پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پژو 206

همه چیز راجع به موتورهای خانواده TU در محصولات ایران خودرو

با توجه به روند رو به گسترش استفاده از موتورھاي خانواده TU در محصولات ايران خودرو، بد نیست با مشخصات انواع موتورهای خانواده TU آشنا شوید. موتورھاي سری TU براي اولین بار در سال 1986 توسط گروه پژو سیتروئن (PSA) مورد استفاده قرار گرفتند و به تدريج جايگزين موتورھاي خانواده XU شدند . جالب است […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱۹ دی ۱۳۹۵

با توجه به روند رو به گسترش استفاده از موتورھاي خانواده TU در محصولات ايران خودرو، بد نیست با مشخصات انواع موتورهای خانواده TU آشنا شوید. موتورھاي سری TU براي اولین بار در سال 1986 توسط گروه پژو سیتروئن (PSA) مورد استفاده قرار گرفتند و به تدريج جايگزين موتورھاي خانواده XU شدند .

جالب است بدانید كه همچنان نسخه های ارتقاء یافته موتورهای خانواده TU در برخي از مدل ھاي پژو و سیتروئن مورد استفاده قرار مي گیرند. از میان موتورهای خانواده TU تاكنون موتورھای TU3 و TU5 بر روي بعضی از محصولات ايران خودرو نصب شده اند. به دلیل قابلیت ھاي بالاي موتورھای TU از لحاظ بھره وري ، مصرف سوخت و انطباق با استانداردھاي آلايندگي، شركت ايران خودرو در نظر دارد با سرمايه گذاري بیشتر و داخلی سازی قطعات آنھا ضمن بومي كردن دانش فني اين نوع موتورھا، در راستاي تحقق ھدف كاھش آلودگي ھوا مشاركت فعال داشته باشد. در حال حاضر موتورھاي A TU3 و JP4 TU5 براي برخي از محصولات ایران خودرو مورد استفاده قرار مي گیرند و پروژه ھايي براي ارتقاء اين موتورھا در دست اقدام است.

موتور پژو 206 تیپ 2

پیشرانه پژو 206 تیپ 2- TU3

مشخصات موتور TU3A:

مشخصات موتور TU3

موتور TU3A با حجم 1361 سي سي داراي 4 سیلندر ، 8 سوپاپ است و از سیلندر و سرسیلندر آلومینیمي بهره می برد و در مقايسه با موتورھاي مشابه، نسبتا سبك و كم مصرف بوده و براي استفاده در خودروھاي كوچك شھري بسیار اقتصادي و مقرون به صرفه است . ھم اكنون از اين موتور براي خودروي پژو 206 تیپ 2 استفاده می‌شود.

موتور پژو 206 تیپ 5

پیشرانه پژو 206 تیپ 5- TU5

مشخصات موتور TU5 JP4:

مھمترين شاخصه اين موتور بھره مندي از سیستم (DOHC)  (مخفف عبارت Double Overhead Cams) است.

اين سیستم با بھره مندي از 2 میل بادامك جداگانه براي سوپاپھاي ھوا و دود، امكان ايجاد ٤ عدد سوپاپ براي ھر سیلندر و مجموعا 16 سوپاپ براي موتور را فراھم مي نمايد .

اين موضوع سبب می شود كه ورود ھوا به سیلندر و خروج دود از آن با سرعت بیشتري انجام گیرد و در نتیجه توان تولید شده توسط موتور به شكل قابل ملاحضه اي افزايش يابد . وجود اين سیستم به ھمراه نسبت تراكم بالا (10.5) در اين موتور سبب مي شود كه ضمن تولید توان و گشتاور بالا، داراي مصرف سوخت و آلايندگي پايیني باشد به نحوي كه در مواجھه با استانداردھاي آلايندگي در سالھاي آتي مشكلي پیش رو نداشته باشد.

در حال حاضر طیف وسیعي از محصولات ايران خودرو از قبیل خانواده پژو 206، 207، رانا ، 405 ،پارس و اچ سي كراس با اين موتور به بازار عرضه مي شوند.

مشخصات فنی این موتور در جدول ذیل آمده است :

مشخصات موتور TU5

 

پیش فروش پژو ۲۰۷i با 15 میلیون تومان

ستاره های کیفیت پژو 206 به 3 رسید

محصولات ایران خودرو با مدل سال 96 در بازار عرضه شدند

پژو 207 صندوق دار در حال تست در خیابان + آلبوم تصاویر

کاهش اختلاف قیمت ۱۰ میلیونی پژو ۲۰۷ جدید + آلبوم عکس‌ها و بررسی

پیش فروش دانگ فنگ H30 کراس (آذر95)+بررسی کامل H30 کراس

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی