پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایربگ

ایربگ چگونه جان شما را حفظ می کند؟

ایربگ یک سیستم کمکی برای کمربند برای سال ها کمربند ایمنی تنها وسیله بخش ایمنی غیر فعال در خودروها بود. همواره مباحثی در مورد ایمن بودن آن ها مخصوصا برای کودکان در جمع های تخصصی خودرویی پیش می آمد. با گذشت زمان با تایید عملکرد ایمنی کمربند وجود و بستن آن در اکثر کشورها برای […]

javankhodro
شنبه - ۱۹ فروردین ۱۳۹۶

ایربگ یک سیستم کمکی برای کمربند

برای سال ها کمربند ایمنی تنها وسیله بخش ایمنی غیر فعال در خودروها بود. همواره مباحثی در مورد ایمن بودن آن ها مخصوصا برای کودکان در جمع های تخصصی خودرویی پیش می آمد. با گذشت زمان با تایید عملکرد ایمنی کمربند وجود و بستن آن در اکثر کشورها برای سرنشینان جلو و عقب اجباری شد. آمار ها نشان می دهد بستن کمربند ایمنی توانسته جان هزاران نفر را در تصادفات جاده ای نجات دهد و یا جراحات ناشی از آن را به نحو چشمگیری کم کند، اما کمربند ایمنی به تنهایی نتوانست محققین بخش ایمنی را راضی کنید، در نتیجه تحقیقات به سمت کیسه ای نرم رفت که در حین تصادفات باز شود. اولین بار در جنگ جهانی دوم برای هواپیما های نظامی در نظر گرفته شد و پس از تکمیل تکنولوژی برای خودروها از سال 1970 مورد استفاده محدود قرار گرفت و بعد از تایید عملکرد مثبت آن به صورت گسترده در خودروها به کار گرفته شد. در مراحل اولیه به عنوان یک آپشن لوکس اما در سال 1998 در آمریکا به عنوان آپشن اجباری اعلام حضور کرد و اکنون در بسیاری از کشورهای جهان وجود ایربگ همانند کمربند ایمنی برای خودروها قانون شده است. با گذشت زمان تکنولوژی کیسه هوا پیشرفت کرده و از حالت معمول دو ایربگ برای سرنشینان جلو به ایربگ های جانبی و سقفی و ایربگ زانو گسترش پیدا کرده. در این مقاله به بررسی مختصری از عملکرد ایربگ می پردازیم.

ایربگ

ایربگ

کاری که ایربگ قرار است انجام دهد به صفر رساندن حرکت سرنشین در حال حرکت به جلو در حین تصادف با کمترین جراحات است. ایربگ پس از باز شدن در فضای بین بدنه خودرو و سرنشین قرار می گیرد و مانع برخورد سرنشین با اجزای خودرو می شود. این عملیات در کمتر از چند ثانیه باید انجام و به اتمام رسد. کیسه از یک نایلون با جنس فابریک نازک که در فضای مربوطه قرار گرفته تشکیل شده است. سنسورهایی که در قسمت های خاص خودرو قرار گرفته اند تشخیص باز شدن سنسور با توجه به عوامل گوناگون همانند شدت ضربه، زاویه ضربه و نوع سانحه به واحد کنترل گر ارسال می کنند تا ایربگ باز شود. تصمیم گیری واحد کنترل برای باز شدن یا نشدن ایربگ در کمتر 30 میلی ثانیه انجام می گیرد و ایربگ در کمتر از 80 میلی ثانیه پس از اولین برخورد باز شده است. سیستم انفجار ایربگ سدیم آزید با پتاسیوم نیترات را برای تولید گاز نیتروژن آزاد می کند. این گرمای نیتروژن است که ایربگ را باز می کند. انفجار ایربگ بی شباهت به پرتاب کننده راکت نیست. سیستم ایربگ به سرعت منفجر و مشتعل می شود. این سرعت عمل برای آن است که بتواند مقدار زیادی گاز را در سریعترین زمان ممکن به داخل کیسه تزریق کند. سرعت عملکرد 322 کیلومتر در ساعت است، یعنی ایربگ باید در کمتر از یک چشم به هم زدن در حین سانحه باز شود.

ایربگ

ایربگ

با توجه به این وضعیت بستن کمربند ایمنی در حین رانندگی با خودروی ایربگ دار همانند خودروی بدون ایربگ الزامیست، در نتیجه نمی توان گفت که خودرو ایربگ دارد پس کمربند لازم نیست بلکه ایربگ بدون کمربند ایمنی خطر یک سانحه را چندین برابر می کند و حتی ممکن است که یک تصادف ساده منجر به مرگ و جراحت شدید سرنشینان شود. از این رو به ایربگ یک سیستم کمکی برای کمربند هم نام می برند. فاصله سرنشین با محل باز شدن ایربگ نباید کمتر از 25 سانتی متر باشد، باید پیش از حرکت خودرو از فاصله مطمئنه خود با محل باز شدن ایربگ اطمینان کسب کنید. پس از باز شدن ایربگ در کمتر از چند ثانیه کیسه توسط سوراخ کوچکی که در پشت آن قرار دارد خالی می شود. بر طبق قوانین ایمنی ایالات متحده ایربگ زمانی باید عمل کند که تصادف شدید تر از برخورد خودرو با سرعت 23 کیلومتر با یک دیوار باشد. اگر چه در تصادفات واقعی امکان برخورد ضربه به صورت زاویه دار بسیار محتمل است در این حالت ضربه پر قدرتی لازم است که ایربگ را فعال کند. این قضیه به آن دلیل است که سنسور های ایربگ شتاب منفی برخورد را محاسبه می کنند و زاویه تصادف این شتاب را ممکن است کم کند. در واقع میزان سرعت نمی تواند دلیل مناسبی برای باز شدن یا نشدن ایربگ باشند. سنسور ایربگ یک سنسور میکرو الکترومکانیکال است. الکترومکانیکال به معنای دستگاه های بسیار کوچک است که سایز آن ها بین 1 تا 100 میکرو متر می باشد. یک عنصر مکانیکی با سایز میکرو در سنسور ایربگ قرار گرفته که به کاهش شتاب خودرو واکنش نشان می دهد. هرگاه شتاب منفی وارد شده به خودرو به اندازه ای باشد که موجب تحریک چیپ الکترونیکی شود ایربگ فعال می شود. البته نحوه باز شدن ایربگ امروزه تغییر زیادی کرده. مهندسین این بخش سعی کرده اند تا از باز شدن غیر ضروری ایربگ جلوگیری کنند و عواملی همچون بسته بودن کمربند ایمنی وزن موقعیت صندلی و عوامل دیگری که شاید بعدهای مهندسین این بخش به آن دست پیدا کنند موثر است.

ایربگ

ایربگ

همانطور که گفته شد ایربگ ها فقط به ایربگ های جلو ختم نمی شوند. با گذشت زمان مشخص شد که می توان برای تصادفات از پهلو نیز دو نوع ایربگ پرده ای و جانبی در نظر گرفته شد. ایربگ های سقفی از ستون جلو تا ستون سرنشین عقب کشیده شده و تصادفات از پهلو به صورت یک تکه باز شده و مانع برخورد سر سرنشینان با جلو و عقب با ستون ها و شیشه می شود. ایربگ های جانبی معمولا در صندلی سرنشینان قرار گرفته و در همین نوع تصادفات مانع برخورد بدن سرنشین با در و ستون ها شده. از انواع دیگر ایربگ می توان به ایربگ زانو که هم اکنون در خودروهای سطح متوسط به صورت آپشن قرار می گیرد می توان نام برد که برای عدم برخورد زانوی راننده با بدنه خودرو طراحی شد. جدیدترین کیسه هوای طراحی شده که اخیرا معرفی شد ایربگ عابر پیاده است که در حین تصادف خودرو با عابر در بیرون خودرو باز شده تا جراحات ناشی از تصادف برای عابر پیاده به حداقل برسد.اما همانند هر تکنولوژی دیگر در کنار مزایا این سیستم مشکلاتی هم داشته. از سال 1990 تا سال 2000 در آمریکا 175 نفر مستقیما به علت باز شدن ایربگ جان خود را از دست دادند که بیشتر آن ها کودک بودند، این در حالیست که تکیه زدن به ستون یا شیشه خودرو در خودروهایی که مجهز به ایربگ های جانبی هستند نیز بسیار خطرناک تشخیص داده شده است.

ایربگ

ایربگ

قرار دادن صندلی کودک در صندلی جلو به علت آنکه سر کودک به پشت قرار می گیرد و به محل باز شدن ایربگ نزدیک می شود می تواند مرگبار باشد به همین علت در برخی کشورها همانند استرالیا قرار دادن صندلی کودک روی صندلی جلو ممنوع شده است، هرچند برخی از خودروها کلیدی برای غیر فعال کردن ایربگ سرنشین در نظر گرفته اند. در ده سال حدود 3.3 میلیون ایربگ در آمریکا باز شده اند که موجب نجات جان حدود 6300 نفر شده در نتیجه اعداد و ارقام خطرات ایربگ نسبت به منافع آن بسیار ناچیز است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی