پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سدان های کامپکت

المپیک سدان های کامپکت – مقایسه 7 سدان کامپکت محبوب جهان

در این مقایسه ۷ عدد از سدان های کامپکت جهان از کشورهای مختلف در کنار هم قرار گرفته‌اند. البته این ماشین‌ها شباهت زیادی با هم ندارند و مهم‌ترین تفاوت‌هایشان به بزرگی و راحتی کابین و بعضی قابلیت‌های حرکتی بازمی‌گردد. ۱۶ سال پیش وقتی سدان های کامپکت و اقتصادی با یکدیگر مقایسه می‌شدند، سنجش موارد اقتصادی […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

در این مقایسه ۷ عدد از سدان های کامپکت جهان از کشورهای مختلف در کنار هم قرار گرفته‌اند. البته این ماشین‌ها شباهت زیادی با هم ندارند و مهم‌ترین تفاوت‌هایشان به بزرگی و راحتی کابین و بعضی قابلیت‌های حرکتی بازمی‌گردد.

۱۶ سال پیش وقتی سدان های کامپکت و اقتصادی با یکدیگر مقایسه می‌شدند، سنجش موارد اقتصادی با توجه به بودجه مردم در محور اصلی قرار می‌گرفت و قابلیت‌های حمل‌ونقل و مصرف سوخت و هزینه‌های جاری هم از سایر پارامترهای مهم در این مقایسه‌ها بودند. اما امروزه توقع خریداران بیش‌تر شده است. آپشن‌های جدید معرفی‌شد‌ه و با تغییرات و پیشرفت‌های سدان‌های کامپکت در سال‌های اخیر و رشد فضا و ابعاد داخلی، ویژگی‌های اعضای این سگمنت به خودروهای بزرگ‌تر و لوکس‌تر نزدیک شده است. در این مقایسه ۷ سدان کامپکت جهان از کشورهای مختلف در کنار هم قرار گرفته‌اند. البته این ماشین‌ها شباهت زیادی با هم ندارند و مهم‌ترین تفاوت‌هایشان به بزرگی و راحتی کابین و بعضی قابلیت‌های حرکتی بازمی‌گردد. شورولت کروز، هوندا سیویک، هیوندای النترا، مزدا۳، نیسان سنترا، تویوتا کرولا و فولکس واگن جتا معروف‌ترین و پرفروش‌ترین سدان‌های کامپکت هستند که در این مقایسه با تیپ‌های معقول و مجهز با قیمتی در قیمت میانه دور هم جمع شده‌اند.

سدان های کامپکت

مزدا۳
سومین نسل مزدا۳ از سایر خودروهای این مقایسه تازه‌کارتر است. این سدان جذاب توانسته جایگاه مناسبی در بازار کسب کند و علاوه بر خانواده‌های جمع‌وجور، توجه راننده‌های جوان و پرهیجان را نیز به خود جلب کرده است. شاسی تنظیم‌شده و دینامیک تیز فلسفه ساخت مزدا۳ به شمار می‌روند و با مزدا۳ کارهایی می‌توانید انجام دهید که با هیچ کامپکت دیگری ممکن نیست. اما کیفیت سواری قربانی هندلینگ عالی شده و اگر سنی از شما گذشته باشد، مسلما دوست ندارید پشت فرمان‌اش تکان‌تکان بخورید!

البته این خشکی سواری برای کسانی‌که علاوه بر سواری راحت به دنبال چشیدن حس اسپرت رانندگی هستند اصلا آزاردهنده نیست و باید گفت انطباق‌پذیری تعلیق در جاده‌های خشن شگفت‌انگیز است. البته فرمان دقت سیویک را ندارد و با یک رفتار طبیعی، بازخوردی مناسب از سطح مسیر به راننده می‌دهد.

برخلاف ابعاد بدنه، مزدا۳ کوچک‌ترین کابین این گروه را دارد. وقتی درهایش را باز می‌کنید حس فشرده بودن همه چیز به شما دست می‌دهد. شدت این موضوع در قسمت عقب کابین بیشتر است و با توجه به فاصله کم صندلی‌های عقب با صندلی‌های جلو، فضای پا و سر مخصوصا برای افراد قدبلند محدود است. البته سایر قسمت‌های کابین علی‌رغم کم‌جا بودن بسیار کاربردی هستند.

سدان های کامپکت

اما کیفیت فوق‌العاده متریال کابین و دکوراتیو جذاب و جوان‌پسند باعث می‌شود تا این عیب‌ها را فراموش کنید. در نسخه مورد بررسی صندلی‌ها با پوشش چرمی تزیین شده‌اند. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های کابین، نصب یک اهرم دوار مشابه سیستم iDRIVE ب‌ام‌و میان 2 صندلی جلو است. مزدا۳ بهترین سیستم اطلاعات و سرگرمی را در این گروه دارد و با استفاده از این اهرم کاربردی، تنظیمات صفحه نمایش و تمام سیستم‌ها ممکن می‌شود. البته صفحه نمایش به‌صورت لمسی نیز هدایت می‌شود و به سیستم به‌کارگیری توصیه‌های صوتی نیز مجهز شده است.

پیشرانه ۲ لیتری مزدا۳ جدید با ۱۵۵ اسب‌بخار قدرت، کلکسیون جذابیت‌های این سدان دوست‌داشتنی را تکمیل می‌کند. دور گرفتن موتور مناسب است و صدای آن به همان اندازه که لازم است به گوش سرنشینان می‌رسد و مثل النترا بعضی وقت‌ها آزار دهنده نمی‌شود. مزدا۳ نسبت به کروز ۰.۴ ثانیه زمان بیش‌تری می‌خواهد تا از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت برسد. با وجود برخوردار بودن از پایین‌ترین چسبندگی، بالاترین سرعت را در پیمودن مسیر اسلالوم دارد و همه این موارد به علاوه گیرباکس ۶ سرعته کاملا بی‌نقص دست‌به‌دست هم می‌دهند تا پس از یک رانندگی کوتاه با مزدا۳ شیفته‌اش شوید.

این کامپکت ۲۵ هزار دلاری ترکیبی از رانندگی تمام خودروهای این مقایسه را دارد. مثل کروز به درد پیمودن مسیرهای بلند می‌خورد و مثل هوندا علاوه بر ویژگی‌های خانوادگی، رگه‌های اسپرتی نیز دارد. مزدا۳ همه این کارها را با هم انجام می‌دهد و علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، بسیار مقرون‌به‌صرفه و سازگار با جیب شماست!

نکته جالب: مزدا۳ علاوه بر تمام قابلیت‌های حرکتی مناسب‌اش و انجام کارهایی که کروز و سیویک انجام می‌دهند، قابلیت‌های ویژه‌ای دارد و کارهایی انجام می‌دهد که سایر سدان‌های این سگمنت قادر به انجام آنها نیستند.
نکته منفی: به دلیل فاصله کم صندلی‌های عقب و جلو، سرنشینان روی صندلی‌های عقب راحتی مناسبی ندارند و فضای کابین تنگ و محدود است.

مزدا3:
دیفرانسیل: دیفرانسیل جلو
پیشرانه:4 سیلندر
حجم موتور:1998 سی سی
قدرت موتور:155 اسب بخار
گشتاور موتور:200 نیوتن متر
گیرباکس:6 سرعته اتوماتیک
وزن: 1301 کیلوگرم
حجم باک: 51 لیتر

سدان های کامپکت

شورولت کروز

جدیدترین عضو کلاس سدان‌های کامپکت، دومین نسل شورولت کروز است. همه ما کامپکت‌های قدیمی و غیرقابل‌قبول شورولت از جمله کاوالی‌یر و کبالت را به یاد داریم. اما کروز شبیه هیچ یک از آنها نیست و یک جایگزین مناسب برای کامپکت‌های شورولت به‌شمار می‌رود. این سدان دوست‌داشتنی با یک رژیم سخت لاغری ۱۰۰ کیلوگرم وزن کم کرده و از پیشرانه‌ای جدید با بلوک آلومینیومی استفاده می‌کند.

طراحی ظاهری با استفاده از قطعات کرومی روی بدنه، به سدان‌های بزرگ‌تر و لوکس‌تر نزدیک شده و این ویژگی داخل کابین بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد. کابین کروز لوکس‌تر و برتر از سایر رقباست و از تجهیزاتی نظیر صفحه نمایش لمسی، شارژر وایرلس گوشی موبایل و ورودی برق جداگانه برای ردیف عقب بهره می‌برد. فضای عقب کابین مثل مزدا۳ تنگ نیست و راحتی مناسبی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. کروز با این کابین شکیل و پوشیده شده از چرم، در رده برتر سدان‌های کوچک و سایز متوسط قرار می‌گیرد. دکمه‌ها و کنترلرها در پایین داشبورد نصب شده‌اند و حرکات بدن پشت‌فرمان برای کارکردن با ابزارک‌ها کمی سخت است. هم‌چنین کمربندها قابلیت تنظیم ارتفاع ندارند و باعث اذیت شدن افراد قدکوتاه می‌شوند. پشت‌فرمان کروز حس راندن خودرویی بزرگ در مجموعه‌ای کوچک را دارید و حس می‌کنید که پلت‌فرم‌اش عجیب قدرتمند است.

کروز حرکات کنترل‌شده‌ای در جاده دارد و سواری نرم و باکیفیت‌اش با صندلی‌های عمیق و راحت که حرکات بدن را به خوبی کنترل می‌کنند، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا از سواری با کروز در مسیرهای طولانی خسته نشوید.
البته هندلینگ مناسب که یکی از ویژگی‌های ذاتی کامپکت‌ها به‌شمار می‌رود، فدای سواری نرم و راحت شده و فرمان سبک بدون توجه به سرعت ساز خودش را می‌زند. پدال ترمز نیز بالاتر از پدال گاز قرار دارد و کمی مچ پای راننده را خسته می‌کند.

سدان های کامپکت

کروز از یک پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر استفاده می‌کند. این پیشرانه ۶۵ سی‌سی از موتور قبلی بزرگ‌تر است و به سیستم پرخوران (توربوشارژر) و سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز مجهز شده است. ۱۵۳ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور، نتیجه عملکرد این موتور اقتصادی و پربازده هستند. علی‌رغم مصرف سوخت کم‌تر، قدرت موتور ۱۵ اسب‌بخار و گشتاور ۴۰ نیوتن‌متر بیشتر از قبل شده است. گشتاور بالای پیشرانه توربو موتورهای تنفس طبیعی را از گود رقابت خارج می‌کند. کروز یکی از پرشتاب‌ترین خودروهای مقایسه است و تنها ۸.۲ ثانیه زمان می‌خواهد تا از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر برسد.

عنصری که هیجان رانندگی با کروز را فیلتر می‌کند، چیزی نیست جز گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک که تنظیمات آن در جهت کاهش مصرف سوخت انجام شده است. به همین دلیل به سرعت دنده را بالا می‌دهد و برای معکوس دادن با شک و تردید رفتار می‌کند.

اقدامات شورولت برای کاهش مصرف سوخت کروز به همین‌جا ختم نمی‌شود. کروز تنها خودرو این مقایسه است که به سامانه خاموش‌شدن در توقف مجهز شده و در کنار موتور توربو و کم‌حجم، توانسته در زمینه کنترل مصرف سوخت به پیروزی برسد.

همان‌طور که اشاره شد، رانندگی با کروز مثل خودروهای بزرگ‌تر است و راحتی قابل‌قبول‌اش این کامپکت را کاملا مناسب پیمودن مسافت‌های زیاد و ساعت‌ها رفت‌وآمد ساخته.

نکته جالب: رانندگی با کروز مثل خودروهای بزرگ‌تر است. این سدان خوش‌استایل کاملا مناسب پیمودن مسافت‌های طولانی ساخته شده و می‌توانید با آن ساعت‌ها در رفت‌وآمد باشید بدون این‌که خسته شوید.
نکته منفی: دکه‌های کابین در پایین داشبورد قرار گرفته‌اند و حرکات کنترلی بدن پشت فرمان سخت است. به‌علاوه کمربندها قابلیت تنظیم ارتفاع ندارند و راننده‌های قدکوتاه را دچار مشکل می‌کنند.

شورولت کروز:
دیفرانسیل:دیفرانسیل جلو
پیشرانه:4 سیلندر توربو
حجم موتور:1399 سی سی
قدرت موتور:153 اسب بخار
گشتاور موتور:240 نیوتون متر
گیرباکس:6 سرعته اتوماتیک
وزن:1335 کیلوگرم
باک: 52 لیتر

سدان های کامپکت

هیوندای النترا

نسل جدید هیوندای النترا برای سال ۲۰۱۷ طراحی شده و در همین مدت کوتاه، به یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های بازار تبدیل شده است. این طراحی جدید شامل تغییراتی بنیادین در بدنه و کابین می‌شود و می‌توان گفت در مدل ۲۰۱۶ تقریبا هیچ شباهتی با نسل قبلی به چشم نمی‌خورد. اگر هیوندای کره‌ای تا چند سال پیش از یک زبان مشترک طراحی در همه محصولات‌اش استفاده می‌کرد، اما امروزه با استخدام طراحان بنام هم‌چون پیتر شرایر، اقدامات موثری در بهبود طراحی محصولات‌اش انجام داده است.

طراحی هنری کابین به فضای کابین سوناتا نزدیک‌تر شده و نشستن در این کابین گسترده و پرامکانات، حس سواری با یک خودرو لوکس را تداعی می‌کند. دکمه‌ها و ابزارک‌ها طراحی منطقی دارند و کنترل سیستم صوتی و تهویه راحت‌تر از قبل انجام می‌شود. البته کیفیت کابین از رقبایی نظیر مزدا۳، سیویک و کروز پایین‌تر است و چرم صندلی‌ها کیفیت مناسبی ندارد.

برای النترا از سامانه اطلاعاتی بلولینک استفاده شده که اطلاعات را سریع و خلاقانه سازماندهی می‌کند. هم‌چینین از یک صفحه نمایش لمسی داخل کابین استفاده شده که کار کردن با آن دلچسب است. از امکانات جالب النترا در این کلاس می‌توان به رادیو ماهواره‌ای، تودوزی چرم و گرمکن صندلی‌ها اشاره کرد.

سدان های کامپکت

علی‌رغم پیشرفت در طراحی، پیشرفت هیوندای در پویایی متوقف شده. النترا یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۴۷ اسب‌بخاری با نام NU را در دل خود جای داده است. در طراحی این موتور جدید افزایش بهره‌وری هدف قرار گرفته و در این راستا استراتژی زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها اجرا شده. این کار گشتاور را قربانی کرده اما در کل النترا ضعیف‌تر از رقبا نشان نمی‌دهد و شتاب اولیه‌اش تفاوتی با هوندا سیویک ندارد.

گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز با عملکرد مناسب‌اش، تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت رانندگی دارد. بزرگ‌ترین چالش النترا دقت فرمان است. چراکه فرمان چندین درجه ابهام دارد! اگر به سرعت‌سنج نگاه نکنید، از روی نفوذ صدای باد و جاده به کابین به راحتی می توانید به میزان سرعت پی ببرید! کیفیت سواری نیز شکننده‌تر و سرسختانه‌تر از قبل است و سیستم تعلیقش چندان کارآمد نیست. در کل این کامپکت بزک‌شده بیشتر به درد استفاده کوتاه مدت می‌خورد و در مسافت زیاد راننده را خسته می‌‌کند.

النترا یکی از بهترین ماشین‌های هیوندای است که توانسته توازن میان امکانات، قیمت و طراحی را رعایت کند. البته در خشش فنی نیازمند بهبود است و هنوز نمی‌تواند برای رقبای ژاپنی قدعلم کند.

نکته جالب:بدون شک در سبد محصولات هیوندای، النترا یکی از بهترین ماشین‌ها از نظر توازن میان امکانات، قیمت و سواری است.

نکته منفی: نفوذ سروصدای باد و جاده به کابین زیاد است و در سرعت‌های بالا کلافه‌کننده می‌شود. به علاوه کیفیت سواری شکننده است و تعلیق چندان کارآمد نیست.

هیوندای النترا:
دیفرانسیل:دیفرانسیل جلو
پیشرانه:4 سیلندر
حجم موتور:1999 سی سی
قدرت موتور:147 اسب بخار
گشتاور موتور:192 نیوتن متر
گیرباکس:6 سرعته اتوماتیک
وزن:1355 کیلوگرم
باک: 62 لیتر

سدان های کامپکت


هوندا سیویک

هوندا پس از ۵ سال متوجه اشتباه خود شده و معلوم است هنوز فرمول موفقیت سیویک را فراموش نکرده. سیویک جدید روی یک شاسی عالی و مترقی سوار شده و از یک ساب کامپکت، به یک خودرو کامپکت تبدیل شده است.

ترکیب ظاهر سیویک فرم سامورایی‌وارش را حفظ کرده و فضای کابین‌اش نیز ترکیبی خوشایند و راحت دارد.  سیویک پس از کروز راحت‌ترین صندلی‌های عقب را دارد اما حمایت صندلی‌های جلو از بدن خوب نیست و در پیچ‌ها مشکل ساز می‌شود. کنترل سیستم‌های کابین از طریق صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی انجام می‌شود. این سیستم راننده را به چالشی جدید دعوت می‌کند و در نقطه مقابل سهولت کار با سامانه ارتباطی النترا قرار می‌گیرد. هم‌چنین کیلومترشمار دیجیتالی نیز لذت رانندگی را دوچندان می‌کند و به شما گوشزد می‌کند که با یک سدان اسپرت طرف هستید.

سدان های کامپکت

سیویک جدید از مجموعه ایمنی پیشرفته هوندا سنسینگ بهره می‌برد. تیپ EX فاقد تجهیزاتی مانند سیستم ناوبری، رادیو ماهواره‌ای و تنظیم برقی صندلی راننده است، اما در عوض آپشن‌هایی از جمله کروزکنترل تطبیقی و سامانه کنترل حرکت بین خطوط که توسط حرکت جزیی فرمان عمل می‌کند، دارد.

سیویک تمام کم‌وکاستی‌ها را با عملکرد فنی مناسب‌اش جبران می‌کند. موتور ۲ لیتری اتمسفریک سیویک ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. کشش موتور در دورهای میانی مناسب است و در حالت اسپرت، عملکردی تهاجمی پیدا می‌کند. در حالت استاندارد اما رفتار کلی سیویک معقول است. سیویک از سیستم تعلیق مولتی‌لینک در عقب بهره می‌برد. پایین‌ترین مرکز ثقل را دارد و موفق شده بالاترین شتاب جانبی (۰.۸ جی) را ثبت کند. این سیستم تعلیق پیشرفته در سرعت‌های بالا دماغه خودرو را به سمت پایین می‌کشد و ترکیب مناسب کنترل‌پذیری و بدنه از منحرف شدن سر پیچ‌های تند جلوگیری می‌کند.

یکی از مواردی که باعث می‌شود سیویک بخشی از امتیازش را به رقبا واگذار کند، استفاده از جعبه دنده CVT است. البته این گیرباکس ضریب متغیر به‌طور قابل‌قبولی از گیرباکس ۷ سرعته اتوماتیک تقلید می‌کند، اما اگر به دنبال هیجان بیش‌تری در رانندگی هستید و نمی‌توانید برای معکوس دادن و تعویض دنده‌ها صبر کنید، بهتر است گیرباکس ۶ سرعته دستی را سفارش دهید.

لذت بردن از رانندگی در راس اهداف سدان‌های کامپکت قرار دارد و سیویک به خوبی به این هدف رسیده. این کامپکت ژاپنی علاوه بر هوشمند بودن، رانندگی جذاب و عملکردی سرگرم‌کننده دارد.

نکته جالب: سیویک راحت‌ترین صندلی‌های عقب را دارد و به لطف مرکز ثقل پایین و تعلیق پیشرفته، نمایش مناسبی در مانورهای حرکتی از خود  نشان می‌دهد.

نکته منفی: علی‌رغم استفاده از کروز کنترل تطبیقی و کنترل حرکت بین خطوط، تیپ EX از صندلی برقی، ناوبری و رادیو ماهواره‌ای بی بهره است.

هوندا سیویک:
دیفرانسیل:دیفرانسیل جلو
پیشرانه:4 سیلندر
حجم موتور:1996 سی سی
قدرت موتور:158 اسب بخار
گشتاور موتور:187 نیوتون متر
گیرباکس:گیرباکس  cvt
وزن:1266 کیلوگرم
باک: 47 لیتر

سدان های کامپکت

تویوتا کرولا

پرفروش‌ترین خودرو جهان در این رقابت برای نام‌های بزرگی قدعلم کرده است. کرولا در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا به فروش می‌رسد و در نیمه اول سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۳۴ هزار دستگاه از آن به فروش رفته. کرولا دقیقا همان چیزی است که خریداران خودروهای کوچک می‌خواهند. مدل ۲۰۱۶ دستخوش تغییرات زیادی شده اما طراحی کلی بدنه چندان شگفت‌انگیز نیست. البته نسخه مورد بررسی از تیپ اسپرت اسپشیال ادیشن انتخاب شده و با مواردی نظیر رینگ‌های بزرگ‌تر با روکش مشکی رنگ، جلوپنجره کروم، اسپویلر عقب و صندلی‌های اسپرت از سایر تیپ‌ها متمایز می‌شود.

