پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه لیفان 820 و فاو بسترن آسا

شاخ به شاخ فاو بسترن آسا و لیفان ۸۲۰ +آلبوم عکس

اگر خانواده‌ای جمع‌وجور باشید و هدف‌تان خرید سدانی متوسط با امکانات و ظاهری مناسب و در رنج قیمت ۸۰ میلیون تومان باشد، می‌توانید از میان فاو بسترن آسا و لیفان ۸۲۰ یکی را انتخاب کنید. این دو سدان چینی این روزها محبوبیت قابل توجهی در بازار خودرو کشور به دست آورده‌اند.   بروزرسانی: پیش فروش […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۳ آذر ۱۳۹۵

اگر خانواده‌ای جمع‌وجور باشید و هدف‌تان خرید سدانی متوسط با امکانات و ظاهری مناسب و در رنج قیمت ۸۰ میلیون تومان باشد، می‌توانید از میان فاو بسترن آسا و لیفان ۸۲۰ یکی را انتخاب کنید. این دو سدان چینی این روزها محبوبیت قابل توجهی در بازار خودرو کشور به دست آورده‌اند.

 

بروزرسانی:

پیش فروش محصولات جک و لیفان با تخفیف ویژه / کرمان موتور حباب قیمت خودرو را دور می زند

نفوذ محصولات چینی روزبه‌روز در بازار خودرو کشور بیش‌تر می‌شود. به همین جهت شاهد تنوع مناسبی در سگمنت‌های مختلف هستیم. اگر خانواده‌ای جمع‌وجور باشید و هدف‌تان خرید سدانی متوسط با امکانات و ظاهری مناسب و در رنج قیمت ۸۰ میلیون تومان باشد، می‌توانید از میان فاو بسترن آسا و لیفان ۸۲۰ یکی را انتخاب کنید. از حضور فاو بسترن در ایران مدتی گذشته است و در این مدت توانسته امتحانش را به‌خوبی پس بدهد و محبوبیت زیادی کسب کند. حالا رقیب جدیدی به اسم لیفان ۸۲۰ در مقابل بسترن قرار گرفته که با توجه به قیمت بیشترش نسبت به بسترن، پیش‌بینی می‌شود کار سختی را در مقابل مزدا۶ چینی داشته باشد.

لیفان ۸۲۰

لیفان ۸۲۰

  لیفان ۸۲۰  به عنوان یک سدان متوسط نخستین‌بار در نمایشگاه چانگ‌کینگ چین رونمایی شد. از لحظه عرضه این خودرو به بازار، بحث‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفته و اکثر منتقدان از لیفان برای ساخت چنین خودرویی تقدیر کرده‌اند. مسئولان لیفان علاقه زیادی به مقایسه ۸۲۰ با تویوتا کمری دارند. شباهت‌ها وقتی برایتان جا می‌افتد که بفهمید فاصله بین 2 محور ۸۲۰ دقیقا با تویوتا کمری برابر است و حتی یک میلی‌متر هم اختلاف ندارد!
لیفان ۸۲۰

طراحی بدنه لیفان ۸۲۰ ترکیبی از جذاب‌ترین خودروهای دنیاست. به بیانی دیگر، لیفان نقاط قوت طراحی خودروهای معروف را با ترکیبی هنرمندانه در ظاهر ۸۲۰ جمع کرده است. طراحی جلوپنجره بی‌شباهت به فورد تاروس نیست. چراغ‌های جلو نیز مشابه آئودی A6 طراحی شده‌اند و در نمای عقب ترکیبی از هیوندای سوناتا و محصولات آئودی را شاهد هستیم. طراحی کلی ۸۲۰ در کل زیبا و هماهنگ است و قدم بزرگی برای محصولات چینی به شمار می‌رود. اما بهتر بود به بعضی جزییات بدنه بیش‌تر توجه شود. به‌طور مثال اندازه کوچک رینگ‌ها (۱۶ اینچی) با ابعاد بدنه هماهنگی ندارند. اما می‌توان گفت استقلال ظاهری بسترن نسبت به این خودرو بیش‌تر است و ترکیبی جوان‌پسندتر را نشان می‌دهد.

اگر با پیش‌زمینه‌ای از بحث شباهت ۸۲۰ به کمری، وارد کابین شوید، کاملا شگفت‌زده خواهید شد. طراحی داشبورد دوتکه جلو شباهت فراوانی به تویوتا کمری دارد. از نظر کیفیت، لیفان ۸۲۰ تقریبا در رده بسترن قرار می‌گیرد و هر 2 از خودروهای باکیفیت چینی هستند. طراحی صفحه کیلومترشمار از جنس خودروهای ارزان‌قیمت نیست و جذابیت‌های خاص خودش را دارد. صندلی‌های جلو به‌صورت برقی در ۶ جهت تنظیم می‌شوند و به گرمکن نیز مجهز شده‌اند. فضای کابین به لطف برابری فاصله محوری با کمری مناسب است. یک مانیتور ۶ اینچی لمسی نیز در کنسول جلو تعبیه شده. لیفان ۸۲۰ با ۲ ایربگ بیش‌تر از بسترن از ۶ ایربگ برخوردار است و از سیستم‌های ایمنی نظیر ABS، ESP، TCS و HBA بهره می‌برد و علاوه بر اینها، لیفان برای مقاوم‌سازی بدنه از میله‌های فولادی استفاده کرده است. اما لیفان ادعا کرده که این خودرو می‌تواند بالاترین امتیازات ایمنی بین‌المللی را کسب کند. هم‌چنین جالب است بدانید ۸۲۰ توانسته گواهی E MARK را از مراجع هلندی کسب کند و امتیاز عرضه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به‌دست آورد.

لیفان در ساخت ۸۲۰ از تکنولوژی کشورهای مختلف استفاده کرده. به‌طور مثال قفل مرکزی ساخته HUF آلمان است. تسمه تایم را شرکت DAYCO آمریکایی ساخته و سیستم‌های دینامیکی و پایداری الکترونیکی، ساخته شرکتی ژاپنی هستند. سیستم تهویه مطبوع نیز ساخت کمپانی VALEO فرانسه است و از فیلتر کربنی بهره می‌برد. لیفان ۸۲۰ از امکانات متفاوتی در این رده قیمتی، نظیر چشمی بازکننده درب صندوق عقب با تکان دادن پا زیر سپر و یا استارت دکمه‌ای بهره می‌برد. ۴ سنسور پارک در عقب و ۲ سنسور نیز در جلو نصب شده است و دوربین دید عقب کمک شایانی به پارک کردن می‌کند.

برخلاف بسترن که از پیشرانه مشترک با مزدا۶ نسل قبل بهره می‌برد، لیفان پیشرانه محصولات‌اش را خودش با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان تولید می‌کند. شاسی ۸۲۰ نیز طراحی شرکت MIRA انگلستان است. شرکت کرمان‌موتور، لیفان ۸۲۰ را با پیشرانه ۲۳۷۳ سی‌سی و کد LF489Q در بازار ایران عرضه می‌کند. این پیشرانه توانایی تولید ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۲۱ نیوتن‌متر گشتاور را دارد که روی کاغذ از بسترن برتر است. البته از اضافه وزن حدود ۱۵۰ کیلویی نسبت به بسترن نباید گذشت که باعث شده این خودرو چندان چابک نباشد. لیفان ۸۲۰ از گیرباکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک ساخت DSI استرالیا استفاده می‌کند که نسبتا عملکرد مناسبی دارد.

فاو بسترن B50F آسا

فاو بسترن

  فاو به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری مزدا و فولکس واگن در کشور چین به‌شمار می‌رود. همه محصولات سبک و شهری فاوموتور با پسوند بسترن عرضه می‌شوند. بسترن B50 با طول ۴.۴ متر در کلاس D جای می‌گیرد و کمی از دنا طویل‌تر است. نمونه اولیه B50 با پیشرانه ۱۰۲ اسب‌بخاری فولکس واگن در ایران با اقبال مناسبی روبه‌رو نشد. اما فاو، B50 را دستخوش تغییراتی در ظاهر و بخش فنی کرد و شرکت بهمن تصمیم گرفت این مدل را نیز در ایران عرضه کند. نسخه فیس‌لیفت بسترن با نام B50F و با نام آسا  از پلت‌فرم نسل پیشین مزدا۶ بهره می‌برد و پیشرانه آن بر اساس پیشرانه مزدا۶ نسل قبل ساخته شده است.

فاو بسترن آسا

طراحی بدنه توسط استودیو معروف ایتالیایی، یعنی ایتال‌دیزاین انجام شده و طبق ادعای سازنده در طراحی بعضی قسمت‌های بدنه، خصوصا چراغ‌های جلو، از ب‌ام‌و سری۵ کد E60 الهام گرفته شده است.طراحی چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر جلو در مدل فیس‌لیفت، دستخوش تغییراتی شده. رینگ‌های ۱۶ اینچی که برخلاف سایر خودروهای چینی، با تایرهای ایرانی (یزد تایر) پوشانده شده‌اند (تایرهای فابریک بسترن، ساخت شرکت وانلی چین هستند)، در نگاه اول کمی ناسازگار با اندازه بدنه نشان می‌دهند.

یک نکته در قسمت عقب، به بیننده گوشزد می‌کند که با یک خودرو چینی طرف است! بسترن از معدود سدان‌های مجهز به پیشرانه کم‌حجمی است که از 2 منبع اگزوز در دو طرف سپر عقب بهره می‌برد. طراح می‌توانست از این قضیه استفاده‌ای بهینه کند و به زیبایی ظاهری این قسمت بیافزاید. اما در کمال تعجب خروجی‌های اگزوز کور شده‌اند و پشت سپر عقب جای گرفته‌اند.

برخلاف کابین اکثر خودروهای چینی، که توجه به کیفیت فقط در ظاهر رعایت شده، کابین بسترن با توجه به قرار داشتن در این رده قیمتی، کیفیت و مرغوبیتی قابل احترام دارد. صندلی‌ها از پوشش چرم مصنوعی بهره می‌برند. غربیلک فرمان نیز با چرم دوخته شده و فلز تزیین شده است. در ساخت کنسول جلو و پنل درها از پلاستیک نرم استفاده شده و کیفت مونتاژ قطعات کابین دلچسب است. اما در این میان کیفیت معمولی کلیدهای پلاستیکی شیشه بالابرها، دستگیرهای نگه دارنده سقفی و قاب محفظه استارت کمی به اصطلاح توی ذوق می‌زند. تنها صندلی راننده به صورت برقی در ۶ جهت مختلف تنظیم می‌شود. برخلاف لیفان ۸۲۰، فاو بسترن به‌صورت فابریک از نمایش‌گر کنسول جلو برخوردار نیست. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت کابین بسترن، فضای جادار و راحت کابین است. علاوه بر صندلی‌های جلو، صندلی‌های ردیف عقب نیز فضای مناسبی برای سر و پا در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

 

بسترن B50F از ۴ عدد ایربگ بهره می‌برد و توانسته ۴ ستاره از ۵ ستاره تست ایمنی CNCAP را کسب کند. بسترن جدید از پیشرانه‌ای قدرتمند برخوردار است. موتور ۱.۸ لیتری بسترن B50F بر پایه موتور مزدا۶ نسل قبل ساخته شده. این پیشرانه ۱۴۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. به جای تسمه تایم، در موتور بسترن از زنجیر موتور استفاده شده که تاثیر زیادی بر کاهش لرزش موتور دارد. گشتاور۱۷۲ نیوتن‌متری که از دور ۴۰۰۰ در اختیار راننده قرار می‌گیرد، به‌خوبی از پس وزن ۱.۴ تنی برمی‌آید. گیرباکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک بسترن ساخت شرکت ژاپنی AISIN است. جالب است بدانید یکی از قطعات ۱۰۰ درصد ژاپنی بسترن همین گیرباکس است.

گیرباکس فاو بسترن

 

سیستم تعلیق بسترن در جلو از نوع طبق دوبل مجهز به میل موج‌گیر و فنرلول و در عقب از نوع چندبازویی E شکل به همراه میل‌تعادل و فنرلول است. جلوبندی بسترن اما کمی ضعیف است و در دست‌اندازها دچار مشکل می‌شود. در کل باید گفت که رانندگی با بسترن هیجان‌انگیزتر از لیفان ۸۲۰ است.

سخن آخر:
اگر از رشد قیمت لیفان 820 چشم بپوشیم، می‌توان گفت این 2 سدان چینی از نظر قیمت در یک کلاس قرار می‌گیرند. لیفان ۸۲۰ کابین بزرگ و لوکسی دارد و طراحی آن هم نسبت به ظاهر اسپرت بسترن، لوکس‌تر و سنگین‌تر است. اما فاو بسترن با قابلیت‌های فنی مناسب، کیفیت مناسب مونتاژ و قطعات و طراحی ظاهری هماهنگ، می‌تواند انتخاب مناسب‌تری از لیفان ۸۲۰ باشد و توجه جوانان را بیش‌تر به سوی خود جلب کند.

بروزرسانی: قیمت فاو بسترن B50F ( آسا ) آعلام شد+نحوه فروش (اردیبهشت 96)

شرایط فروش جک J5 اتوماتیک

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی خودرو گوانجو به روایت تصویر

کیفیت کدام خودروها افزایش یافته است؟

گزارش رده‌ بندی کیفی خودرو های داخلی

ویسمن موتور بیشتر سهام گروه بهمن را خرید

شرایط فروش جک S5 اتوماتیک – مهر 95 + بررسی جک S5 اتوماتیک

GX3 محصول جدید گروه بهمن

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • محمد | 13/09/1395 در 20:38

    هردو ماشين از بهترين گزينه ها براى خريد هستند

کیوسک مطبوعاتی