پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتورسیکلت B King Vs. CB1300

مقایسه گروهی موتور سیکلت CB1300 و B King

مدعیان ژاپنی در برابر یک‌دیگر…  در دنیای موتورسیکلت‌ها همواره مواردی وجود دارند که در میان هم‌قطارانشان حکم اسطوره را پیدا کرده‌اند و هر چه از آنها بگوییم باز هم کم است. هوندا CB به عنوان یار قدیمی این کمپانی بزرگ و سوزوکی B-King نیز که در این چند ساله حسابی غوغا به پا کرده، 2 […]

javankhodro
یکشنبه - ۲ آبان ۱۳۹۵

مدعیان ژاپنی در برابر یک‌دیگر…

 در دنیای موتورسیکلت‌ها همواره مواردی وجود دارند که در میان هم‌قطارانشان حکم اسطوره را پیدا کرده‌اند و هر چه از آنها بگوییم باز هم کم است. هوندا CB به عنوان یار قدیمی این کمپانی بزرگ و سوزوکی B-King نیز که در این چند ساله حسابی غوغا به پا کرده، 2 موتور سیکلتی هستند که این روزها در ایران مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. هر 2 قدرتمند هستند اما تفاوت‌هایی نیز با یک‌دیگر دارند. تفاوت‌هایی که شاید این 2 را در یک کلاس قرار ندهد، اما خب ذکر این تفاوت‌ها می‌تواند برای علاقه‌مندان به دنیای موتورسیکلت‌های خاص جذاب باشد. هدف از نوشتن این مطلب انتخاب موتور سیکلت برتر میان این دو نیست، چرا که هر یک از آنها طرفداران خاص خود را دارند. هدف این است تا علاوه بر مرور B-King محبوب، در مورد نسل جدید موتورسیکلت معروفHONDA CB1300 نیز صحبت کنیم. موتورسیکلتی که از سال 2014 به بازار عرضه شده و تغییرات زیادی را نسبت به روزهای اول تولدش تجربه کرده است.

جذب علاقه‌مندان

بی کینگ مورد بررسی با ترکیب 2 رنگ مشکی و نقره‌ای تزیین شده و هوندا 1300 سی‌سی رنگ مشکی ساده‌ای دارد. که این هماهنگی میان رنگ‌های این دو، باعث شده تا نمای جذاب‌تری در عکس‌ها رقم بزنند. هوندا CB موتورسیکلتی است که به عنوان میراث ارزشمند کمپانی هوندا به‌شمار می‌رود. هوندا نیز تمایلی به ایجاد تغییر آن‌چنانی در ظاهر این موتور محبوب ندارد و سعی کرده طراحی اصیل و فوق‌العاده‌اش را طی چند سال گذشته حفظ کند. البته باید اعتراف کرد که این موضوع بر اصالت این کمپانی تاکید دارد. هوندا CB 1300 برای سال 2014 میلادی تغییرات بسیاری را تجربه کرده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تغییر جعبه‌دنده از 5 به 6 سرعته، رینگ‌های جدید، سیستم ترمز متفاوت، استفاده از آینه‌های دایره‌ای شکل به جای آینه‌های مستطیلی، مخزن سوخت و لوگو حک شده هوندا روی آن، اگزوز کاملا جدید و کیلومترشمار متفاوت که فاکتورهای آن تکمیل شده، اشاره کرد. تغییراتی کوچک نیز در سیستم پرتاب نور چراغ عقب به چشم می‌خورد. شاید این تغییرات در نگاه اول به چشم نیایند، اما خب به هرحال باید بگوییم برای کسانی که علاقه بسیاری به این موتورسیکلت دارند بسیار حائز اهمیت و ارزنده هستند و باعث می‌شوند علاقه‌مندان بیشتری به سمت این موتور سیکلت محبوب جذب شوند.


تاریخچه و بررسی اختصاصی انواع موتورسیکلت را در مجله تخت گاز بخوانید:

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه چاپی مجله تخت گاز (با ارسال رایگان) : اینجا کلیک کنید!

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه PDF اصلی مجله تخت گاز (با تخفیف ویژه) : اینجا کلیک کنید!


قدرت یا روزمره‌گی؟

طراحی نسل جدید CB چشم‌گیرتر از قبل است و طراحان در طراحی آن توجه زیادی به هر چه زیباتر شدنش داشته‌اند. CB جدید با مخزن سوخت و لوگو جدید چهره‌ای متفاوت دارد و علاوه بر آن زمانی که زین‌اش را نگاه می‌کنید لوگو CB چشم‌هایتان را به خود خیره می‌کند. CB موتورسیکلتی است که از ظاهرش مشخص است سواری بسیار نرم و راحتی دارد و شما را به هیچ عنوان خسته نمی‌کند. اگر علاقه زیادی به سواری با آن دارید، باید بگوییم که هوندا CB با قابلیت استفاده روزمره توجه شما را به خودش جلب می‌کند. چراکه بعضی از موتورهای سنگین با حجم موتور بالا به شما اجازه بیش از یک ساعت سواری را نمی‌دهند و باعث خستگی بدن راکب می‌شوند. اما CB1300 جزو آن دسته به‌شمار نمی‌رود. طرح پایه این موتورسیکلت دست‌نخورده باقی مانده اما دستخوش تغییراتی شده که این موتورسیکلت را به هدف‌اش نزدیک‌تر کرده است. رنگ مشکی و به‌کار رفتن استیل و کروم در ساخت آن باعث چشم‌گیرتر شدن این موتورسیکلت می‌شود. اما در مقام مقایسه، این بی کینگ است که هم از نظر حجم موتوری و هم از نظر نیروی محرکه تولید شده از هوندا برتر است. بی کینگ نیز طرفداران زیادی بین موتور سواران دارد اما به دلیل استفاده بی کینگ از انجین دست‌کاری شده هایابوسا، مثل هوندا ذاتی شهری ندارد. در کشور ما اکثر علاقه‌مندان به موتورسیکلت، به دنبال قدرت بیشتر هستند، اما این قابلیت استفاده روزمره هونداست که آن‌را نسبت به سوزوکی دوست‌داشتنی‌تر کرده است.

هدف هوندا از ساخت CB، تولید یک موتورسیکلت شهری و بسیار راحت بوده، اما سوزوکی قصد داشته با انتخاب این انجین و جعبه‌دنده جدید یک استریت‌فایتر استاندارد را روانه خیابان‌ها کند. موتورسیکلتی با چهره‌ای عجیب و مفهومی، چندان مناسب استفاده روزمره شهری نیست. البته به دلیل قوانین جمهوری‌اسلامی ایران هیچ موتورسیکلت بالای 250 سی‌سی مناسب استفاده در خیابان‌های کشور ما نیست اما ما فرض را بر این می‌گذاریم که این موتورسیکلت‌ها محدودیت تردد ندارند. در این شرایط هوندا CB برنده میدان خواهد بود. سوزوکی بی کینگ موتورسیکلتی عضلانی با چهره‌ای بسیار خاص است که ابهت زیادی به ظاهر آن تزریق شده. زمانی‌که از جلو به این موتورسیکلت نگاه می‌کنید، قاب‌های قرار گرفته روی راهنماها جلب توجه می‌کنند. قسمت جلو موتورسیکلت و بخشی از کیلومترشمار که بالای پنل چراغ قرار گرفته یک طرف و حالت‌های راندن که روی مخزن سوخت قرار گرفته از سوی دیگر با اگزوزهای خاص که البته توسط کاوری پوشیده شده‌اند، دست‌به‌دست هم دادند و از بی کینگ قدرتمند یک موتورسیکلت بسیار خاص و دیدنی ساخته‌اند. پس موتورسیکلتی که این ظاهر خاص را دارد، باید توانایی حرکتی بالایی نیز داشته باشد، که این 2 در بی کینگ مکمل یکدیگر هستند.

خروجی ایده‌آل

موتورسیکلت هوندا از پیشرانه‌ای 4 سیلندر و به حجم 1284 سی‌سی بهره می‌برد. که به 2 میل‌سوپاپ مجهز شده و در مجموع 16 سوپاپ دارد. قطر سیلندر در کورس پیستون آن 78 در 67.2 میلی‌متر است. هم‌چنین نسبت تراکم در نظر گرفته شده برای آن 9.6 به یک و برای آن 4 تراتل 36 میلی‌متری در نظر گرفته شده است. انجین این موتورسیکلت تغییر زیادی را تجربه کرده و از تغییرات آن تنها می‌توان به جعبه‌دنده 6 سرعته اشاره کرد که جای جعبه‌دنده 5 سرعته قدیمی را گرفته است. بیشینه قدرت موتور هوندا 114 اسب‌بخار در 7500 دوربردقیقه و گشتاورش 117 نیوتن‌متر در 6000 دور است که برای این موتورسیکلت خیابانی، خروجی ایده‌آلی محسوب می‌شود.

زین راحت هوندا تنها 790 میلی متر از زمین فاصله دارد و راکب را در حالتی خوب و مسلط به موتور قرار می‌دهد. طراحی خوب فرمان، انتظارات طرفداران را از سواری‌اش بالا برده، که البته هوندا در این زمینه موفق شده نظر طرفدارانش را جلب کند. اگزوز این نسخه دستخوش تغییراتی شده و صدای‌اش نیز کمی بهتر از مدل قبلی است. گرافیک جدید صفحه کیلومترشمار جدید حس خوبی را به راکب منتقل می‌کند. شتاب قابل‌توجه و هندلینگ چشم‌گیرش نیز همان چیزهایی است که یک راکب حرفه‌ای از موتورش انتظار دارد. سی‌بی سواری نرم و راحتی دارد و از آن موتورهایی است که می‌توانید بدون این‌که درگیر چالش خاصی شوید، از چند ساعت سواری با آن لذت ببرید.

جعبه‌دنده سی‌بی نیز عملکرد قابل قبولی دارد. البته این موتورسیکلت خالی از ایراد نیست. این ایرادها در جعبه‌دنده بیشتر خودشان را نشان می‌دهند، چراکه اولین سری از جعبه دنده‌های 6 سرعته است و باید در سال‌های آینده منتظر بهینه‌سازی آن از سوی هوندا باشیم. آنچه در سی‌بی 1300 نظر کارشناسان را به خود جلب کرده، هندلینگ دلچسب آن است، این هندلینگ مناسب به لطف کمک‌های 43 میلی‌متری جلو و دوبل کمک SHOWA در قسمت عقب پدید آمده. سیستم ترمز سی‌بی در قسمت جلو 2 دیسک 310 میلی‌متری با کالیپر 4 پیستون دارد و در قسمت عقب نیز از یک دیسک 256 میلی‌متری برخوردار است که البته در چرخ‌های جلو و عقب مجهز به سیستم ABS است که به ایستایی این موتورسیکلت قدرتمند و سنگین‌وزن کمک شایانی می‌کند.

 تکلیف بی کینگ هم که کاملا مشخص است! موتورسیکلتی قدرتمند و با ابهت که در حال حاضر در کشور ما طرفداران بسیاری دارد. پیشرانه‌ای 4 سیلندر به حجم دقیق 1340 سی‌سی مجهز به 2 میل سوپاپ و 16 سوپاپه با نسبت تراکم 12.5 به یک در دل بی کینگ جاخوش کرده است. این موتورسیکلت قدرتمند از سیستم اگزوز 4.2.1 به همراه کاتالیزور بزرگ بهره می‌برد و به اکسیژن سنسور نیز مجهز شده. ورودی‌های هوای بزرگ روی راندمان آن تاثیر بسزایی دارند. به لطف جعبه‌دنده 6 سرعته، قدرت توسط زنجیر به چرخ عقب منتقل می‌شود. زنجیر بی کینگ 118 اتصالی است و با کد RKGB 50GSVZ4 شناخته می‌شود. بیشینه قدرت آن معادل 181.5 اسب‌بخار در 9500 دوربردقیقه و گشتاورش نیز 146 نیوتن‌متر در 7200 دور است. شاسی بی کینگ از آلومینیوم آلیاژی ساخته شده و این موتور نیز از سیستم ترمز قدرتمندی بهره می‌برد. البته قدرت ترمزش به پای سی‌بی 1300 نمی‌رسد، چراکه قدرت موتور بسیار بالایی دارد و توانایی سیستم ترمز مجهز به 2 دیسک 310 میلی متری با کالیپر 4 پیستون در جلو و تک دیسک 260 میلی‌متری با یک پیستون در عقب، تقریبا با سی‌بی مورد بررسی برابر است. البته با این تفاوت که هوندا علاوه بر قدرت و گشتاور نرمال‌تر، از سیستم ترمز ABS نیز بهره می‌برد.

سیستم کمک در قسمت جلو معکوس با 120 میلی‌متر حالت ارتجاعی و در قسمت عقب کمک مرکزی با 137 میلی‌متر ارتجاع در نظر گرفته شده است. سوزوکی بی کینگ مورد بررسی ما مجهز به کنیستر است که با استاندارد اروپا مطابقت دارد و به منیفولد هوا و مخزن سوخت متصل می‌شود. درون آن پر از کربن فعال است و بخار بنزین را به سوی منیفولد هوا می‌مکد. این بخارات سمی در زمان خاموش بودن موتورسیکلت در هوا منتشر می‌شوند و با روشن بودن موتورسیکلت این بخارات توسط این قطعه درون انجین سوزانده می‌شوند. این سیستم مطابق با استانداردهای اروپایی طراحی شده. بی کینگ موتورسیکلتی بسیار تندوتیز و پرشتاب است و به لطف قدرت موتور زیاد و شتاب چشم‌گیر، توانایی مناسبی برای انجام حرکات نمایشی دارد. بی کینگ هندلینگ قابل‌قبولی دارد اما در این زمینه به پای هوندا سی‌بی نمی‌رسد. مقایسه موتورسیکلتی هم‌چون بی کینگ با هر موتورسیکلتی چندان منطقی نیست. بی کینگ یک جنگنده خیابانی است و هیچ وقت نمی‌توانیم آن‌را در کنار سی‌بی 1300 قرار دهیم. هر دو آنها بسیار قدرتمند، راحت و پرطرفدار هستند اما از نظر اصالت و پیشینه، سی‌بی 1300 موتورسیکلتی کاملا اصیل و دوست‌داشتنی است.

در انتها…

سی‌بی موتور‌سیکلتی است که سال‌هاست با هدف مشخص و با همین چهره تولید می‌شود. اما از سوی دیگر، بی کینگ موتورسیکلتی بسیار خاص به‌شمار می‌رود. موتورسیکلتی که با انجین و حالت ریسینگ ساخته شده. به دلیل این‌که بی کینگ یک موتورسیکلت خاص است و تولید آن به مدت زمان کوتاهی محدود شد، در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا به فراموشی سپرده شده و امروزه با وجود موتورسیکلت‌هایی چون کاوازاکی H2-H2R و … چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اما همان‌طور که گفتیم، سی‌بی همه پارامترها را با ترکیبی متعادل در کنار یک‌دیگر دارد و سال‌های زیادی به این شکل تولید شده و طرفداران زیادی دارد. اما در آخر به‌صورت قطعی نمی‌توان نظر داد که کدام‌یک از دیگری بهتر است، چراکه هرکدام از این موتورسیکلت‌ها لذت رانندگی خاص خود را دارند.

موتور سنگین

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی