پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتور تندر۹۰

آب بندی موتور خودرو صفر کیلومتر، درست یا غلط؟

بسیاری از افراد پس از خرید خودرو صفرکیلومتر بر سر مساله‌ای به نام آب بندی موتور خودرو دچار تردید می‌شوند و نمی‌دانند که انجام دادن این کار درست است یا انجام ندادن آن! عده ای معتقدند نباید به موتور خودروی صفر کیلومتر فشار آورد و باید آن را به روشی مناسب آب بندی کرد تا […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۴ فروردین ۱۳۹۶

بسیاری از افراد پس از خرید خودرو صفرکیلومتر بر سر مساله‌ای به نام آب بندی موتور خودرو دچار تردید می‌شوند و نمی‌دانند که انجام دادن این کار درست است یا انجام ندادن آن!

عده ای معتقدند نباید به موتور خودروی صفر کیلومتر فشار آورد و باید آن را به روشی مناسب آب بندی کرد تا از عمر و دوام بالایی برخودار شود. اما در مقابل عده ای هم بر این نظرند که باید از ابتدا فشار بالایی را به موتور خودرو وارد کرد تا بعدها خودرو به اصطلاح تنبل نشود! اگر می‌خواهید با آب بندی موتور خودرو های صفر کیلومتر آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

به اعتقاد کارشناسان و متخصصان حوزه خودرو، بسیاری از  خودروهای صفرکیلومتر که روزانه از خط تولید کارخانه‌ها خارج شده و به مشریان نهایی تحویل می‌شوند، لازم است تا در پیمایش چند صد کیلومتر اول (حداکثر تا ۱۰۰۰ کیلومتر) از رانندگی پرشتاب، پرگاز و سرعت بالا کاملا اجتناب شود. در واقع صبر و تحمل شما برای رانندگی در این هزار کیلومتر، مطمئنا یک تضمین مناسب برای عملکرد خوب و بدون نقص موتور خودرو در سال‌های پیش‌رو است.

حتی اگر به دفترچه راهنمای خودروی صفرکیلومتر خود هم مراجعه کنید، حتما پیشنهاد شرکت مورد نظر را برای رعایت این موارد جهت آب‌بندی بدون مشکل خودرو مشاهده خواهید کرد. اما با این حال بارها اتفاق افتاده که نظر خیلی‌ها را که کاملا متضاد این موضوع است، شنیده باشیم.

به اعتقاد این گروه، باید از ابتدا فشار بالایی را به موتور خودرو وارد کرد تا بعدها خودرو به اصطلاح تنبل نشود! یعنی شتاب و کشش بالای خودرو در آینده را در گرو شرایط آب‌بندی پرفشار می‌دانند. اما باید گفت این طرز فکر برای خودروهای سطح متوسط و معمولی کاملا اشتباه است.

جالب اینجاست که حتی اگر به دفترچه راهنمای خودروهایی با عملکرد سطح بالا مثل نیسان GT-R و شورولت کوروت هم مراجعه کنید، به موضوع آب‌بندی بدون فشار تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول اشاره شده است. البته در این میان گاهی استثنا هم وجود دارد. مثلا کمپانی هوندا درباره خودروی سوپر اسپرت آکورا NSX به‌طور کامل توضیح داده که مراحل آب‌بندی این خودرو قبل از تحویل شدن به مشتری و طبق یک قاعده و اصول تخصصی، در خط تولید انجام گرفته و خریداران دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشند.

بنابراین حتما به این موضوع توجه داشته باشد که آب‌بندی خودروی صفر کیلومتر الزامی است و برای ۱۰۰۰ کیلومتر اول به هیچ عنوان به دنبال خودنمایی با سرعت و شتاب بالا نباشید. فقط زمانیکه خودروساز به‌طور رسمی اعلام کرد که نیازی برای آب‌بندی موتور خودرو نیست، می‌توان به آن فکر نکرد.

منبع: خودروکار

راهنمای خرید و نگهداری لاستیک خودرو

چگونه طول عمر برف پاک کن خودرو را افزایش دهیم؟

بهترین راه برای گرم کردن موتور خودرو در زمستان

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

نکاتی کلیدی برای سرویس شمع های خودرو

نکاتی مهم درباره روغن موتور

تفاوت آرایش خطی و خورجینی در موتور خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • کاوه | 15/12/1400 در 14:31

    بله خب کسانی که میگن باید فشار بیاری تا تنبل نشه دقیقا هیچی از موتور خودرو نمیدونن. تمام قطعاتی که تراش خورده باید صیقلی شوند. بعنوان مثال دیسک ترمز چرخ جلو رو زمانی که خودرو نو و صفر هست ببینین سطح صاف اما کدر داره ولی چند روز بعد که ببینین دقیقا صیقلی شده باقی قطعات توی موتور هم تراش خورده و کدر هستند و به همین شکل به آرامی باید صیقلی بشن. گاز دادن زیاد و فشار اوردن به موتور باعث ایجاد براده و پلیسه های درشت تر میشه و همونها داخل روغن شناور شده و لابلای رینگها و یاتاقان و باقی قطعات متحرک میشن و خط میندازن. با وجود اهنربا در کارتل روغن باز هم بسیاری از بزاده ها همچنان داخل روغن و بین قطعات شناور میمونن. پس آب بندی کردن الزامی و بسیار مهم و تاثیر گذار در عمر موتور هست.

کیوسک مطبوعاتی