پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فولکس واگن بیتل

تست و بررسی فولکس واگن بیتل 2014 در پایتخت

اصولا میتوان گفت فولکس واگن در ایران با بیتل همان فولکس قورباغه ای خودمان شناخته می شود منتهی وقتی مدل 2014 این خودرو را ببینید این خودرو برایتان جذاب تر می شود. تاریخ پر فراز و نشیب صنعت خودروسازی پر از نام افرادیست که برای تحول در این صنعت سخت تلاش کرده‌اند، اما تنها یک […]

javankhodro
جمعه - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵

اصولا میتوان گفت فولکس واگن در ایران با بیتل همان فولکس قورباغه ای خودمان شناخته می شود منتهی وقتی مدل 2014 این خودرو را ببینید این خودرو برایتان جذاب تر می شود.

تاریخ پر فراز و نشیب صنعت خودروسازی پر از نام افرادیست که برای تحول در این صنعت سخت تلاش کرده‌اند، اما تنها یک خودرو در جهان وجود دارد که حاصل ایده پردازی یک سیاست مدار دیکتاتور و یک مهندس نابغه است، خودرویی که برای سال‌ها به عنوان یکی از معدود انتخاب‌های ارزان قیمت برای قشر متوسط جامعه در بسیاری کشورها مطرح بود و از صحراهای بی‌آب وعلف خطه آفریقای مرکزی تا گردنه‌های برف گرفته کشورهای اروپای شمالی را در می‌نوردید. فولکس واگن بیتل آنچنان محبوب بود که بیش از شصت سال بر خط تولید قرار داشت و همچنان نیز یکی از دوست‌داشتنی‌ترین خودروهای ساخت دست بشر محسوب می‌شود. جالب آنکه برای قرن بیست‌ویکم فولکس واگن سرانجام جرات ارائه مدل کاملا تازه بیتل را به خود داد و حال پای نسل دوم از سری مدرن این فولکس اسطوره‌ای به کشورمان نیز باز شده است.

فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل

بیتل تا به امروز

داستان تولید بیتل از یک رفاقت آغاز می‌شود، رفاقت یک سیاستمدار با یک دانشمند. در سال 1930 میلادی که هیتلر به تازگی پیشوای آلمان شده بود، از دکتر فردیناند پورشه خواست تا خودرویی هم قیمت یک موتور سیکلت بسازد تا توانایی جابه‌جایی یک خانواده 5 نفره را داشته باشد. تنها 6 سال گذشت و فردیناند مدل پروتایپ خود را آماده ساخت، خودرویی که قبل از دستور هیتلر در برنامه کاری فردیناند جای داشت و قرار بود با همکاری زونداپ، موتور ساز معروف آلمانی با نام پورشه 12 تولید شود. این خودرو کاملا از اصول طراحی پورشه پیروی می‌کرد، بدنه‌ای قوس‌دار و با پیشرانه‌ای هوا خنک که در عقب خودرو جای گرفته بود و قدرت را به محور عقب می‌رساند. طرح اولیه سر انجام توسط هیتلر تایید شد و نام پورشه 60 توسط فردیناند بر روی این خودرو گذاشته شد، اما مسئولین آلمانی در نهایت تصمیم به تولید این مدل با نام KDF WAGEN گرفتند. تولید این خودرو با روال کاری طولانی مدت شروع شد تا اینکه در سال 39، آتش جهانی دوم زبانه کشید و کمپانی موظف به تغییر این خودرو مردمی برای استفاده نظامی شد. نمونه جنگی بیش از چیزی که تصور می‌شد در جنگ خدمت کرد تا سرانجام در سال 4519، با پایان جنگ، علی‌رغم دستگیر شدن فردیناندپورشه توسط فرانسوی‌ها، بار دیگر تولید این خودرو با پیشرانه‌های 1/1 لیتری 2/1 لیتری از سر گرفته شد. این خودرو در دهه 50 به یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان مبدل شد و توسط جامعه بیتل به معنی سوسک نام‌گذاری شد و در سال 67 هم این اسم توسط کمپانی فولکس واگن به رسمیت شناخته شد. در دهه 70 با تولید مدل گلف، مشتریان بیتل در اروپا کمتر و کمتر شد تا اینکه مسئولین کمپانی، خط تولید بیتل را به برزیل و مکزیک منتقل کردند و پیشرانه 1600 سی‌سی نیز با مشخصات بهتر جایگزین نمونه قدیمی شد.

فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل

بیتل تا سال 2003 با همان طراحی اولیه تولید شد و توانست رکورد بیشترین فروش بدون تغییر را با تیراژ بیش از بیست و یک میلیون دستگاه از فورد T برباید.

هم‌زمان با تولید بیتل در آمریکای جنوبی، در سال 1997، مدل جدید بیتل (New Beetle) در آلمان به محصولات کمپانی اضافه شد که نمونه مفهومی آن در سال 94 رو نمایی شده بود. این خودرو با 7 نوع پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه دیزل به سبد محصولات فولکس اضافه شد.

طراحی بدنه نسل تازه، از سری اول بیتل الگو می‌گرفت با این تفاوت که پیشرانه از عقب، به جلو منتقل شده بود و دیگر از سامانه انتقال نیرو به محور عقب هم خبری نبود. در سال 98، تولید این خودرو، در کنار نسل قبل در مکزیک شروع شد! بیتل تازه طیف وسیعی از پیشرانه‌ها را دارا بود و از 74 اسب بخار تا 222 اسب قدرت داشت. تولید نسل دوم بیتل در سال 2010 در آلمان و مکزیک به پایان رسید و در همان سال در ویتنام آغاز شد! این خودرو با وجود پیشرانه‌های متفاوت و تولید در چند کشور، هیچ وقت نتوانست افتخارات سری پیشین را تکرار کند و از همین رو مسئولیت تصمیم بر ساخت مدلی جدید با چهره‌ای عصبی‌تر گرفتند.

بیتل در ایران

بعد از جنگ جهانی، زمانی که بیتل دوباره به عنوان خودروی شهری به چرخه تولید بازگشت، به ایران نیز راه یافت. این خودرو در ابتدای ورود به بازار ایران با اوپل کادت، فورد آنگیلیا، انواع آئودی دکاو، موریس و محصولات برند سینگر رقابت می‌کرد و در دهه 50 و 60 میلادی، خودروهایی نظیر فورد کورتینا، اوپل رکورد و انواع سیمکا هم به رقبای این خودرو افزوده شدند.

بیتل در ایران محبوبیت خوبی پیدا کرد و توسط مردم، نام قورباغه‌ای و بعضا کفش‌دوزکی بر رویش گذاشته شد.

واردات مدل‌های نسل اول بیتل تا سال 1978 به ایران ادامه یافت تا اینکه در سال 85 شمسی، تعداد انگشت شماری از سری دوم این خودرو در کنار مدل جتا وارد کشور شد و حرف و حدیث‌ها مبنی بر واردات این خودرو و دریافت نمایندگی در ایران بود که البته این رویا هیچ وقت رنگ واقعیت به خود نگرفت، با گذشت قریب به هفت ماه بار دیگر زمزمه‌های واردات این خودرو محبوب به کشورمان شنیده می‌شد تا سرانجام و در حدود 3 ماه قبل ورود این خودرو به کشور آزاد شد، امید بر این است که ورود این خودرو مقدمه‌ای برای راهیابی دیگر محصولات فولکس واگن به کشورمان باشد.

سومین نسل از بیتل دوست داشتنی

بیتل 2013 در یک نگاه

فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل

مدل A5 سری جدید بیتل بود که در سال 2012 تولید شد، این خودرو با نام های Coccinelle (در فرانسه ) ، Maggiolino (در ایتالیا ) و Fusca (در برزیل ) هم عرضه می شود تا باب میل فرهنگ‌های مختلف در چهار گوشه جهان باشد. کمپانی برای این خودرو 4 پیشرانه بنزینی و 2 پیشرانه دیزلی در نظر گرفته است، خودرویی که باید با رقبایی نظیر نسل تازه مینی کوپر یا فیات 500 رقابت کند.

در یک کلام می‌توان گفت که طراحی ظاهری نسل تازه بیتل نسبت به مدل‌های پیشین، بیش از همیشه به محصولات پورشه نزدیک شده است. عمده این تغییر به انحنای بیشتر درب موتور، ارتفاع کمتر سقف و نسبت شیشه به بدنه کمتر با زاویه بیشتر ستون‌های A باز می‌گردد. در واقع نسل تازه بیتل در صورت تجهیز به رینگ‌های سایز بزرگ و قطعات آیرودینامیکی از بعضی زوایا یادآور برخی محصولات پورشه به نظر می‌رسد. از این رو می‌توان گفت که بیتل تا حد زیادی با اصالت ساده و کلاسیک خود فاصله گرفته و بیش از همیشه یک خودرو اسپرت و کم ارتفاع به نظر می‌رسد. همچنین در نمای عقب، سقف قطره‌ای و شیشه جلو بیضی شکل مخصوص بیتل‌های نسل اول، جای خود را به انحنای مهندسی و یک شیشه بسیار بزرگ و روشن داده است که گرچه از نظر ایمنی ویژگی مثبتی به شمار می‌آید اما بازهم به قیمت از دست رفتن یکی از ویژگی‌های کلاسیک بیتل به انجام رسیده است.

6 پیشرانه شامل 4 مدل بنزینی و 2 مدل دیزل نیرو بخش سومین نسل بیتل محسوب می شوند و از 103 تا 200 اسب‌بخار قدرت دارند و خوشبختانه از میان آن‌ها قدرتمندترین گونه بنزینی با پیشرانه 2 لیتری توربو 4 سیلندر و 197 اسب بخاری در ترکیب با گیربکس شش سرعته اتوماتیک برای ورود به کشورمان انتخاب شده است.

شرایط بازار

این خودرو علاوه بر اینکه افراد معمولی را جذب می‌کند، طرافداران خاصی هم دارد که عاشقان خودروهای آلمانی و مخصوصا فولکس محسوب می‌شوند، اما متاسفانه، قیمت این خودرو به راحتی عاشقانش را پشیمان می‌کند!

ممکن است افراد زیادی در زمره عاشقان بیتل 2013 باشند اما دیدن برچسب قیمت بیش از 150 میلیونی این خودرو در کشورمان، کافیست تا عشق از سر شیداترین عاشق نیز زدوده شود. البته چنین رقمی تا حد زیادی از وضعیت ارزی فعلی ناشی می‌شود اما به هر حال پرداخت بیش از 250 میلیون تومان برای خریداری یکی از مردمی‌ترین خودروهای جهان بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

دیگر نکته‌ای که در بازار ایران گریبان گیر این خودروست، نبود نمایندگیست! چراکه یکی از شروط اولیه برای واردات خودرو به کشورمان، وجود نمایندگی خدمات پس از فروش تعیین شده اما تا زمان نگارش این مطلب، هنوز هیچ موسسه‌ای به عنوان نمایندگی رسمی فولکس واگن در ایران شروع به کار نکرده است و همین امر می‌تواند به عدم خدمات‌دهی مناسب و افزایش غیرمنطقی قیمت قطعات یدکی برای این بیتل‌های جذاب منجر شود.

سواری، تست و بررسی

فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل

با ورود به کابین مواجه شدن با اهرم‌های تنظیم دستی صندلی اولین نکته‌ایست که با در نظر گرفتن برچسب قیمت بیش از 250 میلیونی خودرو شوکه کننده به نظر می‌رسد. با نگهداشتن دکمه استارت که در کنار اهرم دنده نصب شده است، پیشرانه 2 لیتری بدون نفوذ صدا به کابین روشن می‌شود. بر روی داشبورد سه آمپر مربوط به فشارسنج روغن، زمان‌سنج و فشارسنج توربو دیده می‌شوند که بر حال و هوای اسپرت این بیتل چابک تاکید دارند.

با قرار دادن گیرباکس در حالت حرکت و اشاره بر پدال گاز، نیرویی بیش از تصور خود نمایی می‌کند، قدرت خودرو واقعا قابل تحسین است به‌طوری که در کلاس خود رقیبی در بازار کشور ندارد.

در گیرباکس این خودرو در کنار حالت D، حالت S نیز تعریف شده که در این حالت علاوه بر تعویض چکشی دنده‌ها در دور بالا، کمک فنرها را هم تا حدی سفت‌تر و خشک‌تر می‌شود.

در این خودرو توربوها از همان دورهای ابتدایی وارد مدار می‌شوند و از همین رو حتی از آغاز حرکت نیز نیروی مناسب در اختیار راننده خواهد بود.

رانندگی با بیتل واقعا لذت‌بخش است، خودرویی در دست و کوچک که به راحتی با راننده هماهنگ می‌شود. فرمان شاید کمی سفت احساس شود، اما نه در حد یک خودرو اسپرت و همین امر موجب می‌شود که در کنار عملکرد شهری، عملکردی اسپرت را از خود نشان دهد.

آینه‌های بیتل دید خوبی به راننده می‌دهند و دید نقاط کناری تکمیل است ولی کاپوت خودرو به دلیل فرم خاص، به چشم نمی‌آید و به دست آمدن اندازه آن نیاز به رانندگی چند ساعته دارد.

فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل

در رانندگی با بیتل چند نکته قابل بحث است، یکی میزان چسبندگی خودروست که به دلیل وزن کم خیلی به دل نمی‌نشیند. با کمی سرعت، سر هر پیچ انتهای خودرو از کنترل خارج می‌شود، این مشکل احتمالا از تقسیم وزن نامناسب و سبک بودن بیش از حد محور عقب ناشی می‌شود، نکته دیگر ترمزهای ضعیف آن است، که عملکرد خوبی در شرایط اضطراری از خود نشان نمی‌دهند و راننده را وادار به رانندگی محتاطانه می‌نمایند.

مزایا : قدرت بسیار مناسب در قیاس با وزن خودرو، سیستم TCS نسبتا دقیق، گیرباکس بدون نقص، رانندگی لذت‌بخش، جای کافی سر و پا برای 4 سرنشین، مصرف سوخت مناسب، صدای زیبا و درخور توجه، کیفیت عالی متریال داخلی.

معایب : نبود مراکز خدماتی، ترمز ضعیف، خشکی نسبی سیستم تعلیق، قیمت فوقالعاده زیاد

مشخصات فنی Volkswagen Beetle A5 2013
4 سیلندر خطی مجهز به توربو آرایش پیشرانه
1968 حجم پیشرانه (سی‌سی)
197@5100-6200RPM حداکثر قدرت (اسب بخار)
280@1700-5000RPM حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)
جلو محور محرک
6 سرعته اتوماتیک گیرباکس
بنزین سوپر سوخت مورد نیاز
179 گرم در هر کیلومتر آلایندگی (دی اکسید کربن)
4277X 1831X1486 طول(میلی‌متر)XعرضXارتفاع
2537 فاصله دو محور(میلی‌متر)
1391 وزن خالص (کیلوگرم)
235/45 R18 H سایز تایر
7.8 ثانیه شتاب 0-96 (ثانیه)
225 حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)
13.5 مصرف سوخت شهری (لیتر در 100 کیلومتر)
9.4 مصرف سوخت بزرگراه (لیتر در 100 کیلومتر)
25,195 قیمت پایه جهانی (دلار)
260 تا 290 قیمت بازار کشور (میلیون تومان)
  امکانات ایمنی و رفاهی
راننده / سرنشین جلو / جانبی سر / جانبی کیسه‌های هوا
جلو و عقب دیسکی / ABS-ESC-TCS سیستم‌های ترمز و پایداری
فقل مرکزی خودکار با ریموت / ایموبلایزر / سیستم KeyLess سفارشی / کمربند های پیش کشنده سیستم‌های امنیتی
فرمان هیدرولیکی / تنظیم برقی سفارشی / دکمه های چندکاره روی فرمان سیستم‌های فرمان و هدایت
تنظیم دستی یک کاناله سیستم تهویه مطبوع
سیستم پخش MP3 با ورودی USB-AUX و تلفن سیستم صوتی
صندلی پارچه ای (چرم سفارشی) / تنظیم دستی ( اتوماتیک با حافظه سفارشی) / گرم کن سفارشی / تنظیم گودی کمر راننده سیستم صندلی
تنظیم برقی آینه ها با گرمکن / تاشو سفارشی / شیشه بالابر برقی / سقف پانارومیک سفارشی / تارکننده آینه سیستم‌های آینه‌ها و شیشه‌ها
چراغ های LED جلو / DayLight / تنظیم ارتفاع نور / روشن و خاموش شدن اتوماتیک / مه شکن جلو و عقب / ابرویی چراغ جلو سفارشی سیستم روشنایی
سنسور پارک / بال عقب / نشانگر توربو / نمایشگر فشار باد لاستیک سایر امکانات

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی