پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شرکو 300i Race

آفرود با طعم موتورسیکلت تريال

بررسي موتور سيکلت شرکو 300i Race ساميار راشد به نقل از مجله تخت گاز شرکو 300i Race یک موتورسیکلت سبک وزن و چابک با یک پيشرانه نیرومند است که می‌تواند گرد و خاک بلند کند! اولین شرکوهایی که وارد بازار آمریکا شدند مدل SE300i و SE250i بودند که نمونه آماده‌تر و دو زمانه آن در […]

javankhodro
چهارشنبه - ۳۱ تیر ۱۳۹۴

بررسي موتور سيکلت شرکو 300i Race

ساميار راشد

به نقل از مجله تخت گاز

شرکو 300i Race یک موتورسیکلت سبک وزن و چابک با یک پيشرانه نیرومند است که می‌تواند گرد و خاک بلند کند!

اولین شرکوهایی که وارد بازار آمریکا شدند مدل SE300i و SE250i بودند که نمونه آماده‌تر و دو زمانه آن در اواخر سال 2013 میلادی راهی بازار می‌شود. با چند روز آزمون درحومه شهر جورجیا و سواری با آن در میان انبوهی از جنگل‌ها و درختان، SE300i اوقات خوشی را برایمان فراهم آورد.

شرکو بیشتر به عنوان یک کمپانی trial شناخته می‌شود که در سال 1998 توسط مهندسین اسبق Gas Gas بنیان گذاری شد. درست همانند Gas Gas، تمرکز اولیه شرکو نیز بر روی بازار trial بود اما این سازنده در چند سال اخیر همواره سعی کرده تا به کلاس enduro نیز وارد شود و به‌نظر می‌رسد که سال 2013 بهترین سال برای عرضه یک ماشین آفرود فول سایز باشد!

شرکو 300i Race

شرکو 300i Race

برای توسعه برند، شرکو چند سال پیش امتیاز شرکت فرانسوی HRD را خریداری کرد که موتورسیکلت‌های با کیفیت enduro را به تولید می‌رساند. برای مجزا کردن تولید دو موتورسیکلت enduro و trial، کارخانه دیگر شرکو در نیمز فرانسه در نزدیکی ایتالیا ساخته شد، کارخانه‌ای که تحت عنوان تأمین کننده اصلی قطعات شرکت شرکو برای موتورسیکلت‌های enduro شناخته می‌شد. در حالی​که موتورسیکلت‌های enduro در فرانسه ساخته می‌شوند موتورسیکلت های trial همچون سابق در اسپانیا به تولید خواهند رسید.

بیداری با شوک الکتریکی!

شرکو 300i Race

شرکو 300i Race

پيشرانه SE300i از نوع دوگانه با حجم 7/303 سی‌سی است گرچه در مجموع نمی‌توان انتظار یک موتور یاماها را از آن داشت. سیستم تزریق سوخت مگنِتی مارالی به همراه سیستم انتقال قدرت از نوع 6 سرعته بوده و قدرت ایستایی لازم را ترمزهای هیدرولیکی برمبو بر عهده دارند.

آغاز به کار موتور بر عهده استارت الکتریکی بوده که با استفاده از kickstart می توان در سراشیبی‌ها آن‌را شارژ کرد.

فریم این موتور دارای قطعاتی با ابعاد و اشکال متفاوت است تا بتواند انعطاف و در عین حال استحکام کافی را فراهم کند. برای سال 2013، بخش جلو فریم تقویت شده و ارتفاع کمک فنرها افزایش یافته است. شرکو با بهره‌گیری از تکنولوژی موتورسیکلت‌های trial و طراحی مجدد مخزن سوخت و رادیاتورها برای خلوت شدن ناحیه میله‌های چنگال، شعاع گردش را کاهش داده است. یکی دیگر از نکات قابل توجه این موتورسیکلت آن است که از برخی از قطعاتی که در موتورسیکلت‌های KTM استفاده می‌شود برای آن نیز استفاده شده است. به‌نظر می‌رسید که چرخ‌های KTM برای آن مناسب باشند اما موقعیت آزمودن آن وجود نداشت.

لبخند رضایت!

شرکو 300i Race

شرکو 300i Race

شرکو ادعا می‌کند که SE300i تنها 225 پوند وزن دارد و این سبکی را می‌توان به هنگام سواری با آن کاملأ احساس کرد. پيشرانه 303 سی‌سی آن به راحتی و به سرعت چرخ جلو را از زمین بلند خواهد کرد. این پيشرانه همچنین در دورهای پایین به خوبی عمل می‌کند و کشش مناسبی را بر روی سطوح لغزنده به ارمغان می‌آورد. تغییر دور موتور از دورهای پایین با گشتاور بالا به دورهای میانی، بیش از انتظار از یک وسیله نقلیه آفرود را در اختیار سرنشین قرار می‌دهد.

سیستم تزریق نیز بسیار واکنش‌پذیر است و سیستم انتقال قدرت 6 سرعته آن تحت هر شرایطی به خوبی عمل می‌کند. سیستم تعلیق هم برای شرایط خارج از جاده تنظیم شده و با عبور از مسیرهای ناهموار به خوبی تعادل SE300i را حفظ می‌کند و عملکردی کاملأ قابل پیش‌بینی از خود ارائه می‌دهد. در سرعت‌های بالا احساس می شود که چرخ جلو با چسب به زمین چسبانده شده و در مسیرهای ناهموار این ویژگی محسوس‌تر است.

شرکو SE300i با پيشرانه‌ای رضایت‌بخش، کمک فنرهای بی‌نقص، ترمزهای عالی و سیستم انتقال قدرت مناسبی که دارد در هر شرایط جاده‌ای می‌تواند لبخند بر لبان راننده‌اش بنشاند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی