پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کمپین سلفی پشت فرمان ممنوع

کمپین سلفی پشت فرمان ممنوع را اجرا کنیم.

عامل بسیاری از تصادفات حواس پرتی پشت فرمان هست، و این روزها سلفی، دابسمش و زندگی مجازی پشت فرمان بلای جان فقیر و غنی شده است کمپین ” سلفی پشت فرمان ممنوع ” یک فرهنگ مثبت است که باید بین ما و شما فراگیر شود. به گزارش «پرشین خودرو»، قطعاً برای همه ما پیش آمده […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

عامل بسیاری از تصادفات حواس پرتی پشت فرمان هست، و این روزها سلفی، دابسمش و زندگی مجازی پشت فرمان بلای جان فقیر و غنی شده است کمپین ” سلفی پشت فرمان ممنوع ” یک فرهنگ مثبت است که باید بین ما و شما فراگیر شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، قطعاً برای همه ما پیش آمده است كه در میان دوستان و آشنایان خود عكس های مختلفی را دیده ایم كه طی آن فردی در حال رانندگی از خود تصویری را ثبت كرده و ترجیح داده است كه آن عكس را نمایه پروفایل خود انتخاب كند.

در این میان اما سلبریتی ها و افراد مشهور هم از این قضیه دور نبوده اند و خود را با این حركت ناهنجار و خطرناك همراه كرده اند.

هنرپیشه ها و افراد معروفی كه خواه و ناخواه به الگویی برای بسیاری از اقشار مردم تبدیل شده اند نیز پا به پای این هنجار شكنان آمده اند و نه تنها سلفی بلكه فیلم برداری و صحبت با مخاطبان را هم از این طریق میسر كرده اند.پ

عواملی كه هر یك به تنهایی می تواند باعث ایجاد خطرات متعددی برای راننده شود و حتی خسارات جبران ناپذیری را برای وی به وجود آورد.

در موضوع تصادفات در كشور آنچه كه مقام اول را در سوانح رانندگی از آن خود كرده است، بی احتیاطی و خطای انسانی است!

قطعاً حوزه خطای انسانی در تصادفات به توانایی رانندگی رانندگان محدود نمی شود و عوامل متعددی همچون سلفی بازی ها و حواس پرتی های متعددی كه تنها با دست رانندگان ایجاد می شود تاثیر بسزائی در این وقایع بعضاً هولناك ایفا می كند.

سوالی كه این رانندگان باید از خود بپرسند این است كه ثبت یك تصویر به این شكل تا چه حد مهم است كه بواسطه آن حتی جان و مال خود را تحت تاثیر قرار می دهند؟

آیا گرفتن عكس در این حالت آنقدر مهم است كه فراموش كنیم كه در حال رانندگی هستیم كه امكان همجواری با رانندگان ناتوان دیگر محتمل است.

نكته ای كه در این زمینه از نظرها پنهان مانده است این كه خطاهای انسانی ما چقدر روی آمار بالای تصادفات تاثیر گذار است و معمولاً در افكار عمومی این تفكر نقش بسته شده است كه عوامل اصلی تنها حول محور كیفیت خودرو و راه ها می چرخد و نقش تاثیر گذار اشتباهات انسانی نیز در حول خودرو و راه می چرخد.

مدت هاست كه راهنمایی رانندگی بندی به جرائم رانندگان اضافه كرده كه طی آن استفاده از تلفن همراه را ممنوع كرده است اما انگار برخی از رانندگان امروز به مكالمه با تلفن همراه بسنده نكرده و نوع جدیدی از استفاده از این عامل خطرناك در رانندگی را به منصه ظهور گذاشته اند.

امروز دیگر درد فرهنگ رانندگی در استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی محدود نمی شود و موضوع جدید به نام سلفی گیری و حتی دابسمش سازی هم به آن افزوده شده است و خدا می داند كه این مساله چقدر روی تصادفات جاده ای كه آمار آن در ایران كم هم نیست تاثیر خواهد گذشت.
آنچه كه به نظر می رسد این است كه این موضوع نباید از دید متولیان فرهنگ سازی دور بماند و قطعاً رسیدگی به این موضوع می تواند در صورت اجرای درست و كارشناسانه قدمی هر چند كوچك در كاهش تصادفات و توجه به رانندگی اقشار مختلف بردارد.

دیگر چه فرقی می كند كه راننده ای بی احتیاط سوار پراید باشد یا بنز! وقتی راكب دل به دنیای دیگری بسته است و سودای تنوع تصویر در فضای مجازی را دارد دیگر نمی توان تقصیر را بر گردن خودرو انداخت و شاید باید حساب این نوع تصادفات حادثه ساز را از سهمی كه بعنوان سهم تصادفات خودروهاست را جدا كرد.

شاید بعد از كمپین های مختلفی كه در راستای بهبود فرهنگ رانندگی در كشور ایجاد شده است، امروز با تداوم آن به مسائلی همچون موضوع ذكر شده پرداخت و با ادامه دادن این دغدغه فرهنگی در خصوص رانندگی ایرانیان، هر كدام از مردم به سهم خود به این فرآیند پربار كمك كرده و در نهایت سود خود كه قطعاً به خود و هموطنان خود خواهد رسید را برداشت كنند.

برچسب‌ها : تصادفحادثه

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی