پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پژو 2008 و کیا اسپرتیج

مقایسه ای میان پژو 2008 و کیا اسپورتیج-تازه وارد اروپایی رو در روی کره ای محبوب

تب خرید شاسی بلندها در بازار این روزهای کشور بسیار داغ است. اما از طرفی ترافیک شهرهای بزرگ و مشکلاتی نظیر نبود جای پارک و سخت شدن هدایت خودرو در این فضا باعث شده تا در سگمنت شاسی بلندها، کراس اوورها یا همان شاسی بلندهای کوچک محبوب‌تر و پرفروش‌تر باشند. در اینجا تصمیم گرفتیم تا […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

تب خرید شاسی بلندها در بازار این روزهای کشور بسیار داغ است. اما از طرفی ترافیک شهرهای بزرگ و مشکلاتی نظیر نبود جای پارک و سخت شدن هدایت خودرو در این فضا باعث شده تا در سگمنت شاسی بلندها، کراس اوورها یا همان شاسی بلندهای کوچک محبوب‌تر و پرفروش‌تر باشند. در اینجا تصمیم گرفتیم تا پژو ۲۰۰۸ را با محبوب‌ترین کراس اوور کره‌ای بازار یعنی کیا اسپورتیج مقایسه کنیم.

تب خرید شاسی بلندها در بازار این روزهای کشور بسیار داغ است. اما از طرفی ترافیک شهرهای بزرگ و مشکلاتی نظیر نبود جای پارک و سخت شدن هدایت خودرو در این فضا باعث شده تا در سگمنت شاسی بلندها، کراس اوورها یا همان شاسی بلندهای کوچک محبوب‌تر و پرفروش‌تر باشند. این قسمت از بازار خودرو ایران تا کنون با کراس اوورهای معروف کره‌ای از جمله هیوندای توسان، کیاس اسپرتیج و… قبضه شده بود. اما به تازگی ایران خودرو با عرضه کراس اووری اروپایی از خاندان پژو قصد دارد تا این انحصار را بر هم زند و دوباره ایرانیان را با برند پژو آشتی دهد. البته پژوهای جدید ایران خودرو کلاس‌های دیگر از جمله سدان و هاچ بک را نیز شامل می‌شود. اما ما در اینجا تصمیم گرفتیم تا پژو ۲۰۰۸ را با محبوب‌ترین کراس اوور کره‌ای بازار یعنی کیا اسپرتیج مقایسه کنیم.

پژو ۲۰۰۸

در چند سال اخیر با مونتاژ نسخه‌های قدیمی پژو در ایران از جمله ۲۰۶ و ۴۰۵، محصولات این برند برای ایرانیان یکنواخت شده و ورود مدل های ناموفق نظیر ۴۰۷، تصویر پژو را آن طور که شایسته است در ذهن ایرانیان جا ننداخته. اما در سال ۹۵ و با از سر گرفته شدن روابط خودروسازان داخلی با برندهای مشهور دنیا، این بار ایران خودرو محصولات جدید پژو را با برنامه‌ای مدون به ایران عرضه می‌کند تا هم بتواند در مقابل رقبای خارجی در بازار حرفی برای گفتن داشته باشد هم بتواند تصور ایرانیان از برند پژو را تغییر دهد.

این نسل از پژو ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۳ معرفی شده و ظاهرش برای سال ۲۰۱۷ دستخوش تغییراتی جزیی شده است. البته ایران خودرو قرار است مدل ۲۰۱۳ این کراس اوور منحصر به فرد را توسط شرکت ایکاپ داخل کشور تحت استانداردهای روز اروپا مونتاژ کند.

۲۰۰۸ به نوعی جانشین 207 sw به شمار می‌رود و پلت فرم pf1 استفاده شده در آن با پژو ۲۰۸ مشترک است. این خودرو تا پیش از این در فرانسه و برزیل تولید می‌شد و حالا قرار است در ایران نیز پایگاه تولید داشته باشد. ۲۰۰۸ جایگزین فرانسوی نیسان جوک نیز به شمار می‌رود و قرار است تصویری شاخص از برند پژو ارائه دهد. ارتقاء ۲۰۰۸ در حدی است که توانسته خودش را دوشادوش رقبای ژاپنی‌اش برساند.
طراحی ظاهری ۲۰۰۸ مثل اسپورتیج پویا و جذاب است اما نسبت به کراس اوور کره‌ای مدرن‌تر است و ویژگی‌های منحصر به فردی در طراحی بدنه دارد. از حضور اسپورتیج در ایران مدت زیادی می‌گذرد و در این مدت طرفداران زیادی پیدا کرده. اما ۲۰۰۸ نیز در طراحی ظاهری چیزی از اسپرتیج کم ندارد و با توجه به ترکیب عامه پسند و جذاب، پیش بینی می‌شود به سرعت بتواند مخاطبان زیادی پیدا کند.

بروزرسانی:

قیمت پژو 2008 با افزایش 10 میلیونی روبرو شد

تولید و نصب قطعات سفارشی پژو 2008

ایران خودرو هر ماه باید چند دستگاه پژو 2008 تولید کند؟

مالیات نقل و انتقال پژو 2008 چقدر است؟

پژو 2008 همچنان در سراشیبی قیمت در بازار

 

با باز شدن درها و قرار گرفتن داخل کابین، برتری ۲۰۰۸ نسبت به اسپورتیج مسجل می‌شود. در بخش‌هایی از کابین، کیفیت متریال استفاده شده نسبت به اسپورتیج برتر است. پوشش چرمی و نرم کنسول جلو شما را از خرید این خودرو خرسند می کند. پوشش نرم پنل درها و پوشش ترکیبی صندلی ها هم در نوع خودش جذاب و خوش ساخت است. تریم داخلی پیانو بلک، در کنار قطعات دکوراتیو با طرح فیبر کربن و قطعات نقره‌ای براق نیز به هرچه اسپرت‌تر به نظر رسیدن کابین کمک شایانی می‌کنند.
فراموش نکنید که بر خلاف اسپورتیج با یک خودرو اروپایی طرف هستید. پس برتری طراحی کابین و امتیاز بیشتر در زمینه ارگونومی و چیدمان کابین پژو 2008 بی دلیل نیست. کنسول جلو اسپرتیج در مقابل ۲۰۰۸ نسبتا از مد افتاده و ساده به نظر می‌رسد. برجستگی قسمت وسط داشبورد ۲۰۰۸ در کنار گرافیک جذاب صفحه کیلومتر شمار، نمای کلی کابین را جذاب‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. نورپردازی کابین هم چشمنواز است و مواردی نظیر فاصله زیاد صفحه آمپر با فرمان و فرمان گوشتی و تپل چرمی، چیزهایی هستند که تنها در یک کراس اوور فرانسوی می توانید ببینید. طراحی صاف و افقی داشبورد حس جادار بودن را القا می‌کنند و از شلوغی کنسول جلوگیری شده تا سرنشینان گیج نشوند. همچنین با طراحی خاص مواردی نظیر اهرم ترمز دستی و شیفتر گیرباکس سعی شده تا پژو 2008 شخصیت مستقل فرانسوی خود را داشته باشد. نه مثل خودروهای کره‌ای که برای کاهش هزینه‌ها اکثرا شبیه به هم طراحی می‌شوند.
گنجایش فضای کابین اسپرتیج یکی از مشکلات این کراس اوور کره‌ایست. البته سرنشینان جلو راحتی مناسبی دارند، اما سرنشینان عقب از نظر فضای سر و پا راحتی چندانی ندارند.  پژو ۲۰۰۸ از نظر فضای کابین تقریبا در سطح اسپرتیج قرار می‌گیرد، با این تفاوت که به لطف طراحی منطقی‌تر و استفاده بهتر از فضا، فضای سرنشینان عقب نسبت به اسپورتیج مناسب تر است.

اما در زمینه فنی و مشخصات پیشرانه، پژو 2008 یک پله پایین‌تر از اسپرتیج قرار می‌گیرد. پژو 2008 از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بهره‌ می‌برد که توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. در مقابل پیشرانه ۲.۴ لیتری اسپورتیج با قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۳۸ نیوتون متر، جذابیت بیشتری را در رانندگی به ارمغان می‌آورد. البته فراموش نکنید که اسپورتیج قیمت بیشتری هم دارد و از طرفی مصرف سوخت آن از ۲۰۰۸ بالاتر است. البته از سال ۲۰۱۶، پیشرانه GDI اسپرتیج به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده و قدرت بیشتری تولید می‌کند. اما نسخه‌های عرضه شده در بازار ایران فاقد این سیستم هستند. قدرت پژو ۲۰۰۸ بر خلاف اسپرتیج دو دیفرانسیل، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.  البته اسپورتیج علی‌رغم دو دیفرانسیل بودن، توانایی چندانی در پیمودن مسیرهای خارج جاده‌ای ندارد و این دو از نظر استفاده کاملا برای شهر و خیابان‌های هموار طراحی شده‌اند. البته توسط ماوس دوار ۲۰۰۸ می‌توانید حالت‌های رانندگی و سیستم فنربندی در را در چند حالت تنظیم کنید تا کیفیت سواری در مسیرهای مختلف متفاوت باشد.

صحبت از کیفیت سواری شد و یکی از مهمترین ایرادهای وارده به اسپرتیج سر باز کرد. سواری اسپرتیج نسبت به سایر رقبایش خشک‌تر و پر تکان‌‌تر است و سرنشینانی که به دنبال ارامش بیشتر و سواری نرم‌تر هستند را کلافه می‌کند. در زمینه کیفیت سواری، پژو ۲۰۰۸ گوی سبقت را اسپرتیج می‌رباید. سواری پژو 2008 همچون سایر خودروهای فرانسوی نرم و آرامش بخش است. به علاوه اینکه فرمانش مثل اسپرتیج بی روح و سفت نیست و لطف عایق بندی بهتر، در حرکت با سرعت بالا سر و صدای کمتری از اسپرتیج به داخل کابین نفوذ می‌کند.

عرضه محصولات جدید پژو در ایران را باید به فال نیک گرفت. ۲۰۰۸ و سایر برادرانش آمده‌اند تا آن روی دوست داشتنی و جذاب پژو را به ایرانیان نشان دهند و عرصه را برای رقبای کره ایشان تنگ کنند. با یک قیمت گذاری مناسب و با تکیه بر ویژگی‌ها و جذابیت‌های خاص، ۲۰۰۸ می‌تواند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد. با عرضه پژو ۲۰۰۸ توسط ایران خودرو، سهم این خودروساز وطنی از بازار کراس اوورهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر می‌شود. پیش از این نیز ایران خودرو رنو کپچر را در این سگمنت بازار عرضه کرد که اتفاقا استقبال مناسبی از آن به عمل آمد.

 

فروش نقدی و اقساطی محصولات اطلس خودرو (آذر 96)

 فروش اقساطی توسان 2017 (ویژه نوروز 97)

جدیدترین شرایط فروش پژو  2008 و اخبار مربوطه

مشخصات فنی و تصویر 5 محصول آینده ایران خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • ناصر | 09/03/1397 در 20:21

    شایسته است هر خودرو را با خودرو های هم کلاس خودش مقایسه نمایید و مقایسه غیر از آن شبهه بازاریابی برای یکی از طرفین را ایجاد می نماید

کیوسک مطبوعاتی