پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه هیوندای سانتافه 2017 و کیا سورنتو 2017

مچ اندازی قدبلندهای کره ای! مقایسه هیوندای سانتافه و کیا سورنتو 2017

با توجه به تب تند خرید خودروهای شاسی بلند در بازار و رونق گرفتن بازار خرید و فروش خودروهای کره ای، تصمیم گرفتیم تا شاسی بلندهای محبوب کره ای یعنی هیوندای سانتافه و کیا سورنتو را در مقابل یکدیگر قرار دهیم. هیوندای سانتافه و کیا سورنتو از نظر قیمت، ابعاد بدنه، امکانات و مشخصات فنی […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱۹ دی ۱۳۹۵

با توجه به تب تند خرید خودروهای شاسی بلند در بازار و رونق گرفتن بازار خرید و فروش خودروهای کره ای، تصمیم گرفتیم تا شاسی بلندهای محبوب کره ای یعنی هیوندای سانتافه و کیا سورنتو را در مقابل یکدیگر قرار دهیم. هیوندای سانتافه و کیا سورنتو از نظر قیمت، ابعاد بدنه، امکانات و مشخصات فنی شباهت زیادی با یکدیگر دارند و می توان گفت دوقلوهای ناهمسان هستند!

بدون شک یکی از پر طرفدارترین سگمنت‌های خودروی در ایران، همین سگمنت کراس‌اوورهای متوسط است که خیلی از خریداران ایرانی را به خود جلب کرده. سگمنتی که خانواده‌های پرجمعیت و افرادی که با تب شاسی‌بلند سواری دست‌وپنجه نرم می‌کنند را به سوی خود جلب کرده. همین مقبولیت زیاد بین مردم باعث شده تا اکثر نمایندگی‌های برندهای معتبر دنیا سعی کنند تا در این سگمنت عضوی در ایران داشته باشند.


قصد خرید سانتافه یا سورنتو داری؟ برای خریدش بیا اینحا (کلیک کنید)


ساخته شدن این خودروها با حجم موتورهای پایین و تکنولوژی‌های جدید نیز به متنوع‌تر شدن این کلاس در ایران کمک شایانی کرده است. حالا اگر با بودجه ۲۰۰ تا 250 میلیون تومان قصد خرید شاسی بلندی متوسط داشته باشید، واقعا گیج خواهید شد. با وجود اینکه هیوندای سانتافه هم‌چنان پرفروش‌ترین خودرو وارداتی به‌شمار می‌رود، اما هم‌چون قدیم قادر به یکه‌تازی نیست. چرا که سورنتو جدید، میتسوبیشی اوتلندر، تویوتا RAV4 و هوندا CRV و به تازگی نیسان X-TRAIL نیز از این بخش بازار سهم دارند. از میان این 5 کراس اوور بازار، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو بیشترین حجم واردات، بیشترین طرفدار و داغ ترین بازار خرید و فروش را دارند. پس مقایسه این دو نیز می تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد!

بروزرسانی:

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

هیوندای سانتافه 2017  (iX45):

HYUNDAI SANTA FE IX45

هیوندای سانتافه 2017

اگر بخواهیم لیستی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای وارداتی در ایران تهیه کنیم، بدون شک هیوندای سانتافه یکی از این خودروها خواهد بود. این کراس‌اوور خانوادگی توانسته عنوان پرفروش‌ترین خودرو وارداتی را به خود اختصاص دهد. نسل دوم سانتافه محبوبیت قابل توجهی در بازار ایران  به‌دست آورد و مدل جدید که با نام iX45 و با کد DM عرضه می‌شود، با فروش بالا و محبوبیت فراوانش نشان داده تا جایگزین خلفی برای سانتافه قدیمی به‌شمار می‌رود. نسل سوم سانتافه در نمایشگاه نیویورک سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. iX45 با 2 نوع اتاق (گرند و اسپرت)، برای 2 بازار آمریکا و اروپا تولید می‌شود، که عمده‌ترین تفاوت این 2 در فرم طراحی قسمت عقب و بخش فنی است. مدل وارد شده به کشور همان مدل عرضه شده در بازار اروپا است که از طول کمتری نسبت به مدل LWB برخوردار است و مقاوت پیچشی آن نسبت به قبل بهبود چشم‌گیری را تجربه کرده.

هیوندای سانتافهبروزرسانی:

پرفروش ترین خودروهای وارداتی و داخلی در سال 96/ رنو با تلیسمان و کولئوس در صدر جدول

تغییرات ظاهری سانتافه 2017:

طراحی ظاهری سانتافه از زبان مشترک هیوندای در طراحی سایر محصولات عرضه شده‌اش در چند سال اخیر پیروی می‌کند. یک طراحی سیالی متشکل از خطوط درهم شکسته و نرم که ظاهری عامه‌پسند و باب میل سلیقه ایرانی را رقم زده‌ است. البته باید قبول کرد که ماندگاری طراحی سانتافه هم‌چون رقبای ژاپنی‌اش نیست و در این مقایسه، نسبت به سورنتو طراحی از مد افتاده‌تری دارد. اما هنوز هم خیلی از خریداران ظاهرش را دوست دارند. برای سال ۲۰۱۵ هیوندای دست به تغییراتی جزیی در ظاهر سانتافه زده که باعث شده به‌روزتر و جذاب‌تر باشد. جزییات سپر جلو تغییر کرده و فرم پروژکتورهای عوض شده است. گرافیک داخلی چراغ‌های جلو نیز برای هماهنگی با این تغییرات، به‌روز شده و جذاب‌تر و خشن‌تر از قبل است. وسعت تغییرات اعمال شده در نمای عقب کمتر است و در این میان باید به گرافیک جدید چراغ‌های عقب و پوشش تیره‌رنگ آنها و تغییر جزیی شب‌رنگ‌های روی سپر عقب و فرم خروجی‌های اگزوز اشاره کرد.

فضای کابین و امکانات هیوندای سانتافه:

کابین هیوندای سانتافه

با ورود به کابین، خود را در فضایی شلوغ با طراحی اغراق‌آمیز و البته هماهنگ و زیبا مشاهده خواهید کرد. کیفیت متریال کابین با سورنتو جدید تفاوت چندانی ندارد و برای جذب مشتری سعی شده تا جایی‌که ممکن است مطلوبیت کیفت متریال و مونتاژ حفظ شود و در عین حال قیمت تمام شده نیز در سطح متوسط (در بازارهای خارجی) حفظ شود. صندلی‌ها با چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند و تریم‌های چوبی کابین نیز کیفیت مناسبی دارند. کابین سانتافه با رویکرد جدید هیوندای طراحی شده و اگر آرم هیوندای از روی فرمان حذف شود، تشخیص این‌که در کابین یکی از محصولات هیوندای هستید، آسان است. در نگاه نخست، ابعاد بزرگ دریچه‌های سیستم تهویه مستقل جلب توجه می‌کند و فضای پا و سر صندلی‌های جلو مناسب و راحت احساس می‌شود. در نسخه های فول آپشن صندلی‌های جلو و عقب سانتافه به گرمکن مجهز شده‌اند و تنظیم صندلی راننده به صورت برقی انجام می‌شود و در 2 حافظه قابل ذخیره است. دو سردکن نیز در صندلی های جلو راحتی سرنشینان را دوچندان می کنند. مجموعه آمپر پشت‌فرمان در مدل فیس‌لیفت تغییراتی داشته و نسبت به قبل مدرن‌تر است.

غربیلک فرمان سانتافه در برخورد اول شلوغ و گیج‌کننده به نظر می‌رسد چراکه از۱۳ دکمه تشکیل شده. البته به لطف جای‌گذاری مناسب دکمه‌ها در کابین، در مدت کوتاهی کار کردن با آنها را آسان می‌کند. سانتافه جدید به سیستم FLEX STEER مجهز شده است و به لطف این سیستم می‌توان فرمان را در 3 حالت، اسپرت، کامفورت و نرمال تنظیم کرد. هم‌چنین نمایشگر ۸ اینچی لمسی جلو کیفیت مناسبی دارد تصویر منتقل شده از دوربین‌ دید عقب و دوربین های 360 درجه را نمایش می‌دهد. اگر این دوربین‌ها نبود، دنده عقب رفتن ، پارک کردن و هدایت سانتافه در مسیرهای تنگ بسیار سخت می‌شد. چرا که دید عقب محدود است و آیینه‌های جانبی علی‌رغم ابعاد بزرگ‌شان، فضای پشت را به خوبی پوشش نمی‌دهند.

ردیف دوم صندلی‌ها فضای مناسبی دارد، اما به راحتی سورنتو نیست. هم‌چنین در کف صندوق بار 2 صندلی کوچک قرار دارد که با باز کردن آنها ظرفیت کابین به ۷ نفر می‌رسد. البته برای نشستن روی این صندلی ها باید حسابی بدنتان را جمع و فشرده کنید! به علاوه، برای استفاده از فضای بار بزرگ‌تر، می‌توان صندلی‌های ردیف دوم را کاملا جمع کرد.

امکانات جدید سانتافه 2017:

سانتافه جدید از امکاناتی نظیر سقف پانوراما و ترمز دستی الکترونیکی نیز بهره می‌برد، که نمونه آنها در رقیب هم‌وطنش نیز دیده می‌شود. هم‌چنین آپشن‌هایی نظیر سنسورهای فاصله‌سنج جلو سیستم اتوپارک به سانتافه فیس لیفت اضافه شده است. البته سانتافه در 2 نوع شرکتی و آزاد (وارد شده به صورت شخصی) به کشور وارد می‌شود که این 2 مدل از نظر سطح تجهیزات و قیمت تمام شده تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

مشخصات فنی هیوندای سانتافه 2017:

IX45 یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری را در دل خود جای داده است. اگر با ذهینیتی که از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری مدل قبلی دارید، پشت فرمان سانتافه جدید بنشینید، از آن ناامید خواهید شد. چرا که IX45 تنها ۱۷۶ اسب‌بخار قدرت در دور ۶ هزار تولید می‌کند و قابلیت‌های فنی آن، فدای کاهش مصرف سوخت شده است. دیگر خبری از شتاب‌گیری‌های هیجان‌انگیز مدل قبلی نیست و برنامه‌ریزی جعبه دنده ۶ سرعته نیز در راستای کاهش مصرف سوخت انجام شده و حتی معکوس‌هایش هم چنگی به دل نمی‌زند. اما سواری سانتافه جدید نرم‌تر و راحت‌تر از قبل شده است و سیستم تعلیق آن به خوبی ضربات ریز را جذب می‌کند. سروصدای اتاق نیز نسبت به مدل قدیمی کمتر است و به لطف عایق بندی مناسب، صدای موتور کمتر داخل کابین شنیده می‌شود.

در سمت چپ فرمان دکمه ECO Active قرار دارد که با فشردن آن، حساسیت پدال گاز کمتر می‌شود و دنده‌ها نیز در دورهای پایین تعویض می‌شوند تا مصرف این کره‌ای خوش خط و خال کاهش یابد. در حالت دودیفرانسیل، دیفرانسیل مرکزی به‌صورت الکترونیکی نیرو را بین محورها تقسیم می‌کند تا سانتافه مشکلی از نظر کشش نداشته باشد. سامانه HAC به شروع حرکت در سربالایی کمک می‌کند و با فعال شدن سیستم DBC، دور موتور از حد خاصی بالا نمی‌رود. این سامانه کاربرد خود را به‌خوبی در مسیرهای آفرود نشان می‌دهد. از دیگر سامانه‌های الکترونیکی در سانتافه جدید، می‌توان به مدیریت پایداری VSM، کنترل هرزگردی TCS و چسبندگی بیشتر در پیچ‌ها ATCC اشاره کرد. که وجود آنها به حفظ تعادل در پیچ‌ها کمک شایانی کرده و هندلینگ و چسبندگی سانتافه را نسب به قبل بهبود چشم‌گیری داده است.

در کل باید سانتافه را ترکیبی از طراحی پویا و هماهنگ و فهرست بلندبالای آپشن‌ها برشمرد، که اگر قابلیت‌های فنی عالی و چابکی خودرو برایتان اهمیت چندانی نداشته باشد، گزینه مناسبی برای تردد در مسیرهای هموار به‌شمار می‌رود. البته از رشد قیمت سانتافه و رسیدن مرز 250 میلیون تومان در چند ماه گذشته نیز نباید گذشت. موردی که حالا در مقابل رقبای رنگارنگ بیشتر جلب توجه می‌کند.

قیمت سانتافه2017

عظیم خودرو در شرایط فروش آبان ماه قیمت سانتافه فول 212 میلیون و سانتافه سوپر فول 228 میلیون تومان عنوان شده است. که با توجه به افزایش قیمت دلار کمی افزایش یافته است.

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

سورنتو ۲۰۱۹ ، برگ برنده کیا در نمایشگاه لس آنجلس

تصاویر جاسوسی جدید از هیوندای سانتافه 2019

 

کیا سورنتو 2017:

NEW KIA SORENTO

کیا سورنتو 2017

کیا سورنتو در ایران سابقه خوبی دارد و حضورش در ایران با تولید نخستین نسل‌اش همراه بود. حضور سورنتو در ایران همواره در سایه هیوندای سانتافه بوده و همیشه رقابت سختی با همتای کره‌ای داشته است. اما در یکی دو سال اخیر و با وضع محدودیت‌های گمرکی، واردات سورنتو به ایران نیز تحت‌الشعاع قرار گرفت. چرا که پیشرانه‌اش بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی حجم داشت و اجازه ورود به کشور را کسب نکرد. همین عامل باعث شده تا راه برای سانتافه جدید باز شود و اين خودرو بسياری از طرفداران سورنتو را نیز به ناچار به سمت خود بکشاند.

کیا سورنتو 2017

جزییات طراحی سورنتو 2017:

اما حالا غول مهربان کره‌ای دوباره به میدان رقابت بازگشته و با قیمت منطقی‌تر و ظاهر جذاب‌تر برای سانتافه خط‌ و نشان می‌کشد. داستان جدیدترین مدل سورنتو که در واقع نسل سوم این شاسی‌بلند موفق به‌شمار می‌رود، کاملا متفاوت است. یک شاسی‌بلند جذاب که نظر اکثر نشریات خورویی معتبر را به خود جلب کرده تبدیل به یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها در کلاس خود شده است. طراحی ظاهری سورنتو جدید هنر پیتر شرایر، طراح معروف کیا است. سورنتو در ظاهر زرق‌وبرق سانتافه را ندارد و از این جهت ظاهر آن ماندگارتر و چشم‌نوازتر است. هم‌چنین از این نکته نیز نمی‌توان گذشت که در قسمت عقب سورنتو به شاسی بلندهای فورد و شورولت شباهت زیادی دارد و قوس روی در‌هایش هم بی‌شباهت به شاسی‌بلندهای آلمانی نظیر پورشه کاین نیست. در کل می‌توان گفت از نظر طراحی، فاصله زیادی با رقیب کره‌ای دارد و انصافا خودش را به استاندارد طراحی جهانی نزدیک کرده است. رینگ‌های ۱۹ اینچی تاثیر بسزایی روی ظاهر سورنتو داشته‌اند و فرم مناسب پنجره‌های جانبی، دید بهتری از سانتافه را برایش به ارمغان آورده است.

فضای کابین و امکانات کیا سورنتو 2017:

کابین کیا سورنتو

طراحی کابین سورنتو نسبت به سانتافه ساده‌تر و آرامش‌بخش‌تر است. سادگی دکوراتیو کابین و زیاد نبودن تعداد دکمه‌ها و ابزارک‌ها باعث شده تا کابین سورنتو برخلاف سانتافه ارگونومی مناسبی داشته باشد و گیج‌کننده نباشد. هم‌چنین ۱۰ سانتي‌متر طول بیشتر بدنه نسبت به سانتافه، فضای جاداری برای کابین‌اش به ارمغان آورده که این مساله در ردیف عقب به خوبی مشخص است. سورنتو هم‌چون سانتافه از صندلی‌های ردیف سوم نیز بهره می‌برد که البته چندان جادار و راحت نیستند، اما با توجه به فرم استیشن مانند بدنه، نسبت به صندلی‌های ردیف سوم سانتافه کاربردی‌تر به نظر می رسند. سقف پانوراما نیز زیبایی کابین را دوچندان کرده است. کیفیت کابین سورنتو در سطح مطلوبی قرار دارد و حتی در بعضی موارد از سانتافه نیز بهتر است. در این زمینه چندان دور از ذهن نیست که بخواهیم کیفیت سورنتو جدید را با خودروهای اروپایی مقایسه کنیم. به‌علاوه چون مدل جدید سورنتو تنها به صورت شرکتی وارد می‌شود، کمتر از انواع مختلف سانتافه مورد دست‌کاری وارد کنندگان متفرقه قرار گرفته و از این نظر قابل اطمینان‌تر است.

صندلی‌ها فرم راحتی دارند و با بالشتک‌های پهلویی و جاپایی وسیع جای هیچ گله‌ای باقی نمی گذارند. صندلی‌های جلو به صورت الکتریکی تنظیم می‌شوند و تنظیمات آنها در سیستم حافظه قابل ذخیره است. هم‌چنین صندلی‌های جلو و عقب از گرمکن و سردکن بهره می‌برند. سیستم تهویه مطبوع سورنتو قدرت مناسبی دارد و به‌صورت برقی برای ردیف جلو و عقب به صورت مجزا تنظیم می‌شود. عایق‌بندی کابین نیز از مدل‌های قبلی بهتر شده و کابین آرام‌تر و کم‌تنش‌تری دارد. در صندوق بار به‌صورت برقی باز و بسته می‌شود و به حس‌گر نزدیک شدن افراد برای باز شدن مجهز شده که از این نظر نسبت به سانتافه مدرن‌تر است.

مشخصات فنی کیا سورنتو:

سورنتو با 3 پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری، ۲ لیتری توربو و ۲.۴ لیتری عرضه می‌شود. هم‌چنین ۵ نوع تیپ تجهیزاتی برای آن در نظر گرفته شده و در 2 نوع دو دیفرانسیل و دیفرانسیل جلو تولید می‌شود. اما از این میان، سورنتو با نمونه مجهز به پیشرانه ۲.۴ لیتری دودیفرانسیل در ایران حضور پیدا کرده است. پیشرانه ۲.۴ لیتری سورنتو به سیستم GDi تزریق مستقیم سوخت مجهز شده ۱۸۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که از این نظر روی کاغذ از سانتافه وضعیت بهتری دارد. نیروی محرکه تولید شده به هر چهار چرخ منتقل می‌شود و قفل دیفرانسیل نیز در مسیرهای آفرودی به کمک راننده می‌آید. 3 حالت رانندگی اکونومی، اسپرت و معمولی برای سورنتو تعریف شده که در نرم‌ترین حالت، جذب ضربات‌اش از سانتافه پر سروصداتر است. فرمان سورنتو دقیق اما بی‌روح است. سواری‌اش هم به لطف استفاده از سیستم کنترل پایداری الکتریکی بهتر از قبل شده و عملکرد سیستم تعلیق آن نیز از قبل بهتر است. سورنتو جدید مقاوم‌تر و مستحکم‌تر از قبل است و ۵۲.۷ درصد بدنه آن از فولاد با مقاومت کششی بالا تشکیل شده که این عدد ۲ برابر قبل است. هم‌چنین استفاده از سامانه‌های کنترلی نظیر نمایش‌گر نقطه کور، ایمنی سواری با سورنتو را تامین می‌کند. به لطف بهره‌گیری از دوربین عقب و سیستم کمکی پارک، در پارک کردن نگرانی با توجه به ابعاد بزرگ بدنه استفاده نمی‌شود. با توجه به زیربندی متفاوت و ارتفاع بیشتر نسبت به سانتافه، این‌طور به نظر می‌رسد که قابلیت خارج جاده‌ای بهتری نسبت به رقیب کره‌ای داشته باشد. به علاوه شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان سورنتو جذابیت رانندگی را افزایش داده‌اند. آپشنی که در سانتافه جدید به چشم نمی‌خورد.

شرایط بازار و قیمت هیوندای سانتافه و کیا سورنتو:

همان طور که اشاره شد، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو از نظر قیمت در یک رنج قرار می گیرند. هیوندای سانتافه صفر کیلومتر در انواع مدل های 2016 و 2017 در بازار یافت می شود. قیمت سانتافه از 210 میلیون تومان شروع شده و در کامل ترین نسخه ها به 245 میلیون تومان می رسد. همچنین مدل های 2016 و 2017 کیا سورنتو نیز از 215 تا 250 میلیون تومان قیمت گذاری می شوند. این اختلاف قیمت چند ده میلیونی در هرکدام از این شاسی بلندها به مواردی نظیر شرکتی (با گارانتی 5 ساله) یا غیر شرکتی بودن، سفارش کشورهای مختلف، فول آپشن و کامل بودن و مدلشان که 2016 باشد یا 2017 باز می گردد. همچنین توجه داشته باشید که در نسخه های وارد شده به صورت متفرقه بعضا از آپشن های بازاری که در کشورهای حاشیه خلیج فارس روی این خودروها نصب می شوند که در بعضی موارد فاقد کارایی هستند و ایمنی خودرو را به خطر می اندازند.

رقبای هیوندای سانتافه و کیا سورنتو:

همان طور که اشاره شد کراس اوورها در بازار ایران تنوع مناسبی دارند. از رقبای هیوندای سانتافه و کیا سورنتو که اقلب مهمانان سرزمین آفتاب (ژاپن) هستند. می توان به میتسوبیشی اوتلندر، هوندا CRV ، تویوتا RAV4 و نیسان X.TRAIL اشاره کرد. که از این میان، نیسان به تازگی در بازار ایران عرضه شده و واردات هوندا نیز به دلیل مونتاژ آمریکا بودن متوقف شده و بعضی مدل های بدون پلاکش دیگر مجوز شماره گذاری در ایران را ندارند.

مقایسه تست تصادف هیوندای سانتافه و کیا سورنتو:

 

صادف هیوندای سانتافه و کیا سورنتو

مقایسه تست تصادف هیوندای سانتافه و کیا سورنتو

مقایسه فضای بار هیوندای سانتافه و کیا سورنتو:

مقایسه فضای بار هیوندای سانتافه و کیا سورنتو

مقایسه فضای بار هیوندای سانتافه و کیا سورنتو

فروش نقدی و اقساطی هیوندای سانتافه و سوناتا (ویژه هفته وحدت)

انتخاب کیا سورنتو به عنوان کم عیب ترین شاسی بلند از نگاه مشتریان

با بودجه 50 میلیونی دنا بخریم یا برلیانس H330 ؟

شاخ به شاخ فاو بسترن آسا و لیفان ۸۲۰ +آلبوم عکس

کدام دست دوم؟ تقابل مزدا323 و سیتروئن زانتیا

شرایط فروش نقدی و اعتباری کیا پیکانتو اعلام شد

ثبت کراس اوور هیبریدی کیا به عنوان کم مصرف ترین خودرو در گینس

کسب رتبه نخست در زمینه رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش توسط ایرتویا

افزایش قیمت محصولات کیا در ایران

افزایش قیمت خودروهای خارجی به بهانه نوسان نرخ ارز

ثبت سفارش خودروهای وارداتی فعال شد + لیست جدید ثبت سفارش

 

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی