پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

یکه زارع_چهارمین همایش صنعت خودرو

ارایه زمینه های همکاری ایران خودرو و شرکای خارجی

در سال 2016 ارزش بازار خودروهاي ايران حدود 20ميليارد دلار بوده و ارزش خدمات مرتبط تمام خودروهای در حال تردد نيز حدود 14ميليارد دلار برآورد مي شود. از اين رو و با در نظر گرفتن وضعيت موجود شبكه خدمات پس از فروش، مي توان گفت یکی از بزرگ ترين بازار های خدمات خودروی خاورميانه در […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵

در سال 2016 ارزش بازار خودروهاي ايران حدود 20ميليارد دلار بوده و ارزش خدمات مرتبط تمام خودروهای در حال تردد نيز حدود 14ميليارد دلار برآورد مي شود. از اين رو و با در نظر گرفتن وضعيت موجود شبكه خدمات پس از فروش، مي توان گفت یکی از بزرگ ترين بازار های خدمات خودروی خاورميانه در اختيار ايران است.

به گزارش ايكوپرس، مهندس هاشم يكه زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در چهارمين همايش بين المللي صنعت خودرو ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به این که افزايش سن خودروها، فرصت هاي بيش‌تري در زمينه خدمات فروش و پس از فروش ايجاد مي كند، اظهار كرد: در سال 2016 نزديك به 9ميليون خودرو با عمر بيش از 10سال در حال تردد بوده اند كه خود مي توانند پتانسيلي براي جايگزيني خودروهاي فرسوده و دست دوم ايجاد كنند.

مهندس يكه زارع  نسبت خودروهاي از رده خارج شده از فروش 10سال گذشته را 16درصد اعلام كرد و افزود: تعداد خودروهاي در حال تردد از 10ميليون دستگاه در سال 2007 به حدود 19ميليون خودرو در سال 2016رسيده است.

وي با بيان اين‌كه در سطح گروه صنعتي ايران خودرو 14شركت در حوزه فروش و 12شركت در زمينه خدمات پس از فروش فعال و در حال ارایه خدمات هستند، اضافه كرد: گروه صنعتی ايران خودرو با داشتن 11دفتر منطقه اي، 779نمايندگي مجاز، يك ميليون و 300هزار مترمربع فضاي تعميرگاهي و 1122فروشگاه مجاز در سطح كشور به مشتريان خود خدمت رساني كرده و در سال هاي اخير همواره رتبه نخست خدمات پس از فروش را كسب كرده است.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو ادامه داد: چشم انداز  صنعت خودروی ایران برای سال 2025 این است که به پنجمین مرکز تولید خودرو در آسیا و یازدهم در جهان تبدیل شود. در اين راستا ایران خودرو نيز برنامه ريزي كرده كه موقعیت رهبری بازار خودروی ایران را حفظ كند و یکی از بهترین برندهای فروش خودرو در منطقه منا (خاورميانه و شمال آفريقا) باشد.

وي ارزش بازار خودروی ایران در سال 2016 را بالغ بر 34 میلیارد دلار اعلام و اظهار كرد: از این میزان 20 میلیارد دلار سهم خودروهای تولیدی و 14 میلیارد دلار ارزش بازار خدمات پس از فروش است. از اين رو برآورد می شود بازار خدمات فروش و پس از فروش خودرو در ایران در سال 2025 با رشد 176درصدي به 39 میلیارد دلار برسد.

مهندس يكه زارع با اشاره به اجراي مدل ايجاد وفاداري مشتري گفت: ما در گروه صنعتي ايران خودرو باور داریم، فروش اولین خودرو مبتنی بر اقدامات بازاریابی است و وفاداری مشتری و تکرار خرید، کار خدمات پس از فروش است.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو به يادآوري مطالب ارایه شده در سومين همايش بين المللي صنعت خودرو پرداخت و اظهار كرد: روند رشد بازار و تولید خودرو در کشورهای توسعه یافته به سوی کشورها و اقتصادهای نوظهور درحال حرکت است. درکنار چهار کشور برزيل، روسيه، هند و چين كه عضو بيريكBRIC  هستند 15کشور در حال توسعه در صنعت خودرو هستند که با عنوان 15Rising Countries  شناخته می شوند.

مهندس يكه زارع با بيان اين‌كه علاوه بر جمهوري اسلامي ايران، 14كشور دیگر نيز در اين گروه قرار گرفته اند، ‌اظهار كرد: مجموع این 19 كشور در آینده نزدیک بیش از نیمی از تولید و فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص خواهد داد.

مهندس يكه زارع در ادامه به آمار و ارقامي در خصوص خودروهاي در حال تردد جهان نيز اشاره كرد و افزود: میزان درآمد خدمات پس از فروش رابطه مستقیمی با تعداد

 خودروهای در حال تردد در جهان دارد. در حال حاضر در حدود یک میلیارد و 300 میلیون دستگاه خودرو در دنیا در حال تردد است که پیش بینی می شود در سال 2025 این تعداد به یک میلیارد و 800 میلیون دستگاه برسد و سهم 19 بازار مورد اشاره از 35 درصد فعلی به 52 درصد خواهد رسید.

وي افزود: طبق چشم انداز 2025 ایران بزرگ‌ترین بازار منظقه و در عین حال پایگاه تولید و صادرات خودرو در منطقه خواهد بود. در اين بين شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز منطقه دارای پتانسیل های بالایی برای همکاری و جذب شرکای خارجی است.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در ادامه، روند فروش خودرو در سطح جهان را نيز مورد بررسي قرار داد و گفت: از سال 1990 به بعد رشد مستمر توليد و فروش در کشورهاي توسعه يافته به صورت سالانه افزايش يافته به شكلي كه در سال 2015 حدود 90میلیون دستگاه خودرو به فروش رفته که پیش بینی می شود اين عدد در سال 2025 به 120 میلیون دستگاه برسد.

وي پيش بيني كرد، عمده این رشد در اقتصادهای نوظهور باشد و از نظر سهم نیز این کشورها در سال 2025 بیش از نیمی از سهم تولید را به خود اختصاص دهند.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو به چشم انداز درآمدي صنعت خودروسازي نيز پرداخت و گفت: صنعت خودروسازي در سال 2015 درآمدي حدود 3500 ميليارد دلاري داشته که پيش بيني مي شود با افزايشی بيش از 90 درصد به 6700 ميليارد دلار در سال 2030 برسد.

وي افزود: نکته جالب اين که طبق پيش بيني‌ها، درآمد حاصل از فروش خودرو تا سال 2030 با افزايش 45 درصدي و درآمد حاصل از خدمات پس از فروش با رشد چشم‌گير 260 درصدي مواجه خواهد بود و مهم‌ترین دلیل این رشد، شکل گیری حوزه های جدید درآمدی از جمله ارایه خدمات نو مبتنی بر تکنولوژی های ارتباطی است.

مهندس یکه زارع ادامه داد: پیش بینی می شود از 39 میلیارد دلار درآمد بخش خدمات صنعت خودرو در سال 2025 در ایران، بیش از پنج میلیارد دلار آن مرتبط با ارایه خدمات نوین باشد که توسعه این بخش نیازمند همکاری و مشارکت شرکت های تکنولوژیک داخلی و برندهای معتبر جهانی است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین از امضای قرارداد به صورت کنسرسیوم با مشارکت ایران خودرو و یک شرکت اروپائی برای تولید موتور، اکسل و گیربکس در کمتر از یک ماه آینده خبر داد و گفت: این قرارداد در قالب طراحی و تولید پلتفرم داخلی منعقد شده و براساس آن انتقال تکنولوژی به صورت کامل انجام خواهد شد.

مهندس یکه زارع گفت: در اجرای این قرارداد ابتدا یک موتور توسط شرکت اروپائی تولبد شده و در جریان تولید آن متخصصان و مهندسان ایرانی مشارکت خواهند داشت. در ادامه موتور دوم به صورت مشترک و موتور سوم به صورت کاملا داخلی، توسط صنعتگران ایران خودرو تولید می شود.

 گفتني است، چهارمين همايش بين المللي صنعت خودروی ايران امروز و فردا – 24 و 25بهمن ماه – با حضور فعالان و مديران صنعت خودرو و قطعه سازي ايران و جهان در سالن همايش هاي برج ميلاد برگزار شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی