پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه کیا اپتیما و هیوندای سوناتا

نبرد سدان‌های کره‌ای – کیا اپتیما بخریم یا هیوندای سوناتا؟

در این مقایسه دو عدد از سدان‌های کره‌ای پرطرفدار بازار را در مقابل یکدیگر قرار دادیم. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما که با تیکه بر پیشینه مناسب در ایران و پیشرفت‌هایی که طی این سال‌ها داشته‌اند، طرفداران بسیاری در بین خریداران سدان‌های خانوادگی بازه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان دارند. در آخرین مدل‌های سوناتا و […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۱ فروردین ۱۳۹۶

در این مقایسه دو عدد از سدان‌های کره‌ای پرطرفدار بازار را در مقابل یکدیگر قرار دادیم. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما که با تیکه بر پیشینه مناسب در ایران و پیشرفت‌هایی که طی این سال‌ها داشته‌اند، طرفداران بسیاری در بین خریداران سدان‌های خانوادگی بازه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان دارند. در آخرین مدل‌های سوناتا و اپتیما این دو سدان محبوب به اوج کمال و کارایی خود رسیده‌اند. اما این پیشرفت‌ها برای خریداران ایرانی گران تمام شده و از رشد چشمگیر قیمت این دو خودرو در بازار ایران نمی توان گذشت.

کیا اپتیما JF:
اپتیما به عنوان سدان نیمه لوکس کیا، از همان اوایل حضور این برند در ایران، به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کیا در بازار خودروهای واردات ایران شناخته می‌شد. نسل پیشین اپتیما محبوبیتی فراتر از انتظار در ایران به دست آورد و توانست عدم موفقیت نسل دوم را با فروشی عالی جبران کند. اپتیما به عنوان برادر دوقلو اما ناتنی هیوندای سوناتا شناخته می‌شود و این دو نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیا با یکدیگر رقابتی تنگاتنگ دارند.

اپتیما

سومین نسل اپتیما در سال‌های آخر حیاتش دستخوش تغییراتی جزیی در ظاهر شد. اما نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ جایی بود که کیا از چهارمین نسل سدان محبوبش، یعنی اپتیما JF پرده برداشت. اپتیما ۲۰۱۶ یکی از داغ‌ترین و جدیدترین خودروهای وارد شده به کشور. است. با این که چند ماهی دیرتر از نسل جدید سوناتا به گود رقابت رسیده اما این روزها طرفدرار بیشتر و بازار خرید و فروش بهتری از هیوندای سوناتا در بازار ایران دارد. کیا عقیده دارد JF نسبت به نسل قبلی اپتیما کاملا متحول شده و یک نسل جدید به شمار می‌رود. اما خیلی از کارشناسان خودرو عقیده دارند که چهارمین نسل اپتیما چیزی فراتر از یک فیس لیفت اساسی نیست و تفاوت بنیادینی با قبل ندارد. با برانداز طراحی ظاهری باید تا حدی به منتقدان حق داد.

اپتیما

در نمای ظاهری، فرم کلی بدنه همان چیزی است که در مدل قبلی شاهد بودیم. اما تغییر فرم چراغ‌های جلو و عقب، فرم جدید سپرها، محل جدید قرارگیری پروژکتورهای جلو، جلو پنجره از نو طراحی شده، همگی مواردی هستند که اپتیما جدید را از مدل قبلی متمایز می‌کنند. حتی فرم لچکی عقب نیز تغییر کرده و آیینه‌های جانبی نیز به جهت هماهنگ شدن با ترکیب جدید، تغییر شکل داده‌اند. در طراحی جدید بدنه، تنها به تغییرات این چنین بسنده نشده. ابعاد بدنه نیز نسبت به قبل تغییر کرده‌اند. به طور مثال، اپتیما JF ۱۰ میلی متر عریض‌تر از قبل شده و ۲۵ میلی‌متر نیز به فاصله بین دو محورش افزوده شده، تا فضای کابین جادارتر از قبل باشد. همچنین در ساخت بدنه از فولاد مقاوم استفاده شده تا بدنه محکم‌تر و قوی‌تر از قبل باشد. در جهت هماهنگی با طراحی جدید، فرم رینگ‌ها نیز تغییر کرده و زیباتر از قبل است. نکته جالب اینجاست که وقتی از بعضی زوایا به قوس این قسمت و ستون عقب نگاه می‌کنیم، این طور به نظر می‌رسد که به جای یک سدان متوسط، با یک فست بک گوژ پشت طرف هستیم!

اپتیما

با بازشدن درب‌ها، چراغ‌های کوچک پشت دستگیره‌ها به سرنشینان خوشامد می‌گویند. اگر چندان ریزبین نباشید و از فاصله‌ای نچندان نزدیک به ظاهر اپتیما جدید نگاهی بیاندازید، شاید در نگاه اول این مدل را خیلی شبیه به نسل قبلی ببینید. اما داستان فضای کابین کاملا متفاوت است و تقریبا می‌توان گفت، اپتیما جدید از نظر ترکیب کابین هیچ شباهتی با قبل ندارد.

اپتیما

نخستین چیزی که در طراحی کابین اپتیما جلب توجه می‌کند، فرم جدید کنسول جلو است که بسیار شبیه به کنسول جلوی محصولات ب ام و شده. چه از نظر فرم قرارگیری دریچه‌های سیستم تهویه و چه از نظر جا نمهایی جدید صفحه نمایشگر و دکمه‌های قرار گرفته در پایین آن. اپتیما جدید در طراحی ظاهری اسپرت‌تر از سوناتا به نظر می‌رسد، اما ظاهر سوناتا به شکلی است که افراد محافظه کار را بیشتر به سوی خود جلب می‌کند. اما اگر از آن دسته خریداران مشکل پسند باشید، بدون شکل دکوراتیو کابین اپتیما جدید را به سوناتا ترجیح خواهید داد. پوشش نرم کنسول جلو و پنل درها و کیفیت چرم غربیلک فرمان و صندلی‌ها کیفیت بهتری از قبل دارد. اما هنوز هم مواردی مثل پوشش سفت و خشک قسمت پایین کنسول توی ذوق سرنشین می‌زند.

امکانات کیا اپتیما :

به لطف ترمز پارک برقی، خبری از اهرم جاگیر ترمز داخل کابین نیست. صندلی‌ها با روکش چرمی تزیین شده‌اند و فرم جدید فرمان نیز بیشتر با حال و هوای اسپرت اپتیما همخوانی دارد. صفحه کیلومتر شمار در عین سادگی آرامش بخش و زیبا طراحی شده و فرمی ماندگار دارد. صندلی های جلو به صورت برقی تنظیم می‌شوند و به گرمکن و سردکن نیز مجهز شده‌اند. همچنین گرمکن صندلی‌های عقب نیز قابل سفارش است. علی‌رغم بزرگ‌تر شدن ابعاد بدنه، فضای کابین از نظر گنججایش و راحتی تغییر خاصی نسبت ه قبل نکرده. سرنشینان جلو فضای کافی پا و سر در اختیار دارند و فضای ردیف عقب تا قبل از اضافه شدن نفر سوم، برای دو نفر نسبتا راحت و جادار است. حجم صندوق بار اما ۵ لیتر نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و ۵۱۰ لیتر گنجایش دارد. همچنین درب صندوق بار در مدل جدید به صورت برقی باز و بسته می‌شود.

اپتیما

مشخصات فنی کیا اپتیما :

عایق بندی کابین بهبود چشمگیری نسبت به قبل داشته و با استفاده از پلاستیک مقاوم سازی شده، کابین آرام‌تر و بی سر و صداتری از قبل دارد. البته هنوز هم بخشی از حرارت موتور به محل قرارگیری پاهای سرنشینان جلو منتقل می‌شود. نسل جدید اپتیما با چند پیشرانه متفاوت و دو مدل جعبه دنده عرضه می‌شود. که جذاب‌ترین آن‌ها پیشرانه ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر و جعبه دنده دبل کلاچ است. اما شرکت وارد کننده تنها نسخه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری را در لاین آپ محصولات خود قرار داده. این پیشرانه ۱۷۲ اسب بخار و ۲۲۲ نیوتون متر گشتاور تولید می کند. همچنین گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک با این پیشرانه جفت می‌شود که اگر انصاف بدهیم، هماهنگی مناسبی با عملکرد پیشرانه دارد و ضعف خاصی در تعویض دنده‌های آن مشاهده نمی‌شود. به علاوه، شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان رانندگی با این سدان نیمه لوکس را دلچسب‌تر می کنند.

اپتیما 2016 (5)

اپتیما جدید از نظر ایمنی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. همان طور که اشاره شد مقاوم‌سازی‌هایی در ساخت بدنه انجام شده، اما جالب‌ترین بخش این مساله، کسب بالاترین امتیاز از موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکاست. اپتیما درجه TSP+ (حداکثر ایمنی) این موسسه را در ۵ تست تصادف کسب کرده و علاوه بر این، از تعداد زیادی سامانه‌های الکترونیکی کنترلی برای جلوگیری از تصادف بهره می‌برد.

نسل جدید اپتیما در مارکت ایران با برچسب قیمتی ۱۸۰ میلیون تومانی عرضه می‌شود. قیمتی مشابه قیمت نسل جدید هیوندای سوناتا. این دو سدان نیمه لوکس کره‌ای از نظر امکانات رفاهی و قابلیت‌های فنی تقریبا وضعیت مشابهی دارند و انتخاب میان این دو، بستگی به سلیقه مشتریان دارد.

لازم به ذکر است که نسل جدید اپتیما در نسخه واگن نیز عرضه خواهد شد. اپتیما استیشن رقیب سرسختی برای هیوندای i40 واگن خواهد بود.

مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما

هیوندای سوناتا LF:

با نگاهی به پیشینه هیوندای سوناتا در ایران، به محبوبیت و فروش بالای این سدان متوسط و نیمه لوکس در ایران پی می‌بریم. سوناتا به عنوان یکی از با سابقه‌ترین محصولات هیوندای، از سال ۱۹۸۵ تا کنون روی خط تولید قرار دارد. اکثر ایرانیان سوناتا را با نسل پنجمش (NF)، که تولید آن به سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ برمی‌گردد می‌شناسند. در سال ۲۰۰۹ این مدل جای خود را به نسل ششم (YF) داد. تولید سوناتا YF تا سال ۲۰۱۴ ادامه پیدا کرد و به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های سوناتا در ایران تبدیل شد. نسل جدید سوناتا که با کد LF شناخته می‌شود، در نمایشگاه نیویورک رونمایی شد. عرضه سوناتا جدید در ایران، با فروش این خودرو در دنیا همزمان شده است و از این نظر، در حال حاضر سوناتا جدید یکی از جدیدترین و به‌ روزترین خودروهای وارداتی شناخته می‌شود که واردات آن به کشور فعلا به صورت شخصی انجام می‌شود.

هیوندای سوناتا

طراحی مدل جدید سوناتا نسبت به قبل تجملی تر و پخته تر شده است. این درحالی است که با دقت فراوان در طراحی آن، می توان رگه‌هایی از نسل قبل را در ظاهر این خودرو مشاهده کرد. که از ‌جمله ‌آن‌ها می توان به خطر فلزی امتداد یافته در کناره‌های کاپوت جلو، فرم پروژکتورهای جلو و … اشاره کرد. طراحی قسمت جلو بی شباهت به نسل جدید جنسیس سدان نیست. جلوپنجره بزرگ کرومی به ابهت بیشتر نمای جلو سوناتا کمک شایانی کرده و در چراغ‌های جلو از لامپ‌های LED استفاده شده است. فرم چراغ های عقب نیز بیننده را به یاد چراغ های کیا اپتیما قبل از فیس لیفت می اندازند. همان طور که اشاره شد، در طراحی پروژکتورهای روی سپر جلو از پروژکتورهای مدل قبلی الهام گرفته شده است. ظاهر سوناتا جدید نسبت به قبل ساده‌تر، جاافتاده‌تر و شکیل‌تر شده است. که باعث می‌شود تا افراد مسن‌تر نیز به سوی این خودرو جذب شوند.

هیوندای سوناتا

شاسی سوناتا جدید از نو طراحی شده و طول و عرض بیشتری نسبت به قبل دارد. طراحی مجدد شاسی در این مدل، ۵۱ درصد مقاومت پیچشی و ایمنی بیشتر را نسبت به قبل برایش به ارمغان آورده است. این در حالی است که مدل های قبلی سوناتا از نظر ایمنی ایرادی نداشتند و موفق به کسب امتیاز کافی از موسسات ایمنی شده بوند. یکی از نکات جالب در خصوص سوناتا جدید، قیمت کمتر این مدل (حدود ۴۰۰ دلار) نسبت مدل قبلی است.

هیوندای سوناتا

به پیروی از طراحی جدید بدنه، طراحی کابین نیز به کلی تغییر کرده است و نقطه مشترکی با نسل قبلی ندارد. قالب طراحی کابین ساده تر و قدیمی تر از قبل شده و فرم طراحی کابین از حالت سیالی و شیب دار نسل ششم فاصله گرفته و به سمت طراحی کلاسیک ذوزنقه ای شکل رفته است. که در این میان، شاید فرم دریچه‌های تهویه روی کنسول جلو به مزاق هرکسی خوش نیاید. کنسول جلو اما همچنان شلوغ است و از تعداد زیادی دکمه تشکیل شده است. بخش میانی کنسول جلو به سمت راننده متمایل شده و از این نظر ارگونومی بهتری نسبت به قبل دارد.

هیوندای سوناتا

امکانات هیوندای سوناتا :

ارتقا کیفیت متریال کابین نسبت به قبل قابل لمس است. مدل پایه سوناتا با نام SE شناخته می شود، که جایگزین مدل GLS در نسل قبلی شده است. همه آپشن‌ها و زیباترین تریم‌های داخلی متشکل از پوشش چرم صندلی‌ها و قطعات چوبی روی کنسول و تودری‌ها، در مدل لیمیتید گنجانده شده‌اند. مدل لیمیتد به عنوان کامل‌ترین مدل سوناتا شناخته می شود و علاوه بر پوشش چرمی صندلی‌ها، از امکانات دیگری نظیر گرمکن صندلی‌ها در جلو و عقب و سیستم صوتی مجهز به ۷ اسپیکر بهره می‌برد. برای این مدل دو پکیج تکنولوژی و آلتیمیت قابل سفارش است.

مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما

در پکیج تکنولوژی، امکاناتی نظیر سقف پاناروما و سیستم صوتی اینفینیتی به فهرست امکانات عادی اضافه می شود. در پکیج آلتیمیت نیز سامانه‌هایی نظیر کنترل حرکت هوشمند، هشدار عبور از خط، هشدار برخورد با جلو و نوربالای اتوماتیک به چشم می‌خورد. فضای کابین به لطف ابعاد بزرگ بدنه، راحت و جادار است و سرنشینان روی صندلی‌های خوش فرم سوناتا احساس راحتی می‌کنند. همچنین سیستم تعلیق در این مدل دستخوش تغییراتی شده است تا شاهد خشکی سواری سوناتا YF در این مدل نباشیم.

مشخصات فنی هیوندای سوناتا :

هیوندای برای سوناتا جدید سه نوع پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری و ۱.۶لیتری و ۲ لیتری توربو در نظر گرفته است. پیشرانه ۲.۴ لیتری که در مدل‌های وارد شده به کشور به چشم می‌خورد، قادر است ۱۸۵ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. پیشرانه ۲ لیتری برای افرادی که به دنبال هیجان بیشتر هستند طراحی شده است. این پیشرانه به توربوشارژر مجهز شده است و علی‌رغم حجم کمتر نسبت به مدل ۲.۴ لیتری، قادر است ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید کند.

مدل توربو به رینگ‌های ۱۸ اینچی، تعلیق اسپرت و تریم داخلی متفاوت با مدل ۲.۴، مجهز شده است و تفاوت‌های نظیر چهار خروجی اگزوز در عقب، پروژکتورهای متفاوت جلو و دوخت زیباتر کابین، با مدل ۲.۴ دارد. مدل ۱.۶ لیتری توربو نیز با پسوند eco عرضه می شود. برای سوناتا جدید دو نوع گیرباکس ۶ سرعته تیپ ترونیک و ۷ سرعته دبل کلاچ قابل انتخاب است. البته گیرباکس ۷ سرعته فقط برای مدل ۱.۶ لیتری eco قابل انتخاب است. سوناتا جدید ظرف ۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند. علی‌رغم پیشینه مناسب سوناتا در ایران و مشخصات مناسب مدل جدیدش، اما همان طور که اشاره شد، LF از نظر محبوبیت و داغی بازار خرید و فروش از اپتیما کم آورده و کی از هیوندای‌هایی است که بازار خرید و فروش مناسبی ندارد.

رونمایی كيا اپتيما هيبريدي و كيا اسپرتيج جديد در نمایشگاه خودرو تهران

کیا استینگر برگ برنده کره‌ای‌ها در سال ۲۰۱۷

مچ اندازی قدبلندهای کره ای! مقایسه هیوندای سانتافه و کیا سورنتو 2017

اعلام شرایط فروش متنوع نقدی و اعتباری کیا اپتیما ۲۰۱۶

مقایسه‌ای میان هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل

جنگجوی ژاپنی رو در روی کره ای مظلوم- مقایسه مزدا3 و هیوندای النترا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی