پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تاکسی آنلاین-اسنپ یا تپسی؟

اسنپ یا تپسی؟ مقایسه‌ای میان نرم‌افزارهای تاکسی آنلاین

خدمات مبتنی بر اینترنت چند سالی در ایران رونق خوبی گرفته و با اعتماد سازی هایی که از شرکت های مطرح صورت گرفت شاهد پیشرفت زیادی در این زمینه بودیم. یکی از خدمات اپلیکیشنی جدید، نرم افزارهای تاکسی آنلاین هستند. با توجه به استقبال خوب مردم از این نرم افزارها، تصمیم گرفتیم میان دو اپلیکیش […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱۵ دی ۱۳۹۵

خدمات مبتنی بر اینترنت چند سالی در ایران رونق خوبی گرفته و با اعتماد سازی هایی که از شرکت های مطرح صورت گرفت شاهد پیشرفت زیادی در این زمینه بودیم. یکی از خدمات اپلیکیشنی جدید، نرم افزارهای تاکسی آنلاین هستند. با توجه به استقبال خوب مردم از این نرم افزارها، تصمیم گرفتیم میان دو اپلیکیش محبوب تاکسی آنلاین مقایسه‌ای ترتیب دهیم.

برای همه ما تجربه سفر با وسیله نقلیه عمومی نظیر تاکسی‌ها و موسسه‌های کرایه تاکسی (آژانس‌ها) تجربه ملموسی است و حداقل برای یک بار آن را امتحان کرده‌ایم. اکنون سرویس‌های کرایه تاکسی در دنیا به‌صورت آنلاین و بر بستر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بسیار رایج شده‌اند و از بسیاری جهات تجربه سفر با این وسایل نقلیه را راحت‌ و امن‌تر کرده‌اند.

احتمالا قبل از اینکه با اپلیکیشن های درخواست تاکسی آنلاین ایرانی آشنا شوید، قبل از آن اخبار زیادی از نمونه های موفق خارجی آن مانند اوبر شنیده اید. در حال حاضر اپلیکیشن اوبر که یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های درخواست تاکسی آنلاین در اروپا می باشد، به موفقیت بزرگی دست پیدا کردی و ماهانه سود کلانی را پارو می کند. سرویس های درخواست آنلاین تاکسی به شما این امکان را می دهند هرکجا که باشید با دسترسی به اینترنت از طریق اپلیکیشن بتوانید مبدا و مقصد خود را تعیین کنید، هزینه سفر را مشاهده کنید و درخواست تاکسی بدهید. به این ترتیب نزدیک ترین تاکسی به شما به دنبالتان خواهد آمد.

در ایران هم به لطف اپلیکیشن اسنپ یک سالی می شود که این سرویس رایج و همه گیر شده است. اسنپ که زیر مجموعه شرکت راکت اینترنت (صاحب بامیلو و زود فود) می باشد، ابتدا با نام تاکسی یاب فعالیت خودش را شروع کرد اما پس از مشکلاتی که بر سر این شرکت قرار گرفت باالاجبار نامشان را به اسنپ تغییر دادند.

اپلیکیشن اسنپ مزیت اولین بودن را (در ایران) همیشه به یدک کشیده و سرمایه گذاری بزرگ شرکت راکت اینترنت باعث شد با تخفیف های هیجان انگیزی که به کاربران داده می شود مشتریان زیادی را به خودش جذب کند. روند درخواست تاکسی در این اپلیکیشن بسیار ساده و به دور از پیچیدگی است.

بعد از ثبت نام در اپلیکیشن، کافیست مبدا و مقصد خود را روی نقشه ای که در داخل اپلیکیشن تعبیه شده است مشخص کنید، اپلیکیشن با محاسبه مسیر شما و نسبت به زمان (بسته به روز یا شب و میزان ترافیک) قیمت سفر را برای شما نمایش می دهد. در صورت تاییدتان اپلیکیشن نزدیک ترین تاکسی به شما را جستوجو می کند، نام راننده و مدل ماشین را نمایش می دهد و برای شما می فرستد. هزینه سفر را هم می توانید بصورت اینترنتی با کارتتان پرداخت نمایید. روند درخواست تاکسی در این اپلیکیشن را می توانید در تصویر متحرک مشاهده نمایید.

امکانات اضافی دیگری هم در این اپلیکیشن تعبیه شده است، برای مثال می توانید آدرس هایی را به عنوان آدرس منتخب در اپلیکیشن ذخیره کنید تا هر زمان که مایل به درخواست تاکسی بودید در نقشه دنبال مقصدتان نگردید. در اسنپ می توانید با معرفی یک فرد جدید، پس از اولین سفر کسی که معرفی کردید، هر دو طرف ۱۵ هزار تومان اعتبار رایگان از اسنپ دریافت کنید.

تاکسی های آنلاین

چند ماهی می شود که شرکت جدیدی با نام TAP30(تپسی) نیز اپلیکیشن درخواست آنلاین تاکسی ارائه کرده و به رقیبی جدی برای اسنپ تبدیل شده است. پروسه درخواست تاکسی در اپلیکیشن تپسی هم مانند اسنپ می باشد و چیز بیشتری در اپلیکیشن نسبت به اسنپ وجود ندارد. شاید بیشترین جذابیت تپسی نسبت به اسنپ این باشد که اگر در هنگام ثبت نام کد معرف را وارد کنید، سفر اولتان تا ۱۵ هزار تومان رایگان می باشد و معرف شما نیز یک سفر رایگان تا سقف ۱۵ هزار تومان هدیه می گیرد.

هر دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی از نقشه گوگل درون برنامه شان استفاده می کنند و ترافیک را هم به کاربر نمایش می دهند. علاوه بر این هر دو شرکت اپلیکیشن های مجزایی را برای رانندگان تعبیه کرده اند که به کمک نقشه گوگل کوتاه ترین مسیر را با توجه به ترافیک به راننده نمایش می دهد. طبق پرسوجوهایی که از رانندگان هر دو شرکت انجام دادیم اپلیکیشن سمت راننده تپسی نسبت به اپلیکیشن سمت راننده اسنپ کامل تر می باشد و امکانات بیشتری را در اختیار رانندگان قرار می دهد.

در پایان سفر ها، مسافران می توانند به راننده شان و میزان رضایت از سفر امتیاز بدهند. این امتیاز باعث می شود تا رانندگان با امتیاز بیشتر اولیویت بیشتری برای سفرها باشند و از طرف شرکت نیز طرح های تشویقی (مثل اینترنت رایگان یا پورسانت کمتر) دریافت کنند. بعد از اتمام سفر، سفر شما در سوابق سفرهایتان ثبت می شود و میتوانید رسید سفرهایتان را نیز دریافت کنید.

تاکسی آنلاین-اسنپ یا تپسی؟

سود هر دو شرکت اسنپ و تپسی از پورسانتی است که از رانندگان دریافت میکنند. آخرین پرسوجوهایی ما نشان داد که اسنپ از هزینه سفر ها ۱۳ درصد را دریافت می کند و تپسی از هزینه سفرها ۱۰ درصد را دریافت می کند. این درحالیست که آژانس ها از رانندگانشان بین ۲۰ تا ۲۵ درصد پورسانت می گیرند. یکی از دلایلی که سفر با این اپلیکیشن ها برای کاربران ارزان تر و به صرفه تر می شود همین پورسانت کمتر است.

مزیت اسنپ و تپسی نسبت به آژانس ها کاملا واضح است. اول اینکه سفرتان قطعا از آژانس یا تاکسی دربستی ارزان تر خواهد بود، به علاوه رانندگان موظفند در طول مسیر با توجه به گرمای هوا حتما از کولر یا بخاری استفاده کنند. دوم اینکه هر دو شرکت، برای ثبت نام رانندگان شرایط خاصی دارند. مثلا ماشین شان باید مدل ۸۵ به بالا باشد. ظاهرشان آراسته و برخورد خوبی با مسافران داشته باشند. اکثر رانندگان هم برای اینکه امتیاز بیشتری از مسافران دریافت کنند، در سفر ها باب صحبت را با مسافر باز می کنند و سعی می کنند رضایت مسافر را جلب کنند. ازین رو حداقل می دانید با فردی متشخص و ماشینی تمیز سفر می کنید.

تاکسی آنلاین-اسنپ یا تپسی؟

هر دو شرکت اسنپ و تپسی در حال حاضر فقط در تهران خدمات می دهند و در نظر دارند تا در آینده ای نزدیک به شهر های دیگر کشور نیز خدمت رسانی کنند.

رقابت اسنپ و تپسی در روزهای داغ شکایت از تاکسی های آنلاین

صادرات 1500 دستگاه از محصولات سایپا

تجهيز ناوگان تاکسیرانی ساحل عاج با محصولات ايران خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی