پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قایسه مزدا323 و سیتروئن زانتیا

کدام دست دوم؟ تقابل مزدا323 و سیتروئن زانتیا

با افت کیفیت خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل و افزایش قیمت آنها، تمایل به خرید خودروهای دست دوم بیشتر از قبل شده است. به همین منظور دو دست دوم محبوب بازار خودرو یعنی مزدا323 و سیتروئن زانتیا را در مقابل یکدیگر فرار دادیم تا ببینیم خرید کدام یک به صرفه تر است. با افت کیفیت خودروهای صفرکیلومتر […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۸ دی ۱۳۹۵

با افت کیفیت خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل و افزایش قیمت آنها، تمایل به خرید خودروهای دست دوم بیشتر از قبل شده است. به همین منظور دو دست دوم محبوب بازار خودرو یعنی مزدا323 و سیتروئن زانتیا را در مقابل یکدیگر فرار دادیم تا ببینیم خرید کدام یک به صرفه تر است.

با افت کیفیت خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل و افزایش قیمت آنها، تمایل به خرید خودروهای دست دوم بیشتر از قبل شده است و شاهد رونق مناسبی در این بخش بازار هستیم. اگر با بودجه حدود 150 تا 250 میلیون تومانی (قیمت به روز شده در آبان99) به دنبال یک سدان خانوادگی جادار هستید و از طرفی میانه خوشی با خودروهای چینی ندارید، در بازار دست‌دوم‌ها 2 انتخاب پرطرفدار و دلچسب در مقابل‌تان قرار دارد. مزدا323 و سیتروئن زانتیا ، که در اینجا به مقایسه آنها با یکدیگر پرداختیم.

مزدا323

همه چیز درباره مزدا323:

اکثر ایرانیان مزدا را با مدل 323 شناختند. 323 چندین سال توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ شد و آخرین ویرایش آن به سال ۸۲ و مدل FL بازمی‌گردد. 323 FL در 3 تیپ یک، 3 و 5 عرضه شد که مهم‌ترین تفاوت تیپ 5 نسبت به سایر تیپ‌ها، بهره‌گیری از گیرباکس ۴سرعته اتوماتیک است. طراحی ظاهری 323 هنوز هم جذاب و دوست‌داشتنی است، هماهنگی فوق‌العاده‌ای دارد و از نظر بسیاری از خریداران نسبت به چینی‌های بی‌هویت زیباتر است. طراحی ۳۲۳ نسبت به زانتیا هم مدرن‌تر است. کابین ۳۲۳ نیز مثل اکثر خودروهای ژاپنی بسیار خوش‌ساخت است و علاوه بر کیفیت مناسب، پس از گذشت چندین سال، از مد افتاده و قدیمی نشده است. درست برخلاف زانتیا که طراحی کابین‌اش بیننده را به 2 دهه قبل می‌برد.

مزدا323

امکانات و فضای کابین مزدا 323:

صندلی‌ها و پنل درها با پارچه مخملی پوشیده شده‌اند. این پوشش مخملی از مهم‌ترین پارامترهای طراحی کابین خودروهای ژاپنی در یکی، دو دهه قبل است. موردی که در نیسان ماکسیما هم به چشم می‌خورد. صندلی‌های 323 بسیار نرم و جادار هستند و در مسافت‌های طولانی به هیچ عنوان سرنشینان را خسته نمی‌کنند. از نظر فضای پا و سر، مشکلی با صندلی‌های جلو احساس نمی‌شود و از این نظر ۳۲۳ چیزی از زانتیا بسیار جادار کم ندارد. هم‌چنین کابین آرامش‌بخش و بی‌صدا همان چیزی است که 323 سواران را به خود وابسته می‌کند. اما فضای صندلی عقب کم‌تر از زانتیا و آوانته است. از نظر امکانات رفاهی نیز 323 جایگاه خوبی دارد و علاوه بر آپشن‌های رایج، در نسخه فول‌آپشن از مواردی هم‌چون آینه تاشو برقی، چنجر ۱۰ تایی و ۶ عدد بلندگو، صندلی جلو با قابلیت تنظیم پنج‌گانه و سانروف بهره می‌برد.

مزدا323

مشخصات فنی مزدا 323:

پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری 323، ۱۰۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و نسبت به زانتیا بسیار کم‌استهلاک و کم‌مصرف است. تنها ایراد فنی 323 اتوماتیک را باید در گیرباکس آن جست‌وجو کرد که با تاخیر در معکوس دادن، باعث افت و واماندگی در سربالایی‌ها می‌شود. هم‌چنین برخلاف سایر خودروهای اتوماتیک، وضعیت دنده روی صفحه آمپر مشخص نمی‌شود. البته با فشردن دکمه HOLD تعویض دنده‌ها به‌صورت دستی انجام می شود، اما در صورت بالا بودن دور موتور، در حالت دستی نیز جعبه‌دنده معکوس را نمی پذیرد. ترمزهای 323 در جلو از نوع دیسکی و در عقب کاسه‌ای هستند و از سیستم ABS بهره می‌برند. سواری ۳۲۳ نیز برای یک استفاده خانوادگی راحت و نرم است، اما اگر از زانتیا پیاده شده و سوار آن شوید، تکان‌های مسیر بیشتر توجه‌تان را به خودشان جلب می‌کنند. ۳۲۳ نسبت به زانتیا خیلی کم‌استهلاک‌تر است، اما قطعات آن نسبت به خودروهای رایج این قیمت نظیر پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰ کمی گران‌تر هستند.

قیمت مزدا 323:

با توجه به تیپ های مختلف عرضه شده و بازه طولانی سال های تولید مزدا323، در بازار دست دوم ها با قیمت های مختلفی مواجه هستیم. اگر بخواهیم قیمت مزدا323 را به سه بخش تقسیم کنیم، باید بگوییم که نسخه هایی که قیمت زیر 30 میلیون تومان دارند، از تیپ های پایین با سال ساخت قدیمی (مدل پایین)،بدنه تصادفی و کارکرد بالا هستند. همچنین نمونه هایی که بین 30 تا 40 میلیون تومان قیمت گذاری می شوند وضعیت بهتری دارند. کارکردشان معمولی (بین 150 تا 200 هزار کیلومتر) ، بدنه شان نسبتا سالم و از تیپ های میانه هستند. اما نسخه هایی که برچسب قیمت 40 تا 60 میلیون تومان روی آن ها خورده است، اکثر از تیپ های فول آپشن و اتوماتیک هستند که از نظر میزان کارکرد و سلامت بدنه در وضعیت مناسبی به سر می برند و سال ساختشان نیز به آخرین سال های تولید مزدا323 یعنی سال های 85 و 86 باز می گردد.

قیمت مزدا 323 صفر

یکی از سوال های که درباره مزدا 323 پرسیده میشود قیمت صفر کلیومتر است. این خودرو از خط تولید خارج شده است و اگر مزدا 323 صفر کیلومتر یا با کارکرد بسیار پایین در بازار موجود باشد. قیمتش به صورت توافقی میان مالک و خریدار محاسبه می شود. پس می توان گفت قیمت مزدا323  صفر کیلومتر به خاطر نایاب بودن این نسخه نامشخص است.

سیتروئن زانتیا

نقاط قوت و ضعف سیتروئن زانتیا:

روزگاری که هنوز تنوع ماشین‌های خارجی در ایران زیاد نشده بود، زانتیا سقف آرزوی بسیاری از لوکس‌سواران  به‌شمار می‌آمد و چندین بار به عنوان خودرو برتر سال شناخته شد. طراحی بدنه و کابین زانتیا به 2 دهه قبل بازمی‌گردد و باب میل افراد مدگرا نیست و از این نظر در مقابل ۳۲۳ حرفی برای گفتن ندارد. کیفیت متریال کابین نسبت به رقیبی هم‌چون آوانته بالاتر است و اگر از مواردی جزیی فاکتور بگیریم، می‌توان گفت از نظر کیفیت با ۳۲۳ در یک رتبه قرار می‌گیرد.

سیتروئن زانتیا

امکانات سیتروئن زانتیا:

وجود امکاناتی نظیر برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک، تهویه نیمه‌اتوماتیک و قابلیت تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان که این روزها به امکاناتی رایج در خودروها تبدیل شده‌اند، نسبت به دوره ساخت زانتیا جالب توجه هستند و هنوز هم  نظر خیلی‌ها را به خود جلب می‌کنند. کابین بسیار جادار و بزرگ زانتیا نیز کاملا راحت و بی‌‌صداست و تنها می‌توان از فضای محدود سر در ردیف عقب ایراد گرفت. موقعیت پایین صندلی راننده هم باعث شده تسلط روی خودرو کم باشد و دید عقب نسبتا محدود. نقطه قوت زانتیا به پیشرانه پرقدرت و سواری عالی بازمی‌گردد.

سیتروئن زانتیا

مشخصات فنی سیتروئن زانتیا:

نقطه قوت زانتیا در مقابل ۳۲۳ به توان پیشرانه و سواری نرم و راحت آن برمی‌گردد. زانتیا یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ را در دل خود جای داده که قادر است ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت تولید کند. شتاب‌گیری و چابکی زانتیا در حرکت قابل تحسین است و سواری نرم و هندلینگ عالی آن جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد. البته ضرایب نامناسب دنده و تاخیر در تعویض دنده یک به 2 باعث شده تا بخشی از قدرت پیشرانه در دورهای آغازین تلف شود. زانتیا خودرویی است که با 3 چرخ هم می‌تواند حرکت کند و سیستم تعلیق هیدرونیوماتیکی آن تا ۳۰ سانتی‌متر تغییر ارتفاع می‌دهد. یک ویژگی که بیش‌تر در خودروهای فرانسوی دیده می‌شود و در عبور از مسیرهای ناهموار خودش را نشان می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت زانتیا ترمزهای پرقدرت و قابل اطمینان آن هستند. سیستم ترمز در چرخ‌های عقب از نوع دیسکی و در چرخ‌های جلو دیسکی خنک‌شونده است و از سیستمABS بهره می‌برد. هم‌چنین 2 عدد ایربگ و کمربندهای پیش‌کشنده ایمنی سرنشینان را تامین می‌کنند. اما زانتیا یکی از پایین‌ترین نمرات تست تصادف را به خود اختصاص داده و بی‌رحمانه ضربه را به کابین منتقل می‌کند. لوازم یدکی زانتیا نسبت به خودروهای این بخش گران‌قیمت است و لوازم‌اش در برخی موارد حتی از ۳۲۳ هم گران‌تر است. این فرانسوی درشت‌هیکل استهلاک بالایی هم دارد و در ازای سواری نرم و موتور پرقدرتی که در اختیارتان می‌گذارد، در بعضی موارد حسابی به جیب‌تان فشار وارد می کند!

مصرف سوخت زانتیا

 افراد زیادی درباره مصرف سوخت زانتیا از من سوال کرده اند و تنها جواب علمی به این سوال (با توجه به بالا رفتن سن خودرو) این است که زانتیای دست دوم مصرف سوختی برابر 8.5 لیتر در 100 کیلومتر برای رانندگی در جاده و حدود 10 لیتر برای رانندگی در شهر مصرف میکند، که با توجه به کارکرد و تنظیم نبودن باید خود را برای بیشتر از این مقدار آماده کنید.

مقایسه مزدا323 و سیتروئن زانتیا

 

 مقایسه بازار خرید و فروش مزدا323 و سیتروئن زانتیا :

اگر هزینه‌های جاری نگهداری خودرو در درجه اول اهمیت‌‌‌تان نیست و بیشتر به سواری راحت و موتور پرقدرت اهمیت می‌دهید، زانتیا انتخاب مناسبی برای شماست. اما توجه داشته باشید که برای فروش‌اش باید صبر زیادی داشته باشید، چون مشتری‌های خاص خودش را دارد و دست‌دوم خوش‌فروشی نیست. اما در مقابل، مزدا ۳۲۳ بالانس متعادلی از توانایی‌های حرکتی، کابین جادار و طراحی جذاب بدنه و کابین را در اختیارتان قرار می‌دهد. شاید سواری‌اش نرمی زانتیا را نداشته باشد و چند اسب‌بخار از زانتیا کمتر قدرت تولید کند. اما در عوض استهلاک کم‌تری دارد و در صورت سرویس به موقع خیال راننده از نگهداری آن راحت‌تر است. بازار خرید و فروش ۳۲۳ نیز از زانتیا رونق بیشتری دارد و راحت‌تر فروش می‌رود.

افزایش قیمت خودروهای داخلی مدل 1396

خودروهای 5 میلیونی بازار را بشناسید!

با ۸ میلیون تومان پیش پرداخت صاحب تیبا شوید

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • دوست | 16/02/1398 در 16:10

    عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی ترین بود با تشکر ازسایت

  • Mahyar | 14/06/1398 در 13:52

    فوق العاده بود از مقایستون واقعا ممنونم . به چه زیبایی منطقی توضیح داده شد . یعنی جوری بود که تفاوت احساس میکردی که عین این بعضی از سایت ها که میری توشون که کاملا یکطرفه مقایسه میکنن نبود . عااااالی😘

  • آرش | 11/12/1400 در 22:59

    یادم میاد زمانیکه زانتیا 22 میلیون تومن بود و پارس 15 میلیون تومان مزدا 323 22/300 بود 300 هزار تومن از زانتیا گرانتر بود

  • Gas | 18/01/1402 در 00:44

    اصلا مقایسه اشتباهی هستش . مزدا 323 باید با ریو ورنا مقایسه بشه که از نظر من ریو از مزدا 323 خیلی بهتره هم از نظر شتاب و هم نرم و سواری ولی اصلا مزدا 323 قابل مقایسه با زانتیا نیست . از چ نظر آخه؟؟ اگه مزدا 3 رو هم با زانتیا مقایسه کنی تو خیلی موارد برتری محسوس با زانتیا هستش . تنها برتری مزدا نسبت به زانتیا اینه که بدنه ش 40 درصد محکم تره همین و بس . وگرنه از نظر شتاب سرعت هندلینگ تعادل سواری جادار بودن سیستم تهویه و همه چی زانتیا 3 برابر بهتره شک نکنید . من سوار شدم که بهتون میگم

کیوسک مطبوعاتی