پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

Renault_Kwid_رنو کوئید

رنو کوئید قاتل جان پراید می شود؟

در حالی اخیرا از احتمال تولید خودروی ارزان قیمت رنو کوئید در ایران خودرو خبر داده شده که تحقق این موضوع عرصه را بر سایپا برای فروش محصولاتی چون پراید و تیبا تنگ خواهد کرد. به نقل از  ایسنا، کوئید خودروی ارزان قیمت رنو است که این شرکت هم‌اکنون در هند و برزیل آن‌ را […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۸ آبان ۱۳۹۵

در حالی اخیرا از احتمال تولید خودروی ارزان قیمت رنو کوئید در ایران خودرو خبر داده شده که تحقق این موضوع عرصه را بر سایپا برای فروش محصولاتی چون پراید و تیبا تنگ خواهد کرد.

به نقل از  ایسنا، کوئید خودروی ارزان قیمت رنو است که این شرکت هم‌اکنون در هند و برزیل آن‌ را تولید می‌کند. قیمت این خودرو در هند ۴۵۰۰ یورو و در برزیل ۶۰۰۰ هزار یورو است. رنو کوئید در چند سال اخیر گزینه اصلی رنو برای در اختیار گرفتن بازار خودروهای ارزان قیمت ایران بوده است.

ضعف خودروسازان ایرانی در تولید خودروهای ارزان و البته با کیفیت در سطوح قیمتی کمتر از ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان موجب شده که هم ایران خودرو و هم سایپا مشتاق و به دنبال در اختیار گرفتن تولید رنو کوئید در ایران باشند.

ایران خودرو می‌خواهد با تولید رنو کوئید وارد بازار خودروهای با قیمت کمتر از ۳۰ میلیون تومان شود و سایپا نیز می‌خواهد با تولید این خودرو از تبدیل شدن آن به رقیب پراید جلوگیری کرده و رنو کوئید را نیز به سبد خودروهای ارزان قیمت خود اضافه کند.

هم‌اکنون در سطح قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان تنها دو خودروی پراید و تیبا در ایران تولید می‌شود و به گفته نماینده رنو در ایران، کوئید در صورت تولید در ایران قیمتی در حدود ۳۰ میلیون تومان (بسته به‌ آپشن‌های آن کمی کمتر و کمی بیشتر) خواهد داشت.

در این شرایط تنها ابهام باقی مانده در مورد کوئید، چگونگی و محل تولید این خودرو در ایران است که در این زمینه نیز اخیرا نماینده رنو اظهار کرده مذاکراتی در این زمینه با ایران خودرو در جریان است. پیمان کارگر صراحتا گفته که نظر شخصی وی “تولید کوئید در ایران خودرو است”.

بنابراین در صورت تحقق این موضوع و تولید رنو کوئید در ایران خودرو، عرصه بر سایپا برای ادامه تولید و فروش دو خودروی پراید و تیبا به‌ویژه تیبا (با توجه به نزدیک بودن قیمت تیبا با رنو کوئید ) تنگ خواهد شد. با توجه به ظاهر به‌روز و مناسب رنو کوئید در مقایسه با پراید و تیبا مطمئنا با تولید این خودرو بخشی از مشتریان پراید و تیبا جذب این خودروی فرانسوی خواهند شد.

البته پیش از این رنو کوئید درگیر حاشیه‌ای در رابطه با کیفیت این خودرو شده بود. موسسه گلوبال ان کپ چندی پیش در گزارشی اعلام کرد تست سه نمونه خودروی کوئید نشان دهنده پایین بودن کیفیت و ایمنی این خودرو است به‌گونه‌ای که رنو کوئید در تست‌ها نتوانسته حتی یک ستاره از پنج ستاره ایمنی را کسب کند.

طبق اعلام گلوبال ان کپ، کوئید در تست تصادف حتی نتوانسته یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کند. البته در پاسخ به این گزارش نماینده رنو در ایران اظهار کرد که کوئیدی که برای تولید در ایران انتخاب شده متفاوت از کوئید تولیدی در هند بوده و در تست تصادف سه ستاره کیفی را کسب خواهد کرد.

 

مقایسه ای میان رنو کوئید و پراید:

پیشینهپراید خودرویی بود که در سال ۱۹۸۶میلادی (۱۳۶۵شمسی) طراحی و تولید شد، یعنی حدود ۳۰ سال پیش! خودرویی که میان چند خودروساز مزدا، فورد و کیا دست به دست شد و بالاخره در سال ۱۳۷۲به دست خودروساز ایرانی، سایپا افتاد! اما رنو کوئید، خودرویی است که رنو در سال ۲۰۱۵ به قصد هدف گرفتن بازار خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت هند تولید کرد. بنابراین رنو کوئید خودرویی جدیدتر نسبت به پراید به شمار می رود.
کلاس‌بندیپراید عموما به‌ عنوان یک سدان کوچک و یا هاچ بک کوچک شهری شناخته می‌شود. در مورد کلاس رنو کوئید جای بحث زیاد است. به‌طور کلی کوئید را یک کراس‌اور کوچک در نظر می گیرند. رنو کوئید از نظر ابعاد حتی از ۲۰۶ کوچک‌تر و ارتفاع آن تنها ۲٫۸ سانتی‌متر از پراید بیشتر است! در حقیقت کوئید یک هاچ بک کوچک شهری است که تنها با افزایش ارتفاع چندسانتی‌متری ناقابل، عنوان کراس‌اور کوچک را یدک می‌کشد. این اختلاف ارتفاع ناچیز، شاید در جاده‌های خاکی یا پرفراز و نشیب، عملکرد بهتری را نسبت به پراید برای کوئید به ارمغان بیاورد.رنو-کوئید
طراحی

پراید به دلیل قدیمی بودن ریشه طراحی‌اش، یقینا با مد خودروهای امروزی سازگاری لازم را ندارد، اما در طول این دو دهه، با انواع تغییرات ظاهری کوچک و بزرگی همراه بوده که باعث شده از چهره کره‌ای دهه ۸۰ میلادی خود کمی فاصله بگیرد. تغییرات کوچک در نسخه‌های صبا و ۱۳۱ و تغییرات بزرگ‌تر در مدل‌هایی نظیر ۱۴۱ و ۱۳۲ به‌راحتی دیده می‌شود. در داخل کابین، داشبورد پلاستیکی با حداقل امکانات موجود به چشم می‌خورد، حال در مدل‌های اخیر طراحی داشبورد و ادوات آن به شکل جدیدتری درآمده است.

و اما در مورد رنو کوئید، شاهد خودرویی با زبان طراحی جدیدی هستیم. المان های زیرکانه رنو در طراحی کوئید، چهره یک شاسی‌بلند را برای بیننده یادآور می‌شود. طراحی پویا با جلوپنجره‌‌ برجسته‌‌.

داخل کابین با محیط سادهِ‌ و داشبورد پلاستیکی مواجه هستیم، البته به استثنا صفحه نمایش لمسی و صفحه کیلومتر دیجیتالی به‌کار رفته در آن، که به نظر می‌رسد حداکثر تلاش صورت‌ گرفته شده از سوی طراح بوده که سرنشینان، کمی از حس‌وحال  بی‌روح داخل کابین محصولات سابق رنو فاصله بگیرند.

فضاپراید یک خودرو مناسب برای یک خانواده ۳ الی ۴ نفره است. در مورد رنو کوئید اما به نظر می‌رسد که این اتومبیل ارگونومی خوبی دارد و راننده و سرنشینان از فضای مطلوبی بهره‌مند هستند. اما ممکن است که برای سرنشینان عقب، به خصوص افراد قدبلند و درشت هیکل، فضا کمی تنگ‌ باشد، چرا که به‌هرحال رنو کوئید یک خودروی کامپکت است. فضای بار کوئید حدود ۳۰۰ لیتر است و در مقایسه با پراید که حجم صندوق بار آن به حدود ۲۴۵ لیتر می رسد، فضای بیشتری دارد.

امکانات رفاهینوبت به بخش مقایسه امکانات رفاهی این دو اتومبیل می‌رسد. در کاتالوگ رسمی سایپا، سیستم ضد سرقت، چراغ مه‌شکن، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع و شیشه بالابر برقی جلو به عنوان بخشی از امکانات آن نام برده شده است.اما در لیست امکانات رنو کوئید به مواردی نظیر فرمان برقی، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، کیسه‌هوا، سیستم دسترسی بدون کلید، چراغ مه شکن، شیشه برقی جلو و تهویه مطبوع اشاره شده که گرچه اختلاف چشم‌‌‌گیری با رقیب خود پراید، ندارد اما به‌هرحال از آن کمی جلوتر است.

مشخصات فنی
بنا به ادعای سایپا از محصولات ایکس ۱۰۰جدیدش، این خودرو از یک موتور ۱٫۳ لیتری ۴سیلندر با توان تولید ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتون‌متر گشتاور بهره می‌برد. گرچه به‌طور رسمی، شتاب پراید در کاتالوگ سایپا ذکر نشده اما در بعضی منابع گفته شده است که این خودرو می‌تواند ظرف ۱۴٫۵ ثانیه جثه۹۰۰ کیلوگرمی خود را از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

و اما نوبت به کراس‌اور کوچک فرانسوی می‌رسد. رنو کوئید مجهز به یک پیشرانه ۰٫۸ لیتری ۳ سیلندر است که می‌تواند ۵۳ اسب بخار قدرت و ۷۲ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. کوئید همانند پراید، دیفرانسیل جلو است و از یک گیربکس ۵ دنده دستی سود می‌برد. به‌نظر می‌رسد این خودروی ۷۹۹ سی‌سی، زمان۱۷ ثانیه‌ای لازم دارد که از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و حداکثر سرعت آن زیر ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است یعنی حدود ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت!

با توجه به مشخصات فنی که گفته شد، شاید برای اولین بار بتوان پراید را در رقابت فنی، برنده‌ِ قاطع اعلام کرد! خودرویی که تا امروز حتی فکرش را نمی‌کردیم از خودروی دیگری سرتر باشد!

ایمنیدر حالی که  گفته می‌شود پراید از طرف یورو ان کپ مردود اعلام شده و اطلاعاتی از سطح ایمنی این خودرو در دست نیست، سایپا ادعا کرده که توانسته با انجام بازنگری‌هایی نظیر تقویت سقف و ستون و اضافه کردن کیسه‌هوا و ترمز ضدقفل، سطح ایمنی پراید را تا دو ستاره ارتقا دهد که حتی در صورت صحت این خبر، بازهم برای یک اتومبیل در سطح جهانی، ایمنی چندان مطلوب و خوشایند محسوب نمی‌شود.این درحالیست که کوئید فاقد ستاره ایمنی است و کلیپ‌های گرفته شده از تست ایمنی آن فاجعه بار است! در همین خصوص، در نشست خبری اخیر، مدیرعامل رنوپارس اعلام کرد که نمونه وارد به بازار کشور، نمونه برزیلی است و با نمونه هندی تفاوت‌هایی دارد و این خودرو در تلاش گرفتن سه ستاره ایمنی است.

تست تصادف رنو کوئید
مصرف و مخارج

پراید یک خودرو کم‌مصرف داخلی تلقی می‌شود و مصرف آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶٫۵ لیتر است. این درحالیست که کوئید مصرفش حتی از پراید کمتر است و در هر 100 کیلومتر تنها ۴ لیتر بنزین مصرف می کند. در مورد فراوانی و ارزانی لوازم پراید هم جای شکی نیست. خودروی ارزانی که هر بلایی هم سر موتور و گیربکس بیچاره‌اش بیاورید هزینه هنگفتی رو دستتان نمی‌گذارد. بهترین جنبه پراید همین فراوانی، ارزانی و دسترسی آسان لوازم آن در کشورمان است که خیالتان را از بابت هرگونه خرجی راحت می‌کند!

اما این امر درمورد کوئید صادق نیست. در صورت عملی شدن وعده ورود به بازار، شاید زمان زیادی احتیاج باشد که لوازم آن در دسترس بسیاری از کاسبان و تعمیرگاه‌های سراسر کشور قرار بگیرد و تا آن مدت احتمالا باید برای سرویس‌ اتومبیلتان فقط به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید.

تنها نکته‌ای که منطقی به نظر می‌رسد، این است که با ورود کوئید نباید انتظار قیمت پایین لوازم و دسترسی آسان آن را در مقایسه با پرایدی که حداقل بیست سال است در صحنه بازار حضور دارد را داشت.

قیمت

قیمت پراید درحال حاضر حدود ۲۱ میلیون تومان است. رنو کوئید در بازار هند با قیمت پایه حدود ۳۹۰۰ دلار تا بالاترین مدل آن در حدود ۵۳۰۰ دلار فروخته می‌شود. با بالاوپایین کردن ارقام و احتساب ارز ۳۵۰۰ تومانی، محدوده قیمتی ۱۳٫۵ تا حداکثر ۱۸٫۵ میلیون تومانی را می توان برای رنو کوئید محاسبه کرد. اما بنا به اعلام مدیرعامل رنوپارس، قرار است ضعیف‌ترین نسخه کوئید یعنی پیشرانه ۰٫۸ لیتری نمونه سفارشی برزیلی که عملکرد بهتری از مدل پایه هندی دارد، با حدود ۳۱ میلیون تومان قیمت گذاری شود.

رشد 182 درصدی فروش رنو به ایران

ایمنی رنو کوئید چگونه ارزیابی می‌شود؟

نشست خبری مدیرعامل رنو پارس، رنو کوئید به ایران خودرو رسید

تفاهم نامه‌های اخیر صنعت خودرو به تولید خودروی ارزان قیمت ختم می‌شود؟

تولید رنو داستر و رنو سیمبل در ایران

هدف رنو تبدیل شدن به سومین خودروساز بزرگ کشور است

رنو کوئید زنگ خطری برای خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی