پس از آغاز تولید پژو 2008 در خط تولید ایران خودرو، یکی دیگر از ثمرات برجام در صنعت خودرو، تولید هیوندای i10 و i20 توسط کرمان موتور است. در حاشیه نمایشگاه خودرو کرمان این دو خودرو برای اولین بار به نمایش درآمده و مشخصاتشان منتشر شد. با اجرایی شدن برجام و آغاز دوباره ارتباطات برخی از شرکتهای ایرانی با طرفهای اروپایی […]
با اجرایی شدن برجام و آغاز دوباره ارتباطات برخی از شرکتهای ایرانی با طرفهای اروپایی و آسیایی، امکان تولید خودروهای خارجی فراهم شد. کرمان موتور به عنوان یکی از این شرکتهای داخلی موفق شد تا روابط قدیمی خود با شرکت هیوندای کره را احیا کند و درنهایت با این گروه خودروسازی قرارداد ببندد.
در فاز اولیه قرارداد کرمان موتور و هیوندای، مدلهای i10 و i20 هیوندای قرار است تا در منطقه اقتصادی ارگ جدید تولید شوند. در حاشیه نمایشگاه خودرو کرمان این دو خودرو برای اولین بار به نمایش درآمده و مشخصاتشان منتشر شد.
بیش از 3 سال از عرضه نسل دوم i10 میگذرد. نسل کنونی هیوندای i10 در نمایشگاه فرانکفورت 2013 معرفی شد؛ طراحی دوباره این مدل توسط یک تیم اروپایی به مدیریت تیم برکل صورت گرفت و در توسعه قسمتهای مختلف فنی این خودرو و آزمایش آن که حدود دو سال زمان برده بود از کیا پیکانتو بهرهگیری شده بود. حدود 4 ماه پیش بود که هیوندای نخستین تصاویر اولین فیسلیفت i10 را منتشر کرد. 3 ماه پیش نیز این فیسلیفت برای اولینبار در نمایشگاه خودرو پاریس 2016 رسما رونمایی شد. فیسلیفت هیوندای i10 ، که بهعنوان مدل 2017 راهی بازار جهانی شده است، از سال 96 در کنار برادر بزرگترش هیوندای i20 در ایران مونتاژ میشود تا بدینترتیب طلسم غیبت 10 ساله این کوچولو در کشورمان شکسته شود.
طراحی در آلمان، تولید در ترکیه
هیوندای i10 از اوایل 2008 به بازار آمد. فروش جهانی این خودرو تا ژوئیه 2016 به بیش از 670 هزار دستگاه رسید و آنرا به یکی از پرفروشترین خودروهای A-segment بازار جهانی تبدیل کرد. از فروش 670 هزارتایی i10 بیش از 220 هزار دستگاه آن مربوط به نسل دوم i10 است؛ همان نسلی که از 2014 راهی بازار اروپا و آسیا شد. نسل دوم هیوندای i10 ، برخلاف نسل سابقش، در مرکز فنی هیوندای در اروپا (HMETC) واقع در شهر روسلزهایم آلمان طراحی شده است، اما خط تولیدش در کارخانه HAOS هیوندای در ترکیه قرار دارد.
هیوندای i10 همچنین مدلی با نام Grand i10 دارد که فاصله محوریاش حدود 10 سانتیمتر بیشتر از i10های استاندارد است. گرند i10 فقط در هندوستان تولید و از آنجا نیز به تعداد محدودی کشور آسیایی و همچنین برخی بازارهای آمریکای جنوبی صادر میشود. بنابراین اگر از ترکیه و هندوستان صرفنظر کنیم، با شروع مونتاژ i10 در کرمان موتور، ایران بعد از موزامبیک و الجزایر، سومین پایگاه مونتاژ CKD هیوندای i10 در بازار جهانی میشود.
در تصاویر منتشرشده از هیوندای i10 جدید هرچند تریم کابین هیوندای i10 به رنگ جدید قرمز درآمده است، مشتریان میتوانند تریمهای آبی و مشکی را هم سفارش دهند. در قسمت تجهیزات فنی، هیوندای میگوید برای i10 جدید دو ویژگی را برای نخستینبار استفاده کرده که در اکثر تیپهای هیوندای i10 سفارشی است:
در مورد LDWS باید بدانید که این سیستم در سرعتهای بالاتر از 60 کیلومتر برساعت، در صورت تشخیص برخورد ابتدا یک هشدار دیداری و سپس یک هشدار صوتی به راننده هیوندای i10 میدهد.
نکته جالب دیگری که در هیوندای i10 جدید وجود دارد، رکورددار بودنش در حجم صندوق است، طوری که با حداکثر گنجایش 252 لیتر، در کلاس مینیکارها حرف اول را میزند و نسبت به همه رقیبانش ازجمله فیات 500، اسمارت فورفور، فولکس واگن آپ، فورد کا و سیتروئن C1 برتری مطلق دارد.
i10 2017 | Mirage 2017 | Picanto 2017 | |
پیشرانه | 4 سیلندر-1.25 لیتری | 3 سیلندر-1.2 لیتری | 4 سیلندر-1.2 لیتری |
قدرت | 86hp | 77hp | 84hp |
گشتاور | 121nm | 100nm | 120nm |
گیربکس | 4 اتومات | CVT | 4 اتومات |
حجم باک | 40L | 35L | 35L |
سرعت | 175km/h | 167km/h | 163km/h |
مصرف ترکیبی | 5.0L | 4.3L–4.7L | 5.3L |
با چه قیمتی؟
دیدگاه خود را بنویسید