تویوتا در طراحی کابین کرولا یک گام روبه‌جلو برداشته و این سدان اقتصادی را نیز با زبان جدید طراحی کابین محصولات‌اش دیزاین کرده. نمایش‌گر ۶.۱ اینچی لمسی، تهویه اتوماتک و دوربین دید عقب از امکانات کرولای جدید هستند. هم‌چنین با سفارش پکیج DRIVER CONVENIENCE آپشن‌های دیگری نظیر سانروف، استارت دکمه‌ای، رادیو ماهواره‌ای و سیستم سازگار با اپلیکیشن‌های موبایل، به فهرست تجهیزات کرولا اضافه می‌شوند. با توجه به این‌که مدل مورد بررسی از تیپ اسپرت انتخاب شده، دکوراتیو کابین جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتری نسبت به سایر تیپ‌ها و بعضی رقبایش دارد. استفاده از دوخت قرمز در ترکیب با چرم مشکی‌رنگ در قسمت‌های مختلف کابین، زیبایی این قسمت را دوچندان کرده و سادگی کابین کرولا را شکسته است.
فاصله بین 2 محور جلو و عقب در مدل جدید ۳.۹ اینچ افزایش یافته و فضای پای بیش‌تری برای سرنشینان ردیف عقب به ارمغان آورده است. با سفارش صندلی برقی راننده و گرمکن صندلی‌های جلو، راحتی کابین بیش‌تر نیز می‌شود.

سدان های کامپکت

تویوتا برای کرولا از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری استفاده می‌کند. توان این پیشرانه به ۱۳۲ اسب‌بخار می‌رسد و گشتاور ۱۷۴ نیوتن‌متر به محور جلو منتقل می‌شود.

کرولا ساده‌تر از مزدا۳ طراحی شده و علاوه بر موارد ظاهری، در بخش فنی نیز پویایی کم‌تری از سیویک و مزدا۳ دارد. کیفیت سواری کرولا مثل اجدادش مناسب است. کرولا شتاب اولیه خوبی دارد اما بیش‌تر از این حرفی برای گفتن ندارد و لذت زیادی در رانندگی منتقل نمی‌کند. کرولا کامپکت هیجان‌انگیزی نیست اما سواری نرم آن برای رفت‌وآمدهای روزمره مناسب است. گیرباکس CVT که در جهت کاهش مصرف سوخت طراحی شده نیز در این سواری کم‌هیجان بی‌تاثیر نیست.

کرولا به سیستم‌های کمکی حرکت از جمله کنترل کشش و کنترل پایداری مجهز شده است و علاوه بر ایربگ‌های جلو و جانبی، از کیسه‌های هوا پرده‌ای و زانویی نیز بهره می‌برد. هم‌چنین کرولا موفق شده بالاترین امتیاز ایمنی در تست تصادف موسسه ایمنی بزرگ راه‌های آمریکا را به‌دست آورد. مقاومت قسمت جلو، جانبی و سقف عالی‌ترین امتیاز یعنی خوب را به‌دست آورده است.

نکته جالب: پرفروش‌ترین خودرو جهان با طراحی مدرن‌تر نسبت به قبل، دقیقا همان چیزی است که خریداران خودروهای کوچک می‌خواهند.

نکته منفی: توان پیشرانه برای رفع نیازهای روزمره مناسب است، اما حرف بیش‌تری برای گفتن ندارد و رانندگی با کرولا چندان هیجان‌انگیز نیست.

 

 

تویوتا کرولا:
دیفرانسیل:دیفرانسیل جلو
موتور:4 سیلندر
حجم موتور:1798 سی سی
قدرت موتور:132 اسب بخار
گیرباکس:گیرباکس cvt


سدان های کامپکت

فولکس واگن جتا

جتا تنها نماینده آلمانی در این رقابت است. از سال ۲۰۱۱ فولکس واگن از اعمال تغییرات اساسی در طراحی جتا خودداری کرده و برای به‌روزتر شدن، طراحی ظاهری را دستخوش تغییراتی جزیی کرده است. استایل آلمانی پیکر جتا با سایر کامپکت‌های این مقایسه متفاوت است و یکی از محبوب‌ترین کامپکت‌های دنیا به‌شمار می‌رود. فولکس‌واگن از سال ۱۹۷۹ تاکنون بیش از ۱۴ میلیون جتا فروخته است تا این نسخه به عنوان یکی از محبوب‌ترین سدان‌های آلمانی لقب بگیرد.

فضای کابین طراحی ماهرانه‌ای دارد و به لطف طراحی منطقی، از جزء به جزء فضا استفاده شده تا سرنشینان ردیف جلو و عقب راحتی مناسبی داشته باشند. فراموش نکنید که فضای کابین جتا از اکثر رقبایش بیشتر است. البته رنگ‌بندی ساده و بی‌روح کابین و استفاده از پلاستیک سخت و ارزان در بعضی قسمت‌ها حس سواری با یک خودرو ارزان را تداعی می‌کند و چندان خوشایند نیست.

سدان های کامپکت

امسال جتا با موتور جدید و اقتصادی‌تر عرضه شده و می‌توان گفت سرگرم‌کننده‌تر از قبل است. مثل شورولت کروز، جتا نیز از یک پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو برخوردار است. با این تفاوت که پیشرانه جتا ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور پربازده با یک گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک جفت شده که البته برای لذت بیش‌تر در رانندگی، می‌توانید ۵ سرعته دستی را نیز سفارش دهید. تاخیر توربو واکنش دیر پدال گاز را در پی داشت، اما فولکس واگن در مدل جدید جتا با به‌کارگیری توربو جدید، تا حدی این مشکل را برطرف کرده است. جتا نیز از نظر شتاب اولیه یکی از سریع‌ترین اعضای این مقایسه است و ظرف ۸.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. هم‌چنین جتا یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین کامپکت‌ها است، چه از نظر مصرف سوخت چه از نظر استهلاک و دوام.

رگ و ریشه آلمانی جتا در سواری و کنترل مناسب‌اش نمود پیدا می‌کند. گیرباکس عملکرد بهتری نسبت به گیرباکس کروز دارد و گشتاور مناسب، کاهش تاخیر توربوها و عملکرد هوشمندانه گیرباکس دست‌به‌دست هم داده‌اند تا جتا سرگرم‌کننده و در عین حال راحت باشد. تعلیق عقب مثل سیویک از نوع چندوجهی است، اما نسبت به سایر رقبا ساده‌تر است. فرمان مثل مزدا احساس خوبی نمی‌دهد اما به سرعت حساس است و با توجه به سرعت تغییر رفتار می‌دهد. علی‌رغم ترمزهای پرقدرت، پدال ترمز اقتدار لازم را ندارد و کمی از اعتمادبه‌نفس راننده کم می‌کند.

جتا با ریشه اروپایی‌اش، سواری دلچسبی را به شما هدیه می‌دهد. رفتارش در جاده‌ها پویا و در خیابان پرانرژی و راحت است.

نکته جالب: جتا به عنوان تنها نماینده اروپا در این مقایسه، پیشرانه‌ای کم‌حجم اما پر بازده دارد که علاوه بر مصرف سوخت مناسب، هماهنگی مناسب‌ش با گیرباکس راننده را به خود علاقه‌مند می‌کند.

نکته منفی: علی‌رغم قدرت مناسب ترمزها، پدال ترمز اقتدار لازم را ندارد و اعتماد به نفس راننده را کاهش می‌دهد.

فولکس واگن جتا:
دیفرانسیل:دیفرانسیل جلو
موتور:4 سیلندر توربو
حجم موتور:1395 سی سی
قدرت موتور:150 اسب بخار
گشتاور موتور:250 نیوتن متر
گیرباکس:6 سرعته اتوماتیک

سدان های کامپکت

نیسان سنترا

بدون شک نیسان سنترا را باید کم‌تر از سایر خودروهای این مقایسه دوست داشت. سنترا نخستین بار در سال ۲۰۰۷ معرفی شده و با به‌روزرسانی‌های اخیر توانسته به فروش 203.509 دستگاه دست پیدا کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود سنترا را زیاد دوست نداشته باشید، ظاهر ساده و کم‌هیجان آن است که اگر کمی هم جذابیت داشته باشد، آن‌را در مقابل رقبایی هم‌چون مزدا۳ و کروز از دست می‌دهد. سنترا بلندترین و باریک‌ترین خودرو این مقایسه است و این ترکیب هیچ وقت نمی‌تواند دلربا باشد.

طراحی فضای کابین نیز از بدنه پیروی می‌کند و چنگی به دل نمی‌زند. صندلی راننده بیش‌تر به صندلی شکنجه شبیه و نشیمن‌گاه سفت است و روی پشتی‌اش برآمدگی دارد.

سنترا بیش‌ترین تجهیزات را در میان خودروهای این مقایسه دارد، اما اکثر این تجهیزات ارزان و بی‌کیفیت هستند. نمونه بارز این ادعا نمایش‌گر ناوبری کوچک با وضوح کم است.

در بخش فنی نیز سنترا در مقابل رقبا حرف چندانی برای گفتن ندارد. این کامپکت ژاپنی برخلاف هم‌وطنان‌اش سیویک و مزدا۳، نه قابل تحسین است نه سرگرم‌کننده. ضعف پیشرانه ۱.۸ لیتری که تنها ۱۳۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند، با گیرباکس CVT تشدید می‌شود و سنترا حدود ۱۰ ثانیه زمان می‌خواهد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. سنترا سنگین‌ترین و کم‌قدرت‌ترین خودرو این مقایسه لقب می‌گیرد و با این ترکیب نامناسب، کم‌ترین رضایت‌بخشی را میان کامپکت‌های این مقایسه دارد.

سدان های کامپکت

دور موتور در ترافیک مرتبا بالا و پایین می‌شود و ساختار ضعیف، خودرو را دچار لرزش می‌کند. تعلیق و زیربندی نیز بسیار خشک است و حتی النترا در مقابل سنترا، مثل بنز S کلاس رفتار می‌کند. سنترا از نظر هندلینگ نیز حرفی برای گفتن ندارد و در جاده‌های پرپیچ‌وخم جلو و عقب خودرو با هم هماهنگ نیستند و راننده را نگران می‌کنند.

گیرباکس CVT برخلاف سیویک عملکرد تنبلی دارد و مرتبا به دنبال دنده مناسب می‌گردد. ترمزها هم از نظر قدرت و دقت امتیاز متوسطی را به خود اختصاص می‌دهند، چرا که در ترمزگیری شدید سنترا دچار انحراف می‌شود.
برخلاف گذشته و مدل‌های محبوب دهه ۹۰ نیسان مثل مدل هیجان‌انگیز سنترا SE.R که آن‌قدر خوب بود که با ب‌ام‌و ۲۰۰۲ مقایسه‌اش می‌کردند، امروز نیسان کم‌ترین تلاش را برای سدان کامپکت خود کرده و از سنترا یک سدان حوصله‌سربر و خسته‌کننده ساخته که هیجانی در رانندگی ندارد.

نکته جالب: سنترا طولانی‌ترین فهرست تجهیزات را میان رقبایش دارد. اما فراموش نکنید که این تجهیزات با کیفیت معمولی در اختیارتان قرار می‌گیرند.

نکته منفی: تعلیق و زیربندی خشک، بدنه سنگین و پیشرانه کم‌توان و هندلینگ نامناسب و عدم هماهنگی جلو و عقب خودرو در پیچ‌های تند، باعث شده‌اند تا سنترا کم‌ترین میزان رضایت بخشی را داشته باشد.

نیسان سنترا:
دیفرانسیل:دیفرانسیل جلو
پیشرانه:4 سیلندر
حجم موتور:1798 سی سی
قدرت موتور:130 اسب بخار
گشتاور موتور:173 نیوتن متر
گیرباکس:گیرباکس cvt
وزن:1338 کیلوگرم
باک: 50 لیتر

نتیجه گیری
در این مقایسه بی‌شک، مزدا۳، شورولت کروز و هوندا سیویک از برترین‌ها هستند. شورولت کروز راحتی و سواری یک سدان بزرگ و لوکس را به نمایش می‌گذارد و سواری اسپرت و قابلیت‌های حرکتی مزدا۳ و سیویک هم ستودنی است. تویوتا کرولا ویژگی‌های مناسبی دارد، اما علی‌رغم فروش فوق‌العاده چندان اسپرت و هیجان‌انگیز نیست. از پیشرفت‌های النترا در این چند سال و قابلیت‌های خاص فولکس جتا به عنوان تنها آلمانی این مقایسه نیز نباید گذشت. اما عملکرد و ویژگی‌های نیسان سنترا چندان قابل دفاع نیست و در مقابل رقبای آمریکایی، اروپایی و هم‌وطنش، حرفی برای گفتن ندارد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی