پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بررسی فنی اوتلندر جدید

بررسی فنی میتسوبیشی اوتلندر جدید

کلاس کراس‌اوورهای کامپکت و متوسط، از پرطرفدارترین گروه‌بندی‌های خودرویی داخل کشور است و در چند سال اخیر، تب استفاده از خودرو شاسی‌بلند، بیش از پیش بازار مصرف‌کنندگان را فرا گرفته. اگر با بودجه حدود ۲۰۰ میلیون تومانی قصد خرید شاسی‌بلند متوسط را داشته باشید، میتسوبیشی اوتلندر جدید یکی از منطقی ترین انتخاب هاست که در اینجا […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۵ تیر ۱۳۹۵

کلاس کراس‌اوورهای کامپکت و متوسط، از پرطرفدارترین گروه‌بندی‌های خودرویی داخل کشور است و در چند سال اخیر، تب استفاده از خودرو شاسی‌بلند، بیش از پیش بازار مصرف‌کنندگان را فرا گرفته. اگر با بودجه حدود ۲۰۰ میلیون تومانی قصد خرید شاسی‌بلند متوسط را داشته باشید، میتسوبیشی اوتلندر جدید یکی از منطقی ترین انتخاب هاست که در اینجا به بررسی آن می پردازیم.

با گسترش واردات خودرو به کشور و افزایش تنوع در بازار خودروهای خارجی در چند سال اخیر، انتخاب در برخی سگمنت‌ها واقعا سخت شده است. کلاس کراس‌اوورهای کامپکت و متوسط، از پرطرفدارترین گروه‌بندی‌های خودرویی داخل کشور است و در چند سال اخیر، تب استفاده از خودرو شاسی‌بلند، بیش از پیش بازار مصرف‌کنندگان را فرا گرفته. اگر با بودجه حدود ۲۰۰ میلیون تومانی قصد خرید شاسی‌بلند متوسط را داشته باشید، انتخاب‌هایی نظیر هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا 4RAV و هوندا  CRV(البته اگر از اختلاف قیمت ۵۰ میلیونی‌اش با این خودروها چشم‌پوشی کنیم) و میتسوبیشی اوتلندر در مقابلتان قرار دارد. یکی از خاص‌ترین و منطقی‌ترین انتخاب‌ها، همین میتسوبیشی اوتلندر است که  به بررسی آن می پردازیم
بررسی فنی اوتلندر جدید

پیشینه اوتلندر

سال پیش بود که شرکت آرین‌موتور، در مراسمی، میتسوبیشی اوتلندر را در ایران معرفی کرد. شاسی بلند متوسط میتسوبیشی در سال ۲۰۰۱ و با نام airtreA به بازار آمد. در سال ۲۰۰۳ بود که نام اوتلندر برای این خودرو موفق انتخاب شد و تا امروز با همین نام تولید شده است.
اما مدلی که سال گذشته توسط آرین‌موتور در ایران عرضه شد، نسل سوم این شاسی‌بلند موفق به‌شمار می‌رود و به عنوان مدل ۲۰۱۳ شناخته می‌شود. میتسوبیشی برای اینکه از رقبای سرسختش عقب نماند و هم‌چنان شادابی و جذابیت اوتلندر را حفظ کند، این کراس‌اوور متوسط را دست‌خوش تغییراتی کرد. خودرو مورد بحث ما فیس‌لیفت سومین نسل میتسوبیشی اوتلندر به‌شمار می‌رود. اوتلندر ۲۰۱۶ هم‌چنان با همان پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری در ایران عرضه شده  و وسعت تغییراتش آنقدر زیاد است که نمی‌توان اسم یک فیس‌لیفت ساده را روی آن گذاشت!

بررسی فنی اوتلندر جدید
زیباترین اوتلندری که تا به حال دیده‌اید

در نمای ظاهری، یک شاسی‌بلند خشن و در عین حال لوکس را داریم که در قسمت‌های جلو و عقب دست‌خوش تغییراتی شده و ظاهری کاملا جدید به خود گرفته است. مجموعه دماغه خودرو با تغییر فرم چراغ‌ها و جلوپنجره کرومی خشن‌تر و جسورتر شده و در پی این تغییرات، دیزاین سپر جلو نیز به کلی تغییر کرده و مجموعه‌ای هماهنگ‌تر و جذاب‌تر از قبل را به نمایش می‌گذارد.
در طراحی قسمت عقب، انتقادهای زیادی به طراحی مدل قبلی اوتلندر وارد بود. در حقیقت آن‌طور که شایسته یک شاسی‌بلند ۲۰۰ میلیون تومانی بود گیرایی و جذابیت نداشت و همین عامل باعث شده بود تا کسانی که به ظاهر خودرو اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، اوتلندر را در اولویت‌های آخر خود قرار دهند. اما داستان نمونه فیس‌لیفت شده کاملا با قبل متفاوت است. تغییرات طراحی و ترکیب قسمت عقب، حالا از اوتلندر یک شاسی‌بلند جذاب و لوکس ساخته است. چراغ‌های عقب با فرم و گرافیک جدید، به مجموعه لامپ‌های ال‌ای‌دی طیفی مجهز شده‌اند و استفاده از قطعات کرومی جلوه لوکس این قسمت را بیشتر از قبل کرده است. به قسمت پایینی سپرهای جلو و عقب یک فلاپ فلزی براق اضافه شده تا هنگام ورود و خروج از شیب‌های تند، از برخورد سپر با زمین جلوگیری کند.

پوشش فلزی براق، در قسمت پایینی درهای جانبی و دستگیره درها نیز به چشم می‌خورد. هم‌چنین استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی اسپرت، ابهت نمای ظاهری اوتلندر را دوچندان کرده. اندازه آینه‌های جانبی نیز تناسب مناسبی با ابعاد کلی بدنه دارد.


بررسی فنی اوتلندر جدید

بررسی میتسوبیشی اوتلندر جدید
فضای کابین با همان ترکیب سابق

اوتلندر فعلا فقط با مدل ۷ نفره با پوشش کرم رنگ کابین در ایران عرضه می‌شود. اما به زودی می‌توان منتظر نمونه ۵ نفره با رنگ‌‌بندی مشکی کابین نیز بود. خوشبختانه نمونه مورد بررسی ما از نوع فول آپشن SEL بود و تمام امکانات رفاهی را شامل می‌شد.

با قرار گرفتن داخل کابین، خود را در فضایی گرم و خوش ترکیب احساس خواهید کرد. این حس به دلیل ترکیب رنگ مشکی و کرم به سرنشینان دست می‌دهد. مورد دیگر آرامشی است که با بستن درها و بالا دادن شیشه‌ها به آن می‌رسید. عایق‌بندی کابین نسبت به قبل بهبود چشم‌گیری داشته و از شیشه‌های آکوستیک برای اوتلندر استفاده شده است. اگر قبلا تجربه سواری با نمونه پیش از فیس‌لیفت اوتلندر را داشته باشید، 2 نکته نظر شما را به سمت خود جلب می‌کند. یکی افزایش کیفیت کلی متریال و مونتاژ کابین، و دیگری غربیلک جدید فرمان با شکل و شمایلی متفاوت، روکش شده با چرم دوخته شده و محل جدید دکمه‌های کنترل سیستم صوتی است. طراحی منحصربه‌فرد کنسول جلو، قسمت پیش روی راننده را به کلی از قسمت مقابل شاگرد متمایز کرده و تمایل چند درجه‌ای که کنسول مرکزی به سمت راننده، باعث شده تا ادوات و ابزارک‌های کنسول جلو، به راحتی در دسترس راننده باشد. پس تا اینجا یک نکته دیگر به مجموعه نقاط قوت اوتلندر اضافه شد، و آن ارگونومی مناسب کابین بود.

روی صندلی‌های جلو به هیچ عنوان احساس خستگی و یا کمبود فضا نخواهید کرد. همه چیز همان‌گونه‌ است که از یک شاسی‌بلند متوسط انتظار دارید. فاصله ۲۶۷۰ میلی‌متری بین 2 محور باعث شده تا مشکلی از نظر فضای پا در صندلی‌های جلو و ردیف دوم وجود نداشته باشد. البته سایش سر افراد قدبلند با سقف در ردیف دوم صندلی‌ها اجتناب ناپذیر است و صندلی‌های ردیف سوم بیشتر مناسب کودکان و افراد ریزنقش است. چرا که فضای محدود پا را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. صندلی‌ها با پوشش چرمی با کیفیت روکش شده‌اند و صندلی راننده نیز به صورت برقی در ۶ جهت تنظیم می‌شود و به گرمکن و خنک‌کننده نیز مجهز شده.
سیستم صوتی راکفورد با قدرت ۷۱۰ وات و متشکل از ۹ اسپیکر، کیفیت مناسبی دارد. هم‌چنین سامانه‌های نویگیشن و مولتی مدیا را نیز می‌توان از طریق نمایشگر لمسی ۷ اینچی تعبیه شده در کنسول جلو انجام داد. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به صورت مجزا برای سرنشینان جلو و عقب قابل تنظیم است و کیفیت قابل قبولی دارد. البته با توجه به اینکه در فصلی سرد این خودرو را مورد بررسی قرار دادیم، فرصت نشد تا کولر آن را نیز مورد آزمون قرار دهیم تا ببینیم تا چه اندازه روی دور خودرو تاثیر می‌گذارد.

اوتلندر از نظر فنی چه چیز در چنته دارد!

اوتلندر جدید از نظر فنی تفاوتی با مدل قبل از فیس لیفت ندارد. مدل ۲۰۱۶ نیز همان پیشرانه ۴ سیلندر MIVEC SMART ۲.۴ لیتری (حجم دقیق ۲۳۶۰ سی‌سی) را در دل خود جای داده. البته در سیستم تعلیق و گیرباکس تغییراتی صورت گرفته تا عملکرد کلی خودرو نسبت به قبل بهبود پیدا کند. توان پیشرانه در حالت عادی به محور جلو منتقل می‌شود. اما با انتخاب راننده و توسط سیستم 2 دیفرانسیل SAWC این قدرت بین هر چهار چرخ تقسیم می‌شود. توان پیشرانه در دور ۶۰۰۰ به ۱۶۶ اسب‌بخار می‌رسد و بیشینه گشتاور نیز ۲۲۰ نیوتن‌متر در دور ۴۲۰۰ است. اوتلندر ۱۵۹۰ کیلوگرم وزن دارد و تقسیم وزن آن به صورت ۵۶ درصد در جلو و ۴۴ درصد در عقب صورت گرفته و همین مورد باعث شده تا علی‌رغم ارتفاع ۱۹ سانتی‌متری از سطح زمین، پایداری مناسبی در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا داشته باشد. البته در این میان از نقش سیستم فعال کنترل پایداری asc نیز نباید گذاشت. سیستمی که هم در مسیرهای جاده‌ای و هم در مسیرهای ناهموار آفرودی به کمک راننده می‌آید و تعادل خودرو را حفظ می‌کند. به علاوه می‌توان توسط اهرمی، حالت‌های eco, نرمال و قفل دیفرانسیل را برای رانندگی با اوتلندر انتخاب کرد.

گیرباکس cvt اوتلندر در مدل فیس‌لیفت مورد بازنگری قرار گرفته و عملکرد دلچسب‌تری نسبت به قبل دارد. آن مکث اولیه که در مدل قبلی احساس می‌شد به حداقل رسیده و عملکرد این گیرباکس در مجموع مطلوب‌تر از قبل است. هم‌چنین در حالت دستی گیرباکس، می‌توان دنده‌ها را توسط شیفترهای پشت فرمان تعویض کرد، که در این حالت نیز تعویض دنده‌ها کاملا نرم و بدون تنش انجام می‌شود. البته شتاب خودرو علی‌رغم تغییرات اعمال شده در گیرباکس بهبودی نداشته و هم‌چنان ۱۰.۵ ثانیه زمان می‌خواهد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

تغییراتی در سیستم تعلیق اعمال شده که در مجموع موجب بهبود عملکرد آن شده است. در مسیرهای معمولی و صاف، اوتلندر کاملا نرم و کم‌تکان عمل می‌کند. اما هنگام عبور از دست‌اندازها یا مسیرهای ناهموار، کوبش‌های منتقل شده به کابین کاملا قابل لمس است.

اوتلندر جدید از نظر ایمنی جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد. در نمونه فی‌ لیفت علاوه بر بهبود ضریب درگ و عایق کابین، ایمنی بدنه نیز افزایش یافته است. هم‌چنین ۷ عدد ایربگ وظیفه حفاظت از جان سرنشینان را در تصادفات بر عهده دارند. عملکرد سیستم ترمز نیز قابل قبول است. سیستم HSA (ترمز کمکی در سراشیبی)، BA (ترمز اضطراری) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، همگی از سامانه‌های سیستم ترمز اوتلندر به‌شمار می‌روند.
مصرف سوخت ترکیبی اوتلندر جدید حدود ۹.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اندازه‌گیری شده که نسبت به سایر رقبایش در مصرف سوخت کم‌اشتهاتر است. اوتلندر نسبت به سایر رقبایش قیمت مناسب‌تری دارد و کیفیت ساخت آن نیز قابل قبول است و ظاهر جذابش به عنوان برگ برنده‌ای در میان رقبا به شمار می‌رود. اما باید قبول کرد که نسبت به رقبا پیشرانه ضعیف‌تری دارد و عملکرد سیستم تعلیقش نیز چنگی به دل نمی‌زند.

بررسی میتسوبیشی اوتلندر جدید

شرایط فروش نقدی، اقساطی و مشارکتی میتسوبیشی (خرداد 95)

تحویل 15 روزه خودروهای میتسوبیشی توسط آرین موتور

شرایط فروش استثنایی ميتسوبيشي اوتلندر 2016 (اردیبهشت 95)

رعایت پنج نکته اساسی ، در هنگام آفرود

حضورکانسپت سوپر اسپرت میتسوبیشی در پایتخت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی