موفقیت دست یابند.

مشروح گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حدود ۳ سال فعالیت دولت یازدهم

وزیر راه و شهرسازی سپس به ارائه گزارشی از عملکرد فعالیت وزارت راه و شهرسازی از ابتدای کار خود در این وزارت در دولت یازدهم پرداخت و گفت: گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در واقع گزارش عملکرد مشترک دولت و مجلس است و بدون حمایت نمایندگان مجلس این موفقیت‌ها به دست نمی‌آمد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره سخت تحریم کاری کردیم که چرخ همه شقوق حمل ونقل در حرکت باشد و حتی ارتقای کیفیت هم بدهند. در حوزه‌های مختلف رشدهای خوبی هم داشتیم. در شرایط سخت مالی سال گذشته مجموع عملکرد عمرانی وزارت راه و شهرسازی به بیش از ۸ میلیارد دلار رسید که در این تنگنای مالی عملکرد خوبی است. در بخش حمل و نقل هوایی، زمینی، ریلی و دریایی رشدهایی قابل تأمل داشتیم که به برکت همدلی و همزبانی بین وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس بود.

گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل

الف ـ حمل و نقل هوایی

آخوندی با اشاره به چند پروژه عمده وزارت راه و شهرسازی در این سال‌ها اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل هوایی آنچه می‌توانم بگویم این است که اتفاقات بزرگی رخ داد: هم رشد فعالیت داشتیم هم تعداد زیادی هواپیما اضافه شد، در این شرایط تحریم در حوزه مسافری هر سال رشد سفر داشتیم که عید امسال شاهد اوج تعداد مسافرت‌های هوایی بودیم. بعد از برجام نیز هواپیما خریدیم که کار بی‌نظیری است که ۱۱۸ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ای‌تی‌آر به مجموع ناوگان هوایی افزوده شد و می‌تواند کل صنعت حمل و نقل هوایی کشور را دگرگون کند. ظرفیت صندلی‌های اضافه شده، یک و نیم برابر کل صندلی‌های موجود است که اتفاق بزرگی را در حوزه حمل و نقل هوایی رقم می‌زند. همه این هواپیماها ۱۰۰ درصد مستقیما از کمپانی و به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری می شوند و وارد تضامین دولتی هم نمی‌شویم.

وی ادامه داد: در این مدت که از عمر دولت یازدهم گذشته توانستیم در وزارت راه و شهرسازی شرکت شهر فرودگاهی، منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام خمینی (ره) را تشکیل دهیم. ترمینال دوم این فرودگاه با ظرفیت چهار و نیم میلیون مسافر در سال در دست ساخت است که پاییز امسال افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هفته گذشته یادداشت تفاهم میان شرکت فرودگاه‌ها با ایتالیایی‌ها برای نوسازی ۸۰ هزار متر مربع فرودگاه مهرآباد بسته شد. ۴۰ سال است که مهرآباد بازسازی کامل نشده است. در حال حاضر کل باند راست و تاکسی وی بازسازی شده و فقط بخش کمی از باند چپ باقی مانده که در حال اجراست. کل سیستم ناوبری ایران بازنگری شده است. راه‌های هوایی جدید با همکاری وزارت دفاع و شورای عالی امنیت ملی نیز تعریف شده که دو برابر راه‌های موجود رسید. ضمن این‌که تعداد پروازهای عبوری به ۲۸۷ هزار پرواز رسید. در فرودگاه‌های بوشهر، مشهد، اصفهان، اهواز، کرمان و شیراز نیز پروژه‌های مهمی در دست ساخت داریم.

ب ـ حمل و نقل ریلی

عضو کابینه دولت یازدهم به بخش ریلی اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه ریلی نیز اتفاقات خوبی در کشور در این مدت رخ داد. برای مثال قرارداد قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان بسته شد، ال‌سی‌های مورد نظر گشایش یافت و چینی‌ها مستقر شدند. در دوره‌های قبل یادداشت تفاهم‌های زیادی برای این پروژه داشتیم اما هیچ گاه کار به گشایش ال‌سی و امضای قرارداد نرسید. همچنین قرارداد برقی کردن قطار تهران – مشهد با حضور رؤسای جمهور دو کشور بسته شد. بسیاری از خطوط ریلی ما دو، سه و چهارخطه شده‌اند. دوخطه کردن ریل یزد – اصفهان به طول ۵۰۰ کیلومتر نیز در دست اجراست. آقای پورسیدآقایی هفته گذشته توانست قرارداد خرید ریل از هند را منعقد کند و ال‌سی آن نیز هفته گذشته گشایش یافت که این آخرین خبر خوش ریلی است. بنابراین در سال جاری و آینده دو هزار کیلومتر در کشور ریل گذاری می‌کنیم که اتفاق بزرگی است.

ج ـ حمل و نقل جاده‌ای

آخوندی در باره پروژه‌های حوزه حمل و نقل زمینی گفت: در حوزه جاده‌ای کارهای مهم انجام شد در بحث نگهداری و حفظ راه‌های موجود اعم از آزادراه بزرگراه و روستایی کار بزرگی شد پروژه های متوقف فعال شدند. همین آزادراه تهران ـ شمال که به آرزو، جوک و مضحکه تبدیل شده بود فعال شد. در این پروژه در ۳۰ کیلومتر اولش در هر ۳۰۰ متر یک کارگاه داریم یعنی همزمان ۱۰۰ کارگاه فعال است. یکی از پیمانکاران، چینی است که با اتمام کارش می‌رود و ۵ پیمانکار نیز داخلی هستند. قطعه یک آزادراه سال آینده بهره‌برداری می‌شود و ان شاء الله این بحث جمع می‌شود. همچنین در این آزادراه، فقط یکی از تونل‌ها ۶ هزار و ۴۵۰ متر طول دارد که از هر دو طرف در حال خاکبرداری و کندن است که نشان می‌دهد چه کار بزرگی در دست اقدام است. با تکمیل آزادراه، ۶۰ کیلومتر از طول مسیر کم می‌شود. با تکمیل بزرگراه همت نیز مردم مستقیما وارد آزادراه تهران شمال می‌شوند و دیگر به آزادراه کرج وارد نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در این سال‌ها تعریض جاده‌های هراز و فیروزکوه انجام شد ضمن این‌که آزادراه رشت و نیز آزادراه قم به چرمشهر تکمیل شد. آقای حجتی در ابتدای وزارتم می‌گفت اگر چرمشهر به آبیک متصل شود کار بزرگی انجام داده‌ایم که در حال حاضر آزادراه آبیک به چرمشهر در حال اجراست.

د ـ حمل و نقل دریایی

وزیر راه و شهرسازی سپس به تشریح جایگاه حمل و نقل دریایی پرداخت و گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی اتفاقات خوبی رخ داده است. توسعه بندر مهم ما در دریای عمان که بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود به سرعت در حال انجام است و امیدوارم فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی اواخر امسال آماده شود که با افتتاح آن ظرفیت این بندر از دو و نیم میلیون تن فعلی به هشت و نیم میلیون تن ارتقا می‌یابد. ریل گذاری چابهار- ایرانشهر نیز ۴۰ درصد از زیرسازی آن انجام شده است.

وی افزود: در بندرعباس هم کارهای خوبی شده است. غیر از توسعه خود بندر، در پس کرانه‌ها نیز شاهد ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی بودیم که وضعیت بنادر را تکان می‌دهد. توسعه بنادر شمالی از جمله امیرآباد و انزلی هم در دست اجراست. بنابراین در تمام ۴ حوزه حمل و نقلی کارهای خوبی شده است.

گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی

الف ـ مسکن مهر

آخوندی در ادامه اظهارات خود به گزارشی از وضعیت مسکن و اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این حوزه پرداخت و گفت: در بخش مسکن، طرح نیمه تمام مسکن مهر را داشتیم، جراحی کردن مسکن مهر باتوجه به اینکه بار مالی آن را بانک مرکزی برعهده داشت کار بزرگی بود. دولت قبل ۵۰ هزار میلیارد تومان متعهد شده بود اما آقای روحانی می‌گفت حداکثر مبلغی که می‌تواند اختصاص یابد ۴۵ هزار میلیارد تومان است. یعنی ۵ هزار میلیارد تومان کسری داشتیم به اضافه ساخت فضاها و ساختمان‌های روبنایی و تأسیسات زیربنایی. با تدابیری که اندیشیدیم توانستیم تا به امروز ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد را به اتمام برسانیم و امسال بیشتر پروژه‌ها جمع می‌شوند.

وی ادامه داد: از جهت خدمات روبنایی نیز آموزش و پرورش نگران کمبود مدارس در پروژه‌های مسکن مهر بود. در سال گذشته ۱۶۵ مدرسه برای اول مهر افتتاح کردیم که نگذاشتیم حتی یک پروژه مسکن مهر بدون مدرسه بماند با اینکه مدرسه‌سازی مأموریت ما نبود. در پرند قبلا ۱۶ مدرسه وجود داشت ولی در سال گذشته وزارت راه و شهرسازی ۲۱ مدرسه ساخت که همه اینها را خودمان سرمایه‌گذاری کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بدون سر و صدا کارهای زیادی در مسکن مهر انجام دادیم بیان داشت: دنبال آن هستیم تا پرونده مسکن مهر امسال بسته شود. ما حتی مجبور شدیم برای دسترسی بهتر مردم در پردیس تونل بسازیم.

ب ـ مسکن

آخوندی در تشریح اقدامات انجام شده برای بخش مسکن در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه مسکن با توجه به آغاز فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم امیدواریم تسهیلات جدید در این بخش بتواند مؤثر باشد. تنها در ۱۵ روز دوم فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۶ درصد رشد اعطای تسهیلات داشتیم که این ارقام نشان می‌دهد در حال خروج از رکود مسکن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر تصویب تأسیس صندوق توسعه حمل و نقل، راه اندازی این صندوق را مایه ایجاد تحول در صنعت حمل و نقل دانست و گفت: به خاطر همکاری‌های نزدیک وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس نهم از رئیس کمیسیون، هیئت رئیسه و همه اعضا صمیمانه تشکر می‌کنم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی