پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو_خودرو وارداتی

ثبت سفارش های انجام شده در دی ماه باطل شدند

این روزها تغییرات سایت ثبت سفارش خودرو بسیار است به طوری که دوشنبه 20 دی ماه 95 ناگهان اعلام شد تمامی ثبت سفارش ها ی انجام شده از قبل یعنی از تاریخ یکم دی ماه جاری برای خودروهای ممنوع الورود ابطال شده است . هفته گذشته بعد از بسته شدن یک روزه ثبت سفارش برخی برندهای خودویی […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۲ دی ۱۳۹۵

این روزها تغییرات سایت ثبت سفارش خودرو بسیار است به طوری که دوشنبه 20 دی ماه 95 ناگهان اعلام شد تمامی ثبت سفارش ها ی انجام شده از قبل یعنی از تاریخ یکم دی ماه جاری برای خودروهای ممنوع الورود ابطال شده است .

هفته گذشته بعد از بسته شدن یک روزه ثبت سفارش برخی برندهای خودویی ، شاهد بودیم که دوباره سایت ثبت سفارش باز شد اما ثبت سفارش برخی برند ها همچنان بسته است.

دراین میان آنهایی که با اطلاع از قریب الوقوع بودن این قانون اقدام به ثبت سفارش کرده بودند قصد داشتند ثبت سفارش هایی که با قیمت کمتر از ١۵٠هزارتومان خریداری کرده بودند را در بازار آزاد به واردکنندگان دیگربا قیمت های میلیونی بفروشند نیز با اعلام این خبر و باطل شدن ثبت ها رودست خوردند!

در این میان برند های ب ام و ، لکسوس و مرسدس بنز از جمله مهمترین برندهایی هستند که همچنان تا تعیین تکلیف از سوی شرکت های مادر امکان واردات نخواهند داشت .

این عدم امکان البته شامل ثبت سفارش هایی که در آذر و قبل از آن انجام شده نمی شود و واردکنندگان همچنان می‌توانند برای واردات برندهای مذکور از ثبت سفارش های قبلی استفاده کنند.

هنوز معلوم نیست چه تعداد ثبت سفارش در دی ماه باطل شده و آیا در مقایسه با ثبت سفارش هایی که در ماه های قبل از آن انجام شده میزان قابل توجهی بوده یا خیر ؟

دو روز پیش نام دو خودرو پرفروش لکسوس nx200t و  nx300h به یکباره از روی سایت برداشته شد.

نکته قابل توجه در این است که مجوز واردات هر دوی این خودروها تا اول دی‌ماه سال آینده تمدید شده بود و جالبتر از آن که ثبت سفارش برخی از واردکنندگان که تاییدیه ثبت خود را پس از اول دی ماه امسال اخذ کرده و موفق به دریافت کد ۸ رقمی ثبت سفارش نیز روی این دو مدل شده بودند هم  در اقدامی عجیب باطل شد.

اما در همان روز شرکت ایرتویا موفق شد مدل راو۴ را روی سایت اضافه کند .  گفتنی است اینبار مدل راو۴ در ۶ تیپ یکسان فقط با کدهای مختلف ظاهر شده است.

اقدامی که چندی پیش از شرکت پرشیاخودرو و قبل از بسته شدن سایت برای مدلهای ب ام و نیز انجام شده بود .

به گفته کارشناسان این اقدام یعنی باز کردن ثبت سفارش یک خودرو یکسان با چند کد مختلف به دلیل وجود تفاوتهای ظاهری شامل کیت بدنه و رینگها و آپشنهای داخلی مختلف بر روی همان مدل که البته این اختلافات در جدول استاندارد در وزارت صمت موجود و قابل بهره برداری جهت انجام ثبت سفارش است.

هرچند این اقدام باعث سردرگمی واردکنندگان در زمان اخذ گواهی ثبت سفارش  می شود. به هر حال این بار شرکت ایرتویا نیز این روند را در پیش گرفته و تویوتا rav4 را در ۶ کد مختلف بر روی سایت عرضه کرده است.

با حذف شدن کراس اوور لکسوس nx از سایت ثبت سفارش و باطل شدن ثبت سفارشهای واردکنندگان برای این مدل و در غیاب ب ام و x4, تنها برند لاکچری در این کلاس, خودروی پورشه ماکان است که فروش این مدل را در بازار هرچه بیشتر تقویت می کند.

شنیده ها از بازار خودرو حکایت از فروش بالغ بر 100 دستگاه پورشه ماکان در دو ماه اخیر دارد.

از سوی دیگر مثلا در سایت ثبت سفارش خودرو مرسدس  e200 مدل سال ۲۰۱۷ یعنی با اتاق جدید وجود ندارد و البته نداشته است اما ۴ دستگاه از این مدل به تازگی ترخیص شده ، پلاک ملی نیز اخذ کرده و  در نمایشگاههای تهران دیده می‌شود و با قیمتی حدود ۷۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود. با این وجود نمی توان با اطمینان اظهار کرد که قوانین و ضوابط و بودن یا نبودن یک مدل در سایت بتواند کنترلی در مدل‌های وارد شده به بازار داشته باشد.

شرکت  ستاره ایران نیز تا الان هیچ اقدامی برای ثبت سفارش این خودرو  انجام نداده ولی  برخی واردکنندگان  از ضعف قانون استفاده کرده و این خودرو را واورد کرده اند.

واردکنندگان متفرقه اجازه واردات خودرو ندارند

ثبت سفارش خودروهای وارداتی فعال شد + لیست جدید ثبت سفارش

راه چاره برای مالکان خودروهای مونتاژ آمریکا که بی پلاک مانده اند

18 خودرو از لیست ثبت سفارش خط خوردند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی