میتسوبیشی ASX به نقل از مجله تخت گاز تویوتا یاریس به عنوان یکی از کم مصرف ترین و ارزان ترین هاچ بک های تویوتا شناخته می شود. در چند سال اخیر، از میان هیاچ بک های گوناگون تویوتا، تنها پای یاریس به ایران باز شده است. البته تجربه نشان داده مقبولیت مدل سدان یاریس در […]
به نقل از مجله تخت گاز
تویوتا یاریس به عنوان یکی از کم مصرف ترین و ارزان ترین هاچ بک های تویوتا شناخته می شود. در چند سال اخیر، از میان هیاچ بک های گوناگون تویوتا، تنها پای یاریس به ایران باز شده است. البته تجربه نشان داده مقبولیت مدل سدان یاریس در ایران، بیشتر از مدل هاچ بک است و همواره حجم واردات مدل هاچ بک محدودتر از مدل سدان بوده است. جدیدترین محصول وارداتی تویوتا به ایران و یکی از جدیدترین مدل های تویوتا، نسل چهارم یاریس است. یاریس ۲۰۱۵ جایگزین مدل قبلی خود شده و با کد اتاق XP150 شناخته می شود. همچون نسل جدید کرولا، یاریس جدید نیز در دو نسخه ویژه اروپا و آمریکا و نسخه مخصوص خاورمیانه تولید می شود. این دو از نظر طراحی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و از آنجایی که ایرتویا خودروهایش را از امارات وارد ایران می کند، مدل وارد شده به کشور از نوع ویرایش خاورمیانه است که بر پایه تویوتا VIOS شکل گرفته است. طراحی یاریس جدید در قسمت جلو شباهت زیادی با محصولات لکسوس دارد و جلو پنجره اش گواه این مساله است. چراغ های بزرگ و متعجب عقب نیز فرم جالبی دارند و تقریبا روی ستون های عقب قرار گرفته اند. طراحی کابین یاریس جدید مشابه کابین نسل سوم یاریس سدان است. چیدمان کابین و کنسول جلو در یاریس جدید، عامه پسندتر از مدل های قبلی یاریس است و به هیچ عنوان گیج کننده و شلوغ نیست. کیفیت متریال کابین در سطح معمولی قرار دارد. البته فراموش نکنید که با یک هاچ بک ارزان قیمت در بازارهای جهانی طرف هستید، پس نمی توان انتظار کیفیت محصولات لوکستر تویوتا را از یاریس داشت. البته دوام متریال و مونتاژ قطعات همچون سایر محصولات تویوتا قابل اعتماد است. همچون سایر محصولات تویوتا، یاریس جدید نیز از کمبود امکانات نسبت به رقبا رنج میبرد و حتی از تنظیم برقی صندلی ها و ایربگ های جانبی و پرده ای نیز در این هاچ بک کوچک خبری نیست. وقتی که نگاهی به چرخ های عقب می اندازید و ترمز کاسه ای عقب را مشاهده می کنید، نا امیدیتان از یاریس دو چندان می شود. این در حالی است که حتی ۲۰۶ تیپ ۵ نیز از ترمز دیسکی عقب بهره می برد. صندلی ردیف عقب قابلیت تا شدن دارد تا در صورت نیاز، فضای بیشتر برای بار در اختیار باشد. روی صندلی های جلو مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی شود، اما در صندلیهای نیمکت مانند عقب احساس راحتی به اندازه صندلی های جلو نیست و فضای محدود پا و سر برای افراد قد بلند آزار دهنده است. یاریس جدید از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری VVTI برخوردار است. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ با کد NZ.FE1 شناخته می شود و قادر است ۱۰۷ اسب بخار قدرت تولید کند. عملکرد گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک یاریس جذابیت چندانی ندارد، اما برای مصارف داخل شهر کافی به نظر می رسد. از پیشرانه کوچک یاریس نیز نمی توان انتظار عملکرد فوق العاده ای داشت و مصرف بسیار پایینش، کمتر پای صاحبش را به پمپ بنزین ها باز می کند. تعلیق یاریس در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع پیچشی است. سواری یاریس در کل نرم و بی صداست، اما گه گاهی تکان ها به کابین نفوذ می کنند. یاریس جدید رقبایی نظیر کیا ریو جدید و هیوندای i20 را در مقابل خود می بیند. و باید گفت از نظر جذابیت های کابین و فهرست امکانات یک سر و گردن پایینتر از آنها قرار دارد.
به نقل از مجله تخت گاز
شرکت رامک خودرو مدتی است محصولات کره ای شرکت سانگ یانگ را وارد کشور می کند. ویژگی بارز خودروهای سانگ یانگ ، فهرست آپشن های مناسب و کیفیت مطلوب متریال کابین است. یکی از محصولات سانگ یانگ، اکتیون جدیدبوده که در واقع فیس لیفت مدل قبلی است و از نظر ظاهری کمی خاصتر از سایر رقبا به نظر میرسد. طراحی مدل فیس لیفت اما جاافتاده تر و جذاب تر از قبل شده و با تغییرات اساسی که در قسمت جلو انجام شده، دایره مخاطبان خود را گسترش داده است. طراحی قسمت عقب کمتر دست خورده و اکتیون همچنان فرم شاسی بلند کوپه را حفظ کرده است. فضای کابین اکتیون جدید شیک و جذاب است و از نظر راحتی سرنشینان چیزی کم ندارد. همان طور که اشاره شد، این خودرو نیز مانند سایر محصولات سانگ یانگ با کیفیت و خوش ساخت است. صندلی ها و فرمان با چرم پوشانده شده اند و چوب کاری های داخل کابین نیز با کیفیت و مرغوب هستند. اکتیون جدید در 3 تیپ Comfort، Prestige و Luxury عرضه می شود. در نمونه فول آپشن، امکاناتی نظیر شیشه های مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع، تهویه اتوماتیک، مدیریت پیمایش سفر، گرمکن صندلی ها و فرمان، برف پاک کن مجهز به سیستم یخ زدا و سنسور باران و قابلیت تعویض دنده از روی فرمان به چشم می خورد. شاید در تبلیغات اکتیون جدید شعار تنها شاسی بلند کوپه مناسب آفرود را شنیده باشید.این شعار تا حدودی صحیح است. چون به جز X6 شاسی بلند دیگری با فرم کوپه در ایران نداریم. در اکتیون از شاسی مستقل و فوق صلب استفاده شده. همچنین از لحاظ زیربندی نسبت به سایر کراس اوورهای هم سطح خود، یک سر و گردن بالاتر است. موتور ۴سیلندر ۲.۳ لیتری اکتیون جدید ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و حداکثر گشتاور ۲۱۴ نیوتون متر را توسط سیستم چهار چرخ متحرک، به هر چهار چرخ منتقل می کند. گیربکس ۶سرعته هوشمند اکتیون به حالت زمستانی نیز مجهز شده و تعویض دنده ها از روی فرمان نیز در این مدل مقدور شده است. همچنین سیستم HDC سرعت خودرو را در سرازیری ها کنترل می کند و دیگر نیازی به ترمزهای اضافی در سرازیری ها نیست. در کل اکتیون جدید را می توان انتخاب مناسبی برای افرادی که به دنبال فهرست آپشن های وسیع و کیفیت مطلوب هستند دانست. اما برای خرید اکتیون باید سلیقه خاصی نسبت به سایر افراد داشته باشید.
به نقل از مجله تخت گاز
از بازار خرید و فروش شاسی بلندهای کوچک یا همان کراس اوورها، باید به عنوان پر فروش ترین بازار میان خودروهای شاسی بلند نام برد. کلاسی که در ایران با خودروهایی نظیر کیا اسپرتیج، هیوندای توسان، نیسان قشقایی و سوزوکی گرند ویتارا شناخته
میشود، و تنوع قابل قبولی دارد.
در این میان، سوزوکی گرند ویتارا را باید به عنوان یکی از پرفروش ترین و به اصطلاح، عامه پسندترین اعضای این کلاس در ایران برشمرد.
سوزوکی گرند ویتارا همزمان در کشورهای ژاپن، امریکا، اندونزی و اسپانیا تولید می شود. این خودرو در ژاپن با نام اسکودو و در امریکای شمالی با نام ساید کیک شناخته می شود. این مدل از ویتارا، در واقع نسل سوم این شاسی بلند محبوب است که حضور آن در ایران، در سال ۸۶ و با واردات مدل های ۲لیتری آغاز شد. از سال ۸۸ نیز، ایران خودرو که تا پیش از این ویتارا را به صورت ساخته شده وارد می کرد، مونتاژ آن را در کشور اغاز کرد. در سال ۲۰۰۸ نمونه فیس لیفت شده ویتارا از سوی سازنده معرفی شد، این خودرو در نمای ظاهری تغییر چندانی به خود ندیده بود، اما مهمترین تغییر آن، استفاده از موتور ۲.۴لیتری با کد j24B به جای پیشرانه نسبتا ضعیف ۲لیتری بود. در سال ۸۹ تولید مدل ۲ لیتری در کشور متوقف و نمونه ۲.۴لیتری جایگزین شد. از مهمترین تفاوت های ظاهری مدل جدید، می توان به گرافیک متحول شده چراغ های جلو و راهنمای روی آیینه های جانبی اشاره کرد. طراحی گرند ویتارا در کل ساده و هماهنگ است، اما رنگ و لعاب و زرق وبرق رقبای کره ای ها را ندارد. این مساله در بحث طراحی اتاق و فهرست آپشن ها نیز خود را نشان می دهد، و اینجاست که دلیل تفاوت قیمت چند ده میلیونی میان گرند ویتارا و رقبای کره ایش، بیشتر خود را نشان می دهد. ویتارا ۲.۴لیتری در دو سطح تجهیزات ۵ و ۸ عرضه
میشود. در میان فهرست آپشن ها، جای خالی سانروف بسیار احساس می شود. اما بحث فنی جایی است که ویتارا می تواند برای کره ای ها دردسرساز شود. مدل ۲.۴لیتری با دو گیرباکس ۵سرعته دستی و ۴سرعته اتوماتیک در کشور عرضه می شود. مهمترین نقطه قوت ویتارا، قابلیت تنظیم حالت های انتقال قدرت گیرباکس کمکی، در سه برنامه مختلف است. که رقبای کره ای از نبود دنده سنگین در مقابل ویتارا رنج می برند و همیشه در حالت چهار چرخ متحرک حرکت نمی کنند. از دیگر نکات جالب ویتارا، می توان به کلید
AT Power اشاره کرد که با فشردن آن، گشتاور و دور موتور در دنده های مختلف بالا می رود. اما با توجه به ارتفاع کم از سطح زمین و سیستم فنربندی، از این کراس اوور ۱۷۰ اسب بخاری،
نمیتوان انتظار قابلیت مناسب آفرود و پیمودن مسیرهای بسیارناهموار را داشت. این در حالی است که در مسیرهای هموار و جاده ای، ویتارا خودروی پرشتابی نشان می دهد. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی است، سیستم تعلیق ویتارا چندان نرم عمل نمی کند و برخی ضربات را به داخل کابین منتقل می کند. همچنین صداهای اضافی داخل کابین، از دیگر نکات منفی ویتارا به شمار می آیند. از دیگر نقاط قوت ویتارا نسبت به رقبای وارداتی اش، می توان به ارزان تر بودن و در دسترس بودن لوازم جانبی اش اشاره کرد.
به نقل از مجله تخت گاز
یکی از اولین شاسیبلندهایی که در آغاز رونق گرفتن واردات خودرو به ایران آمد، نسل اول هیوندای توسان بود. که با ظاهری نهچندان زیبا، در مقابل برادر ناتنیاش کیا اسپرتیج قرار گرفت. نسل دوم توسان اما، با ظاهری جذاب و مد روز جای مدل قدیمی را گرفت، تا موفقیتهای قبل را دوباره تکرار کند. طراحی ظاهری توسان همان طراحی سیالی، شلوغ و پر زرق و برقی است که نمونهاش در سایر خودروهای هیوندای نظیر سوناتا، ولاستر و . . . قابل مشاهده است. مدل ۲۰۱۴ توسان با تغییراتی که در طراحی جلو پنجره و گرافیک چراغهای جلو و عقب به خود دیده، به مراتب جذابتر از قبل شده است. طراحی کابین نیز به پیروی از نمای ظاهری، شلوغ و خوش خط و خال است. این در حالی است که اگر در کابین خودرویی همچون اسپرتیج یا RAV4 قرار بگیرید، به مراتب آرامش بصری بیشتری را تجربه خواهید کرد. کیفیت متریال کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و پوشش چرم صندلیها و فرمان در کنار سقف پانوراما، بر جذابیتهای کابین افزودهاند. متاسفانه توسان از آن دست خودروهایی است که از گزند دلالان و افراد سودجو در امان نمانده و اسیر تیپبندیهای من درآوردی و گیجکننده شده است. جالب است که برخی آپشنها در کشورهای حوزه خلیج فارس روی این خودرو نصب شده و در ایران تحت عنوان نمونه فول آپشن به افراد نا آگاه عرضه میشود. ix35 فول آپشن از ۶ عدد ایربگ، صندلیهای برقی مجهز به گرمکن و سنسور و دوربین دید عقب، سقف پانوراما و کیلس استارتر بهره میبرد.
فضای صندلیهای جلو مناسب است و روی آنها احساس راحتی کامل خواهید داشت. اما ردیف عقب داستان متفاوتی دارد. به علت شیب سقف در قسمت عقب، سایش سر افراد با سقف در ردیف عقب اجتناب ناپذیر است. همچنین دید عقب و طرفین نسبتا محدود است و در اولین تجربههای رانندگی با این خودرو مشکلساز خواهد شد. در سرعتهای بالا صدای باد داخل کابین نفوذ میکند و صداهای اضافی به گوش رسیده از فنرها مزید بر علت خواهند شد. نسل دوم توسان از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲۳۵۹ سیسی بهره میبرد که با اسپرتیج مشترک است. به منظور کاهش مصرف سوخت در این مدل، ضرایب دندهها دستخوش تغییراتی شدهاند، که همین عامل موجب کشش پایین و تنبل شدن خودرو در بعضی مواقع میشود. البته در حالت تعویض دستی دندهها و رانندگی در مسیرهای صاف، توسان نمایش خوبی از خود نشان میدهد و پیشرانه ۱۷۶ اسب بخاری با قدرت تولید ۲۲۸ نیوتنمتر گشتاور، راضی کننده ظاهر میشود. سیستم چهار چرخ متحرک این خودرو از برادر بزرگترش سانتافه گرفته شده است، و از نظر سواری و هندلینگ جایگاه خوبی میان رقبا دارد.
در کل توسان را میتوان به عنوان یک کراساوور شهری و راضیکننده در نظر گرفت، که به خاطر ظاهر پر زرق و برقش، شاید زودتر از سایر رقبا از مد بیافتد و کسلکننده شود. سواری این خودرو در شهر نرم و راحت است، اما از آن انتظار قابلیت آفرود و خارج جادهای نداشته باشید.
به نقل از مجله تخت گاز
مدتی از حضور پررنگتر محصولات رنو در ایران نسبت به قبل میگذرد. شرکت نگین خودرو اکثر محصولات جدید رنو را وارد کشور میکند، به جز کولئوس جدید! در پی ناکامینسل قبلی کولئوس در ایران، شرکت وارد کننده تصمیم گرفت تا نسل جدید این خودرو را در سبد محصولات جدیدش نداشته باشد. در این میان شرکت پارسخودرو تصمیم به واردات کولئوس جدید به ایران گرفت تا آن را جایگزین کراساوور نا موفقش، یعنی نیسان قشقایی کند. رنو کولئوس یک کراساوور یا به اصطلاح شاسیبلند جمع و جور به شمار میآید و در مقابلش رقبای سرسختی همچون سوزوکی ویتارا، کیا اسپرتیج و سانگ یانگ اکتیون را میبیند. نسل سوم کولئوس با ظاهری جدید در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. طراحی ظاهری کولئوس جدید همچون اسپرتیج خیره کننده و جذاب نیست. اما نسبت به سایر خودروهای این کلاس در ایران، به روز و هماهنگ است. کولئوس از نظر فنی مشخصات قابل قبولی را در اختیار خریدار قرار میدهد. موتور ۴سیلندر 5/2 لیتری کولئوس ۱۷۱ اسب بخار قدرت تولید میکند و جعبه دنده CVT این خودرو به صورت دستی نیز تنظیم میشود. قدرت موتور کولئوس برای خودرویی در این ابعاد مناسب است. البته این در حالی است که کیا اسپرتیج و هیوندای توسان، با قیمتی کمتر، قدرت بیشتری را تولید میکنند. کولئوس از نظر ایمنی رتبه بالایی میان رقبا دارد و توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسههای ایمنی دریافت کند. یکی از آپشنهای جذاب کولئوس، ترمز دستی الکترونیکی است که در سایر خودروهای این کلاس کمتر به چشم میخورد. همچنین در رنو کولئوس خبری از سوییچ نیست و همه کارها با یک ریموت الکترونیکی انجام میشود. قدرت موتور در این خودرو به هر چهار چرخ منتقل میشود و سیستم انتقال قدرت را میتوان در سه حالت 2WD، 4WD و Auto تنظیم کرد. مهمترین نکته سواری کولئوس که در طول رانندگی جلب توجه میکند، چسبندگی بسیار بالایش است، که حتی با از مدار خارج کردن سیستم کنترل پایداری هم نمیتوان این خودرو را منحرف و یا پشتش را از مسیر خارج کرد. همچنین کولئوس از سیستم کنترل حرکت در سراشیبی نیز بهره میبرد. کابین کولئوس بسیار با کیفیت و مرغوب ساخته شده است. جنس پلاستیک رودریها و کنسول جلو مرغوب است و صندلیها و فرمان از چرم مصنوعی پوشانده شدهاند. صندلیهای جلو مجهز به گرمکن هستند و صندلی راننده به صورت برقی تنظیم میشود. فضای ردیف عقب هم مناسب است و به منظور راحتی بیشتر، میان صندلیهای عقب زیر آرنجی تعبیه شده است. سقف پانوراما فضای کابین را دلنشینتر و بزرگتر میکند. همچنین با خواباندن صندلیهای عقب، فضای بسیار بزرگ بار در اختیار قرار میگیرد. سیستم BSW در حین رانندگی نقاط کور را به راننده هشدار میدهد. با وجود این سیستمها و آپشنها، میتوان کولئوس را خودرویی کامل میان رقبایش برشمرد که از نظر ایمنی و مصرف سوخت هم وضعیت قابل قبولی دارد. یکی از مهمترین ضعفهای کولئوس، بازار دست دوم نامناسب این خودرو است.
به نقل از مجله تخت گاز
از X3 باید به عنوان یکی از پرفروشترین و محبوبترین شاسیبلندهای بامو نام برد که نسل پیشین آن در ایران بسیار پر طرفدار شده بود. بامو X3 جدید از اولین باموهای سری جدید بود که قدم به ایران گذاشت تا موفقیتهای نسل پیشین را تکرار کند. حالا مدتی است پرشیا خودرو اقدام به وارد کردن مدل فیسلیفت ۲۰۱۵ X3 کرده است. از تفاوتهای جزیی مدل فیس لیفت شده نسبت به مدل ۲۰۱۳، میتوان به فرم جدید دیفیوز سپر عقب، مه شکنهای روی سپر عقب با حالتی جدید و آینههای جانبی زیباتر اشاره کرد. داستان طراحی قسمت جلو اما متفاوت است و حجم وسیعی از تغییرات را تجربه کرده است. چراغهای جلو X3 فیسلیفت شده تغییر شکل دادهاند و همچون سایر مدلهای جدید ب ام و، به جلو پنجرههای کلیوی متصل شدهاند. در این قسمت، X3 به برادران بزرگ تر خود نظیر X4 و X5 جدید نزدیک شده است و همان شباهتی را که در طراحی قسمت عقب سدانهای بامو شاهد هستیم، در طراحی قسمت جلو شاسیبلندهای این شرکت نیز به چشم میخورد. این در حالی است که این سبک طراحی بامو در نظر خیلی از طرفداران خوشایند نیست. همچنین سپر جلو به کلی تغییر شکل داده تا فرم جدید دماغه خودرو هماهنگ شود. با تمام این تغییرات، وقتیX3 جدید را در کنار رقیب سرسختش GLK فیسلیفت قرار میدهیم، طراحی بنز کهنه کار را به مراتب زیباتر و هماهنگ تر از X3 مییابیم. فضای کابین X3 جدید نسبت به مدل ۲۰۱۳ تغییری نکرده. تنها فضای پایین دسته دنده و فرم ماوس سیستم iDRIVE در مدل جدید کمی تغییر کردهاند. تریمهای چوبی کابین ظریف و با کیفیت کار شدهاند و چرم صندلیها مرغوب و بادوام است. فضای صندلیهای جلو بسیار راحت است و زیر پایی آنها به منظور راحتی بیشتر اندکی تغییر وضعیت میدهد. فضای ردیف عقب همچون سایر شاسیبلندهای جمع و جور، متوسط است. وقتی در صندلیهای ردیف عقب قرار میگیریم، گودی زیادی صندلیها باعث میشود تا فضای این قسمت بزرگتر جادارتر احساس شود. صندلی راننده به صورت برقی در ۶ جهت مختلف تنظیم میشود و هر 2 صندلی جلو به گرمکن مجهز شدهاند. نکته مثبت در طراحی کابین X3، عدم شباهت آن با سایر شاسیبلندهای بامو است. این در حالی است که تفاوت کابین سدانهای بامو به حداقل رسیده است و گاهی تشخیص مدلهای مختلف آن از روی طراحی کابین بسیار سخت میشود! همچون سایر محصولات جدید بامو در ایران، X3 جدید نیز در دو مدل 20i و 28i وارد کشور شده است. هر دو مدل از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تویین توربو برخوردار هستند. بوست توربوها و تنظیمات ECU در این دو مدل متفاوت است و همین عامل اختلاف قدرت ۴۵ اسب بخاری را برای این دو مدل به همراه دارد. X3 28i به عنوان قوی ترین مدل X3 در ایران، قادر است 245 اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این بامو دو دیفرانسیل از یک جعبه دنده ۸ سرعته تیپترونیک فوقالعاده دقیق با عملکرد عالی برخوردار است. این گیرباکس که در سایر محصولات جدید بامو نیز مورد استفاده قرار میگیرد، در دنیا یکی از بهترینهاست و تنظیمات آن جوری انجام شده است که همچون سایر گیرباکسهای اتوماتیک در حالت دستی و در دورهای بالا در تعویض دندهها دخالتی نکند. نکته مثبت پیشرانه X3 جدید، نحوه عملکرد توربوهای آن است که حتی در دورهای پایین نیز چالاکی مناسبی برای این خودرو به ارمغان میآورند.
به نقل از مجله تخت گاز
نسل اول مورانو یکی از پروژههای وارداتی پارسخودرو بود که در بازار ایران با مقبولیت مناسبی روبهرو شد. به واسطه این محبوبیت پارس خودرو تصمیم گرفت تا نسل جدید نیسان مورانو را نیز وارد کشور کند، اما این مدل علیرغم امکانات کاملتر و طراحی به روزتر، همچون نسل قبلی در بازار ظاهر نشد و از نظر محبوبیت یک سروگردن پایینتر از نسل اول قرار گرفت. طراحی ظاهری مورانو عامهپسند نیست و نسبت به سایر شاسیبلندهای بازار منحصربهفرد است. حتی میتوان گفت تا حدود طراحی فمینیستی چاشنی ظاهر آن شده است! بدنه مورانو کاملا لوکس طراحی شده و به خوبی خبر از ذات ژاپنی این خودرو میدهد، اما بیشتر نظر افرادی را به خود جلب میکند که به دنبال ظاهری خاص هستند. فضای کابین مورانو به بزرگی پرادو و پاجرو نیست، اما به لطف ابعاد بزرگ بدنه، سرنشینان در هر دو ردیف آن احساس راحتی میکنند. کیفیت کابین موارنو همچون سایر محصولات لوکس نیسان در سطح عالی قرار دارد و از آن خودروهاست که میتوان سالهای سال روی دوام قطعات آن حساب باز کرد. کنسول جلو نسبت به زمان خودش کاملا مدرن و زیبا طراحی شده و میتوان گفت از این نظر زیباتر از رقبایی نظیر پرادو و پاجرو است. کنسول میانی برجسته است و اکثر ادوات و دکمهها را در خود جای داده است. نظم قرارگیری دکمهها باعث شده در عین تعداد زیاد، گیجکننده نباشند و کار کردن با آنها راحت باشد. صندلیهای برقی روکش شده از چرم، به گرمکن و سردکن و حافظه یکپارچه مجهز شدهاند. سیستم صوتی و تصویری نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و سیستم تهویه مطبوع دوگانه هم به صورت برقی تنظیم میشود. سواری مورانو همچون سایر خودروهای ژاپنی نرم و دلچسب است و علیرغم قد بلندی که دارد، از هندلینگ و فرمان پذیری مناسبی بهره میبرد. پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری مورانو ۲۶5 اسببخار قدرت تولید میکند و در مسیرهای هموار شهری میتوان لذت شتابگیری قابل توجهی را با آن تجربه کرد. البته با توجه به فرم کلی خودرو و سیستم فنربندی و تعلیق، مورانو ذاتا یک خودروی خارج جادهای نیست و بیشتر برای مسیرهای هموار شهری طراحی شده است. به هر حال سیستم 2 دیفرانسیل و پیشرانه با کشش بالا، در مسیرهای ناهموار و آفرودی نیز نظر راننده را به خود جلب میکند. مورانو به یک گیرباکس CVT ایکس ترونیک مجهز شده است که در برخی مواقع بیدقتیهایی از خود نشان میدهد، اما در کل با پیشرانه هماهنگ است علیرغم قدیمی بودن، از نظر عملکرد بیشباهت با جعبه دنده نیسان تیانا نیست. یکی از ویژگیهای منفی مورانو، بازار نامناسب خرید و فروش مدلهای دستدوم است و از این نظر در پس شاسیبلندهای محبوبی همچون پاجرو و پرادو قرار میگیرد.
به نقل از مجله تخت گاز
بدون شک میتوان از نسل قبلی سانتافه، به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرفروشترین خودروهای وارداتی در چند سال اخیر یاد کرد. مدتی است که نسل جدید این شاسیبلند مطرح جایگزین مدل قبلی شده است. به واسطه سابقه خوب سانتافه و دیگر اعضای خانواده هیوندای در ایران، مدت کوتاهی پس از معرفی، نسل جدید سانتافه که با کد اتاق ix45 شناخته میشود به ایران راه یافت تا موفقیتهای نسل قبلی را تکرار کند.
هیوندای، سانتافه جدید را در 2 گونه اسپرت و معمولی(گرند) تولید میکند. مدل اسپرت ۵ نفره بوده و فاصله محورهایش از مدل معمولی کمتر است. سانتافههای وارد شده به ایران، همگی از گونه اسپرت هستند، که در حقیقت جایگزین نسل قبلی سانتافه به شمار میآید. ولی فاصله محورها در مدل معمولی بیشتر بوده و کابین آن ۷نفر ظرفیت دارد و میتوان آن را جایگزینی برای هیوندای وراکروز در نظر گرفت. البته از واردات این مدل به ایران خبری نیست و با توجه به اینکه در امریکا تولید میشود، ورودش به ایران بعید به نظر میرسد.
طراحی ظاهری نسل جدید سانتافه نسبت به قبل به کلی دگرگون شده است و زبان طراحی پیکره سیال پیروی میکند. اگر به این خودرو دقت کنید متوجه شباهتهایی با برادر کوچکترش یعنی ix35 خواهید شد. در ساخت بدنه سانتافه جدید از فولاد کششی سبکتر استفاده شده که همین عامل افزایش مقاومت پیچشی نسبت به قبل را در پی داشته است.
به پیروی از طراحی ظاهری جدید، طراحی کابین هم در این مدل به کلی دگرگون شده و سبک طراحی کابین سایر محصولات جدید هیوندای مثل النترا و گرنجور را دنبال میکند. طراحی کنسول جلو هماهنگ و زیباست، اما تعداد زیاد دکمهها در کنسول جلو کمیگیجکننده است. البته ارگونومی مناسب کابین، دسترسی به همه آنها را آسان ساخته است.
کیفیت قطعات کابین نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است و از این نظر چیزی از شاسیبلند لوکس هیوندای، یعنی وراکروز کم ندارد. تلاش هیوندای برای رقابت با بزرگان در این زمینه، قابل ستایش است. صندلیها و روکش فرمان از چرم مصنوعی پوشانده شدهاند. صندلی راننده به صورت برقی تنظیم میشود و به سیستم حافظه و گرمکن نیز مجهز شده است. همچنین با پرداخت مبلغی بیشتر صندلیهای ردیف عقب هم مجهز به گرمکن میشوند. نمایشگر3/4 اینچی لمسی روی کنسول جلو از کیفیت بالایی برخوردار است و نمونه ۸اینچی به همراه سیستم صوتی اینفینیتی هم برای این مدل قابل سفارش است. البته مانیتور بعضی سانتافهها در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عمان با نمونه عادی تعویض میشود و متاسفانه در کشور با عنوان سفارشی عرضه میشود. یکی دیگر از آپشنهای جالب سانتافه، ترمز دستی برقی این خودرو است و در مدلهای سفارشی، سقف پانوراما زیبایی کابین را دوچندان میکند. فضای کابین برای راحتی ۵ نفر کاملا مناسب است. همچنین در کف صندوق بار دور صندلی تعبیه شده که با باز کردن آنها، دو نفر دیگر را نیز میتوان در کابین سانتافه جای داد. روی ستونهای عقب برای این 2 صندلی نیز دریچه سیستم تهویه تعبیه شده است. از آپشنهای جدید سانتافه در مدل ۲۰۱۵، میتوان به سیستم اتوپارک و سنسورهای فاصلهسنج جلو اشاره کرد.
اگر با ذهنیتی که از سانتافه قدیمی با پیشرانه 5/3 لیتری پرتوانش دارید، سوار سانتافه جدید شوید، تا حدودی از این شاسیبلند درشت هیکل هیوندای ناامید خواهید شد. پیشرانه ۶ سیلندر5/3 لیتری نسل قبلی، در این مدل جایش را به یک پیشرانه 4/2 لیتری با توان ۱۷۴ اسب بخار داده است. همین عامل باعث شده تا شاهد شتاب عالی و عکس العملهای سانتافه نسل قبل در ix45 نباشیم. همچنین گیرباکس ۶ سرعته این خودرو نیز با رویکرد کاهش مصرف سوخت برنامه ریزی شده و از ویژگیهای اسپرت و معکوسهای جذاب در آن خبری نیست. اما از همه اینها که بگذریم، راحتی سواری و عایق بندی کابین نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته است. در طراحی سیستم تعلیق سانتافه جدید، راحتی سرنشینان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و در ix45 خبری از تکانها و سر و صداهای اتاق که در سانتافه قدیمی دیده میشد، نیست. فرمان در 3 حالت نرمال، کامفورت و اسپرت تنظیم میشود. همچنین با فشردن دکمه ECO ACTIVE در کنار فرمان، همه عوامل دست به دست هم میدهند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. سیستم HAC در عبور از سربالاییها به کمک راننده میآید و در مسیرهای آفرودی، سامانه DBC اجازه نمیدهد دور موتور از حد خاصی بیشتر بالا رود. سانتافه جدید از نظر ایمنی حرفهای زیادی برای گفتن دارد و توانسته بالاترین امتیاز ایمنی را از موسسه بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS)، کسب کند. همان طور که اشاره شد، مصرف سوخت پایین در این مدل بسیار مورد توجه قرار گرفته است و با تمام تمهیدات صورت گرفته، مصرف سوخت سانتافه جدید به ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد که برای یک شاسیبلند ۱۹۰۰ کیلویی رقم مناسبی است. سانتافه جدید رقبایی نظیر میتسوبیشی اوتلندر، کیا سورنتو و با کمیاغماض، تویوتا RAV4 را در مقابل خود میبیند.
به نقل از مجله تخت گاز
کیا سورنتو را میتوان جدیترین رقیب سانتافه در ایران برشمرد. این در حالی است که واردات مدل جدید سورنتو به ایران به گستردگی سانتافه جدید نیست.
کیا سورنتو۲۰۱۳ فیسلیفت اساسی مدل قبلی به شمار میرود و حالا مدتی است که جای خود را به نسل جدیدش داده است. از تغییرات اعمال شده در طراحی مدل فیسلیفت ۲۰۱۳، میتوان به استفاده از سپر جدید و چراغها و جلوپنجره متفاوت با مدل قبلی اشاره کرد. در طراحی قسمت عقب شاهد حجم بیشتری از تغییرات هستیم. طراحی سپر به کلی عوض شده و چراغهای جدید با طراحی شبیه به چراغهای عقب کیا کادنزا بر زیبایی این قسمت افزودهاند.
طراحی سورنتو هماهنگ،ساده و زیباست. اما در مقابل، طراحی سانتافه جدید پویاتر و جذابتر از آن به نظر میرسد و از این نظر سورنتو یک پله پایینتر از سانتافه جدید قرار میگیرد.
فضای کابین نیز در مدل فیسلیفت تغییرات زیادی را تجربه کرده است. از مهمترین پیشرفتهای کیا در زمینه طراحی کابین در این مدل، میتوان به ارتقاء چشمگیر کیفیت قطعات و متریال کابین اشاره کرد. طراحی کابین نسبت به سانتافه سادهتر و خلوتتر است، به همین جهت کار کردن با ادوات و دکمهها و عادت کردن به محل قرارگیری آنها راحتتر است و فضای آرامشبخشی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، سورنتو از کابین جادار و راحتی بهره میبرد. صندلیها نرم و جادار هستند و سرنشینان جلو مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمیکنند. در صندلی عقب نیز سه سرنشین راحتی کاملی دارند. دو صندلی هم داخل صندوق بار نصب شده که در مواقع نیاز ظرفیت خودرو را به ۷نفر افزایش میدهند، اما با توجه به فضای محدود این قسمت، نمیتوان روی راحتی این صندلیها حسابی باز کرد.
علاوه بر تغییر دکوراتیو کابین و ارتقا کیفیت قطعات نسبت به قبل، سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی هم در این مدل پیشرفت چشمگیری داشته است.نمایشگر ۷اینچی TFT, تنظیم برقی صندلیهای جلو به همراه گرمکن و سرد کن صندلیهای عقب، نویگیشن و… از امکانات مدل ۲۰۱۳ هستند که در مدلهای قبلی دیده نمیشوند.
دو موتور ۴سیلندر و ۶سیلندر برای سورنتو ۲۰۱۳ عرضه شده است. پیشرانه انتخاب شده برای عرضه در کشور از نوع ۶سیلندر به حجم ۳.۵لیتر است،که ۲۷۶ اسب بخار قدرت میکند و از این نظر یک پله بالاتر از پیشرانه ۴ سیلندر سانتافه قرار میگیرد. جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک در مدل ۲۰۱۳، دقتی به مراتب بالاتر از مدلهای قبلی دارد و معکوسهای به موقع و تعویضهای نرم آن کاملا امیدوار کننده است. سواری سورنتو نسبتا نرم و کم تکان است. فنربندی در سه حالت اسپرت، معمولی و راحت تنظیم میشود. در حالت اسپرت خشکی فنرها دوچندان میشود. استفاده از این حالت در پیچها بسیار لذت بخش است. با استفاده از سیستم تعلیق چند اتصالی ضد شوک و بازوهای تعادلی، حتی در مسیرهای سنگلاخی و ناهموار هم سواری نرمی را با سورنتو تجربه خواهید کرد. همچنین ارتفاع سورنتو با توجه به شرایط مسیر، به صورت خودکار تنظیم میشود تا جای هیچ گلهای در بحث سواری با این خودرو باقی نماند. همانطور که اشاره شد، علیرغم قابلیت فنی چشمگیرتر نسبت به سانتافه جدید، سورنتو ۲۰۱۳ در تعداد محدودتری در بازار عرضه شد و پس از مدتی واردات آن به کشور متوقف گردید. به تازگی نسل جدید سورنتو با یک دنیا تغییر معرفی شده است و باید دید برای رقابت با سانتافه ۲۰۱۵ چه چیزهایی در چنته دارد.
دیدگاه خود را بنویسید