پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه ب ام و سری ۳ و بنز C کلاس

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

اگر بخواهید در کنار خرید یک خودرو دست دوم، چاشنی اسپرت سواری را نیز به رانندگی‌تان اضافه کنید و از طرفی ریسک خرید خودرو دست دوم را نیز قبول کنید، سدان‌های اسپرت و کوچک آلمانی نیز می توانند گزینه‌های هیجان‌انگیز پیش رویتان باشند. بنز C200 و ب ام و ۳۲۰ دو سدان اسپرت آلمانی هستند […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

اگر بخواهید در کنار خرید یک خودرو دست دوم، چاشنی اسپرت سواری را نیز به رانندگی‌تان اضافه کنید و از طرفی ریسک خرید خودرو دست دوم را نیز قبول کنید، سدان‌های اسپرت و کوچک آلمانی نیز می توانند گزینه‌های هیجان‌انگیز پیش رویتان باشند. بنز C200 و ب ام و ۳۲۰ دو سدان اسپرت آلمانی هستند که بسته به میزان کارکرد، مدل و سلامت بدنه از 800 تا 950 میلیون تومان در بازار قیمت دارند. (قیمت به روز رسانی شده : اردیبهشت 1401)

اگر با بودجه 800 تا 950 میلیون تومانی قصد خرید سدان وارداتی داشته باشید و بخواهید از میان گزینه‌های صفر کیلومتر انتخاب کنید، تنها می توانید سراغ سدان های معمولی و کوچک برندهای کره‌ای بروید که شاید بعد از مدتی دلتان را بزنند. اما اگر بخواهید چاشنی اسپرت سواری را نیز به رانندگی‌تان اضافه کنید و از طرفی ریسک خرید خودرو دست دوم را نیز قبول کنید، سدان‌های اسپرت و کوچک آلمانی نیز می توانند گزینه‌های هیجان‌انگیز پیش رویتان باشند.

بنز C200 و ب ام و ۳۲۰ دو سدان اسپرت آلمانی هستند که بسته به میزان کارکرد، مدل و سلامت بدنه از 800 تا 950 میلیون تومان در بازار قیمت دارند. البته استهلاک این خودروها چندان کم نیست و به جز بودجه‌ای که برای خریدشان در نظر دارید، باید بودجه‌ای هم برای تعمیرات و هزینه‌های جانبی‌شان کنار بگذارید. البته به دلیل تیراژ واردات بالا، مشکلی از نظر تامین قطعات و فراوانی لوازم جانبی این خودروها وجود ندارد، اما قیمت گران لوازم جانبی خودروهای آلمانی و حساسیت سیستم فنی شان بر کسی پوشیده نیست. در عوض این دو سدان دیفرانسیل عقب و استایل سواری خاصشان می‌توانند لذت متفاوتی از رانندگی را به شما هدیه کنند.


می خوای بنز یا ب ام و دست دوم بخری؟ اینجا رو ببین بعد بخر


مقایسه ب ام و سری ۳ و بنز C

مرسدس بنز C200:

نسل چهارم بنز C با طراحی کاملا متفاوت و مدرن‌تر نسبت به قبل، محبوبیتی قابل توجه در ایران بدست آورد و با تکیه بر این محبوبیت، تعداد قابل توجهی از آن وارد کشور شد. این سدان اسپرت در سال ۲۰۰۷ متولد شد و با مدل ۲۰۰۸ به بازار آمد. نسل چهارم C کلاس با کد اتاق W204 شناخته می‌شود و نسبت به مدل قبلی که در ایران به بنز پلیسی معروف است، کابین جادارتری دارد. البته در سال ۲۰۱۱ نسل چهارم C کلاس دستخوش تغییراتی در ظاهر و بخش فنی قرار گرفت، که در این مقایسه مدل مورد نظر ما همان نمونه قبل از فیس لیفت است.

C200 در دو نسخه الگانس و آوانگارد در ایران عرضه شد که از مهمترین تفاوت‌های ظاهری این دو می توان به نشان بزرگ مرسدس بنز بر روی جلوپنجره در مدل آوانگارد و نشان عمودی بنز با فرم سنتی بر روی کاپوت نسخه الگانس اشاره کرد. فرم کلی ظاهر C کلاس نسبت به به سری ۳ چاشنی اسپرت کمتری دارد و بیشتر قرار است نقش یک سدان لوکس جمع و جور را ایفا کند. البته نسخه‌های مجهز به پکیج اسپرت بدنه AMG در حال و هوای اسپرت چیزی از ب ام و کم ندارند و بیش‌تر باب میل جوان‌ترها هستند.

مرسدس بنز C کلاس ۲۰۰۷

در فضای کابین با محیطی ساده اما در عین حال خوش ترکیب و اصیل روبرو هستیم. طراحی دریچه‌های تهویه و دکمه‌های روی کنسول جلو نسبت به یک سدان کوچک در رتبه بالاتری قرار دارد و استفاده از سقف شیشه‌ای دو تکه (پاناروما) در اکثر C کلاس‌های موجود در کشور باعث شده تا جذابیت کابین دوچندان شود.

C200 های وارداتی از دو نوع صفحه نمایش بهره می‌برند. در مدل های ساده، صفحه نمایش کوچک تنها وضعیت سیستم صوتی و کانال‌های رادیو را نمایش می‌دهد. اما در مدل‌های کامل‌تر، صفحه نمایش بزرگ‌تر با پوشش بازشونده جلب توجه می‌کند که قابلیت هدایت ماهواره‌ای را نیز با خود به همراه دارد.

مرسدس بنز C کلاس ۲۰۰۷

کیفیت کلی ساخت و متریال کابین تفاوت چندانی با ب ام و ندارد. اما باید قبول کرد که در بعضی موارد، طراحان بنز وسواس بیشتری در ساخت C کلاس به خرج داده‌اند. از نظر فضای کابین، سرنشینان از همان میزان راحتی برخوردارند که در کابین سری ۳ نیز به آن می‌رسند. فضا در صندلی‌های جلو مناسب است، اما در ردیف عقب از فضای محدودتر در قسمت سر و پا نمی‌توان چشم پوشید.

اما یکی از مهمترین مزایای این نسل Cکلاس که باعث شده علی‌رغم فضای نچندان بزرگ کابین، محبوبیت قابل توجهی میان خانواده‌ها داشته باشد، صندوق بار ۴۸۵ لیتری است که جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد و جالب است بدانید حجم صندوق بار در مدل فیس لیفت ۲۵ لیتر کاهش پیدا کرده است.

مرسدس بنز C کلاس ۲۰۰۷

مشخصات فنی مرسدس بنز C200 :

پیشرانه مورد استفاده در C200 از نوع ۴ سیلندر ۱۷۹۶ سی سی است که توانایی تولید ۱۸۴ اسب بخار قدرت را در ۵۵۰۰ دور دارد. این پیشرانه از سوپرشارژر بهره می‌برد که در نسخه فیس لیفت جای خود را به توربوشارژر داده تا در دورهای بالاتر گشتاور بیشتری تولید کند. گیرباکس ۵ سرعته خودکار (۷ سرعته G ترونیک در مدل فیس لیفت) وظیفه انتقال گشتاور ۲۵۰ نیوتن متری را به محور عقب دارد که باعث می‌شود با خاموش کردن ESP بتوانید کمی شیطنت را چاشنی رانندگی تان کنید.

البته فرم قرارگیری پدال گاز در طولانی مدت پای راننده را خسته می‌کند. سواری C کلاس اما از سری ۳ نرم‌تر و راحت‌تر است. اما فراموش نکنید که از نظر فرمان‌پذیری و هندلینگ به پای ب ام و نمی‌رسد. ترمزهای قرص و محکم C200 از نظر عملکرد چیزی از سری ۳ کم ندارد و این سدان اسپرت توانسته ۵ ستاره ایمنی و امتیاز ۳۲ (امتیاز کامل) را از موسسه NCAP کسب کند.

مقایسه ب ام و سری ۳ و بنز C

ب ام و 320i:

محبوبیت فوق‌العاده نسل چهارم ب ام و سری ۳ یا همان E46 معروف باعث شد تا کار برای جایگزینش بسیار سخت شود. پنجمین نسل سری ۳ در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و یک سال پس از حضورش در بازار، عنوان خودرو سال را به خود اختصاص داد. سری ۳ همواره پرفروش‌ترین سری ب ام و بوده است، اما ظاهر نامانوس E90 باعث شد که آن طور که باید از این اتاق استقبال به عمل نیاید. حداقل در ایران که این طور است و باید اعتراف کرد که C کلاس W204 نسبت به سری ۳ E90 محبوبیت بیشتر و در پی آن بازار خرید و فروش بهتری دارد. البته ب ام و نیز E90 را برای سال ۲۰۰۹ دستخوش تغییراتی کرد.

این تغییرات در ظاهر شامل، فرم جدید سپر و کاپوت جل، چراغ‌های جلو و عقب جدید با طراحی به روزتر و آیینه‌های جانبی متفاوت با قبل می‌شوند. البته حجم تغییرات به کابین و بخش فنی نیز راه یافته تا E90 فیس لیفت یک ترقی قابل توجه را نسبت به مدل قدیمی‌تر تجربه کند. طراحی ظاهری سری ۳ اسپرت‌تر از بنز است. اما در قسمت عقب با بحران هویتی این اتاق روبرو هستیم که البته این مورد در نسخه فیس لیفت بهبود یافته است.

ب ام و سری۳-E90

E90 نسبت به E46 ابعاد و بزرگ‌تر و وزن بیشتری دارد و همین مورد باعث شده تا کابین جادارتری داشته باشد. البته از نظر فضای کابین سری ۳ نیز در حد و اندازه‌های C کلاس ارزیابی می‌شود و در ردیف عقب چندان جادار و راحت نیست. طراحی کنسول جلو از بنز ساده‌تر است و نسخه ۳۲۰ فاقد صفحه نمایشگر روی داشبورد است و در کابین آن به سقف سانروف بسنده شده و همچون بنز سقف پاناروما ندارد.

سیستم تهویه مطبوع عملکرد قابل قبولی دارد و کیفیت چرم و چوب کابین نیز دلچسب است. البته از کم رنگ شدن قطعات پلاستیکی در دسترس بعد از گذشت چند سال از عمرش نیز نمی‌توان گذشت. ارگونومی کابین نیز مناسب است و برای عادت کردن به محل قرارگیری دکمه‌ها نیاز به زمان زیادی ندارید.

ب ام و سری۳-E90

انواع ب ام و سری ۳ E90 در ایران :

سری ۳ E90 در سه نسخه ۳۲۰، ۳۲۵ و ۳۳۰ وارد ایران شد که از میان ۳۲۰ با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری رقیبی سرسخت برای بنز C200 به شمار می‌رود. شاید اول فکر کنید ساده بودن پیشرانه سری ۳ نسبت به پیشرانه مجهز به پرخوران بنز باعث شده تا حساسیت کمتری داشته باشد.

اما استهلاک پیشرانه E90 در میان تعمیرکاران و مالکان ب ام و زبان‌زد است و علاوه بر آن مجموعه جلوبندی‌اش هماهنگی مناسبی با جاده‌های ایران ندارد و بعد از مدتی کارکرد زیربندی آن سرو صداهای زیادی تولید می‌کند. گیرباکس ۴ سرعته خودکار عملکرد مناسبی دارد، اما باید به اندازه تکنولوژی و سال ساختش از آن انتظار داشته باشید.

ب ام و سری۳-E90

مشخصات فنی ب ام و ۳۲۰ E90 :

E90 ۲۰۰۶ از پیشرانه ۱۴۸ اسبی برخوردار است و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متری نیز در این مدل به محور عقب منتقل می‌شود. کیفیت سواری سری ۳ از بنز ضعیف‌تر است اما با تکیه بر ویژگی‌هایی نظیر هندلینگ هوشمند حساس به میزان فشار روی فرمان از نظر مانورپذیری و هندلینگ یک سرو گردن بالاتر از C200 ارزیابی می‌شود و می‌تواند نظر راننده‌های اسپرت سوار را به سوی خود جلب کند. در نسخه های فیس لیفت پیشرانه با تغییراتی که به خود دیده می‌تواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که از نظر توان پیشرانه این نسخه در مقام مقایسه به بنز C200 نزدیک‌تر است.

مقایسه ب ام و سری ۳ و بنز C

نتیجه گیری:

در انتها باید اشاره کنیم که هر دو این سدان‌ها در حال حاضر جای خود را به مدل های جدید با طراحی و تکنولوژی متفاوت و مدرن‌تر داده‌اند و اگر از آن دسته افراد مد گرا هستید و ریسک خرید خودرو دست دوم را قبول نمی‌کنید، بهتر است از خرید ب ام و سری ۳ و بنز C کلاس دست دوم صرف نظر کنید. C200 مدل ۲۰۰۸ با توجه به کارکرد و سلامت بدنه برچسب قیمتی میان ۱۳۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان دارد که در مقایسه با ۳۲۰ E90 که در مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ با کارکرد معقول حدود ۱۰۰ میلیون تومان و در مدل ۲۰۱۰ فیس لیفت با کارکرد زیر ۱۰۰ هزار کیلومتر نهایتا ۱۴۰ میلیون تومان ارزش پرداخت دارد، گزینه گران‌تری به نظر می‌رسد.

اما کلاس سواری و استایل آن متفاوت و خاص‌تر از ب ام و است و از نظر استهلاک و استفاده روزمره، نسبت به ب ام و انتخابی منطقی‌تر است. اما اگر سن و سال کمتری دارید و به دنبال تجربه هیجان در رانندگی هستید و می توانید به روی هزینه‌های جانبی بالا چشم بپوشید، سری ۳ انتخاب مناسب تری برای شما به نظر می‌رسد.

 

سیر تا پیاز ب ام و سری ۵ جدید

پیش ثبت نام تویوتا C-HR در ایران؛ همزمان با بازارهای جهانی

تست فنی جامع رنو کولئوس جدید در کویر و کوهستان (گزارش)

ب‌ام‌و M3 بهتر است یا M4؟

مقایسه‌ای میان هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل

هاکی روی برف با رنو کولئوس جدید (2017)

نگاهی به پژو 508 سوگلی جدید ایران خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی