پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه مزدا3 و هیوندای النترا

مقایسه مزدا3 و هیوندای النترا-جنگجوی ژاپنی رو در روی کره ای مظلوم

از کلاس سدان های متوسط شهری می توان به عنوان یکی از پطرفدارترین کلاس های خودرویی نام برد. این کلاس جذاب در ایران طرفداران زیادی دارد و بازیگرانش علاوه بر خودروهای وارداتی، خودروهای تولید داخل را نیز شامل می شوند. در اینجا یکی از نماینده های تولید داخل و یکی از نمایندگان خودروهای وارداتی در […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲ بهمن ۱۳۹۵

از کلاس سدان های متوسط شهری می توان به عنوان یکی از پطرفدارترین کلاس های خودرویی نام برد. این کلاس جذاب در ایران طرفداران زیادی دارد و بازیگرانش علاوه بر خودروهای وارداتی، خودروهای تولید داخل را نیز شامل می شوند. در اینجا یکی از نماینده های تولید داخل و یکی از نمایندگان خودروهای وارداتی در این کلاس را در مقابل دیکدیگر قرار دادیم. مزدا3 و هیوندای النترا دو خودرو مورد بررسی ما هستند.

مزدا3

مزدا3 :

طراحی نسل دوم مزدا۳ آن‌قدر جذاب بوده که یان کالوم (مدیر طراحی جگوار) درخصوص آن گفته: «مزدا۳ نهایت جسارت یک سازنده برای خودرویی در این کلاس است!» در نمای ظاهری، گلگیرهای ورم‌کرده جلو بیننده را به یاد مزدا RX.8 می‌اندازند و فرم چراغ‌های جلو، تفاوت چندانی با چراغ‌های مزدا۶ نسل قبل ندارند. حالت خندان هواکش سپر جلو هم که عنصری جدانشدنی از ظاهر مزدا۳ است.

نسل دوم مزدا۳ که در ایران با نام NEW معروف شده، پلت‌فرمی مشترک با نسل قبل دارد. اما ۹۰ درصد از قطعات شاسی آن بهینه‌سازی شده و ۱۵ کیلوگرم سبک‌تر از قبل شده و استفاده از فولاد مقاوم در شاسی نیز ۲۸ درصد نسبت به قبل رشد داشته است. دکمه بازکننده درب صندوق عقب با زیرکی تمام داخل چراغ سوم ترمز نصب شده تا طراحی قسمت عقب از شلوغی دور باشد. اما نکته‌ای که در بررسی بدنه مزدا۳ توی ذوق می‌زند، کیفیت پایین رنگ بدنه است.

با ورود به کابین مزدا۳، خود را در فضایی تنگ‌تر از یک سدان خانوادگی حس می‌کنید.  فضای پای صندلی‌های ردیف عقب محدود است و زیاد به درد مسافرت‌های خانوادگی نمی‌خورد. طراحی و کیفیت کلی کابین مزدا۳ اما هنوز هم یکی از بهترین‌های این کلاس به‌شمار می‌رود و یکی از 2 خودرو سواری تولید داخل است که توانسته ۴ ستاره کیفیت دریافت کند. در دکوراتیو کابین، کفه اسپرت طراحی سنگین‌تر است. ارگونومی کابین مناسب و همه‌چیز در دسترس است و شیب منحصربه‌فرد کنسول میانی باعث‌شده تا کارکردن با ابزارک‌های این قسمت حین رانندگی آسان باشد. اگر بخواهیم کابین مزدا3 را در مقابل النترا بررسی کنیم، باید بگوییم که از نظر فضای صندلی های عقب، مزدا3 نسبت به النترا ضعف هایی دارد، اما کابین جذاب تر و با کیفیت تر از النترا باعث شده تا نقاط منفی اش را فراموش کنید.

مزدا3

 داخل فرورفتگی قسمت فوقانی کنسول جلو، 2 صفحه نمایشگر کوچک نصب شده. یکی که نورپردازی قرمزرنگی دارد، وضعیت سیستم ایراکندیشن و سیستم صوتی را نشان می‌دهد و مانیتور سفیدرنگ اطلاعات کامپیوتر سفری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. دید جلو مناسب است اما در قسمت عقب نقاط کور زیادی وجود دارد. پیش از این بهمن‌موتور، مزدا۳ را در تیپ‌های تجهیزاتی گوناگونی تولید می‌کرد. اما امروزه مزدا۳ تنها در نسخه فول‌آپشن تولید می‌شود. مدل‌های فول و نیمه‌فول تفاوت‌هایی نظیر شکل سردنده، رینگ‌ها، چراغ مه‌شکن زیر سپر عقب و صندلی‌های برقی، با یکدیگر دارند.

پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری مزدا۳ LFX ۱۴۷ اسب‌بخارقدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در طول رانندگی با مزدا دائما باید با حس خود در برابر تند راندن مبارزه کنید! عملکرد جعبه‌دنده ۵ سرعته تیپ‌ترونیک هم یکی دیگر از برتری‌های مزدا۳ نسبت به رقیبی همچون النترا است که در آن از شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان خبری نیست. فواصل دنده‌ها نسبت به مدل قبلی کوتاه‌تر شده و مهم‌تر از همه این‌که مزدا۳ به شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان نیز مجهز شده که در رانندگی اسپرت تاثیر بسزایی دارد. همان طور که از اعداد و ارقام پیداست، مزدا3 از نظر فنی برتری قابل توجهی نسبت به هیوندای النترا دارد.

مزدا۳ از نظر پایداری و هندلینگ در کل دنیا زبان‌زد است و کمی خنده‌دار به نظر می‌رسد اگر بخواهیم از تعادل آن در پیچ‌ها ایراد بگیریم. پس از نظر پایداری و هندلینگ بدون شک، مزدا3 برتر میدان خواهد بود. اما رانندگی با مزدا۳ در خیابان‌های پردست‌انداز، سختی‌های خاص خودش را دارد. با توجه با ارتفاع پایین از سطح زمین، مخصوصا زمانی که تعداد سرنشینان زیاد باشد، باید دست‌اندازها را با قلق خاصی رد کنید تا کف خودرو به زمین گیر نکند. هم‌چنین هنگام افتادن در چاله و خالی شدن زیر چرخ ها، صدایی غیر عادی شنیده می‌شود که علت آن به وجود خلاصی زیر پیچ‌های طبق جلو باز می‌گردد. اما مهم‌ترین نقطه قوت مزدا۳، استهلاک پایین آن مخصوصا در جلوبندی است.

مزدا3

پیشنهاد نهایی

مزدا۳ با وجود گذشت چند سال از عمرش، هنوز هم یکی از هیجان‌انگیزترین و بهترین انتخاب‌ها در میان سدان‌های این رنج قیمت است. البته اگر به دنبال خودرویی مناسب مسافرت‌های خانوادگی هستید، مزدا۳ باتوجه به فضای محدود ردیف عقب و ارتفاع کم‌اش از سطح زمین، نمی‌تواند چندان گزینه مناسبی باشد. اما فارغ از این موارد، قابلیت‌های حرکتی‌اش فوق‌العاده است.

مشخصات فنی مزدا3 :

کلاس: سدان متوسط
پیشرانه: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور: ۱۹۹۹ سی‌سی
قدرت:۱۴۷.۴ اسب‌بخار در ۶۵۰۰ دور
گشتاور: ۱۸۷ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰
گیرباکس: ۵ سرعته اتوماتیک
وزن: ۱۳۱۰ کیلوگرم
مصرف: ۷ تا ۸ لیتر
باک: –
شتاب: ۹.۲ ثانیه

امکانات مزدا3 :

استاندارد آلایندگی Euro4 – سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری – گیربکس 5 سرعته با کنترل الکترونیکی و قابلیت تعویض دنده به صورت دستی – فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت – کروز کنترل – سیستم تهویه مطبوع کنترل خودکار با قابلیت تنظیم دمای هوای خروجی مجزا برای سرنشینان جلو – گرمکن صندلی جلو با قابلیت تنظیم در پنج دمای متفاوت و سیستم تنظیم ارتفاع صندلی راننده در 4 جهت – شیشه بالابر برقی درب‌ها و قابلیت برگشت اتوماتیک (درب راننده) – نشانگر دمای داخل و خارج خودرو و ساعت دیجیتال – مه‌شکن جلو و عقب – کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم نور – قفل مرکزی و ریموت کنترل – سیستم قفل دوبله – چراغ‌های LED عقب – مجهز به سیستم ضدسرقت و دزدگیر – پشت سری‌های جلو با قابلیت عکس‌العمل در برابر ضربه – آینه جانبی برقی تاشو همراه با چراغ راهنمای بغل و گرمکن روی آینه – کامپیور سفری با قابلیت نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری خودرو – کمربند ایمنی با قابلیت پیش‌کشاننده در هنگام ضربه – روکش چرمی دسته دنده – سوئیچ با سیستم هوشمند – سانروف – روشن شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور) – روکش چرمی صندلی‌ها – سیستم استارت دکمه‌ای – چراغ‌های زنون جلو – تنظیم زاویه چراغ‌های جلو به صورت خودکار – برف‌پاک‌کن‌های خودکار (سنسور باران) – چرخش همزمان چراغ‌های جلو با فرمان (AFS) – شیشه شوی چراغ‌های جلو – قابلیت تعویض دنده بصورت دستی از روی فرمان- سیستم صوتی حرفه‌ای MP3 با ورودی AUX و با قابلیت کنترل از روی فرمان – 6 بلندگو-کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای – مجموعا 6 عدد کیسه هوا-سیستم کنترل پایداری (DSC) – ABSEBD – سیستم کنترل لغزش (TRC) – ترمز کمکی (BA)

نکات مثبت:
طراحی بدنه و کابین جذاب، کیفیت مناسب ساخت، هندلینگ مناسب و سواری اسپرت، دقت بالای گیرباکس، بازار خریدوفروش مناسب، استهلاک پایین قطعات فنی، صندوق بار جادار
نکات منفی:
کیفیت معمولی رنگ بدنه، ارتفاع پایین و به دردسر افتادن هنگام رد کردن دست‌اندازها،  لوزام بدنه گران‌قیمت، فضای محدود در ردیف عقب

هیوندای النترا

هیوندای النترا :

پنجمین نسل هیوندای النترا را می‌توان یکی از محبوب‌ترین سدان‌‌های هیوندای در ایران قلمداد کرد، که از روی شباهت ظاهری که با برادر بزرگ‌ترش سوناتا دارد، از جایگاه مناسبی در بازار خودروهای وارداتی برخوردار است. طراحی ظاهری النترا هم‌چون سایر محصولات جدید هیوندای، از خط مشی طراحی سیالی متشکل از خطوط مواج و حجم‌پردازی‌‌های گوناگون پیروی می‌کند. در نمونه ۲۰۱۴، طراحی مه‌شکن‌‌های جلو نیز دستخوش تغییراتی شده و شاهد جذابیت بیش‌تر گرافیک چراغ‌‌های عقب هستیم.

بروزرسانی:

فروش اقساطی هیوندای النترا 2018 (فروردین 97)

کرمان موتور قیمت هیوندای النترا 2018 را افزایش داد

فروش اقساطی النترا 2018 وارداتی (اسفند 96)

 

طراحی پرزرق‌وبرق ظاهر النترا به کابین نیز نفوذ کرده و شاهد کنسول میانی یک تکه با شیبی ملایم در این بخش هستیم. نخستین چیزی که در کابین النترا جلب توجه می‌کند، کیفیت مناسب متریال کابین و پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان است. علی‌رغم شیب سقف در قسمت عقب و ابعاد نسبتا کوچک خودرو، شاهد فضای مناسب و جاداری در کابین هستیم و حتی در ردیف عقب نیز مشکل خاصی از نظر فضای پا یا سر به چشم نمی‌خورد. عایق کابین النترا مناسب است و خبری از سر و صداهای اضافی داخل کابین نیست. البته صدای پیشرانه در دورهای بالا و هنگام فشردن پدال گاز بیش‌تر می‌شود و جذابیت چندانی ندارد. سواری نیز نسبتا نرم است و از این نظر در کنار رقیب خود، یعنی کیا سراتو قرار می‌گیرد و از مزدا۳ راحت‌تر است. برای کابین النترا دو رنگ بندی کرم مشکی در بازار عرضه شده که این دو نسخه از نظر سطح تجهیزات با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

النترا از یک پیشرانه ۴ سیلندر 1.8 لیتری برخوردار است که قادر است ۱۴۸ اسب‌بخار قدرت تولید کند. از این نظر، النترا یک سروگردن پایین‌تر از رقیب‌اش یعنی کیا سراتو قرار می‌گیرد. البته از نظر قابلیت‌‌های حرکتی و کشش، هیچ مشکلی با النترا احساس نمی‌شود و در سبقت گرفتن‌ها و یا شتاب‌‌های اولیه، قدرتمند و قابل قبول ظاهر می‌شود. در تعویض دستی دنده‌ها می‌توان بیش‌تر از قابلیت‌‌های حرکتی این خودرو استفاده کرد، چرا که در حالت اتوماتیک، با بالا نرفتن دور موتور از یک میزان تعیین شده، در تعویض دنده‌ها یک تاخیر کوتاه به‌وجود می‌آید. البته تعویض دنده‌ها کاملا نرم است و هماهنگی پیشرانه و گیرباکس مطلوب است و خبری از کوبش‌‌های منتقل شده به اتاق هنگام تعویض دنده‌ها نیست.

هیوندای النترا

یکی از نقاط ضعف النترا چسبندگی نامناسب و هندلینگ نسبتا ضعیف این خودرو است که باعث می‌شود هنگام تعویض خطوط با سرعت‌‌های بالا و یا ورود به پیچ‌ها، بیش‌تر حواس‌تان به سرعت خودرو باشد و این حالت کمی از اعتمادبه‌نفس راننده می‌کاهد. از نظر ایمنی، این مدل النترا نسبت به قبل پیشرفت چشم‌گیری داشته است و توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی EURONCAP دریافت کند.

النترا مورد بررسی مدتی است در سایه نسل جدیدش در بازار ایران قرار گرفته و از این نظر می توان گفت که دیگر خودرو به روزی نیست. البته از معرفی نسل جدید مزدا3 نیز مدت زیادی می گذارد، اما این نسخه همچنان در ایران موناژ می شود و بر خلاف النترا، می توانید سراغ نسخه صفر آن بروید.

هیوندای النترا

پیشنهاد نهایی

النترا با وجود قیمت پایین‌تر نسبت به سراتو جدید و شباهت‌‌های فراوان با هیوندای سوناتا، جایگاه مناسبی در کلاس سدان‌‌های کوچک شهری دارد. اما توان پایین‌تر پیشرانه نسبت به کیا سراتو، باعث شده تا اگر به دنبال قدرت بیش‌تر و سواری جذاب‌تر هستید، کیا سراتو را انتخاب شما باشد.

مشخصات فنی هیوندای النترا :

کلاس: سدان متوسط شهری
پیشرانه (سیلندر): 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور:  1797 سی سی
قدرت: 148 اسب بخار در 6500 دور
گشتاور: 178 نیوتن متر در 4700 دور
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک
وزن: 1269 کیلوگرم
مصرف ترکیبی: 7.1 لیتر
حجم باک: 50 لیتر
شتاب صفرتاصد: 10.2 ثانیه

امکانات هیوندای النترا (نسخه فول آپشن):

تنظیم صندلی راننده در 6 جهت – کروز کنترل – تجهیزات سفارشی: سانروف – مه‌شکن جلو – روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور) – رینگ 17 اینچی – سیستم ورود بدون کلید – دکمه استارت موتور – دوربین عقب – روکش چرمی صندلی‌ها – گرمکن صندلی‌های جلو – گرمکن صندلی‌های عقب – روکش چرمی فرمان و دسته دنده – سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو-نویگیشن به همراه صفحه نمایش 7 اینچی

نکات مثبت: بازار خرید و فروش مناسب- امکانات مناسب نسبت به قیمت- کیفیت قابل قبول
نکات منفی: هیجان رانندگی و توان موتور نسبت به رقبایی مثل سراتو و مزدا3 ضعیف تر است

نتیجه گیری:

مزدا3 و هیوندای النترا هر دو از خودروهای پرطرفدار بازار هستند و بازار خرید و فروش مناسبی نیز دارند. مزدا3 با توجه به طراحی جذاب تر، کابین اسپرت و قابلیت های فنی و حرکتی بهتر، بیشتر از النترا خریداران را وسوسه می کند. اما النترا نیز با تکیه بر امکانات مناسب، کابین جادار و نگهداری بی دردسر گزینه مناسبی برای خرید به شمار می رود.

وضعیت بازار و قیمت مزدا3 و هیوندای النترا :

مزدا3 در حال حاضر تنها در نسخه فول آپشن توسط گروه بهمن مونتاژ می رسد. قیمت مزدا3 صفر کیلومتر مدا 1395 در حال حضور حدود 126 میلیون تومان است. اما هیوندای النترا وضعیت بازار متفاوتی دارد. نسخه های صفر کیلومتر موجود در بازار مدل 2015 و تک و توک 2016 هستند. اکثر مدل های 2017 و 2016 نسخه جدید النترا را شامل می شوند که به خطر پیشرانه جدید، در ایران به اسم النترا 2000 شناخته می شوند. اما مدل صفر کیلومتر 2015 و 2016 نسخه مورد بررسی ما، در نمونه های فول آپشن حدود 130 میلیون تومان قیمت دارد.

فروش اقساطی النترا 2018 وارداتی (اسفند 96)

 

کیا سراتو فیس‌لیفت بخریم یا هیوندای النترا 2017؟

بررسی و مقایسه جنسیس کوپه 2011 و فیس لیفت

بررسی اجمالی بی وای دی اس 6 به بهانه پلاک شدن این خودرو جدید

دست دوم‌های جذاب، مقایسه‌ای میان پروتون ویرا و کیا ریو

مچ اندازی قدبلندهای کره ای! مقایسه هیوندای سانتافه و کیا سورنتو 2017

کدام دست دوم؟ تقابل مزدا323 و سیتروئن زانتیا

سانگ یانگ تیوولی ترکیبی از ویژگی ها و قیمت مناسب

با بودجه 50 میلیونی دنا بخریم یا برلیانس H330 ؟

کاهش اختلاف قیمت ۱۰ میلیونی پژو ۲۰۷ جدید + آلبوم عکس‌ها و بررسی

نگاهی به سراتو کوپ EX

پیش فروش دانگ فنگ H30 کراس (آذر95)+بررسی کامل H30 کراس

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی