پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیتروئن c4-سایپا

سلام سیتروئن، خداحافظ کیا (جزییات مراودات سایپا با خودروسازان خارجی)

مدیرعامل سایپا پنج شنبه گذشته در حالی تلویحا خبر از منتفی شدن مشارکت با کیاموتورز داد که دلیل آن را به نوعی ناهمخوانی اهداف این شرکت کره ای با سیاست های وزارت صنعت،معدن و تجارت عنوان کرد. همچنین وی به برخی ابهامات در مورد همکاری‌های خارجی این شرکت پاسخ داد تا مشخص شود نارنجی‌های جاده مخصوص […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

مدیرعامل سایپا پنج شنبه گذشته در حالی تلویحا خبر از منتفی شدن مشارکت با کیاموتورز داد که دلیل آن را به نوعی ناهمخوانی اهداف این شرکت کره ای با سیاست های وزارت صنعت،معدن و تجارت عنوان کرد. همچنین وی به برخی ابهامات در مورد همکاری‌های خارجی این شرکت پاسخ داد تا مشخص شود نارنجی‌های جاده مخصوص با سیتروئن شراکت خواهند داشت.

سایپا و کیا موتورز به توافق نرسیدند:

سایپا و کیا به واسطه تولید پراید، سال ها با یکدیگر همکاری داشتند و در حال حاضر نیز سراتو تحت لیسانس کیا در سایپا مونتاژ می شود. با این حال، این دو شرکت هیچگاه ارتباط عمیقی در این سال ها با یکدیگر نداشته و ارتباط شان تنها به رد و بدل شدن قطعات سی کی دی محدود بوده و هست.

با این حال پس از توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام، خبرهایی مبنی بر همکاری مشترک میان سایپا و کیا به گوش رسید که نشان می داد دو شرکت قصد همکاری عمیق تری با یکدیگر دارند.
ازآنجاکه وزارت صنعت،معدن و تجارت، حضور خودروسازان خارجی در ایران و مشارکت آنها با شرکت های داخلی را منوط به ساخت داخل 40 درصدی و صادرات 30 درصدی کرده است، گمان می رفت حضور جدید کیا در “جاده مخصوص” با تولید و صادرات توام باشد.
این در حالی است که بنا به گفته مهدی جمالی مدیرعامل سایپا، همکاری با شرکت کیا موتورز با توجه به سیاست‌های تعیین شده از سوی وزارت صنعت مبنی‌بر الزام سرمایه‌گذاری در ایران، منتفی شده است. و به نظر می رسد خودروساز کره ای زیر بار الزامات وزارت صنعت نرفته و سرمایه گذاری در ایران را قبول نکرده است.
این موضوع نشان می دهد وزارت صنعت روی الزامات خود مبنی بر سرمایه گذاری خودروسازان خارجی (در قالب داخلی سازی 40 درصدی و صادرات 30 درصدی) اصرار داشته و شرکت های خودروساز داخلی نیز مجوز همکاری مشترک با خودروسازانی را که حاضر به سرمایه گذاری در ایران نباشند را ندارند.
منتفی شدن حضور کیا در خودروسازی ایران در حالی است که هموطنش هیوندایی با کرمان موتور (یکی از خودروسازان بخش خصوصی) به توافق رسیده و قرار است چند محصول جدید را در کشور مونتاژ کند و این می تواند تا حدی قدرت کیا در بازار ایران را در مقابل رقیب هم وطنش تضعیف کند.

اولین محصول مشترک سایپا و سیتروئن سال 97 به بازار می آید:

یکی از ابهامات بزرگ در مورد سایپا، به مشارکت با سیتروئن فرانسه برمی‌گردد، شرکتی که هنوز مشخص نیست اصلا با سایپایی‌ها قراردادی امضا کرده یا نه. با وجود آنکه گمان می‌رفت سایپا و سیتروئن در پاییز امسال و در جریان سفر کارلوس تابارس، مدیرعامل پژوسیتروئن به ایران، قرارداد مشارکت‌شان را امضا کرده‌اند، گفته می‌شود دو شرکت با چالش‌هایی جدی بر سر همکاری مشترک مواجه اند.

به گفته برخی منابع آگاه، ظاهرا سیتروئن چندان به‌دنبال انتقال تکنولوژی نبوده و این موضوع به مانعی جدی بر سر راه شراکت با سایپا تبدیل شده است. اما مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا با اعلام این خبر که اولین محصول مشترک میان این دو خودروساز، اواخر سال 2017 میلادی (زمستان 97) راهی بازار داخل خواهد شد، به گمانه زنی ها پایان داد.

وی همچنین تاکید کرده به‌زودی نقل‌و‌انتقال سهام سایپا کاشان به سیتروئن (به‌عنوان بخشی از قرارداد) انجام خواهد شد.

تولید ۳ مدل هیوندای در ایران

سهام رنو سهم کدام خودروساز می شود؟

خط تولید پژو 2008 تا چند روز آینده راه‌اندازي می شود

امضاء 3 قرارداد بین بنز و ایران خودرو

قرارداد سرمایه گذاری مشترک بین سایپا و سیتروئن

قرارداد ماموت با فولکس واگن نهایی شد

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی