پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای مکلارن

در خط تولید مک لارن چه می گذرد؟

اینجا از اتاق جراحی تمیزتر است   در روزگاری که بسیاری از کمپانی های بزرگ خودروسازی برای فرار از مشکلات اقتصادی و کاهش هزینه های تولید با یکدیگر به مشارکت می پردازند و در راستای استفاده از قطعات فنی ، پلت فرم ها و پیشرانه های مشترک گام بر میدارند وجود یک کمپانی کوچک انگلیسی […]

javankhodro
جمعه - ۱۲ آبان ۱۳۹۶

اینجا از اتاق جراحی تمیزتر است

 

در روزگاری که بسیاری از کمپانی های بزرگ خودروسازی برای فرار از مشکلات اقتصادی و کاهش هزینه های تولید با یکدیگر به مشارکت می پردازند و در راستای استفاده از قطعات فنی ، پلت فرم ها و پیشرانه های مشترک گام بر میدارند وجود یک کمپانی کوچک انگلیسی که در بالاترین سطح تکنولوژی و به صورت کاملا مستقل عمل می نماید، شگفت آور به نظر می رسد.آن هم در شرایطی که بزرگترین و شناخته شدن ترین خودروسازان انگلیسی ، نظیر رولزرویس ، بنتلی، جگوار، لندرور و لوتوس تحت مالکیت سایر خودروسازان قرار گرفته اند و خطوط تولید بسیاری از خودروسازان سنتی این جزیره سرسبز برای همیشه متوقف شده است.گروه مکلارن که در اوایل ششمین دهه از قرن گذشته میلادی توسط بروس مکلارن به عنوان یک تیم مسابقه ای تاسیس شد ، در طول نیم قرن گذشته همواره در خلاف جریان آب را به پیش رفته است و هم اکنون به عنوان یکی از مستقل ترین و حرفه ای ترین خودروسازان جهان شناخته می شود.در این نوشتار قصد داریم با تاسیسات و خط تولید محصول نیمه سفارشی مکلارن یعنی مدل MP4-12C آشنا شویم.

خودروهای مکلارن

هسته مرکزی و بخش تحقیق و توسعه

Mclaren Technical Center که به صورت مخفف MTC خوانده می شود، در زمینی به مساحت 500 هزار متر مربع در وکینگ انگلستان واقع شده است و به عنوان هسته مرکزی و بخش مهندسی کلیه خودروهای گروه مکلارن محسوب می شود. ساخت این مجموعه دایره ای شکل که در مجاورت یک دریاچه مصنوعی قرار گرفته با صرف بودجه ای نزدیک به 300 میلیون پوند از سال 1999 تا 2003 به طول انجامید.چهار دریاچه مصنوعی مساحتی در حدود 50 هزار متر مربع دارند و هم اکنون قریب به یک هزار مهندس و متخصص صنعت خودروسازی در این محل مشغول به کارند. یکی از عمومی ترین بخش های این مجموعه که بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جلب می کند به ساخته های پیشین مکلارن مربوط می شود که در واقع نقش موزه کوچک مدل های مسابقه ای کمپانی را بازی می کند. در این بخش بازدید کنندگان می توانند برترین خودرو های تاریخ مکلارن ، که توسط مشاهیری همچون نیکی لائودا، آیرنون سنا، آلن پروست و میکا هاکنین رانده می شدند را در کنار یکدیگر مشاهده کند، همچینن چند نمونه خاص و مسابقه ای سریع ترین خودروی قرن بیستم، یعنی مکلارن F1 افسانه ای نیز در کنار مدل های مکلارن مرسدس SLR و MP4-12C در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارند.بخش دیگری از مجموعه به قسمت استراحت و غذاخوری کارکنان اختصاص دارد که از رستورانی با ظرفیت 700 نفر ، مجموعه های بدن سازی، استخر شنا ، مسیری برای پیاده روی و…تشکیل شده است.در قسمت مرکزی ساختمان بخش های مهندسی اصلی گروه مکلارن واقع شده اند که تونل باد بسیار بزرگ و کاملا سری از مهم ترین ابزار آلات این بخش محسوب می شود.در حالی که گروهی از مهندسان پس از شبیه سازی های گسترده کامپیوتری و بهره گیری از روش های آنالیز دینامیکی سیالات موسوم به CFD اجزا و قطعات جدید آیرودینامیکی را در تونل باد مورد آزمایش عملی قرار می دهند.

آب تنی در دریاچه مصنوعی

گروه دیگری از متخصصان و مهندسان موتور اسپرت مشغول مونتاژ و تولید جدیدترین خودروهای فرمولاوان در بخش کارگاهی MCT خواهند بود.بازدید هواداران ویژه تیم فرمولاوان از این بخش ها تنها در شرایط خاصی امکان پذیر است ولی عکس برداری از مراحل تولید قطعات جدید یا مونتاژ تازه ترین نسخه از خودروهای فرمولاوان کاملا غیر مجاز محسوب می شود.به همین دلیل تصاویر زیادی از بخش های درونی MCT وجود ندارد و تاکنون تنها دو عکس رسمی از تونل باد عظیم گروه مکلارن با قطر 4 متر و سرعت دورانی 600 دور در دقیقه منتشر شده است.وزن مجموعه این تونل باد که در شعاع خارجی ساختمان با طول 145 متر جای گرفته است به 400 تن می رسد و در نوع خود به عنوان یکی از کامل ترین تونل های باد فعال در صنعت خودورسازی به شمار می آید.ممکن است این سوال برایتان ایجاد شده باشد که هدف از ایجاد دریاچه مصنوعی در جوار یک شرکت فنی و مهندسی خودروسازی چیست؟ پاسخ به این سوال به قدرت تحسین برانگیز معماران مجموعه MCT از شرکت Foster and Partners باز می گردد که به کمک مهندسان مکلارن سامانه تهویه مطبوع نوینی را سازگار با شرایط زیست محیطی تدارک دیده اند.در واقع آب دریاچه ها توسط مجموعه از پمپ های قدرتمند به سمت مبدل های حرارتی هدایت می شوند و شرایط را برای متعادل سازی دمای مجموعه تونل باد و تهویه مطبوع هوای درون ساختمان با کمترین هزینه فراهم می آورند.

خودروهای مکلارن

MCT که در اصل با مشارکت مالی مرسدس بنز در زمان همکاری این کمپانی با گروه مکلارن طراحی شد، به عنوان جایگزینی برای 18 واحد تولیدی مجزای مکلارن در دهه 90 پا به عرصه وجود نهاد و در سال 2004 توسط ملکه الیزابت به صورت رسمی افتتاح شد.همچنین این مجموعه شگفت انگیز کسب جایزه طراحی معماری برتر سال 2005 را نیز در کارنامه دارد.

خودروهای مکلارن

30 سال نوآوری در دنیای فیبرکربن

مکلارن اولین تیمی بود که در فصل 1981 فرمولاوان، شاسی اصلی خودروی مسابقه ای جدید خود به نام MP4/1 را به صورت یکپارچه از فیبرکربن تولید کرد.از این روی می توان گفت ، مکلارن اولین خودروسازی است که از فیبرکربن که تا آن زمان فقط در صعنت هوا فضا کاربرد داشت ، برای ساخت خودرو استفاده کرد و ایمنی راننده را به نحو چشمگیری افزایش داد.در واقع جان واتسون، راننده فصل 81 مکلارن، زندگی خود را مدیون مهندسانی است که ریسک استفاده از فیبرکربن را در خودروی مسابقه ای جدید پذیرفته بودند چرا که واتسون در گراندپری مونزای ایتالیا تصادف سهمگینی را به لطف ایمنی فوق العاده شاسی فیبرکربنی به سلامت پشت سر گذاشت و با پاهای خود از خودرویی که می توانست به تابوت او مبدل شود خارج شد.پس از آن رفته رفته تمام تیم های فرمولاوان به مزیت وزن بسیار سبک و مقاومت فوق العاده شاسی های فیبرکربنی آگاهی یافته و از چنین ساختاری برای خودروهای خود استفاده کردند اما در حدود یک دهه بعد، در هنگام طراحی مدل جاودانه مکلارن F1 ، بار دیگر مکلارن اولین خودورسازی بود که از شاسی فیبرکربنی در یک خودروی غیر مسابقه ای استفاده کرد و سریع ترین رکوردهای شتاب و سرعت را به لطف وزن اندک 1.1 تنی این سوپر اسپرت V12 از آن خود کرد.

خودروهای مکلارن

در سال 1995 نیز نمونه مسابقه مکلارن F1 آخرین پیروزی تاریخ مسابقات لمان را برای خودروهای شکل گرفته بر اساس نمونه جاده ای ثبت کرد.در حدود 15 سال بعد، مکلارن مرسدس SLR سیصد هزار یورویی با فروش بیش از 2000 دستگاه، موفق ترین خودروی تاریخ لقب گرفت که با شاسی فیبرکربنی وارد بازار شده است. در سال 2010 مکلارن توانست به لطف ارائه راهکارهای تازه هزینه تولید مدل تازه خود یعنی MP4-12C را به شکل قابل توجهی کاهش دهد و اولین خودروی مستقل خود را با قیمتی در حدود نصف سایر خودروهای مجهز به شاسی فیبرکربنی با بازار عرضه کرد.این در حالی است که وزن شاسی دو نفره فیبرکربنی این خودرو تنها در حدود 75 کیلوگرم اعلام شده است و این وزن ناچیز، نقش بسیار پر رنگی در افزایش قابلیت های هدایت، دینامیک و عملکرد کلی خودرو و کاهش مصرف سوخت و گازهای آلاینده بازی می کند.بنابراین مکلارن یکی از پیشگامان استفاده از فیبرکربن در جهان محسوب می شود که در طول 30 سال گذشته گام های بسیار مهمی را در راستای فراگیر شدن این تکنولوژی برداشته است.

خودروهای مکلارن

برای بررسی روند پیشرفت این کمپانی ذکر همین نکته کافی است که، در دهه 90 میلادی، تولید هر شاسی فیبرکربنی مکلارن F1 در حدود 3000 ساعت زمان می برد. یک دهه بعد، زمان ساخت شاسی فیبرکربنی مرسدس SLR به حدود یک دهم کاهش یافت و در سال 2010 زمان صرف شده برای ساخت شاسی یکپارچه لانه زنبوری MP4-12C به رقم باورنکردنی 4 ساعت رسید.تکنولوژی مکلارن برای کاستن از زمان و هزینه تولید قطعات بزرگ فیبرکربنی کاملا سری محسوب می شود ، چرا که بزرگترین دلیل عدم استفاده از فیبرکربن در خودروهای مدرن امروزی ، به قیمت بسیار بالا و هزینه گزاف پروسه تولید این قطعات مربوط می شود و مکلارن یکی از معدود شرکت هایی است که از فن آوری تولید سریع و ارزان فیبرکربن برخوردار است و تاکنون از این تکنولوژی برای تولید بسیاری از لوازم پزشکی ، اداوت مورد نیز برای ورزش های حرفه ای و صنایع نظامی استفاده کرده است.

مرکز ساخت و مونتاژ

پس از آنکه مدیران در سال 2005 تصمیم به ساخت خودروهای جدید جاده ای و عرضه سوپر اسپرت های تازه با نشان مکلارن گرفتند.نیاز به ساخت یک مجموعه جدید جهت تولید و مونتاژ محصولات تازه احساس می شد.از این رو در حالی که مهندسان در حال ترسیم اولین خطوط و طرح های پایه مدل MP4-12C بودند.لرد جان فاستر که معماری MCT را نیز بر عهده داشت ، طراحی و ساخت مرکز تولیدات مکلارن یا MPC (McLaren Production Centre ) را در جوار ساختمان اصلی بر عهده گرفت.در سال 2010 ساخت این مجموعه با صرف بودجه ای در حدود 840 میلیون یورو در مساخت 32 هزار متر مربع به پایان رسید و در سال گذشته میلادی توسط نخست وزیر انگلستان به صورت رسمی افتتاح شد.با این حال 500 دستگاه اولیه از مدل MP4-12C در کارگاه ساخت و مونتاژ مدل های پیشین مکلارن در MTC ساخته شده اند.به گفته لرد جان فاستر معمار MPC، فضای اصلی سالن مونتاژ بر اساس نیاز ها مکلارن به صورت انعطاف پذیر شکل گرفته است تا در آینده امکان تولید سایر مدل های مکلارن نیز به راحتی در همین محل وجود داشته باشد.

خودروهای مکلارن

شمای کلی مجموعه بی شباهت به لوکیشن های فیلم جنگ ستارگان نیست.چرا که بخش قابل توجهی از ساختمان پایین تر از سطح زمین قرار دارد و سقف مجموعه نیز به وسیله پوشش گیاهی از دید پنهان شده است در حالی که سطح گسترده ای از سلول های خورشیدی وظیفه تامین بخشی از برق مصرفی مجموعه را بر عهده دارند، بیش از 90 درصد پوشش درونی مجموعه از صفحات سفید رنگ شکل گرفته و همه چیز بی نهایت تمیز ، مرتب و پاکیزه به نظر می رسد.در واقع سالن مونتاژ بیش از آنکه به خطوط تولید سایر خودروسازان شبیه باشد، همانند آزمایشگاه های ساخت ماهواره ناسا به نظر می رسد.در واقع MPC جایگزین ساختمانی شده است که در طول دهه 80 و 90 میلادی محل ساخت و مونتاژ خودروهای فرمولاوان بود و از این جهت یکی از محل های اسطوره ای برای علاقه مندان به فرمولاوان محسوب می شود که معتقدند روح آیرتون سنا افسانه ای در این محل حضور دارد.

600 اسب، به سلامت

اطلاعات جزئی زیادی از روند طراحی و ساخت قطعات اصلی MP4-12C در دست نیست.با این حال در سالن مونتاژ ، اولین مرحله با ورود شاسی فیبرکربنی و پیچ کردن زیر شاسی موتور و سیستم تعلیق آلومینیومی به آن آغاز می شود.مرحله بعدی نصب موتور 3.8 لیتری V8 خواهد بود که به یاری دو توربوچارجر توانی برابر با 600 اسب بخار را راهی چرخ های عقب می کند.در واقع مجموعه موتور ، گیربکس و سامانه دیفرانسیل ، در بخش مخصوص به خود در MTC مونتاژ و پس از پشت سر گذاشتن آزمایشات عملی به صورت یکپارچه راهی MPC می شوند. در بهترین حالت (ظرفیت نهایی خط تولید)، برای تولید هر یک دستگاه MP4-12C به 5 روز زمان نیاز خواهد است در حالی که در هر 45 دقیقه یک شاسی جدید به ابتدای خط مونتاژ وارد می شود.روند تولید خودروهای جاده ای نیز کاملا مشابه یک خودروی فرمولاوان انجام می شود.

خودروهای مکلارن

ما هیچ عجله ای نداریم

در سرتاسر خط مونتاژ هیچ اثری از ربات های نارنجی رنگ عصبانی با حرکات سریع و خشن دیده نمی شود و حتی استفاده از آچار ها و ابزار آلات بادی نیز تا حد زیادی محدود شده است.اجزای گران قیمت مختلف تنها به کمک دست و به وسیله آچار های مجهز به تورک متر به شاسی اصلی اضافه می شوند و هیچ عجله و فشاری برای انجام سریعتر پروسه تولید وجود ندارد.تنها مرحله رنگ آمیزی در سالن فضایی مخصوص این قسمت ،به وسیله ربات ها انجام می شود اما در هنگام بازدید خبرنگاران از خط تولید، ربات ها هنوز نصب نشده بودند و رنگ آمیزی بدنه نیز به دست استادکاران صورت می گرفت.به هر روی روند مونتاژ نهایی خودروها در مکلارن چندان پیچیده نیست.پس از نصب پیشرانه و مجموعه تعلیق چرخ های عقب و جلو، اجزای بدنه سبک وزن به خودرو افزوده می شوند و در مراحل پایانی، مجموعه سیم کشی ها، نصب رادیاتور ها ،سایر مجموعه های خنک کاری و ادوات داخلی اتاق انجام می پذیرد.

در نهایت نوبت به کنترل کیفی و پشت سر گذاشتن شماری از آزمایشات عملی در بخش های آزمایشگاهی و تست جاده خودروی مونتاژ شده می رسد. ایجاد محیطی ساکت و بسیار آرام از اهداف معماری MPC به شمار می آید و تمام متخصصان مونتاژ مشغول به کار در این مجموعه بیش از 5 سال در زمینه کار تخصصی خود تجربه دارند. در واقع بسیاری از آنان اولین سال های حضور خود در مکلارن را با مونتاژ خودروهای فرمولاوان سپری کرده اند و با اندوخته ای گران بها از ساخت پیچیده ترین خودروهای مسابقه ای جهان برای مونتاژ مدل های جاده ای مکلارن برگزیده شده اند.در واقع 98 درصد افراد ثروتمندی که برای بازدید از مجموعه مکلارن به MPC قدم می گذارند، بلافاصله پس از مشاهده مهارت و سطح کاری فوق العاده متخصصین این مجموعه نسبت به ثبت سفارش یک خودروی جدید اقدام می کنند.مهندسان مکلارن با دیدگاه مسابقه ای نسبت به طراحی MP4-12C اقدام کرده اند و برای کاهش وزن از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده اند.باطری مورد استفاده در این خودرو بر خلاف سایر خودروهای تولید انبوه ، به صورت اختصاصی طراحی شده و به لطف بهره گیری از تکنولوژی لیتیوم یون در حدود 13 کیلوگرم کاهش وزن را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

خودروهای مکلارن

در این راستا حتی نشان حک شده مکلارن بر روی داشبورد نیز از تغییرات بی نسیب نمانده و کاهش وزنی برابر با 2.4 گرم را تجربه کرده است.مکلارن سبکی نوین را در تولید خودروهای جاده ای در پیش گرفته است.در واقع تمامی مشتریانی که در لیست انتظار دو ساله تحویل 12C قرار دارند ، می توانند نسبت به سفارش اجزای جدید و ترکیب داخلی دلخواه خود اقدام کنند و حتی امکان انجام برخی تغییرات فنی و تیونینگ جزئی خودرو نیز مطابق با میل مشتریان وجود خواهد داشت.البته لیست درخواست های هر مشتری ابتدا توسط مهندسان بخش تولید بررسی می شود و موارد قابل انجام ، پس از هماهنگی با مشتری و واحد فروش به اطلاع ناظران خط تولید می رسد.مکلارن در نظر دارد فروش سالانه خود را به حدود 4000 دستگاه در سال برساند.در واقع زمانی که این شرکت در سال 1981 تحت مدیریت ران دنیس در آمد.تنها یک تیم مسابقه ای کوچک با 88 متخصص بود که در عرصه فرمولاوان فعالیت می کرد اما پس از گذشت نزدیک به 30 سال، شمار کارمندان فعلی این گروه به مرز یک هزار نفر رسیده است و زیر شاخه های گروه مکلارن به غیر از خودروسازی در ساخت محصولات فیبرکربنی و طراحی و تولید سامانه های مدیریت الکترونیکی و نرم افزاری نیز فعالیت دارند.

خودروهای مکلارن

ارتش مک لارنی!

حتی ارتش انگلستان نیز از مشاوره مهندسان این کمپانی برای ساخت یکی از جدیدترین خودروهای زرهی خود بهره گرفته است. بنابراین می توان گفت، مکلارن در مسیری گام بر می دارد که سال ها پیش فراری آن را بنیان نهاد.عرضه برترین خودروهای جاده ای توسط یک تیم مسابقه ای با بهترین کیفیت و عملکرد، با این تفاوت که فراری سال هاست تحت مالکیت کمپانی فیات قرار دارد اما مکلارن بدون وابستگی به سایر خودروسازان و به صورت کاملا مستقل در حال غلبه بر مرزهای فناوری، در جاده های خارج شهر و پیست های مسابقه ای به پیش می تازد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی