پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رنو مگان هاچ بک

محصولات آینده پارس خودرو کدامند؟

پس از برجام و حتی قبل از آن، نام های بزرگی برای ورود و همکاری با صنعت خودروی کشور شنیده شد و قراردادهای همکاری مهمی هم در صنعت خودرو کشور به امضا رسید. اما در این مطلب می خواهیم از محصولات احتمالی گروه رنو-نیسان که در آینده توسط پارس خودرو تولید خواهند شد برایتان بگوییم. […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۸ آبان ۱۳۹۵

پس از برجام و حتی قبل از آن، نام های بزرگی برای ورود و همکاری با صنعت خودروی کشور شنیده شد و قراردادهای همکاری مهمی هم در صنعت خودرو کشور به امضا رسید. اما در این مطلب می خواهیم از محصولات احتمالی گروه رنو-نیسان که در آینده توسط پارس خودرو تولید خواهند شد برایتان بگوییم.

گزارش اختصاصی جوان خودرو-گمانه زنی در خصوص محصولات احتمالی رنو-نیسان که قرار است در آینده توسط پارس خودرو تولید شوند.

پس از برجام و حتی قبل از آن، نام های بزرگی برای ورود و همکاری با صنعت خودروی کشور شنیده شد. نام هایی که از مرسدس بنز گرفته تا فرانسوی ها، ایتالیایی ها، ژاپنی ها و کره ای ها را شامل می شود. اما با توجه به سابقه دو خودرو ساز وطنی در تولید محصولات و البته میل وزارت خانه محمدرضا نعمت زاده به سمت فرانسوی ها، اولین قراردادهای همکاری با گروه های پژو – سیتروئن و رنو نیسان به امضا رسید. قراردادهایی که که بعضی از منتقدین از انها به نام انحصار فرانسوی یاد می کنند. در این بین تکلیف پژو و سیتروئن و محصولات آینده آنها در ایران مشخص شده است. با توجه به سخنان پیمان کارگر مدیر عامل رنو پارس در آخرین نشست خبرییش، سرانجام سرنوشت سه خودروی سیمبل، داستر و کوئید هم معلوم شد. اما هنوز یک سوال باقی مانده است!  گروه رنو-نیسان کدام محصولاتش را در خطوط تولید شریک دیرینه به تولید می رساند؟

همانطور که می‌دانید سالن تولید محصولات رنو در شرکت پارس خودرو که به نوعی پیشرفته ترین خطوط تولید در ایران است، از محصولاتی همچون مگان، تندر 90 و اخیرا ساندرو و ساندرو استپ وی میزبانی می کند. از طرفی با توجه به گفته‌های پیمان کارگر مدیرعامل شرکت رنو پارس، خودروهای داستر و سیموبل نیز در سایت بن‌رو با  سرمایه گذاری مستقیم رنو در ساوه تولید خواهد شد. کوئید هم که  گویا قرار بود در سبک وزن روی تشک برود و جایگزین پراید شود با توجه به طراحی پلتفرم جایگزین پراید در سایپا و قیمت تمام شده کوئید در ایران، با استناد به سخنان پیمان کارگر، احتمالا راهی ایران خودرو می‌شود. البته احتمالا!

اگر قرار باشد محصولاتی که نگین خودرو با برند رنو وارد می‌کند را نیز کنار بگذاریم، می‌رسیم به دو خودرو. مگان و کلیو که در آینده نزدیک راهی بازار ایران می‌شوند و حتی رنو در حال مطالعه و ایجاد تغییرات در این خودروها به منظور کالیبره کردنشان با شرایط ایران است. کلیو می‌تواند یکی از گذینه‌های تولید باشد اما به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین گذینه به خط تولید در ایران آن هم در پارس خودرو مگان است. خودرویی که در ایران به دلیل وجود زیرساخت‌های اصلی، تنها به چند ماه زمان برای تولید نیاز دارد. از طرفی پارس خودرویی‌ها نیز به دلیل خوشنامی مگان بدشان نمی‌آید با تولید خودروهای روز اروپایی به دوران اوج قبل از تحریم بازگردند. مگان دامنه گسترده ای از پیشرانه های 1.2 لیتری تا 1.6 لیتری دیزلی و بنزینی را نیز به همراه دارد که احتمالا پارس خودرویی ها اولین انتخابشان نمونه 1.6 لیتری بنزینی با تنفس طبیعی است.

اما شریک شرقی رنو یعنی نیسان که سابقه حضورش در ایران از رنو بیشتر نباشد، کم‌تر هم نیست، بخش دیگری از ماجراست.  حتی اگر بگوییم نیسان در ایران از رنو خوشنام تر است سخنی به گذاف نگفتیم. زیرا ماکسیما، تینا، پیک‌آپ، رونیز و حتی مورانو و قشقایی خودروهایی هستند که این ادعا را ثابت می‌کنند. طبق گفته پیمان کارگر مدیر بخش خاورمیانه و هند رنو در آخرین نشست مطبوعایتش، نیسان حداقل دو محصول در ایران آن هم در پارس خودرو تولید خواهد کرد. هر چند مذاکرات نیسان با طرف ایرانی هنوز ادامه دارد  اما برخلاف گفته کارگر با توجه به پتانسیل‌های موجود در پارس خودرو، به نظر مذاکرات در مراحل نهایی شدن است. حالا به نظر شما کدام محصولات نیسان احتمالا راهی کیلومتر 9 جاده مخصوص می شوند؟ هر چند مدیران رنو و پارس خودرو تا به حال پاسخی به این سوال نداده‌اند اما با نگاهی به داشته‌های پارس خودرو و البته محصولات نیسان می‌توان تا حدودی حدس زد دو محصول آینده نیسان در پارس خودرو کدامند.

نسل دوم نیسان تی ینا با کد J32 که قبلا در پارس خودرو نیز به تولید می‌رسید، در سال 2013 از خطوط تولید رخت بربسته است و طبق قانون وزارت صنایع، معادن و تجارت، خودروسازان نمی‌توانند خودرویی تولید کنند که بیش از 3 سال از عمرش گذشته باشد. در نتیجه پارس خودرو باید به سراغ محصولی دیگر از نیسان برود. این خودرو نامش احتمالا آلتیماست. خودروی سدانی بر پاییه پلتفرم D نیسان که بعد از نسل دوم تی ینا جایگزین این خودرو شده است و در آمریکا با نام آلتیما شناخته می شود. این خودرو در سال 2013 ساخته شد و پیشرانه‌های 4 و 6 سیلندر با حجم های 1.6 تا 3.5 لیتر در انواع بنزینی و دیزلی در لیست موتورهایش جای می‌گیرد. با توجه به قوانین حاکم بر تولید خودرو در کشور و سگمنتی که آلتیما در آن قرار دارد، احتمالا پارس خودرو مدل مجهز به پیشرانه 2.5 لیتری بنزینی 4 سیلندر را انتخاب خواهد کرد که 182 اسب بخار نیرو دارد و کدش  QR25 است.  این خودرو با یک گیرباکس CVT در سراسر جهان عرضه می‌شود.

پارس خودرو  از روز اول  تاسیس هم در ساخت و عرضه محصولات شاسی بلند در بازار ایران پیشتازی کرده و سال‌ها خطوط تولید این شرکت میزبان انواع جیپ، نیسان پاترول، پیک آپ، سرانزا و رونیز بوده است. آخرین خودروهایی که در این شرکت به عنوان شاسی بلند سخته شدند، محصلاتی مثل پیک آپ و رونیز بودند که با استفاده از پلتفرم D22 نیسان به تولید رسیدند. حالا که پیک‌آپ ریچ نتوانسته جای خالی نیسان پیک آپ را پر کند، پس بدیهی است که پارس خودرو دست روی محصولات بخش پیک‌آپ نیسان بگذارد. در این بخش هم با توجه به زیرساختهای این شرکت و محدودیت‌های قانونی می‌توان حدث زد که احتمالا نیسان NAVARA یکی از انتخاب‌های پارس خودرو است.

نسخه آخر ناوارا در سال 2014 معرفی شده و این خودرو  پلتفرمی مشترک با پیک آپ رنو Alaskan با کد D23 دارد. از آنجایی که خوشبختانه قانون غیر علمی منع واردات و تولید خودروهای سواری با حجم موتور بیش از 2.5 لیتر شامل حال ون‌ها و پیک آپ ها نمی‌شود، این خودرو می‌توانند تا 3 لیتر حجم موتور داشته باشند. پس با این حساب پارس خودرو احتمالا به سراغ دو گذینه در میان پیشرانه‌های ناوارا خواهد رفت. نمونه اول یک 4 سیلندر بنزینی با حجم 2.5 لیتر است که بنزین می‌سوزاند و احتمالا حدود 170 اسب بخار نیرو دارد. اما گذینه دوم نمونه دیزلی 2.5 لیتری توربو است که قدرتی در حدود 133 اسب بخار و گشتاوری نزدیک به 304 نیوتن متر دارد. البته با توجه به کیفیت پایین سوخت گازوئیل در ایران  ممکن است پارس خودرو و نیسان بر روی پیشرانه بنزینی به توافق برسند. ناوارا با دو گیرباکس 7 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته دستی ساخته می‌شود. در خصوص گیرباکس نیز احتمالا به دلیل هزینه زیاد گیرباکس اتوماتیک این گیرباکس به عنوان آپشن در لیست سفارشات ناوارا قرار گیرد و این خودرو با نمونه دستی به صورت استاندارد عرضه شود.

البته ناوارا در نسل دومش هم که تا سال 2015 تولید شد، و حتی با نام Frontier نیز شناخته می شود، از پلتفرمی استفاده کرد که کدش D40 بود و اگر قوانین جدید وزارت صنایع دست پارس خودرو را نبندد، این خودرو هم می تواند به خطوط تولید راه یابد زیرا از نظر فنی شباهت های زیادی با پلتفرم D23 یعنی نسل سومش دارد. هر چند مدیران و مسئولین برندهای فوق در خصوص قرار داده‌ها اطلاعی منتشر نمی‌کنند اما، با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور به نظر می‌رسد تولید محصولات فوق در دستور کار گفت و گوهای طرفین باشد.

کابین نیسان ناوارا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی