پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هیوندای i10

هیوندای i10 محصول جدید کرمان موتور را بیشتر بشناسید

پس از آغاز تولید پژو 2008 در خط تولید ایران خودرو، یکی دیگر از ثمرات برجام در صنعت خودرو، تولید هیوندای i10 و i20 توسط کرمان موتور است. در حاشیه نمایشگاه خودرو کرمان این دو خودرو برای اولین بار به نمایش درآمده و مشخصاتشان منتشر شد. با اجرایی شدن برجام و آغاز دوباره ارتباطات برخی از شرکت‌های ایرانی با طرف‌های اروپایی […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۱ دی ۱۳۹۵

پس از آغاز تولید پژو 2008 در خط تولید ایران خودرو، یکی دیگر از ثمرات برجام در صنعت خودرو، تولید هیوندای i10 و i20 توسط کرمان موتور است. در حاشیه نمایشگاه خودرو کرمان این دو خودرو برای اولین بار به نمایش درآمده و مشخصاتشان منتشر شد.

با اجرایی شدن برجام و آغاز دوباره ارتباطات برخی از شرکت‌های ایرانی با طرف‌های اروپایی و آسیایی، امکان تولید خودروهای خارجی فراهم شد. کرمان موتور به عنوان یکی از این شرکت‌های داخلی موفق شد تا روابط قدیمی خود با شرکت هیوندای کره را احیا کند و درنهایت با این گروه خودروسازی قرارداد ببندد.

در فاز اولیه قرارداد کرمان موتور و هیوندای، مدل‌های i10 و i20 هیوندای قرار است تا در منطقه اقتصادی ارگ جدید تولید شوند. در حاشیه نمایشگاه خودرو کرمان این دو خودرو برای اولین بار به نمایش درآمده و مشخصاتشان منتشر شد.

 محصولات جدید کرمان موتور

بیش از 3 سال از عرضه نسل دوم i10 می‌گذرد. نسل کنونی هیوندای i10 در نمایشگاه فرانکفورت 2013 معرفی شد؛ طراحی دوباره این مدل توسط یک تیم اروپایی به مدیریت تیم برکل صورت گرفت و در توسعه قسمت‌های مختلف فنی این خودرو و آزمایش آن که حدود دو سال زمان برده بود از کیا پیکانتو بهره‌گیری شده بود. حدود 4 ماه پیش بود که هیوندای نخستین تصاویر اولین فیس‌لیفت i10 را منتشر کرد. 3 ماه پیش نیز این فیس‌لیفت برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو پاریس 2016 رسما رونمایی شد. فیس‌لیفت هیوندای i10 ، که به‌عنوان مدل 2017 راهی بازار جهانی شده است، از سال 96 در کنار برادر بزرگ‌ترش هیوندای i20 در ایران مونتاژ می‌شود تا بدین‌ترتیب طلسم غیبت 10 ساله این کوچولو در کشورمان شکسته شود.

طراحی در آلمان، تولید در ترکیه

هیوندای i10 از اوایل 2008 به بازار آمد. فروش جهانی این خودرو تا ژوئیه 2016 به بیش از 670 هزار دستگاه رسید و آن‌را به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای A-segment بازار جهانی تبدیل کرد. از فروش 670 هزارتایی i10 بیش از 220 هزار دستگاه آن مربوط به نسل دوم i10 است؛ همان نسلی که از 2014 راهی بازار اروپا و آسیا شد. نسل دوم هیوندای i10 ، برخلاف نسل سابقش، در مرکز فنی هیوندای در اروپا (HMETC) واقع در شهر روسلزهایم آلمان طراحی شده است، اما خط تولیدش در کارخانه HAOS هیوندای در ترکیه قرار دارد.

هیوندای i10 همچنین مدلی با نام Grand i10 دارد که فاصله محوری‌اش حدود 10 سانتیمتر بیشتر از i10های استاندارد است. گرند i10 فقط در هندوستان تولید و از آنجا نیز به تعداد محدودی کشور آسیایی و همچنین برخی بازارهای آمریکای جنوبی صادر می‌شود. بنابراین اگر از ترکیه و هندوستان صرف‌نظر کنیم، با شروع مونتاژ i10 در کرمان موتور، ایران بعد از موزامبیک و الجزایر، سومین پایگاه مونتاژ CKD هیوندای i10 در بازار جهانی می‌شود.

کوچک‌ترین هیوندای

هیوندای i10 مدل 2017 چهره تازه‌تری نسبت به مدل 2016 خود دارد. مهم‌ترین ویژگی‌اش جلوپنجره جدیدی است که برای اولین‌با‌ر هیوندای از آن استفاده کرده. هیوندای از این جلوپنجره، علاوه بر i10 جدید، در i20 و i30 و حتی سوناتا هیبریدی نیز بهره گرفته است. دومین ویژگی مهمی که در چهره i10 جدید خودنمایی می‌کند چراغ‌های دی‌لایت دایره شکلی است که در گوشه‌های جلوپنجره تعبیه شده و احتمالا طراحان هیوندای آن‌را از رنو توئینگو، دیگر رقیب اروپایی این خودرو، الهام گرفته‌اند. رینگ‌های 14 اینچی i10 نیز جدیدند؛ این رینگ‌ها در تیپ‌های ارزان‌تر از جنس فولادی و در تیپ‌های گران‌تر از نوع آلیاژی خواهند بود.
بیشترین حجم صندوق نسبت به سایر سوپرمینی هاصندوق بار هیوندای i10

با دیدن کابین هیوندای i10 جدید اولین چیزی که جلب توجه می‌کند سیستم چندرسانه‌ای جدیدی است که هم به سیستم عامل Apple CarPlay برای گوشی‌های iOS مجهز است و هم از سیستم عامل Android Auto برای گوشی‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند. نه فقط هیوندای i10 بلکه اکثر خودروهای کیاهیوندای، که از نیمه دوم 2016 به بازار آمده‌اند، این سیستم مالتی مدیا را به‌صورت استاندارد دارند.

در تصاویر منتشرشده از هیوندای i10 جدید هرچند تریم کابین هیوندای i10 به رنگ جدید قرمز درآمده است، مشتریان می‌توانند تریم‌های آبی و مشکی را هم سفارش دهند. در قسمت تجهیزات فنی، هیوندای می‌گوید برای i10 جدید دو ویژگی را برای نخستین‌بار استفاده کرده که در اکثر تیپ‌های هیوندای i10 سفارشی است:

  • FCWS یا سیستم پیشگیری از تصادف در جلو
  • LDWS یا سیستم هشداردهنده نقطه کور

در مورد LDWS باید بدانید که این سیستم در سرعت‌های بالاتر از 60 کیلومتر برساعت، در صورت تشخیص برخورد ابتدا یک هشدار دیداری و سپس یک هشدار صوتی به راننده هیوندای i10 می‌دهد.

نکته جالب دیگری که در هیوندای i10 جدید وجود دارد، رکورددار بودنش در حجم صندوق است، طوری که با حداکثر گنجایش 252 لیتر، در کلاس مینی‌کارها حرف اول را می‌زند و نسبت به همه رقیبانش ازجمله فیات 500، اسمارت فورفور، فولکس واگن آپ، فورد کا و سیتروئن C1 برتری مطلق دارد.

3 سیلندر یا 4 سیلندر؟
مدل 2017 هیوندای i10 همچون نسخه‌های سابقش با دو پیشرانه بنزینی عرضه می‌شود که یکی 3 سیلندر 1.0 لیتری و دیگری 4 سیلندر 1.25 لیتری است. اما نسخه‌ای که در هفته اخیر در نمایشگاه خودرو کرمان رونمایی شد خوشبختانه مدل 4 سیلندر i10 بود. این پیشرانه 4 سیلندر در بازار جهانی دو گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتومات دارد، ولی بازهم به استناد آن مدلی که در نمایشگاه کرمان حضور داشت، i10 ایران مجهز به گیربکس اتومات خواهد بود.
i10 2017 Mirage 2017 Picanto 2017
پیشرانه 4 سیلندر-1.25 لیتری 3 سیلندر-1.2 لیتری 4 سیلندر-1.2 لیتری
قدرت 86hp 77hp 84hp
گشتاور 121nm 100nm 120nm
گیربکس 4 اتومات CVT 4 اتومات
حجم باک 40L 35L 35L
سرعت 175km/h 167km/h 163km/h
مصرف ترکیبی 5.0L 4.3L4.7L 5.3L

با چه قیمتی؟

هیوندای i10 در بازار ایران فقط دو رقیب جدی دارد که یکی میتسوبیشی میراژ است و دیگری برادر دوقلویش کیا پیکانتو. این روزها هردو رقیب i10 حدود 80 میلیون تومان در بازار قیمت دارند. اما کرمان موتور با مونتاژ i10 و با توجه به قیمت 11 تا 15 هزار یورویی آن در اروپا، احتمالا این کوچولوی کره‌ای را با قیمتی حدود 60 میلیون تومان وارد بازار می‌کند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی