هیوندای i20 به عنوان یکی از محبوبترین و پرفروشترین هاچبکها در بازار خودرو حضور دارد و ابعاد جمع و جور، مصرف سوخت مناسب و بهره گرفتن از گیرباکس اتوماتیک باعث شده تا یکی از بهترین گزینهها برای تردد در شهرهای پرترافیک باشد. تا پیش از این i20 به صورت وارداتی در بازار عرضه میشد. اما […]
دی ماه سال گذشته شرکت کرمان موتور ضمن رونمایی از هیوندای i20 جدید در نمایشگاه خودرو کرمان از تولید این محصول در ایران خبر داد. همچنین اواسط دی ماه همان سال پیش فروش این خودرو را آغاز و با استقبال خریداران روبرو شد؛ به گونه ای که در ظرف چند روز تمامی ظرفیت تولید هیوندای i20 تا تیرماه 96 به فروش رفت. اسفندماه سال گذشته اولین سری این خودرو در موعد مقرر تحویل مشتریان شد.
با ورود این نسل هیوندای i20 برای اولین بار به بازار توسط شرکت کرمان موتور، افرادی که قصد خرید این خودرو را داشتند با این سوال مواجه شدند که مدل مونتاژی این خودرو چه تفاوتی با نسخه وارداتی آن دارد؟ ورود نسل قبلی هیوندای i20 از چند سال قبل به ایران آغاز شد. البته طراحی داخل و بیرون مدلی که توسط شرکت کرمان موتور عرضه می شود، کاملا متفاوت از نسخه وارداتی است.
نسل دوم i20 توسط شرکت هیوندای موتور در سال 2014 در نمایشگاه بین المللی پاریس معرفی شد. شرکت هیوندای موتور با معرفی این نسل i20، حضور موفق خود در اروپا را در خودروهای کلاس B ادامه داد که از سال 2002 تقریباً یک میلیون دستگاه از آنها را به فروش رسانده است. خودروی i20 از سال 2007 در دو مدل سه در و پنج در به عنوان جایگزینی برای مدل Getz به بازار معرفی گردید و از لحاظ جثه بین مدلهای i10 و i30 قرار می گیرد. شهرت و محبوبیت خودروی i20 آن را به یک از پرفروش ترین محصولات کمپانی هیوندای موتور در اروپا تبدیل کرده است. هدف اصلی ارائه مدل جدید، افزایش مشتریان، توسعه برند و تثبیت موقعیت هیوندای به عنوان یک خودروساز اروپایی می باشد. نسل جدید خودروی i20 در اروپا طراحی شده و توسعه یافته است و سه مشخصه کلیدی به طور خاص باعث شده تا الزامات بازار خودروی اروپا را رعایت نماید: فضای داخلی مناسب در این کلاس، برخورداری از تکنولوژی بالا و امکانات رفاهی پیشرفته و طراحی منحصر به فرد.
در ادامه به بررسی مشخصات فنی و تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی هیوندای i20 مدل 2015 وارداتی و i20 مدل 1396 (نسل جدید) مونتاژ شده توسط شرکت کرمان موتور می پردازیم. با توجه به جدول زیر و مقایسه نسل جدید هیوندای i20 که توسط کرمان موتور با 5 سال گارانتی عرضه می شود و نسل قبلی وارداتی آن، اصلی ترین تفاوت این دو مدل در سانروف و تعداد کیسه های هوا در مدل قدیمی است که منجر به بالا رفتن قیمت آن شده است.
