پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

bmw-5-series-2017

سیر تا پیاز ب ام و سری ۵ جدید

پس از معرفی چند کانسپت شگفت انگیز در طی نمایشگاه های خودرو مهم امسال، سرانجام نسل جدید ب ام و سری ۵ را معرفی شده است که در واقع مهمترین محصول این شرکت در سال 2016 به شمار می‌رود و تحت عنوان مدل 2017 راهی بازار فروش می‌شود. سرانجام پس از انتشار تعداد زیادی تصاویر […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱ آبان ۱۳۹۵

پس از معرفی چند کانسپت شگفت انگیز در طی نمایشگاه های خودرو مهم امسال، سرانجام نسل جدید ب ام و سری ۵ را معرفی شده است که در واقع مهمترین محصول این شرکت در سال 2016 به شمار می‌رود و تحت عنوان مدل 2017 راهی بازار فروش می‌شود.

سرانجام پس از انتشار تعداد زیادی تصاویر غیررسمی، رندرها و تصاویر جاسوسی، ب‌ام‌و نسل هفتم سدان محبوب سری 5 خود را رونمایی کرد. خودرویی با کد G30 که شاید نمایانگر یک ب‌ام‌و قرن بیست و یکمی باشد یا یک تکامل دقیق از سلف خود به نظر آید اما درواقع خیلی بیشتر از این‌ها است. نسل هفتم سری 5 طبق زبان طراحی حال حاضر ب‌ام‌و شکل ‌گرفته و یادآور یک سری 7 کوچک‌تر است. بااین‌حال نوآوری چندانی در طراحی ب ام و سری ۵ جدید دیده نمی‌شود و رویکرد ساده و محافظه‌کارانهٔ نسل قبلی را ادامه داده است. در ظاهر تفاوت های مدل جدید نسبت به نسل قبلی جزئی به نظر می رسد و برخی افراد نیز از شباهت کلی بدنه سری پنج جدید با سری هفت گلایه می کنند، اما مهندسان ب ام و تاکید دارند که هیچ نقطه ای از این 5 تازه با نسل های پیشین اشتراک ندارد و با یک خودرو کاملا تازه روبرو هستیم.

ب ام و سری ۵ جدید

بزرگ‌ترین تغییرات در قسمت جلو انجام گرفته که در آن چراغ‌های جلو همانند سری 7 و محصولات دیگر ب‌ام‌و به جلوپنجره متصل شده‌اند که باعث می‌شود دماغهٔ خودرو عریض‌تر به نظر برسد. همچنین جلوپنجرهٔ آن نیز مجهز به ویژگی تیغه‌های فعال شده است که در زمان‌های مناسب جهت آئرودینامیک بهتر بسته می‌شوند؛ اما در قسمت عقب شاهد همان چراغ‌های معمول ب‌ام‌و هستیم که هرچند تغییراتی در آن‌ها ایجاد شده ولی کاملاً کلیشه‌ای به نظر می‌رسند.

بااین‌حال در زیر این پوستهٔ تکراری همه‌چیز تغییر کرده است. این سدان جدید آلمانی بر روی پلت‌فرم CLAR ساخته شده که موجب استفادهٔ گسترده از تکنولوژی‌های پیشرفته و کاهش وزن شده است حتی بدون آن‌که مانند سری هفت از فیبر کربن استفاده شود. وزن کلی سری 5 جدید به‌اندازهٔ 100 کیلوگرم سبک‌تر از قبل شده است که 70 کیلوگرم آن به‌تنهایی مربوط به شاسی است. ابعاد سری 5 جدید در همهٔ جهات رشد داشته است به‌نحوی‌که نسل جدید 36 میلی‌متر کشیده‌تر، 6 میلی‌متر پهن‌تر و 2 میلی‌متر بلندتر از نسل قبلی شده است درحالی‌که فاصلهٔ محوری آن‌هم 7 میلی‌متر افزایش داشته است (2,976 میلی‌متر) که این امر موجب بهبود فضای سرنشینان عقب و افزایش ظرفیت صندوق بار به 530 لیتر (10 لیتر بیشتر از قبل) شده است.

 

 فعلاً در زمان رونمایی چهار پیشرانهٔ توربوشارژ برای سری پنج 2017 در نظر گرفته شده که دو نمونه بنزنی و دو موتور دیگر دیزلی هستند. پیشرانه‌های جدید از نوع بنزینی هستند که عبارت‌اند از یک نسخه 2 لیتری چهار سیلندر با 250 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور که برای مدل 530i ارائه شده است. این مدل جایگزین مدل فعلی 528i می‌شود که ۲۴۵ اسب بخار قدرت و 353 نیوتن متر گشتاور دارد. ب‌ام‌و 530i ظرف 6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و در صورت تجهیز به سیستم چهارچرخ محرک XDrive، این رقم به 5.8 ثانیه کاهش پیدا می‌کند.
ب ام و سری ۵ جدید
موتور بنزینی بعدی که در حال حاضر بابهترین موتور ب ام و سری ۵ به شمار می‌رود از نوع شش سیلندر خطی به حجم ۳ لیتر و با 335 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور است که برای مدل 540i ارائه شده است. این مدل هم جایگزین مدل فعلی 535i شده است که 300 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور دارد. مدل جدید 540i به‌صورت استاندارد در 4.9 ثانیه و با سیستم XDrive در 4.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. دو موتور دیزل هم شامل یک چهار سیلندر ۲ لیتری و یک شش سیلندر ۳ لیتری می‌شوند. قدرت تمامی مدل‌های ب ام و سری ۵ جدید در حالت استاندارد به‌ دیفرانسیل عقب منتقل می‌شود و سیستم چهارچرخ محرک برای آن‌ها به‌عنوان یک آپشن قابل سفارش خواهد بود. همچنین گیربکس همهٔ ب ام و سری ۵ های جدید نیز به‌صورت استاندارد یک نمونهٔ 8 سرعتهٔ اتوماتیک خواهد بود.

بعدها به رنج مدل‌های مختلف سری 5 علاوه بر این نسخه‌ها، نمونه‌های دیگری هم اضافه خواهد شد. یکی از آن‌ها مدل پلاگین‌هیبریدی 530e است که از همان موتور بنزینی چهار سیلندر استفاده می‌کند درحالی‌که یک موتور الکتریکی هم در کنار آن قرار می‌گیرد و مصرف سوخت را به تنها 2 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رساند. همچنین مدل 550i XDrive هم مجهز به یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 با 455 اسب بخار قدرت خواهد بود و شتاب صفرتاصد را در 4 ثانیه ثبت می‌کند که سریع‌تر از M5 فعلی است که در 4.3 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. این مدل را هم می‌توان با سیستم چهارچرخ محرک XDrive سفارش داد. همچنین در اواخر سال 2017 مدل پرچم‌دار M5 معرفی خواهد شد که 600 اسب بخار قدرت داشته و به‌صورت استاندارد به سیستم XDrive مجهز خواهد بود.

کابین ب ام و سری ۵ جدید

این طور که پیداست داشبورد این نسل ب ام و سری ۵ نیز کاملاً از سری 7 اقتباس شده و بیشتر به سمت راننده متمایل شده است. این نشانگر این است که داشبورد ب ام و سری ۵ جدید با زاویه به سمت راننده، بیشتر بر راننده تمرکز پیدا کرده است. همچنین ب‌ام‌و نسل جدید سری 5 را به تکنولوژی رانندگی نیمه‌خودکار مجهز کرده است که نه‌تنها در جاده‌ها خودروهای دیگر را به‌صورت خودکار دنبال می‌کند بلکه می‌تواند از آن‌ها سبقت هم بگیرد. سیستم دستیار حفظ حرکت میان خطوط و دستیار ترافیک هم به‌طور خودکار ماشین را در یک خط مستقیم نگه می‌دارد و حتی در ترافیک نیز قابلیت توقف و حرکت دارد. در این حالت راننده می‌تواند دستان خود را کاملاً از روی فرمان برداشته و با ورژن 6.0 سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive ب‌ام‌و کار کند که در حال حاضر مانند سری 7 مجهز به سیستم تشخیص حرکت دست شده است.

علاوه بر این‌ها، بجای استفاده از مجموعه‌ای از دستورات صوتی مشخص برای کنترل سیستم صوتی و دیگر عملکردها می‌توان به‌وسیلهٔ صحبت کردن طبیعی با خودرو در ارتباط بود و ماشین گفتار طبیعی انسان را درک می‌کند. این ویژگی سال آینده به سری 7 هم اضافه خواهد شد. بدیهی است که ب ام و سری ۵ جدید قادر است خود را به‌صورت خودکار نیز پارک کند درحالی‌که از طریق سیستم جدید ParkNow قادر به پیدا کردن جای پارک خالی برای راننده هم هست.

ب‌ام‌و یک پکیج M Sport را هم در همان روز رونمایی برای سری 5 جدید ارائه کرده است. این پکیج شامل کیت آئرودینامیکی M متشکل از سپر جلو با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر، رکاب‌های جانبی برجسته و اسپرت، یک دیفیوزر عقب و سیستم اگزوز با دو سر مستطیل شکل به‌علاوهٔ تریم بیرونی Shadowline، تعلیق M اسپرت با ارتفاع کمتر و رینگ‌های 19 اینچی می‌شود. پکیج M Sport در داخل خودرو نیز فرمان سه‌شاخهٔ چرمی و روکش آلومینیومی پدال‌ها و محل قرار دادن پا را اضافه می‌کند و در صورت سفارش آپشن اختیاری چرم داکوتای مشکی، کفی‌های سفارشی هم برای خودرو ارائه می‌شوند.

در مورد نسخه قدرتمند M5  هم همین قدر بدانید که در سینه‌اش یک نسخهٔ اصلاح شده از همان پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربو نسل قبلی خواهد تپید. این موتور قدرتی بیش از 600 اسب بخار خواهد داشت و سیستم چهارچرخ محرک XDrive ب‌ام‌و نیز بصورت سفارشی برای آن ارائه خواهد شد. شایعه شده که قدرت دقیق M5 جدید 625 اسب بخار خواهد بود اما خبر بد برای طرفداران این خودرو اینکه برای نسل جدید M5 گیربکس دستی ارائه نخواهد شد چراکه تقریباً هیچ تقاضایی برای آن وجود ندارد.

همچنین با توجه به تصاویر جاسوسی منتشر شده از قبل و تصاویر درز کرده از داخل کمپانی ب ام و، ، طراحی نهایی نسل آیندهٔ ب‌ام‌و M5 تا حد زیادی مشخص شده و تقریباً لو رفته است. به همین دلیل می‌توان رندر X-Tomi را تقریباً به‌طور کامل مطابق با واقعیت دانست. بااین‌حال برای مشخص شدن تمامی جزئیات M5 جدید باید تا زمان معرفی رسمی این خودرو یعنی اواخر سال آینده صبر کنیم.

رندر ب ام و m5 جدید

فروش نسل هفتم ب ام و سری ۵ در فوریهٔ آینده (بهمن) آغاز خمی‌شود و اگرچه قیمت دقیق آن هنوز مشخص نشده، اما نسل جدید کمی گران‌تر از مدل پیشین خواهد بود ولی در عوض بهتر و مجهزتر از قبل شده است.

جزییات واردات خودروهای تولید آمریکا به ایران

ب ام و 750Li با موتور دیزل به کارزار می آید

مقایسه اختصاصی ب ام و 528 ، بنز E250 و لکسوس GS250

واردات ب ام و i8 با ارز مبادلاتی

کنترل صوتی خودروهای ب ام و فصلی جدید در تکنولوژی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی