پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جریمه موتورسیکلت

موتورسواران تهرانی در دام طرح ترافیک و زوج و فرد

در صورت تصویب لایحه ای که این روزها در شورای شهر تهران در حال بررسی است، برای اولین بار تردد موتورسواران تهرانی هم مشمول قانون طرح ترافیک و زوج و فرد خواهند شد. شورای شهر تهران کمر همت بسته است تا از نقش منفی موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران بکاهد و به همین منظور سراغ لایحه‌ای رفته […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۸ دی ۱۳۹۵

در صورت تصویب لایحه ای که این روزها در شورای شهر تهران در حال بررسی است، برای اولین بار تردد موتورسواران تهرانی هم مشمول قانون طرح ترافیک و زوج و فرد خواهند شد.

شورای شهر تهران کمر همت بسته است تا از نقش منفی موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران بکاهد و به همین منظور سراغ لایحه‌ای رفته است تا موتورسواران هم شامل مجوز طرح ترافیک و زوج و فرد شوند. به گفته یکی از اعضای شورای شهر تهران این طرح به طور قطع در صحن شورا به تصویب می‌رسد و از سال آینده یعنی ابتدای ۹۶ هم اجرایی خواهد شد.

این خبر خیلی زود مورد استقبال شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و داغ شد. بسیاری از کاربران از اجرای این طرح دفاع کرده‌اند و آن را در راستای پاکیزه شدن هوا مثبت ارزیابی می‌کنند.

یکی از دلایل اصلی اجرای این طرح نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا و بی‌سروسامانی آنهاست. با اجرای این طرح داشتن برگه معاینه فنی یکی از موارد ضروری موتورسوارها برای گرفتن طرح ترافیک خواهد بود. در حال حاضر از سه میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه موتورسیکلتی که در تهران تردد می‌کنند، فقط ۲۰۰ هزار دستگاه برگه معاینه فنی دارند.

الزام به داشتن برگه معاینه فنی

اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این‌که برای اولین بار است که پیشنهاد تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده طرح ترافیک به شرط داشتن مجوز طرح ترافیک در تهران مطرح شده است، می‌گوید: «این پیشنهاد روز سه‌شنبه این هفته در کنار لایحه عوارض طرح ترافیک برای اعمال قانون و کنترل در مورد استفاده از موتورسیکلت در کمیسیون مطرح شد و این موضوع به تصویب رسید که موتورسیکلت‌ها برای تردد در محدوده طرح ترافیک باید مجوز داشته باشند. در واقع موتورسواران در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن شورا موظف خواهند شد عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را پرداخت کنند.»

این عضو شورای شهر درباره نرخ تعیین شده برای ارائه مجوز طرح ترافیک به موتورسیکلت‌ها می‌گوید: «نرخ تعیین‌شده برای گرفتن طرح ترافیک بر اساس نوع موتورسیکلت متفاوت است، یعنی موتورسیکلت‌های کاربراتوری باید ۲۰ درصد بهای طرحی را که از یک خودرو برای دریافت مجوز طرح ترافیک گرفته می‌شود، پرداخت کنند. همچنین میزان نرخ موتورسیکلت‌های انژکتوری ۱۰ درصد بهای طرح ترافیک مخصوص خودروهاست. در عین حال موتورسیکلت‌های برقی می‌توانند رایگان و بدون پرداخت وجه در محدوده طرح ترافیک رفت‌و‌آمد کنند.»

شاکری درباره شرایط گرفتن مجوز طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها توضیح می‌دهد: «یکی از شرایط مهم این است که گرفتن برگه معاینه فنی برای صاحبان موتورسیکلت صددرصد ضروری است. ضمن این که عوارض و جریمه هم باید پرداخت شده باشد.»

دلایل پیشنهاد شورای شهر

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی در پاسخ به نحوه اعمال قانونی طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها می‌گوید: «اولین مورد درباره خط معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در مراکز معاینه فنی است که در حال حاضر وجود دارد. موضوع دوم هم درباره اعمال قانونی توسط پلیس و دوربین‌هاست که در جلسه اعلام شد که با انجام اصلاحاتی روی دوربین‌ها این کار هم امکان پذیر است، یعنی این‌که دوربین‌ها پلاک موتورسیکلت‌ها را در صورت ورود به محدوده طرح ترافیک ثبت می‌کنند.» وی درباره احتمال به تصویب رسیدن این موضوع در شورای شهر می‌گوید: «به علت این‌که آلودگی هوا توسط موتورسیکلت‌ها بیشتر از خودروها و به شدت بالاست، به همین دلیل حمایت اعضای شورای شهر از این طرح بسیار زیاد است و به طور قطع مورد حمایت قرار می‌گیرد. البته احتمال دارد اصلاحاتی جهت بهبود طرح پیشنهاد شود. بنابراین این طرح حداکثر تا دو هفته آینده به تصویب می‌رسد و از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد.»

شاکری درباره دلایل پیشنهاد این طرح توسط کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل توضیح می‌دهد: «یکی از دلایل آن خودداری کردن دولت از عدم شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری است. دلیل دیگر هم بی‌انضباطی در رفت‌و‌آمد موتورسیکلت‌ها در سطح معابر شهری است که توسط عده‌ای از راکبان موتورسیکلت انجام می‌شود و دلیل دیگر هم عدم ساماندهی موتورسیکلت‌هاست. در واقع این سه دلیل همیشه مطرح بوده و برای اقدام عملی این طرح پیشنهاد شده است. ضمن این‌که پلیس هم به‌طور قطع موافقت می‌کند و از عوامل اجرایی کنترل و ساماندهی موتورسیکلت‌هاست و تنها موضوعی که پلیس باید کمک کند تا این طرح پیاده شود، اعمال قانون است.»

تنها ۲۰۰ هزار موتورسیکلت معاینه فنی دارند

در یک سال اخیر شورای شهر به دنبال راه‌حل مشکلات انبوه موتورسیکلت‌هاست و به نظر می‌رسد با تصویب این طرح بار مشکلات آنها کمتر خواهد شد. اواخر سال گذشته بود که اعضای شورای شهر طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن ورود موتورسیکلت‌ها به محدوده بازار عودلاجان ممنوع شد. برخی کارشناسان شهری بر این باور بودند که طرح ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌های بنزینی به مناطق مرکزی تهران هم باید به تصویب برسد تا از بار ترافیکی و آلودگی هوا در این مناطق کاسته شود.

به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران «موتورسیکلت‌ها گره کور چند‌وجهی هستند که باید توسط پلیس، شهرداری، صنعت و … مورد بررسی قرار گیرند و برای آن چاره‌اندیشی شود.» وی مشکل اصلی در برخورد با موتورسیکلت‌ها را جهت ساماندهی، نداشتن پلاک به نام موتورسوار، نداشتن معاینه‌فنی و ایجاد اختلال در پلاک می‌داند.

در عین حال تعداد سه میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت به یکی از مشکل‌های شهری پایتخت تبدیل شده و یکی از دلایل این مشکلات عدم مراجعه موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه فنی است. به گفته مسئولان شهری «تعداد موتورسیکلت‌هایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، صفر درصد است و در حال حاضر ۲۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر تهران معاینه فنی دارند که در برابر سه میلیون موتورسیکلتی که تردد می‌کنند، همان صفر درصد است.»

واردات موتورسیکلت‌های بنزینی به چه شکل است؟

جریمه صحبت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی مشخص شد

شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری متوقف شد

محدودیت های جدید پس از اخذ گواهینامه رانندگی

 

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی