پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صفحه کیلومتر خودرو

تشخیص کم کردن کیلومتر خودروهای دست دوم

اگر به بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم سری زده باشید، به احتمال فراوان با پدیده‌ای به نام کم کردن کیلومتر خودروها مواجه خواهید شد. این راهی است که برخی دلالان برای فروش خودرو دست دوم به قیمت گران‌تر انتخاب می‌کنند. کم کردن کیلومتر خودروها که اکنون به شغلی برای بعضی از تعمیرکاران غیرمعتبر […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۱ دی ۱۳۹۵

اگر به بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم سری زده باشید، به احتمال فراوان با پدیده‌ای به نام کم کردن کیلومتر خودروها مواجه خواهید شد. این راهی است که برخی دلالان برای فروش خودرو دست دوم به قیمت گران‌تر انتخاب می‌کنند.

کم کردن کیلومتر خودروها که اکنون به شغلی برای بعضی از تعمیرکاران غیرمعتبر تبدیل شده است، یک ضایعه اجتماعی است و از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود. زیرا باعث افزایش کلاه برداری در خرید و فروش خودروها می شود و متاسفانه قانون گذار برخورد قاطعی با این مشاغل کاذب نمی کند. هرچند که دستکاری شدن یا نشدن کیلومتر خودرو را از طریق روش‌هایی می‌توان تشخیص داد.

البته پدیده غیرمجاز کم کردن کیلومتر خودروها تنها در ایران رایج نیست، بلکه در کشور آلمان و در شهر مونیخ حدود 30 درصد خودرو ها و در بلژیک حدود 8.6 درصد از خودروهای دست دوم با مشکل کم کردن کیلومتر دست به گریبان هستند.

روش هایی که در کارشناسی کیلومتر خودرو به کار می رود به شرح زیر است:

بهترین روش برای خودروهایی که تعمیرات خود را در نمایندگی ها انجام می دهند، بررسی دفترچه نمایندگی و آگاهی از کیلومترهای ثبت شده در آن نسبت به تاریخ است.

در بعضی از خودروها کیلومتر اصلی خودرو در کامپیوتر مرکزی آن ثبت می شود. می توانید با استفاده از دستگاه دیاگ، کیلومتر خودرو را بررسی کنید و بدانید در کیلومتر واقعی چه عددی ثبت شده است. به عنوان مثال در پژو پرشیا های ساخت پیش از سال 91 می توان با استفاده از دیاگ کیلومتر واقعی را تشخیص داد.

ظاهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر می دهد. می توانید با بررسی اینکه پدال گاز و غربیلک چقد سائیدگی دارند و یا اینکه رادیاتور خودرو و رودری ها در چه وضعیتی هستند، به کارکرد واقعی خودرو پی ببرید. البته این موضوع به تجربه مناسب شما در خرید و فروش خودرو باز می‌گردد.

با وجود ارائه راهکارهای فوق پیشنهاد می شود، اگر مایل به خرید خودرو از فروشنده های سطح شهر هستید، ابتدا آزمون کنید که آیا فروشنده دلال خرید و فروش خودرو است یا اینکه واقعاً مصرف کننده بوده است. همچنین استفاده از کارشناسی خودرو کاملاً منطقی و عقلانی به نظر می رسد.

منبع: این مقاله توسط همراه مکانیک تهیه و در سایت جام جم آنلاین منتشر شده است.

سنسور باران در خودروها چگونه عمل می‌کند؟

روش هایی برای تشخیص خودروی تصادفی از خودرو سالم

چه نوع شیشه دودی از نظر پلیس مجاز است؟

۶ مشکل خودرو که منجر به تشخیص اشتباه می‌شوند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی