پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آمبولانس

آژیر آمبولانس ها چه زمانی به صدا در می‌آید؟

صدای آژیر هر خودرو امدادی روایتگر یک حادثه است، حادثه ای که اگر با حضور به موقع نیروهای امدادی همراه شود می تواند تبعات اندکی را در پی داشته باشد. صدای گوش خراش آژیر خودروهای امدادی از یک حادثه خبر می دهد. افراد با شنیدن صدای آژیر خودروها، ناخودآگاه احساس خطر می کنند و استرسی […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۳ شهریور ۱۳۹۵

صدای آژیر هر خودرو امدادی روایتگر یک حادثه است، حادثه ای که اگر با حضور به موقع نیروهای امدادی همراه شود می تواند تبعات اندکی را در پی داشته باشد.

صدای گوش خراش آژیر خودروهای امدادی از یک حادثه خبر می دهد. افراد با شنیدن صدای آژیر خودروها، ناخودآگاه احساس خطر می کنند و استرسی در وجودشان می نشیند. آنهایی که سن و سال بیشتری دارند، گاه یاد آژیر خطر زمان جنگ می افتند.

در کنار خودروهای امدادی نظیر اورژانس و آتش نشانی، خودروهای پلیس، اداره آب و فاضلاب، نظارت تاکسیرانی، اتوبوسرانی و شهربان نیز مجهز به آژیر خطر بوده و بارها دیده شده که برخی از رانندگان این خودروها در زمانی غیر از حضور در ماموریت، از آژیر استفاده کرده اند.

اگر چه برای استفاده از آژیر در زمان ماموریت نیز محدودیت هایی تعریف شده است اما گاه دیده می شود که ماموریتی نیز در کار نیست و رانندگان خودروهای امدادی برای زودتر رسیدن به مسیر مورد نظر خود از آژیر استفاده می کنند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، بیشترین تخلف در حوزه استفاده از آژیر خودروهای امدادی متعلق به رانندگان آمبولانس های بخش خصوصی و کمترین تخلف مرتبط با خودروهای آتش نشانی است. در این مطالعه مردم در میان خودروهای امدادی بیشتر راغب به باز کردن راه برای خودروهای آتش نشانی هستند و معتقدند این خودروها در زمان اعزام بعه ماموریت کمترین تخلفات را مرتکب می شوند.

در زمان ماموریت و بازگشت از ماموریت می توانیم آزیر بکشیم

حسین عباسی، سخنگوی اورژانس تهران در رابطه با زمان هایی که آمبولانس ها مجاز هستند از آژیر استفاده کنند به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: رانندگان آمبولانس ها مجاز هستند در زمان حضور در ماموریت و بازگشت از ماموریت از آژیر استفاده کنند.

وی می افزاید: اینکه در بسیاری از مواقع دیده می شود رانندگان آمبولانس ها در زمان بازگشت از ماموریت نیز از آژیر استفاده می کنند وظیفه ای است که برای آنها تعریف شده و این عده از وظایف خود تخطی نمی کنند.

سخنگوی اورژانس تهران با تاکید بر لزوم بازگشت آمبولانس های امدادی به مقر خود در کمترین زمان ممکن می گوید: آمبولانس های اورژانس تهران بعد از بازگشت از ماموریت نیز باید در کمترین زمان ممکن در مقر خود حاضر شده و برای ماموریت بعدی آماده شوند. به این خاطر که در بسیاری از مواقع با کمبود خودرو امدادی مواجه هستیم، آمبولانس ها موظف هستند آژیر زده و خود را به مقر اصلی شان برسانند اما آمبولانس های بخش خصوصی از این قاعده مستثنی هستند.

عباسی با اشاره به نصب جی پی اس به روی خودروهای اورژانس می گوید: تمام خودروهای اورژانس تهران مجهز به جی پی اس بوده و اگر در محدوده ای خارج از محدوده مامویت خود حضور پیدا کنند، تخلف آنها ثبت می شود.

وی در خصوص نحوه تردد خودروهای اورژانس در ساعات پایانی شب می گوید: خودرهای اورژانس موظف هستند در ساعات پایانی شب از چراغ گردان استفاده کرده و از آژیر زدن بپرهیزند.سخنگوی اورژانس تهران در رابطه با نحوه همکاری شهروندان با خودروهای اورژانس می گوید: در برخی از مواقع شاهد هستیم که شهروندان آنطور که باید با خودورهای امدادی همکاری نمی کنند که همین موضوع مشکلاتی را برای رانندگان آمبولانس ها ایجاد می کند.

صدای ممتد آژیر خودروهای امدادی علاوه بر آلودگی صوتی، استرس زیادی نیز برای شهروندان ایجاد می کند. ناخود آگاه با هر بار شنیدن صدای آژیر، شهروندان یا به فکر آتش سوزی در یک نقطه از شهر افتاده و یا نگران می شوند که فرد بیماری در شرایط حاد قرار گرفته است.

به همین خاطر است که به صورت اکید توصیه شده که خودروها در زمانی غیر از ماموریت از آژیر استفاده نکنند.

توقیف، جریمه کشیدن آژیر الکی

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در همین رابطه به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: بیشترین تخلف در میان خودروهای امدادی مرتبط با آمبولانس های بخش خصوصی است. به همین خاطر آمبولانس هایی که بدون بیمار یا جسد اقدام به آژیر کشیدن می کنند، توقیف می شوند.

وی می افزاید: خودروهای امدادی همانند خودورهای آتش نشانی و خودروهای پلیس، برای تردد در خطوط ویژه با محدودیت هایی مواجه هستند. این خودروها تنها در زمان ماموریت مجاز به تردد در خطوط ویژه بوده و سایر زمان ها اجازه آژیر کشیدن و حضور در خطوط ویژه را ندارند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تخلف های متعدد آمبولانس های خصوصی می گوید: میزان تخلف های آمبولانس های خصوصی به نسبت سایر آمبولانس ها بیشتر است و گاه شاهد هستیم که یک خودرو بدون بیمار و یا جسد اقدام به آژیر کشیدن می کند و چنین نمونه ای اگر مشاهده شود، خودرو را توقیف می کنیم.

حسینی می افزاید: بر اساس قانون، هر گونه استفاده غیر درمانی از جمله مسافر کشی با آمبولانس ها ممنوع و غیر قانونی بوده و با نمونه های آن برخورد می شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص عبور خودروهای امدادی از چراغ قرمز می گوید: خودروهای امدادی که در ماموریت باشند، اجازه عبور از چراغ قرمز را دارند و تردد آنها تخلف محسوب نمی شود.

در شرایطی که عنوان می شود در میان خودروهای امدادی و خدماتی کمترین تخلف مرتبط با خودروهای آتش نشانی است اما سخنگوی این سازمان از نظارت های صورت گرفته بر عملکرد رانندگان این خودورها خبر می دهد.

برای رفاه حال مردم همیشه آژیر نمی کشیم

سید جلال ملکی در این رابطه به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: زمانی که مسیری باز باشد، نیازی نیست که خودروهای آتش نشانی از آژیر استفاده کنند به همین خاطر به رانندگان این خودورها توصیه شده که در مواقع غیر ضروری به هیچ وجه از آژیر استفاده نکنند.

وی می افزاید: خودروهای آتش نشانی پس از پایان عملیات خود نیز مجاز به استفاده از آژیر نبوده و مسافت بازگشت از محل ماموریت تا مقر خود را بدون زدن آژیر طی می کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران با اشاره به عدم استفاده از آژیر از سوی رانندگان خودروهای آتش نشانی در ماموریت هایی که فوریت خاصی ندارد می گوید: در مواقعی که ماموریت تعریف شده فوریت خاصی نداشته باشند، نیروهای آتش نشانی از آژیر زدن پرهیز کرده و در ساعات پایانی شب نیز تنها با چراغ گردون در ماموریت ها حاضر می شوند.

ملکی با تاکید بر استرس زا بودن آژیر خودروهای امدادی برای شهروندان می گوید: بر اساس اعلام روانشناسان، آژیر خودروهای امدادی و حتی چراغ گردان آنها برای شهروندان ایجاد استرس می کند به همین خاطر به نیروهای آتش نشانی تاکید کرده ایم که جز در مواقع ضروری از آژیر استفاده نکنند.

فوریت در وظایف محول شده به خودروهای امدادی قابل کتمان نیست به همین خاطر شهروندان نیز با درک موضوع، زمانی که یک خودرو امدادی را مشاهده می کنند نا خودآگاه تلاش کرده تا راه را برای آنها باز کنند.

در کنار خودروهای امدادی، خودروهای خدماتی نظیر خودروهای ویژه اداره آب و برق شهرها نیز مجهز به آژیر بوده و بنا بر اعلام پلیس، در میان این خودورها نیز تخلفاتی مشاهده می شود. در موارد بسیاری مشاهده شده که یک خودرو خدماتی در ماموریت نبوده اما برای باز شدن مسیر خود و رسیدن به مقصد در کمترین زمان ممکن، از آژیر استفاده کرده است.

استفاده غیر واقعی از آژیر توسط خودورهای امدادی و خدماتی و همچنین تردد بی مورد آنها در خطوط ویژه موضوعی است که سبب سلب اعتماد عمومی می شود.

اگر آرامش می دهیم،آرامش بقیه را نگیریم

محمد پیروی خامنه، روانشناس اجتماعی در این رابطه به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: ذات و فطرت هر فرد به گونه ای است که در پی هر حادثه، دچار استرس و نگرانی شده و نسبت به آن واکنش نشان می دهد. آژیر خودروهای امدادی و خدماتی نیز حادثه ای را یاد آوری می کند به همین خاطر باید از آن در مواقع لازم استفاده شود.

وی می افزاید: آژیر خودروهای امدادی اگر چه برای عده معدودی که دچار حادثه شده اند، امیدوار کننده است اما صدای گوش خراش آن برای سایرین استرس ایجاد می کند.

این روانشناس اجتماعی با اشاره به بالا بودن میزان استرس در میان افرادی که محل زندگی آنها در مسیر اتوبوس های BRT و یا مرکز شهر قرار گرفته است می گوید: افرادی که محل زندگی و استراحتشان در مسیر خطوط BRT است و یا در مناطق پر تردد است به نسبت سایر شهروندان در معرض استرس بیشتری قرار دارند.

استفاده نا به جا از آژیر توسط خودروهای امدادی به نوعی فریب شهروندان به شمار می آید و مشاهده این اتفاق توسط شهروندان سبب می شود اعتماد عمومی سلب شود. در این شرایط گاه ممکن است جان فردی به خاطر عدم اطمینان یک شهروند به خودور امدادی گرفته شود و تبعات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی