پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مراحل تعویض پلاک

همه چیز در مورد تعویض پلاک

  یکی از دغدغه های اصلی خریداران و فروشندگان خودرو مراحل تعویض پلاک و انتقال سند خودرو است که اکثر افراد از آن اطلاع چندانی ندارند. به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، با توجه به دغدغه های خریداران و فروشندگان خودرو در مورد  مراحل تعویض پلاک و انتقال سند مالکیت خودرو ا، سوال های زیادی […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۹ تیر ۱۳۹۵

 

یکی از دغدغه های اصلی خریداران و فروشندگان خودرو مراحل تعویض پلاک و انتقال سند خودرو است که اکثر افراد از آن اطلاع چندانی ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، با توجه به دغدغه های خریداران و فروشندگان خودرو در مورد  مراحل تعویض پلاک و انتقال سند مالکیت خودرو ا، سوال های زیادی در محور این بحث به وجود می آید که در ادامه به آن ها پاسخ داده ایم. بر اساس این گزارش زمان لازم برای تعویض پلاک از یک ساعت تا 3 ساعت بنا به شلوغی مرکز تا اینکه شما قبلا پلاک اسقاطی داشته اید یا خیر متغیر است، به گونه ای که اگر شما قبلا پلاکی به نام خود نداشته باشید، مراحل ساخت پلاک خودرو سریع شده و به شما تحویل داده می شود. در این شرایط شما با احتساب مراحل اداری، کمتر از یک ساعت زمان لازم دارید تا خودرو خود را پلاک کنید اما اگر قبلا پلاک خودرویی به نام شما ثبت شده باشد و خودروی خود را فروخته باشید 2 حالت دارد، یا نقل و انتقال خودروی قبلی شما کمتر از یک سال است که واگذار شده و پلاک شما در انبار موجود است که در این صورت به سرعت پلاک شما پیدا و تحویل می‌شود و یا بیشتر از آن یک سال از انتقال آن گذشته که در این صورت پلاک شما قیچی شده و باید حداقل 2 ساعت زمان صرف کنید و منتظر بمانید تا پلاک جدید ساخته شود.

ترتیب تمام مراحل تعویض پلاک

1. در مرحله اول شما با مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک وارد پارکینگ اصلی می شوید و به محض ورود به شما یک برگه ورود تحویل داده می‌شود که در  آن شماره نوبت و باجه ای که باید به آن مراجعه کنید ثبت شده است.

2. بعد از پارک خودرو شما باید به ساختمان اداری رفته و طبق همان شماره به باجه مورد نظر مراجعه کنید، آنچه متصدی باجه از شما سند خودرو، اصل کارت ملی و شناسنامه، سند و یا قولنامه ای که نشان دهد شما ساکن همین شهر هستید، البته ناگفته نماند حتما قبض برق یا تلفن همراه داشته باشید که برخی از متصدیان این مراکز از شما برای صحت و سقم سند و قولنامه از شما می خواهند.
3. بعد از تحویل این مدارک اگر مالک قبلی خودرو با شما حضور دارد باید به اتفاق مراحل تنظیم و انتقال برگ سبز و تحویل خودرو را طی کنید و اگر شما قبلا وکالت تعویض پلاک و یا فروش خودرو را از فروشنده گرفته اید که دیگر نیازی به حضور مالک قبلی نیست و شما بعد از تحویل مدارک ذکر شده، فرم درخواست برگ سبز و پلاک جدید را پر کرده و بعد از پرداخت قبض پست به مبلغ 7 هزار تومان و مبلغ 50 هزار تومان بابت پلاک و برگ سبز خودرو به پارکینگ مراجعه کرده تا خودروی شما بازدید و فک پلاک شود.
4. ابتدا برگه ای به شما داده می شود که بازرسین مرکز باید ضمن بازدید خودروی شما آن را تکمیل و به شما تحویل دهند، شما هم باید آن برگه را به بادجه قبلی برده و تحویل دهید و مدارک خود(شناسنامه، کارت ملی و …) را تحویل بگیرید و بعد از ان به قسمت فک پلاک رفته و پلاک خود را به انبار پلاک تحویل دهید.
5. بعد از تحویل پلاک قبلی به انبار پلاک به شما نوبت داده می شود و ساعت تحویل پلاک جدید به شما اعلام می شود، اگر خودروی شما صفر باشد و یا شما قبلا پلاکی به نام خود نداشته باشید زمان کمتری صرف می شود و پلاک در کمتر از یک ساعت آماده تحویل است در غیر این صورت اگر پلاک در انبار داشته باشید و یا قبلا پلاکی به نام شما ثبت و قیچی شده باشد باید به ترتیب زمان بیشتری منتظر بمانید.

6. بعد از تحویل پلاک خودرو شما به قسمت نصب پلاک رفته و بعد از آن برگه ورود پارکینگ را تحویل متصدی داده و از مرکز خارج می شوید.

فراموش نکنید که برای انجام این مراحل، حتما کارت بانکی همراه خود داشته باشید. به این دلیل که هزینه پلاک و پست به صورت غیر نقدی دریافت می شود. با نزدیک بودن دفترخانه های ثبت اسناد به مراکز تعویض پلاک، کار شما برای دریافت وکالت تعویض پلاک و سند قطعی و … با سرعت بیشتری انجام می شود.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • امیر | 04/10/1400 در 01:59

    سلام .من ماشین خودم رو با ماشین کسی دیگر تعویض کردم برای تعویض پلاک شرایطش چیه ؟متشکرم

کیوسک مطبوعاتی