پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گیرباکس اتوماتیک

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس اتوماتیک

تعداد و متقاضی خودرو اتوماتیک در بازار روز به روز در حال افزایش است. چراکه رانندگی با خودروهای اتوماتیک مخصوصا در شهرهای شلوغ و پرترافیک راحت تر است. حساسیت بیشتر گیرباکس اتوماتیک نسبت به گیرباکس های دستی یا منوآل، دقت بیشتری در رانندگی و نگهداری می طلبد که در ادامه به چند نکته در رابطه با آن اشاره […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

تعداد و متقاضی خودرو اتوماتیک در بازار روز به روز در حال افزایش است. چراکه رانندگی با خودروهای اتوماتیک مخصوصا در شهرهای شلوغ و پرترافیک راحت تر است. حساسیت بیشتر گیرباکس اتوماتیک نسبت به گیرباکس های دستی یا منوآل، دقت بیشتری در رانندگی و نگهداری می طلبد که در ادامه به چند نکته در رابطه با آن اشاره می کنیم.

با توجه به سهولت رانندگی با خودروهای اتوماتیک ؛ بیشتر مردم در پی خرید خودرو اتوماتیک هستند و خودروسازان و واردکنندگان نیز در حال حاضر سعی در تامین این نیاز دارند. از اینرو بیشتر خودروهای وارداتی که هم در نسخه دنده دستی و هم در نسخه اتوماتیک ساخته می شوند، نسخه اتوماتیک آن ها برای عرضه در ایران انتخاب می شود. در حال حاضر گیرباکس های اتوماتیک انواع مختلفی از جمله  تیپ ترونیک، CVT ، شیفت ترونیک و …را شامل می شوند.
 خودرویی که از گیرباکس اتوماتیک سود می برد هزینه های تعمیر و نگهداری موتور آن کمتر است. البته این در صورتی است که سرویس گیربکس و تعویض روغن آن به موقع صورت گیرد اما فراموش مصرف لنت ترمز و بنزین در این خودروها نسبت به خودروهای دنده ای بالاتر است. همچنین هزینه های تعمیر گیربکس ها نیز در این خودروها بالاست که برای جلوگیری از صرف این هزینه ها می بایست به نکاتی توجه داشت.
در دفترچه خودروهای اتوماتیک زمان تعویض روغن گیرباکس قید شده است که باید طبق این زمان انجام گیرد در غیر این صورت گیرباکس آسیب می بیند و عملکرد آن کند خواهد شد البته تعویض زود هنگام روغن گیربکس نیز در عمر بیشتر گیربکس تاثیر گذار است.

نکته دیگر کنترل پا بر روی پدال گاز است. راندن خودروهای اتوماتیک نسبت به خودروهای دنده دستی متفاوت است چراکه اگر پا بر روی پدال گاز بازی کند گیربکس همیشه درگیر بوده و در حال تعویض دنده خواهد بود که این موضوع استهلاک گیرباکس را بالا می برد.  پس سعی کنید به صورت یکنواخت پدال گاز را بفشارید و از فشارهای ناگهانی بر روی پدال گاز تا جایی که می توانید خودداری کنید. همچنین در ترافیک های شهری و برای توقف چند دقیقه ای بهتر است دنده را در حالت N قرار دهید که همان حالت خلاص است چراکه هنگام قرار داشتن دنده در حالتdو توقف بیش از حد ، جعبه دنده در گیر بوده و زود تر مستهلک می شود .

برای درک بیشتر این موضوع می توانید گیرباکس اتوماتیک را با گیرباکس دستی مقایسه کنید. زمانی که در ترافیک و یا پشت چراغ قرمز هستید اگر پای خود را روی کلاچ نگهدارید موجب می شود که در زمانی کوتاه دیسک و صفحه گیرباکس ضعیف و خراب شود. البته این نکته را نباید فراموش کرد که برخی از نمایندگی های خودرو می گویند که در توقف های کوتاه، خودرو را نباید در حالت N قرار داد و باید در حالت D نگه داشته شود. نمایندگی های خودروهایی مانند ب ام و توصیه می کنند که دارندگان خودروهای اتوماتیک اگر کمتر از دو دقیقه توقف دارند، گیرباکس را در حالت D نگه دارند و اگر این توقف بیشتر از دو دقیقه شد گیربکس را در حالت p قرار دهند.این موضوع در مورد خودروهای مختلف تفاوت دارد از اینرو می توان از نمایندگی های مجاز در این مورد سوال کرد و به توصیه آنها عمل کرد. چراکه گیربکس های مختلف تفاوت هایی با هم دارند که تعمیرکاران مجاز بیشتر در جریان آن هستند.

همچنین راننده خودرو اتوماتیک باید به این نکته نیز توجه کند که تا هنگام توقف کامل گیرباکس را از حالت D به حالت P یا R نبرد. و بدون فشردن کامل پدال ترمز اقدام به این کار نکند.

تفاوت گیربکس CVT و AMT چیست؟

نکاتی کلیدی برای سرویس شمع های خودرو

عادت غلطی به نام نگه‌داشتن دست روی دسته‌دنده

نکاتی مهم درباره روغن موتور

توصیه‌هایی برای نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

نکاتی وحشتناک که از تصادف نمی دانستید!

نکاتی مهم برای حداکثر صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو

دلیل اهمیت بالانس چرخ چیست؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی