پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تاتا بولت

رونق در قلمرو خودروهای ارزان قیمت بازار ایران (اختصاصی)

بازار خودروهای ارزان قیمت به عنوان پرطرفدارترین بخش بازار خودرویی کشور شناخته می‌شود. این خودروها طرفداران زیادی دارند، اما تا پیش از این انحصار این بخش بازار در دست چند خودرو تکراری بود و خریداران را در انتخاب محدود می‌کرد. اما حالا خبر از متنوع‌تر شدن بازار خودروهای ارزان قیمت با محصولات جدید به گوش […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۸ آذر ۱۳۹۵

بازار خودروهای ارزان قیمت به عنوان پرطرفدارترین بخش بازار خودرویی کشور شناخته می‌شود. این خودروها طرفداران زیادی دارند، اما تا پیش از این انحصار این بخش بازار در دست چند خودرو تکراری بود و خریداران را در انتخاب محدود می‌کرد. اما حالا خبر از متنوع‌تر شدن بازار خودروهای ارزان قیمت با محصولات جدید به گوش می‌رسد.

همیشه در بازار ارزان قیمت های ایران یک یا 2 محصول به‌عنوان قهرمان اصلی حضور داشته‌اند و این انحصار باعث شده بود طبقات با سطح درآمدی متوسط به پایین و کسانی‌که چندان علاقه‌ای به هزینه بالا برای خودرو نداشتند، راهی به جز انتخاب این خودروها نداشته باشند. اما در فضای جدید کشور خودروسازان به این رده هم روی خوش نشان داده‌اند. جوان خودرو پیش بینی می‌کند در میان مدت خودروهای ارزان قیمت معرفی شده در زیر به زودی در بازار عرضه شوند و همچون سایر کلاس‌های قیمتی، تنوع در کلاس ارزان قیمت‌ها نیز بیشتر از قبل شود.

چانگان بنی

چانگان بنی به عنوان یک خودرو هاچ‌بک شهری مدتی پیش به داخل سایپا آمد و پلاک تبلیغاتی سایپا روی آن نصب شد و این روزها در محوطه داخلی شرکت سایپا خودروی کوچکی آزادانه و با فراغ بال در حال گشت‌وگذار و یا به‌اصطلاح رایج این ایام در حال تست فنی است.

چانگان بنی یک خودروی سوپر مینی و به لحاظ ابعادی بزرگتر از پراید و کمی کوچک‌تر از پژو 206 بوده و تاکنون نیز، دو نسل از آن به جهانیان معرفی شده است. نخستین نسل از این خودرو با مشارکت میان چانگان و موسسه ایتالیایی I.DE.A تکوین و توسعه یافت و زمان ورود آن به بازار، ماه نوامبر سال 2009 میلادی بود. اما نسخه فعلی و یا دومین نسل از بنی که موضوع مقاله ما هم درباره آن است، ماه نوامبر سال 2013 میلادی و در نمایشگاه خودروی شهر گوانگژو (GUANGZHOU) پا به عرصه وجود نهاد و در نیمه اول سال 2014 میلادی، راهی بازار شد.

نسخه فعلی چانگان بنی از شباهت‌های غریبی با خودروهای ژاپنی برخوردار است. این امر بی‌دلیل هم نیست، زیرا برخلاف نسل اول این خودرو که از زیر دست طراحان اروپایی رد شده، بنی جدید در دفتر طراحی چانگان واقع در شهر یوکوهامای ژاپن متولد شده و از همین رو تأثیرات بارزی را در بدنه خود از دیگر ساخته‌های این سرزمین دریافت نموده است. چانگان بنی از طرحی مدرن و عامه‌پسندی بهره می‌برد که پتانسیل جذب خریداران جوان‌تر را به‌خوبی داراست و حتی می‌تواند از این لحاظ، هاچ‌بک‌های کوچک وارداتی را به چالش کشیده و زنگ خطر را برای آن‌ها به صدا در آورد.

برخلاف متریال به کار رفته در کابین، طراحی آن تا حد زیادی شکیل و مدرن بوده و اصول ارگونومی در آن در حد خوبی رعایت شده است. در این میان، نوآوری‌هایی هم در کابین دیده می‌شوند که از جمله می‌توان حذف دسته دنده در کنسول میانی و تعبیه مهره گردان به جای آن، امکان تعویض دنده از پشت فرمان و نیز دوربین دید عقب اشاره داشت که برای خودرویی در این سگمنت و قیمت کمتر سابقه دارد. از سویی، به لطف ارتفاع زیاد این خودرو (1.53 متر)، چانگان بنی از فضای جاداری به‌خصوص در بخش عقب خود بهره می‌برد و سرنشینان بلندقامت از لحاظ وجود فضای سر و پا کمتر در مضیقه هستند.

مشخصات فنی چانگان بنی

چانگان بنی به موتور ۱٫۴ لیتری ۹۹ اسب‌بخار مجهز است که گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 5.3 لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام می‌شود و استاندارد آلایندگی یورو۵ را دارد. هم‌چنین ظرفیت باک آن ۳۸ لیتر است. بنی به فرمان کمکی برقی مجهز است که با توجه به سرعت، ضریب عملکرد آن تغییر می‌کند.

قیمت چانگان بنی حدود 30 میلیون تومان (با توجه به قیمت یوانی) تخمین زده می شود. ولی سایپا هنوز قیمت رسمی اعلام نکرده است.

رنو کوئید

 

با وجود تیر خلاص پیمان کارگر بر شایعه‌ها و اعلام مونتاژ نسخه برزیلی رنو کوئید در ایران‌خودرو، هم‌چنان اخبار درگوشی و شاید هم شایعات از بلاتکلیفی تولیدکننده این رنو کوچک‌اندام خبر می‌دهند.

در مورد رنو کوئید، شاهد خودرویی با زبان طراحی جدیدی هستیم. المان های زیرکانه رنو در طراحی کوئید، چهره یک شاسی‌بلند را برای بیننده یادآور می‌شود. طراحی پویا با جلوپنجره‌‌ برجسته‌‌.

داخل کابین با محیط سادهِ‌ و داشبورد پلاستیکی مواجه هستیم، البته به استثنا صفحه نمایش لمسی و صفحه کیلومتر دیجیتالی به‌کار رفته در آن، که به نظر می‌رسد حداکثر تلاش صورت‌ گرفته شده از سوی طراح بوده که سرنشینان، کمی از حس‌وحال  بی‌روح داخل کابین محصولات سابق رنو فاصله بگیرند.

 رنو کوئید مجهز به یک پیشرانه ۰٫۸ لیتری ۳ سیلندر است که می‌تواند ۵۳ اسب بخار قدرت و ۷۲ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. کوئید همانند پراید، دیفرانسیل جلو است و از یک گیربکس ۵ دنده دستی سود می‌برد. به‌نظر می‌رسد این خودروی ۷۹۹ سی‌سی، زمان۱۷ ثانیه‌ای لازم دارد که از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و حداکثر سرعت آن زیر ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است یعنی حدود ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت!

رنو کوئید

در لیست امکانات رنو کوئید به مواردی نظیر فرمان برقی، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، کیسه‌هوا، سیستم دسترسی بدون کلید، چراغ مه شکن، شیشه برقی جلو و تهویه مطبوع اشاره شده که گرچه اختلاف چشم‌‌‌گیری با رقیب خود پراید، ندارد اما به‌هرحال از آن کمی جلوتر است.

سوزوکی سلریو

 

 در تابستان 94 اخباری مبنی بر حضور یک سوزوکی کوچک در خطوط تولید ایران‌خودرو مطرح و با پررنگ‌شدن نام رنو کوئید خیلی زود به خاطره‌ها سپرده شد.

سوزوکی سلریو از انواع سوپر مینی محسوب می‌گردد و از ابعاد کوچکی هم برخوردار است. این خودرو از جدیدترین محصولات سوزوکی به شمار می‌آید و تاریخ شروع به تولید آن ماه آوریل سال 2014 میلادی است. در حال حاضر هم تنها در دو مکان تولید می‌شود یکی از این دو، کمپانی ماروتی هند بوده و دیگری هم شرکتی است در تایلند. نسخه‌های وارده به ایران نیز از معبر هندوستان راهی کشورمان خواهند شد.

سوزوکی سلریو از نمای ظاهری بهتر و متناسب‌تری نسبت به اسلاف خویش، از جمله آلتو و اسپلش برخوردار است، این دو از زمره مدل‌هایی هستند که این خودرو جایگزینشان شده، اما درعین‌حال این خودرو قادر نیست که در این باب، به رویارویی با رقبایی همچون تویوتا آیگو و رنو توینگو برخیزد. در همان هنگام که بدنه جعبه‌ای این خودرو فضای داخلی جاداری را به سرنشینانش پیشکش می‌کند، کناره‌های بلند و صاف آن پهلو به پهلوی همتایانی چون پژو 108 شیک و زیبا و یا فولکس‌واگن UP! جذاب و گیرا جای می‌گیرد.

در قیاس با طرح بیرونی لطیف و آرام این خودرو، درون آن بسیار شلوغ‌تر است. ترکیب رنگ‌ها، مواد و بافت‌های متعددی که در آن به کار رفته، احساس جاگیری در کابینی ارزان‌قیمت و با کیفیتی نازل را به آدمی القاء می‌نماید. با این حال، علیرغم حجم شایان توجهی از پلاستیک که در آن دیده می‌شود، کابین این خودرو از کیفیت ساخت مناسب و مستحکمی برخوردار است.

از پیشرانه یک لیتری بنزینی این خودرو توانی معادل 67 اسب‌بخار استخراج می‌شود که در مدت 13 ثانیه شتاب آن‌را از سکون به 100 کیلومتربرساعت می‌رساند.

قیمت سوزوکی سلریو 25 تا 35 میلیون تومان اعلام شده بود و برخی شنیده‌های درگوشی حکایت از این دارند که پرونده این سوزوکی هنوز بسته نشده‌است.

تاتا بولت، زست و تیاگو

خردادماه 95 بود که صحبت از حضور 3 خودرو کوچک و ارزان از شرکت تاتای هندوستان به میان آمد. این‌گونه اعلام شد که تا سال 2018 قرار است قطعات این خودروها به‌صورت سی‌کی‌دی به ایران ارسال شده و در ایران‌خودرو تهران و مشهد مونتاژ شوند. به‌نظر می‌رسد ظرف یکی‌دو سال آینده چشم‌مان به جمال این هندی‌ها روشن خواهد شد.

تاتا بولت:

 

تاتا بولت، هاچ‌بکی نسبتاً جدید است که در اوائل سال 2014 میلادی، و در نمایش خودروی ژنو سوئیس به نمایش درآمد. این خودرو از پلت‌فرمی نسبتاً همسان با مدل‌های دیگر تاتا از جمله مانزا و ویستا بهره می‌برد.

تاتا بولت، از ظاهر شسته و رفته و باوقاری برخوردار است و در پیکره خود، از شاخص‌هایی همچون خطوط تیز و شارپ، ستون C مشکی رنگ و طرح خلاقانه هوزینگ مه‌شکن‌های جلو سود می‌برد. درون کابین این خودرو با تریم پیانو مشکی مزین شده و از متریال درخوری جهت ساخت و پرداخت آن استفاده شده است.

مشخصات فنی تاتا بولت

امکانات مناسبی از جمله سامانه اطلاعات – سرگرمی با صفحه لمسی به ابعاد 5 اینچ در آن مشاهده می‌شود. این خودرو فعلاً با دو پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود؛ نسخه بنزینی 2 سیلندر با حجمی معادل 1.2 لیتر که به سامانه TURBOCHRGED MPFI مجهز است و توانی معادل 89 اسب بخار و گشتاوری برابر با 140 نیوتن‌متر را تولید می‌کند؛ این نسخه که احتمال ورود آن به ایران از پیشرانه دیگر بیشتر است شتاب صفر تا صدی معادل 17 ثانیه را برای بولت به ارمغان آورده و سرعت نهایی برابر با 154 کیلومتر بر ساعت را برای آن تدارک می‌بیند. پیشرانه 1.3 لیتری دیزلی مولتی جت این خودرو هم از توانی معادل 75 اسب بخار برخوردار بوده و منشاء آن هم از کمپانی فیات ایتالیاست. هر دوی این پیشرانه‌ها با یک گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شوند.

قیمت تاتابولت حدود 6 هزار 800 دلار است که معادل با 27 میلیون تومان می شود.

تاتا زست:

شرکت تاتا موتورز طی مراسمی در دهلی نو و در آستانه‌ نمایشگاه خودروی 2014 دهلی نو خودروی تاتا زست را معرفی کرد. با داشتن ابعادی به طول 3995 میلی متر، عرض 1695 میلی متر و ارتفاع 1570 میلی متر و فاصله‌ی بین دو محور 2470 میلی متر، این خودروی سدان کامپکت وزنی معادل 1106 کیلو گرم دارد.

مشخصات فنی تاتا زست

این خودرو که توسط استودیوهای طراحی این شرکت در شهرهای پونا، کاونتری و تورین طراحی شده است، همراه با دو نوع موتور عرضه می‌شود، موتور جدید Revotron چهار سیلندر 1.2 لیتری توربو (83 اسب بخار نیرو در 5000 دور در دقیقه، 140 نیوتن بر متر گشتاور بین 1750 تا 3000 دور در دقیقه) یا موتور Quadrajet 1.3 لیتری دیزلی (88 اسب بخار نیرو در 4000 دور در دقیقه، 200 نیوتن بر متر گشتاور بین 1750 تا 3000 دور در دقیقه).

شرکت تاتا اعلام کرده است که مدل دیزلی مجهز به یک گیربکس جدید 5 دنده‌ی اتوماتیک از نوع F-Tronic خواهد بود. بدین ترتیب این اولین خودرویی است که در کلاس خود مجهز به گیربکس اتوماتیک می‌باشد، همچنین تاتا زست ارزان‌ترین خودروی دیزلی اتوماتیک در هندوستان خواهد بود.
خودرو جلو پنجره‌ای جدید همراه با خطی موسوم به خط بشریت دارد (خطی که در زیر جلو پنجره بوده و به چراغ‌ها متصل می‌شود). چراغ‌های LED در کنار چراغ‌های مه شکن وجود دارند، در حالی که چراغ‌های اصلی نیز دارای لامپ‌های LED می‌باشند. رینگ‌های خودرو از نوع آلیاژی و 16 اینچی است.

در داخل خودرو، تجهیزات و امکاناتی مانند سیستم سرگرمی جدید Herman همراه با یک صفحه نمایش لمسی 5 اینچی، بلوتوث، سیستم ناوبری قابل استفاده با گوشی هوشمند، سیستم تشخیص صدا، اتصال به شبکه‌های اجتماعی و کنترل‌های آب و هوایی داخلی وجود دارد. تاتا زست به سیستم فرمان برقی حساس به سرعت نیز مجهز می‌باشد.
از نظر تجهیزات امنیتی، خودرو دارای ABS، سیستم پایداری سر پیچ و ایربگ های دو گانه می‌باشد. سیستم تعلیق مستقل با استرات های دو میله ای MacPherson و دیسک‌های ترمز خنک شونده در جلو و سیستم تعلیق مستقل با استرات های سه میله ای MacPherson به همراه ترمزهای Drum در محور عقب خودرو قرار گرفته‌اند. میله‌های تثبیت کننده (استابلایزر) در هر دو طرف خودرو وجود دارند.

قیمت تاتا زست 25 تا 35 میلیون بدون احتساب گمرک و مالیت خواهد بود (بر اساس قیمت در هند_هنوز قیمت رسمی تاتا زست اعلام نشده است.)

تاتا تیاگو:

تیاگو، یک خودروی سوپر مینی و از جدیدترین ساخته‌های سازنده خود به شمار می‌آید.

در آغاز، تیاگو با نام زیکا خطاب می‌شد، ولی به سبب همنام بودن تلفظ زیکا با ویروسی مسری و کشنده، مجدداً با نام تیاگو آرم گذاری شد. تیاگو، از ظاهری پخته و زیبایی برخوردار و ناحیه جلوی آن نیز از کاراکتری کاملاً مستقل سود می‌برد. خطوط میانی قوی در نیمرخ بدنه آن به کار رفته که در تلفیق با چین‌هایی برجسته، نمایی مدرن را برای آن به ارمغان آورده‌اند، نمایی که همچون سلاحی مستحکم مددکار این خودروی کوچک در مقابل رقبای توانمندی من‌جمله هیوندای i10 است.

برای طراحی درون کابین از طرحی شاد استفاده شده و کیفیت متریال به کار رفته، ترکیبی از خوب تا ارزان است. فضای درون کابین، در قیاس با دیگر رقبای این خودرو فراخ و جادار می‌باشد و از امکانات خوبی نیز بهره می‌برد که از جمله می‌توان به سیستم صوتی و تصویری آن اشاره داشت که توان سازگاری با گوشی همراه اندرویدی و ios را داراست.

مشخصات فنی تاتا تیاگو

فروش این خودرو از ماه آوریل سال جاری در بازار هندوستان آغاز گردید و فعلاً نیز با دو گونه پیشرانه اعم از بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود. پیشرانه بنزینی آن که برچسب ECO و یا اقتصادی را با خود یدک می‌کشد، از توانی معادل 84 اسب بخار و گشتاوری برابر با 114 نیوتن‌متر برخوردار است؛ و پیشرانه دیزلی هم از توانی برابر با 67 اسب بخار. هر دو نسخه، سه سیلندر بوده و انتقال نیرو را در آنها توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی صورت می‌پذیرد.

قیمت تاتا تیاگو 4800 تا 7100 دلار است ولی هنوز در ایران قیمت گذاری نشده است.

برلیانس C3

برخی شنیده ها حاکی از آن است که شرکت پارس خودرو اواخر سال ۹۵ خودرویی جدید در کلاس کراس به بازار ایران معرفی می کند. این خودرو از خانواده برلیانس H320 است، که با تغییراتی در بخش طراحی و اضافه شدن برخی قطعات تزئینی به هاچبک کراس تبدیل شده است.

این خودرو بارها توسط پارس خودرو در نمایشگاه های خودرو داخلی به نمایش در آمده است. این مدل برلیانس در بازار چین با نام C3 شناخته می شود و احتمالا پارس خودرو هم با همین نام هاچبک کراس چینی خود را روانه بازار می کند.

در نمونه موجود نمایشگاهی، C3 از نظر امکانات رفاهی کمی قوی تر ظاهر شده است و تا حدی در مقام یک هاچبک کراس می تواند با سایر رقبا رقابت کند. مانیتور و دوربین عقب به صورت پیش فرض روی خودرو نصب شده و در برخی نمونه طراحی داخلی با رنگ قرمز انجام صورت گرفته است. البته که احتمال آن آنچنان قوی نیست که نسخه کراس برلیانس H320 یا همان C3 در بخش طراحی داخلی با تیراژ تولید بالا تفاوتی با نسخه معمولی داشته باشد. شاید بتوان از مهمترین رقبای برلیانس C3 در بازار ایران، رنو ساندرو استپ وی و لیفان X50 نام برد.

مشخصات فنی برلیانس C3

برلیانس C3 یا همان برلیانس کراس به موتور 1.5 لیتری با توان 103 اسب بخار و گشتاور 143 نیوتون متر مجهز شده و یک گیربکس چهار دنده اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت را به چرخ های جلو دارد.

به گفته مسئولان پارس‌خودرو برلیانس C3 قیمتی در بازه 55 الی 60 میلیون تومان خواهد داشت.

ام وی ام X22 (چری تیگو 3X)

 در روز 15 نوامبر 2016 شرکت خودروسازی چری  از یک مینی شاسی بلند جدید به نام تیگو 3X همزمان در سه شهر چین رونمایی کرد. این خودرو قرار است به زودی در بازار ایران با نام MVM X22 عرضه شود.

MVM X22  از لحاظ ایمنی، با بهره گیری از نسل دوم تکنولوژی چری، به خوبی با شاخص های جهانی این کلاس منطبق است. از نظر طراحی و تجربه رانندگی نیز چری تیگو 3X  قدم فراتر از خودرو های هم نسل خود گذاشته و به عنوان الگویی برای سایر هم رده هایش به شمار می رود.

 بر اساس ایدئولوژی طراحی چری مبنی بر نبض زندگی در جنبش و حرکت، بدنه این خودرو از کاراکتر هیدرودینامیک آب الهام گرفته شده و طراحی عضلانی و ریتم جالب خطوط به شکل خوبی هنر و قدرت را در این طراحی یک پارچه به نمایش می گذارد. عدم تقارن در طراحی داخلی در کنار تریم دو رنگ نارنجی و مشکی مواردی هستند که باعث جذب خریداران جوان می شوند.

نمای داخلی_چری تیگو 3X_ ام وی ام MVM X22 _X22

چری تیگو 3X با ابعاد 4200 میلی متر در طول ، 1760 میلی متر عرض و ارتفاع 1579 میلی متری از سطح زمین یک سر و گردن بالاتر از هم کلاس هایش ایستاده است. چری تیگو 3X  بافاصله محوری 2555 میلی متر فضای کافی برای سرنشینان را فراهم کرده است. با نگاهی مجدد به ایمنی این خودرو متوجه خواهیم شد که چری تیگو 3X دارای 5 ستاره ایمنی C-NCAP است که اطمینان لازم را برای راننده و سرنشینان به ارمغان می اورد. ساختار بدنه کاملا تقویت شده و روش تولید دقیق نیز تضمین ایمنی مسافران این خودرو به شمار می رود. از لحاظ کیفیت، MVM X22 با گذراندن حدود 100 آزمون استاندارد تولید خودرو، نمره قبولی را به دست آورده است. برای اطمینان از نتایج تمامی این 100 آزمون، مهندسان همینطور بیش از 200 دستگاه چری تیگو 3X را در مرحله تحقیق و توسعه در مسافتی حدود 1,100,000کیلومتر با موفقیت پیمایش کرده اند. در این حال مصرف سوخت ترکیبی این خودرو تنها 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است که در نوع خود قابل توجه است.

 

سخن آخر:

تامین خودروهای ارزان قیمت و مدرن از اهم برنامه‌های بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان است و به‌نظر می‌رسد این استراتژی در ایران نیز در لیست اولویت‌های خودروسازان قرارگرفته است. خودروهای لیست شده عمدتا جویای نام هستند و به‌نظر نمی‌رسد با وجود روی‌ کار آمدن دونالد ترامپ و دشمنی‌های آمریکا، بازهم خللی در تولید آنها به‌وجود بیاید.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی