پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رنگ دود اگزوز

خودرو را با تشخیص رنگ دود اگزوز درمان کنید

دود کردن موتور نشانه روغن سوزی ؛ غنی بودن مخلوط هوا – سوخت یا نشت آب به محفظه احتراق است. با توجه به رنگ دود می‌توان به هر یک از این موارد پی برد. 1-  اگر دود اگزوز  آبی رنگ باشد: موتور روغن سوزی دارد. دلایل احتمالی: *احتمالاً رینگ پیستون موتور خودروی شما خورده شده […]

javankhodro
جمعه - ۲۹ بهمن ۱۳۹۵

دود کردن موتور نشانه روغن سوزی ؛ غنی بودن مخلوط هوا – سوخت یا نشت آب به محفظه احتراق است. با توجه به رنگ دود می‌توان به هر یک از این موارد پی برد.

1-  اگر دود اگزوز  آبی رنگ باشد: موتور روغن سوزی دارد.

  • دلایل احتمالی:

*احتمالاً رینگ پیستون موتور خودروی شما خورده شده است و روغن به داخل سیلندر نشت می کند. برای حل مشکل باید رینگ پیستون تعویض گردد. بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیر کار با تجربه کمک بگیرید.

*سیل سوپاپ های موتور خورده شده است و روغن به داخل سیلندر یا مسیر دود نشت می کند. برای حل مشکل باید این سیل ها تعویض گردند. بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید و از یک تعمیر کار با تجربه کمک بگیرید.

2-  اگر دود سیاه باشد:

یعنی همه سوخت در محفظه احتراق نمی‌سوزد و احتمالاً مخلوط هوا – سوخت بیش از اندازه غنی است. به احتمال بسیار بالا یا در سیستم جرقه زنی خودرو مشکلی وجود دارد یا موتور بد کار می کند.

  • دلایل احتمالی:

*اگر خودروی شما از نوع خودرو های کاربراتوری قدیمی باشد به احتمال زیاد ساسات کاربراتور مشکل دار است. که برای حل مشکل می توانید آنرا تعمیر تعویض نمایید.

*احتمال نشتی در انژکتور ها وجود دارد. برای حل مشکل باید انژکتور ها را تعویض نمایید.

*اگر مدت زیادی است که فیلتر هوا را عوض نکرده اید و در منطقه ای پر گردو غبار یا آلوده زندگی می کنید باید فیلتر هوا را تعویض نمایید.

*ممکن است در سیستم جرقه زنی و شمع ها مشکلی باشد که منجر به احتراق ناقص می شود. برای این منظور باید وایر ها، دلکو، کویل و شمع ها بررسی شوند.

3- اگر وقتی موتور سرد است رنگ دود اگزوز به سفیدی متمایل است، می‌توان وضعیت موتور را عادی تلقی کرد اما اگر بعد از گرم شدن موتور باز هم دود سفید از اگزوز بیرون آمد ، نشانه نشت آب به داخل محفظه احتراق و تبخیر آن است.دلایل احتمالی دیگر:

*ممکن است واسکازین از طریق ماژول خلا وارد مانیفولد ورود هوا شود که باید آن را تعویض نمایید.

*واشر سر سیلندر مشکل دار است و باید تعویض شود.

*سر سیلندر تاب برداشته یا ترک خورده است. باید کف تراشی شود و در صورت لزوم تعویض گردد.

*بلوک سیلندر ترک خورده است و بهتر است آن را تعویض نمایید.

4- بدون دود: موتور سالم دود نمی کند و وقتی انگشت به لوله اگزوز می زنیم انگشت نباید چرب و سیاه شود.

منبع: خودروکار

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی