پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پروتون ویرا و کیا ریو

دست دوم‌های جذاب، مقایسه‌ای میان پروتون ویرا و کیا ریو

این بار دو سدان کوچک و ارزان قیمت بازار خودروهای دست دوم، یعنی پروتون ویرا و کیا ریو را در مقابل یکدیگر قرار دادیم و نقاط قوت و ضعفشان را بررسی کردیم. در این مقایسه تصمیم گرفتیم تا در انتخاب میان دست دوم های ارزان قیمت بازار که هم برای استفاده خانواده ها مناسب هستند، […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۱ دی ۱۳۹۵

این بار دو سدان کوچک و ارزان قیمت بازار خودروهای دست دوم، یعنی پروتون ویرا و کیا ریو را در مقابل یکدیگر قرار دادیم و نقاط قوت و ضعفشان را بررسی کردیم.

در این مقایسه تصمیم گرفتیم تا در انتخاب میان دست دوم های ارزان قیمت بازار که هم برای استفاده خانواده ها مناسب هستند، هم اینکه ظاهر خاص و فرم کلی‌شان بیشتر از خودروهایی مثل پژو ۴۰۵ و سمند با سلیقه جوان‌ها سازگارتر است، به خریداران کمک کنیم. به همین جهت مقایسه ای میان پروتون ویرا محصول های سال های دور شرکت زاگرس خودرو و کیا ریو محصول سایپا که تولید آن تا چند سال پیش ادامه داشت، ترتیب داده‌ایم. پروتون ویرا و کیا ریو در کلاس سدان های کامپکت طبقه بندی می شوند و میانگین قیمت نسخه های دست دوم هریک زیر ۲۰ میلیون تومان است.

پروتون ویرا

پروتون ویرا:

پروتون ویرا یکی از خاص ترین انتخاب ها در بازار خودروهای ارزان قیمت دست دوم است. ویرا از نظر ابعاد بدنه و قابلیت های فنی هم تراز ریو ارزیابی می‌شود، با این تفاوت که ویرا در دو مدل لیفت بک و سدان تولید شد که در مقام مقایسه، نسخه سدان در کنار کیا ریو قرار می گیرد. پروتون ویرا محصول مشترک ژاپن و مالزی به شمار می رود که تولید آن در سال ۱۹۹۴ روی پلت فرم میتسوبیشی لنسر آغاز شد. علاوه بر استفاده از پلت فرم لنسر، گیرباکس و پیشرانه ویرا نیز با لنسر دهه ۹۰ مشترک است.

پروتون ویرا

حضور پروتون ویرا در ایران:

ویرا در ۶۰ کشور دنیا عرضه شد و در سال‌های تولیدش توانست به عنوان یکی از ۵ خودرو برتر انگلستان توسط JD POWER انتخاب شود. همچنین پروتون در سال ۱۹۹۵ برای جذب مشتری، ویرا را با امکانات فراوان و گارانتی نا محدود ۳ ساله عرضه کرد.

تولید ویرا در ایران از سال ۱۳۸۳ توسط زاگرس خودرو آغاز شد و تا اواخر سال ۸۸ هم با تعداد محدودتری نسبت به قبل ادامه پیدا کرد.
طراحی ظاهری ویرا در بعضی قسمت ها نسبت به ریو جذاب تر است و حال و هوای خودروهای ژاپنی و میتسوبیشی لنسر را تداعی می‌کند. البته ظاهرش آنقدرها هم همه پسند نیست و شاید بتوان گفت خریداران ایرانی با ظاهر ریو بیشتر از ویرا کنار می‌آیند.
یکی دیگر از نقاط قوت ویرا نیز این بود که در رنگبندی متنوع تری نسبت به ریو عرضه شد.

کابین پروتون ویرا

کابین پروتون ویرا:

فضای کابین ویرا نسبت به ریو پیچیده تر است و جزییات بیشتری دارد. اما هر دو خودرو حال و هوای خودروهای دو دهه قبل را دارند. کنسول همودی ویرا با قوانین ارگونومی امروزی سازگار نیست اما دسترسی به ادوات و ابزارک‌های کابینش چندان سخت هم نیست. فقط کمی زمان می‌برد تا به جای هر چیز عادت کنید. چون مثل ریو در نگاه اول شما را با خودش آشنا نمی‌کند. در قسمت میانی کنسول جلو و حاشیه صفحه کیلومتر شمار از پوشش نقره ای رنگ استفاده شده که نسبت به قطعات پلاستیکی کابین ریو کیفیت مناسبتری دارد. فضای کابین هم تقریبا یکسان است و ۴ نفر داخل کابینش احساس راحتی کامل می کنند. البته عمق صندوق بار ویرا از ریو کمتر است و بر خلاف مدل لیفت بک، نسخه سدان فاقد صندلی تاشو عقب است. البته قابلیت تاشوندگی صندلی عقب در مدل لیفت بک باعث شده تا پس از مدتی قسمت عقب به سر و صدا بیافتد.

کابین پروتون ویرا

مشخصات فنی پروتون ویرا:

یکی از مهمترین نقاط قوت ویرا نسبت به ریو، قابلیت های فنی و پیشرانه پر بازده آن است. همان طور که اشاره شد پیشرانه از میتسوبیشی لنسر قرض گرفته شده و همچون ریو، ۱.۵ لیتر حجم دارد. قدرت پیشرانه از ریو کمتر است و به ۹۰ اسب بخار می رسد، اما هندلینگ بهتر و عملکرد جذاب تر گیرباکس، ویرا را در بخش فنی از ریو متمایز می کند. ضرایب گیرباکس ویرا سنگین است و واکنش خوبی از موتور می‌گیرد. البته رانندگی با ویرا قلق خاص خودش را دارد و باید دورش را بالا نگه دارید تا از کشش موتور کاسته نشود. سیستم کلاچ مثل ریو نرم است و از این نظر از محصولات خانواده پژو راحت تر است. قدرت کولر و سیستم تهویه هر دو خودرو نسبتا برابر است.
سیستم تعلیق ویرا در جلو از نوع مستقل و در عقب از نوع مولتی لینک است. خشکی سواری در هر دو خودرو تقریبا به یک اندازه است. اما رانندگی نرم تر و استایل متفاوت رانندگی، ویرا را از ریو متمایز کرده است. مصرف سوخت ویرا از ریو بیشتر است و تعمیرات آن نسبت به ریو سخت تر و محدودتر است. همچنین لوازم و قطعات جانبی اش هم به دلیل تولید محدودتر، به فراوانی ریو نیست. یکی دیگر از مهمترین ویژگی های منفی ویرا نسبت به ریو، بازار خرید و فروش به شدت ضعیف است.

کیا ریو

کیا ریو:

ریو یکی از بی حاشیه ترین و معقول ترین خودروهایی است که تا به حال در کشور مونتاژ شده و طرفدران زیادی دارد. البته مدت زیادی از تولید آخرین سری ریو می‌گذرد اما هنوز هم به عنوان یک انتخاب مناسب در رده خودروهای ارزان قیمت به شمار می رود. از مهمترین عواملی که ریو همچون پژو ۲۰۶ محبوب و پرفروش نشد چند مورد است. یکی قیمت آن در زمانی که فروشش در کشور شروع شد، قیمتی که نسبت به ۲۰۶ گران تر بود و دیگری هم طراحی ظاهری و داخلی فوق العاده ساده، که باعث شد اکثر قشر جوان جامعه را در دایره مخاطبان خود نداشته باشد، چون ریو بیشتر مناسب افراد پا به سن گذاشته و مصارف روزمره است و خبری از اندکی هیجان هم در آن نیست. اما در مقایسه با پروتون ویرا، ریو وضعیت بهتری در بازار خرید و فروش دارد و تعداد بیشتر تولید آن در کشور باعث شده تا تعمیرات و تامین لوازم جانبی آن نیز آسان تر از ویرا باشد.

کیا ریو

طراحی ظاهری و کابین کیا ریو:

همان طور که اشاره شد، طراحی ظاهری این خودرو فوق العاده ساده است. خبری از خطوط خاص روی بدنه نیست. تنها با طراحی چراغ های بزرگ سعی شده تا ظاهر این خودرو از یکنواختی به دور باشد. همچنین حذف مواردی همچون ضربه گیر روی درها، چراغ راهنمای گلگیر جلو و نبود مه شکن های سپر جلو، ظاهر ریو را خیلی ارزان تر و ابتدایی تر از آنچه هست نشان می دهد.

داخل کابین نیز به پیروی از طراحی ساده بدنه، یکنواخت و کسل کننده است. در رنگ بندی کابین هیچ دقتی به خرج داده نشده و برای پوشش کنسول جلو و رودری ها، از رنگ توسی روشن استفاده شده که به هیچ عنوان جذاب نیست. همچنین کیفیت قطعات پلاستیکی استفاده شده داخل کابین چنگی به دل نمی زند و رنگبندی نامناسب کیفیت معمولی کابین را بیشتر نشان می دهد. اما از نظر کیفیت مونتاژ، ریو نمره قبولی را کسب می کند. چون داخل کابین این خودرو خبری از فاصله های عجیب میان قطعات و یا لق بودن آنها نیست و در مدل های کارکرده، سر و صداهای اضافی داخل کابین به گشو نمی رسد.

کابین کیا ریو

فضای کابین و امکانات کیا ریو:

طراحی فرمان فوق العاده ابتدایی و ساده است و حتی خبری از آرم فلزی خودرو روی فرمان نیست. همچنین توپی پشت فرمان نیز بی کیفیت است. درب صندوق بار و درب باک بنزین توسط اهرمی از داخل کابین باز می شوند. داخل کابین نیز سعی شده تا فضاسازی خوبی برای گذاشتن اشیا کوچک انجام شود و از این نظر خودرویی کاربردی به شمار می رود. کابین ریو گنجایش ۵نفر را دارد، اما اگر راحتی همه سرنشینان مد نظر باشد، یکی از سرنشینان عقب باید حذف شود. کابین ریو بیشتر مناسب رفت و آمدهای داخل شهری و مسافرت هایی کوتاه است. چون در مسیرهای طولانی خسته کننده خواهد شد. یکی از نقاط قوت این خودرو تنظیم برقی هر چهار شیشه به صورت برقی است. قاب دور دکمه های شیشه بالابرها نقره ای رنگ است و طراحی مناسبی دارد. اما ای کاش بهتر بود آیینه های جانبی نیز به صورت برقی تنظیم می شد.

کیا ریو

مشخصات فنی کیا ریو:

قابلیت های فنی کیا ریو نیز مانند طراحی آن، کاملا مناسب افرادی است که شور و حال جوانی را پشت سر گذاشته اند! موتور ۱.۵ لیتری این خودرو ۹۷ اسب بخار قدرت تولید می کند. که برای رفت و آمدهای روزمره و استفاده از کولر، کاملا مناسب به نظر می رسد. اما از حالت کنده شدن هنگام شتاب گیری که در خودرویی همچون ۲۰۶ به چشم می خورد، خبری نیست. و شتاب گیری این خودرو خیلی معمولی انجام می شود. همچنین برای افزایش سرعت در دنده های بالا، حتما باید معکوس بکشید، چون در همان حالت، موتور واکنش مناسبی به پدال گاز نشان نمی دهد. هندلینگ و فرمان پذیری ریو در سطح مطلوبی قرار دارد و از این نظر با پروتون ویرا برابر است. البته کوچک بودن ابعاد لاستیک ها باعث شده تا فرمان کمی گیج باشد که این مشکل با نصب لاستیک های بزرگ تر تا حدی مرتفع می شود. نبود ترمز abs در این خودرو باعث شده تا در هنگام ترمز گیری بیش تر دقت به خرج دهید، چون از این نظر چندان قابل اطمینان نشان نمی دهد.

ریو خودرویی بسیار کم هزینه است و لازم نیست پول زیادی خرجش کنید. همچنین مصرف سوخت این خودرو نیز کاملا مناسب و مقرون به صرفه برای تردد در شهرهای شلوغ است. فضای صندوق بار این خودرو بر خلاف چیزی که در ظاهر نشان می دهد، فوق العاده بزرگ و کاربردی است. همچنین طراحی جالب و کاربردی درب صندوق بار باعث شده تا استفاده از این قسمت بسیار راحت باشد و اکثر فضای صندوق به راحتی در دسترس باشد.

رقبای پروتون ویرا و کیا ریو :

پروتون ویرا و کیا ریو ، بالاخره کدام یک را انتخاب کنیم؟

اما در انتها باید بگوییم که اگر خاص بودن خودرو برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است و حتی با بودجه محدودی که در جیب دارید، بازهم به قابلیت‌های فنی و حرکتی اهمیت ویژه‌ای می‌دهید، ویرا می‌تواند گزینه مناسبی پیش رویتان باشد. اما کیا ریو با توجه به موجود بودن و فراوانی مناسب لوازم و قطعات جانبی و تعمیر راحت قسمت‌های فنی و از همه مهمتر، بازار خرید و فروش بهتر، می‌تواند گزینه منطقی‌تری پیش رویتان باشد.

بررسی اجمالی بی وای دی اس 6 به بهانه پلاک شدن این خودرو جدید

مچ اندازی قدبلندهای کره ای! مقایسه هیوندای سانتافه و کیا سورنتو 2017

کدام دست دوم؟ تقابل مزدا323 و سیتروئن زانتیا

با بودجه 50 میلیونی دنا بخریم یا برلیانس H330 ؟

سانگ یانگ تیوولی ترکیبی از ویژگی ها و قیمت مناسب

شاخ به شاخ فاو بسترن آسا و لیفان ۸۲۰ +آلبوم عکس

نگاهی به سراتو کوپ EX

پیش فروش دانگ فنگ H30 کراس (آذر95)+بررسی کامل H30 کراس

کاهش اختلاف قیمت ۱۰ میلیونی پژو ۲۰۷ جدید + آلبوم عکس‌ها و بررسی

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • هانی | 23/03/1396 در 03:43

    عالی..‌دقیقا مقایسه بین این دوتارو میخواستم. ممنون

  • mahdi | 10/02/1398 در 21:32

    لطفا بیشتر اطلاعات کسب کنید و الکی ننویسید که پروتون ویرا با پژو 405 رقابت می کن
    یا پژو206 تیپ2
    مرسی

  • هوشمندانه کار کردن | 17/05/1399 در 21:50

    تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین
    سایت ها هستید.

  • مهدیس | 20/06/1399 در 13:40

    مقایسه خوبی بود انتخاب من ویراست چون خیلی با کیفیت تر از ریو هستش . نباید ظاهر رو فدای کیفیت کرد .تازه بنظر من ویرا از پشت خیلی جذاب تر از ریو هستش با توجه ب طراحی خوب صندوق عقبش .

کیوسک مطبوعاتی