پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقايسه لکسوس LX570 و لندکروزر VX-R

مقايسه لکسوس LX570 و لندکروزر VX-R

لکسوس LX570 و لندکروزر  VX-R دو خودروی شاسی بلند هستند که میتوان آنها را سلاطین بیابان‌ها دانست. مقایسه این دو به شما در انتخاب بهتر کمک خواهد کرد.  بروزرسانی: فرزند جدید در خانواده لکسوس/ رونمایی لکسوس UX در سال 2018 به نقل از مجله تخت گاز تا چندی پیش تویوتا لندکروزر صفت بزرگ‌ترین خودروی ایران […]

javankhodro
سه شنبه - ۳۰ تیر ۱۳۹۴

لکسوس LX570 و لندکروزر  VX-R دو خودروی شاسی بلند هستند که میتوان آنها را سلاطین بیابان‌ها دانست. مقایسه این دو به شما در انتخاب بهتر کمک خواهد کرد.

 بروزرسانی:

فرزند جدید در خانواده لکسوس/ رونمایی لکسوس UX در سال 2018

به نقل از مجله تخت گاز

تا چندی پیش تویوتا لندکروزر صفت بزرگ‌ترین خودروی ایران را با خود یدک می‌کشید، حال مدتی است که شرکت ایرتویا ( نماینده رسمی تویوتا در کشور) خودرویی جدید را برای رقابت با بزرگ‌ترین شاسی بلند ایران وارد صحنه نبرد کرده است.

لکسوس LX570 همان خودروییست که در موردش صحبت کردیم. لکسوس LX همان لندکروزر است که تا حد ممکن تجهیز شده و حالا برای لندکروزر شاخ و شانه می‌کشد.

با همکاری چند نفر از دوستان امکان مقایسه این دو برادر برایمان پیش آمد و نکته خاص این گزارش این است که لندکروزر مورد بررسی هم دارای پیشرانه 8 سیلندر است که تا حدی رقابت این دو خودرو را نزدیک‌تر می‌سازد.

 

تویوتا لندکروزر VX-R

تویوتا لندکروزر

تویوتا لندکروزر

لندکروزر یکی از آن خودروهاییست که از بعد از انقلاب اسلامی، نقش پر رنگی در ایران پیدا کرده و دلیل آن‌را می‌توان نبود رقیب دیگر از نظر جثه و توانایی آفرود در بازار ایران دانست.

در سال‌های پس از انقلاب، حضور لندکروزر سری 40 که در ایران به کالسکه‌ای معروف است، در 8 سال جنگ تحمیلی بسیار پر رنگ بود.

لندکروزر خودروییست که می‌توان به آن عنوان آفرودی‌ترین خودروی کشور را داد (آفرود با امکانات فابریک ).

لندکروزر تا به امروز چیزی در حدود 62 سال است که تولید می‌شود، نسل 11 آن که خودروی مورد بررسی این شماره است، در سال 2008 به بازار آمد. و تویوتا برای این خودرو 4 پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه توربو دیزل در نظر گرفت. حتی پیشرانه 7/5 لیتری لکسوس هم برای این خودرو قابل سفارش است که این مدل را تنها می‌توان در آمریکا و کانادا خریداری کرد.

خودروی مورد بررسی ما دارای پیشرانه V8 به حجم 7/4 لیتر است که به طور رسمی تا سال 2010 وارد ایران می‌شد.


می خوای ماشین بخری؟ کارشناسی رنگ و عقد قولنامه رو اینجا انجام بده …
با تصمین جبران 100 درصد خسارت احتمالی (کلیک کنید)


طراحی خارجی

 توصیف طراحی لندکروزر کار آسانی است. یک جعبه بزرگ که فاقد ادوات زینتی بوده و کاملا مردانه است.

در جلوی لندکروزر، پنجره موتور بزرگ با خط‌های افقی، وظیفه هوارسانی را به موتور ایفا می‌کند. در کنار آن چراغ‌هایی ذوزنقه‌ای با ابعادی بزرگ‌تر از حالت عادی و معمول جلب توجه می‌کنند که در مدل 2013 (فیس لیفت و نمونه مورد بررسی) در پایین آن چراغ‌های LED قرار داده شده است که تا حدی چهره خودرو را اسپرت‌تر و جوان پسندتر جلوه می‌دهد. سپر جلو در این خودرو به دو صورت قابل سفارش است، سپرهای بزرگ که بر روی نمونه‌های فول آپشن نصب هستند و در بازار به سپر بلند معروف‌اند و نمونه کوچک‌تر که در مدل‌های 6 سیلندر و در 8 سیلندرهای معمول نصب شده‌اند. در سپرها ، مه شکن‌های دایره‌ای شکل در دو سپر مشترک است که در یک قاب کروم مربعی شکل قرار گرفته است‌.

در کنار خودرو، هیچ طراحی خاص و چشمگیری دیده نمی‌شود و تنها نکته‌ای که در نمانی جانبی خودرو به عنوان یک آپشن جدید اضافه شده، راهنمای نصب شده بر روی آینه است.

عقب لندکروزر آنقدر پهن است که وقتی جلوی شما باشد، مانند یک کامیونت دید را کور می‌کند. قسمت عقب بدنه کمی عضلانی بوده و با وجود یک فریم کرومی که زیر آن چراغ‌های پلاک جای گرفته‌اند، کمی حال و هوای لوکس به خودرو می‌بخشد.

چراغ‌های عقب هم مثل جلو ذوزنقه‌ای شکل است و از اندازه معمولی بزرگتر است. چراغ‌های این خودرو، قبل از فیس لیفت، به دو صورت معمولی و LED بود و به ترتیب بر روی مدل‌های 6 و 8 سیلندر نصب می‌شدند، حال در مدل فیس‌لیفت، برآمدگی جدید در سطح چراغ به وجود آمده است و استفاده از چند دایره و مستطیل در طراحی داخل چراغ، چهره‌ای استایلیش و مدرن به پشت خودرو بخشیده است.

طراحی داخلی

 تویوتا لندکروزر

تویوتا لندکروزر

با ورود به داخل کابین لندکروزر، فضایی همچون یک خانه در اختیار شماست. اولین چیزی که در کابین خود نمایی می‌کند، بخش میانی جلو داشبورد است، بخشی آنقدر پهن که تمامی امکانات خودرو را می‌توان بر روی آن جای داد!

بیشتر امکانات این خودرو در بخش میانی داشبورد متمرکز شده، البته این امکانات همان امکاناتی هستند که در تمامی خودرو های 60-70 میلیون تومان به بالا دیده می‌شوند، چون در لندکروزر چندان خبری از آپشن‌های لوکس نیست!

در کنار LCD، دریچه‌های عمودی هوا نصب شده و در پایین آن امکان تغیر دمای هر طرف قرار داده شده است. در پایین مانیتور ادوات تنظیم سیستم ایرکاندیشن نصب شده و در زیر آن محل ورود CD و در نهایت سیستم صوتی و مولتی مدیای خودرو قرار دارد.

در کنسول میانی هم در کنار دسته دنده و سیستم گیرباکس، یک پیچ جهت تنظیم خشکی و نرمی کمک فنرها برای شرایط آفرود و یا بیابانی قرار داده شده است. که طی رانندگی چند ساله نگارنده (البته با نمونه ی 2007 ) حالت نسبتا سفت و اسپرت را به شما پیشنهاد می‌کنم چرا که خودرو در حالت‌های دیگر بیش از حد لَخت می‌شود و در برخی مواقع نمی‌تواند خود را در سبقت‌های سریع جمع‌وجور کند. در این قسمت سیستم‌های دیفرانسیل خودرو هم متمرکز شده‌اند. و در کنار آن دکمه‌های crawl control , multi-terrain select ,turn assist قرار گرفته و در آخر هم سیستم تنظیم ارتفاع خودرو.

در بخش عقب خودرو هم سیستم تهویه هوا وجود دارد که بنا به سفارش مشتری، دکمه‌های تنظیم آن می‌تواند در سقف و یا در پشت زیر آرنجی میان خودرو نصب شوند. این سیستم تهویه در نمونه‌های فول آپشن دارای سیستم تهویه دوگانه است و در مدل‌های معمولی فقط یک حالت برای آن می‌توان تعریف کرد.


تعمیرگاه تخصصی تویوتا و لکسوس (کلیک کنید و با اتوشناس آشنا شوید)


تجربه رانندگی و سواری با خودرو

با روشن کردن پیشرانه، صدایی همچون صدای هواپیما به گوش می‌رسد و دلیل آن به کار افتادن فن بسیار بزرگ خودروست. با اولین فشار جدی بر روی پدال گاز، کوبش شدیدی به اتاق وارد می‌شود و دلیل آن را می‌بایست در شتاب نسبتا بالای خودرو جست‌و‌جو کرد.

برای گیرباکس این خودرو 2 حالت قابل تعریف است، حالت اول با علامت 2nd نشان داده شده است و می‌تواند خودرو را بدون استفاده از دنده یک به راه بیندازد، با استفاده از این سیستم، سواری خودرو تا حد زیادی نرم و آرام‌تر می‌شود و در مواقعی که زمین لغزنده باشد، خودرو بدون هرز گردی به راه خواهد افتاد، البته با استفاده از این سیستم، فشار وارد شده بر صفحه خودرو بیشتر می‌شود و در نتیجه شتابگیری خودرو به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و گاه در این حالت 0 تا 100 را در 14-15 ثانیه طی می‌کند.

دکمه قابل استفاده دیگر در این خودرو، دکمه PWR است که تعویض دنده را در حداکثر دور مجاز انجام می‌دهد، البته تعویض دنده‌ها با ضربه و کوبش انجام می‌شود.

نتیجه گیری

لندکروزر یک خودروی قوی و قابل اعتماد است که امکانات پایینی در برابر بهایش به خریدار ارائه می‌دهد. پیشرانه‌اش گشتاور خوبی دارد و در فشارهای ناگهانی شتاب مناسبی می‌گیرد. عملکرد گیرباکس آن با نسل قابل قابل مقایسه نیست و بهتر شده اما باز هم نقایصی دارد که گاهی اوقات چندان با فشار موتور و نیاز راننده هماهنگ عمل نمی‌کند.

لکسوس LX570

LX را می‌توان LS قد بلند دانست. در این مدل تمامی امکانات لوکس‌ترین مدل لکسوس یعنی همان LS به چشم می‌خورد. این خودرو در سال 96 میلادی، برپایه سری 80 لندکروزر ساخته شد. در نسل اول اختلافی در ظاهر این خودرو و لندکروزر خودنمایی نمی‌کرد و کمپانی بر روی امکانات داخلی لکسوس تمرکز کرده بود. برای این خودرو فقط یک پیشرانه 5/4 لیتری با گیرباکس 4 دنده اتوماتیک قابل سفارش بود و فقط یک سال تولید شد.

 لکسوس LX570

لکسوس LX570

در سال 98 نسل دوم LX به بازار آمد، این خودرو بر پایه لندکروزر 100 طراحی شده بود ولی این‌بار لکسوس با ایجاد تغیراتی در چراغ‌های جلو و عقب، پنجره رادیاتور، حالت در صندوق و … چهره این مدل را از لندکروزر متمایز کرد. این خودرو نیز مثل نسل قبلی از نظر امکانات و کیفیت داخلی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و تا سال 2007 قابل سفارش بود.

در سال 2008، با معرفی نسل جدید لندکروزر، لکسوس هم مدل LX جدید را راهی بازار کرد، اختلاف بین این دو خودرو در این نسل بیش از دو نسل قبلی بود و مشخصه‌های مشترک کمتری نسبت به قبل میان‌ این دو یافت می‌شد.

کمپانی لکسوس برای این مدل 3 پیشرانه در نظر گرفت، نمونه 7/4 و 6/4 لیتری ( فقط جهت عرضه در هنگ‌کنگ ) و نمونه 7/5 لیتری ( با دو قدرت 463 اسب بخاری و 482 اسبی که مدل دوم فقط در آمریکا و کانادا عرضه می‌شود ) که از نظر قدرتی با خودرو‌های اروپایی و آمریکایی هم رده خود قابل رقابت باشد.

طراحی خارجی

مدل LX از نظر جثه، دقیقا مشابه لندکروزر است و از بدنه‌ای مشترک سود می‌برند. در این خودرو، فرم تمامی ادوات اروپاییست و ظرافت بسیار زیادی در طراحی آن به چشم می‌خورد. چراغ‌های LX کوچک‌تر از لندکروزر است و در پایین آن، با نصب چراغ‌های LED، جذابیتی غیر قابل بیان به این خودرو داده شده است. پنجره رادیاتور به صورت کشیده افقی است که به وسیله دو قاب کرومی که در طراحی های 2012 لکسوس دیده می‌شود از چراغ‌ها جدا شده‌اند. سپرهای جلوی این خودرو طراحی کاملا حساب شده دارند و در آن خطوط چراغ‌ها و پنجره رادیاتور دیده می‌شوند.

نمای جانبی خودرو تا حد زیادی با لندکروزر مشترک است و نکته‌ای خاص و فقط رکاب خودرو است که تفاوتش با لندکروزر را آشکار می‌سازد.

در بخش عقب این خودرو، رنگ و بوی لندکروزر بیشتر حس می‌شود. چراغ‌ها به همان بزرگی لندکروزر است که در قسمت داخلی آن کشیدگی بیشتر شده و با ترکیب نئون و خطوط دودی، چهره‌ای لوکس و خشن پدید آورده است. فریم کرومی رنگ که جدا کننده درب‌هاست، کوچک‌تر و زیباتر از لندکروزر شده و چراغ‌های سفید دنده عقب، مانند خودروهای سفارش آمریکا به صورت جداگانه در زیر این قاب نصب شده است.

چراغ‌های نصب شده بر روی سپر کوچکتر از لندکروزر هستند و همخوانی بیشتری با اجزای بدنه دارند.

سپر عقب هم تغیرات کوچکی داشته که به برآمدگی میان آن می‌توان اشاره کرد و بنا بر سفارش مشتری، نصب یدک کش بر روی آن امکانپذیر است.

طراحی داخلی

لکسوس LX570

لکسوس LX570

با باز کردن در خودرو، بوی چرم اعلای استفاده شده در داخل کابین به مشام می‌رسد. کیفیت ادوات داخلی با لندکروزر قابل مقایسه نیست. در جلو داشبورد خودرو، ترکیب چرم، طرح چوب و آلومینیوم نمایی شیک و جذاب به داخل کابین بخشیده است. داخل کابین تا حدی شبیه جت‌های شخصی طراحی شده و کابین خلبان را به یاد راننده و سرنشینان می اندازد.

امکانات فنی خودرو مشابه لندکروزر است با این تفاوت که میزان فرمانبرداری این امکانات در این خودرو بیشتر از لندکروزر است.

در کنسول میانی، کنار اهرم دنده، ورودی AUX، USB نصب شده و در پشت اهرم، کلیدهای crawl control , multi-terrain select ,turn assist , تنظیم ارتفاع و تنظیم کمک فنر‌ها نصب شده است.

طراحی کنسول وسط نیز جالب است، در ساخت دکمه‌های نصب شده از طراحی دکمه‌های پورشه کاین ایده برداری شده و با طراحی خشن‌تر با سایز و ابعاد خودرو متناسب شده است.

در سمت راست فرمان، کلید پارک اسیستنت و تنظیم ویوهای دوربین و در پایین آن کلیدهای قفل دیفرانسیل مرکزی، غیر فعال کردن درب برقی، خاموش کردن ایربگ ( برای صندلی کودک ) و کوئیک اکسس قرار گرفته و در سمت چپ فرمان، کلید های تنظیم آینه‌های جانبی، traction control , گردش اتوماتیک چراغ‌ها، درب باز کن صندوق و جای خالی گرمکن فرمان که به دلیل سفارش این خودرو توسط اعراب بر رویش نصب نشده است به چشم می‌خورد.

در بخش عقب خودرو، کنسول میانی برای ردیف دوم خیلی راحت‌تر و کارآمدتر از کنسول لندکروزر بوده و در پشت کنسول میانی ردیف جلو، سیستم ایرکاندیشن دوگانه مجزا برای ردیف عقب در نظر گرفته شده است.

تجربه رانندگی و سواری با خودرو

lx vs.land (2)

با روشن کردن پیشرانه صدا از بیرون دست کمی از لندکروزر ندارد ولی از داخل ، به لطف عایق‌بندی خوب و اصولی، صدای کمتری به کابین نفوذ می‌کند. با توجه به پیشرانه 362 اسب بخاری توقع شتاب خوب و بالایی از این خودرو دارید ولی باید بگوییم که این گونه نیست! با قرار دادن گیرباکس 6 سرعته در حالت حرکت و فشردن پدال گاز، شتابی در همان حد لندکروزر را شاهد هستید.

وزن بسیار زیاد این خودرو، توان موتور را خنثی می‌کند و دور های پایین، آنقدر که لازم است توقع راننده را برآورده نمی‌کند. عملکرد سیستم‌های نصب شده بر روی خودرو مانند لندکروزر است و چیزی که این خودرو را از لندکروزر 8 سیلندر برتر می‌سازد، گیرباکس 6 دنده آن است که به راحتی از پس لندکروزر بر می‌آید.

وقتی سرعت کمی بالا می‌رود، اختلاف میان این خودرو و لندکروزر بیشتر به چشم می‌خورد و آن یک دنده‌ای که این خودرو بیشتر از لندکروزر دارد، در سرعت‌های میان 90 تا 120 کیلومتر در ساعت این خودرو را جلو می‌اندازد و رسیدن به لندکروزر را غیر ممکن می‌کند.

در سواری با این خودرو هیچ ایرادی به عملکرد گیرباکس نمی‌توان گرفت، به موقع دنده‌ها را بدون ضربه سنگین و سبک می‌کند و بیشترین توان را در مواقع لازم در اختیار راننده قرار می‌دهد.

موضوع قابل تحسین در شتاب‌گیری این خودرو، راه افتادن نرم و بدون ضربه است. با اینکه شتاب کمی از لندکروزر بهتر است ولی خیلی باوقارتر راه می افتد و به هیچ وجه کوبش های لندکروزر را ندارد.

در حین رانندگی، چیزی که کمی جای گله دارد وزن سنگین خودروست که قدرت مانور را می‌گیرد و به دلیل تقسیم نه چندان مناسب وزن خودرو، سر و صدا از لاستیک‌ها بلند می‌کند.

نتیجه گیری

اختلاف میان ساخت و کیفیت لکسوس و لندکروزر واقعا محسوس است. این خودرو لوکس‌ترین شاسی بلند فعلی بازار ایران است و حتی امکاناتی دارد که کمتر استفاده می‌شود مثل شیفتر پشت فرمان!

در کل این خودرو با اینکه حدود 200 میلیون تومان در بازار فعلی از لندکروزر گران‌تر است اما ارزش خرید دارد.

با تشکر از همکاری آقایان نجما شهاب ( مالک لکسوس ) و برنا بیات ( مالک تویوتا ) و تشکر ویژه از جناب آقای پورسرخ که هماهنگی‌های لازم را انجام دادند، توجه شما را به جدول مقایسه فنی این دو خودرو جلب می‌کنیم.

بروز رسانی : جشنواره نوروزی ایرتویا + جدول (نوروز 96) (روفور 2017، پریوس و لکسوس)

 

مشخصات فنی Lexus LX570 Toyota Land Cruiser VX-R
تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ V8/32
حجم موتور (سی سی) 5663 4665
گیرباکس 6 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک 5 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
محور محرک دو دیفرانسیل با قفل دیفرانسیل
قدرت (اسب بخار / دور موتور ) 362/5600 271/5400
گشتاور ( نیوتن متر / دور در دقیقه ) 530/3200 415/3400
توان وزنی ( اسب بخار بر تن ) 131 105
توان خروجی ( اسب بخار بر لیتر ) 64 58
شتاب 0-100 کیلومتر (ثانیه) 5/7 2/9
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت ) 220 200
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) 5005/1970/1865 4950/1970/1890
فاصله دو چرخ/محور (میلیمتر) 1640/2850 2850/1635
وزن خالص (کیلوگرم) 2750 2590
مصرف ترکیبی ( لیتر در 100 کیلومتر) 8/14 5/14
استاندارد آلایندگی یورو 5 یورو 4
حجم مخزن سوخت (لیتر) 93 93+45
قیمت پایه جهانی (دلار) 81,530 72,185
قیمت بازار ایران، به روز رسانی در دی 99 9 الی 10 میلیارد تومان 5 الی 7 میلیارد تومان

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • محسن | 03/02/1401 در 10:17

    عالی

  • ابراهیم | 15/01/1402 در 15:10

    لند vxr هشت سیلندر 5700 سی سی هستش..دقیقا همون موتوری که رو لکسوس ال ایکس 570…مدل جی ایکس ار حجم 4500 داره….

کیوسک مطبوعاتی