پس از لغو تحریمها قراردادهای خودرویی چشمگیری در سال 95 میان خودروسازان وطنی و کمپانیهای بزرگ خودروسازی منعقد شد. یکی از مهمترین این قراردادها، توافقی بود که کرمانموتور و هیوندای برای تولید 2 محصول جدید در ایران امضا کردند. هیوندای i10 و هیوندای i20 دو خودرویی هستند که از این پس در کرمانموتور تولید میشوند. همچنین قراراست یک محصول دیگر هیوندای نیز به این جمع 2 نفره اضافه شود که خبرها نشان می دهد این عضو جدید هیوندای اکسنت خواهد بود. میان 2 هاچبکی که در حال حاضر روی خط تولید کرمان موتور هستند، هیوندای i20 با موتور پرقدرتتر و بدنه بزرگتر، در سگمنتی جای میگیرد که در ایران تنوع مناسبی دارد. چراکه در چندسال اخیر باتوجه به ترافیک روزافزون شهرها و افزایش قیمت بنزین، تمایل به استفاده از خودروهای کوچک و جمعوجور بیشتر از قبل شده است.
نکته جالب درخصوص i20 کرمانموتور اینجاست، که خودروساز وطنی برخلاف رویه مرسوم، جدیدترین مدل i20 را برای تولید در ایران انتخاب کرده. نسل اول هیوندای i20 در سال 2007 جایگزین مدل گتز شد. i20 در کلاس B جای می گیرد و از نظر ابعاد بدنه (4035 میلی متر طول، 1734 میلی متر عرض و ارتفاع 1505 میلی متر) بین i10 و i30 قرار دارد. نخستین نسل i20در آخرین سال های عمرش دستخوش تغییراتی در ظاهر قرار گرفت تا همچنان به روز باشد. اما مدل مورد بحث ما نسل دوم و نسخه کاملا به روز شده i20 است که در سال 2014 و در نمایشگاه پاریس معرفی شد. در این سالها آسانموتور i20 را بهعنوان خودرویی وارداتی در کشور عرضه کرده. اما نسل دوم i20 داخل کشور تولید میشود و همین باعثشده تا اختلاف قیمتاش با نمونه وارداتی نسل قبلی زیاد نباشد. البته این مساله برای نسخه ثبتنامی کرمانموتور صدق میکند که با قیمت حدود 90 میلیون تومانی پیشفروش شده. اما در واقعیت شاهد این هستیم که در بازار آزاد بیش از 100 میلیون تومان خریدوفروش میشود!
هیوندای i20 جدید در 2 نوع 3 و 5 درب در بازارهای جهانی عرضه شده. همچنین در برخی کشورها با نام elite شناخته میشود و کشورهایی مثل ترکیه و هند نیز همچون ایران آنرا تولید میکنند. اما در بازار ایران تنها نسخه 5 درب با قدرتمندترین پیشرانه موجود برای i20 عرضه میشود. طراحی ظاهری i20 جدید با فلسفه جدید هیوندای بهنام مجسمه سیال 2 همخوانی دارد و نسبت به قبل جذابتر و بهروزتر است. فاصله محورهای جدید نسبت به قبل 45 میلی متر افزایش یافته و به 2570 میلی متر رسیده تا راحتی سرنشینان ردیف عقب بیشتر از قبل شود و باید گفت این هاچ بک کره ای یکی از بهترین فضاسازی های کابین را میان هم کلاسان خود دارد. این در حالی است که در کرمانموتور سانروف و چند ایربگ آنرا حذف کرده و i20 جدید تنها با 2 ایربگ در ایران تولید میشود.
البته i20 جدید امکاناتی مثل، آینه الکتروکرومیک، صفحه نمایش ۷ اینچی، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، چراغ دی لایت، سیستم رهیاب ماهوارهای، نشان دهنده فشار باد تایر، سنسور باران، کامپیوتر سفری، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه اتوماتیک، ۶ بلندگو و آیینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن را در خود جای داده. اما اگر بخواهیم آن را با رقیب هم قیمت اما کوچکتری مثل کیا پیکانتو مقایسه کنیم، نبود مواردی مثل سانروف و گرمکن صندلی ها بیشتر توی ذوق می زند.
i20 جدید از پیشرانه 4 سیلند 1368 سیسی برخوردار است. این پیشرانه از تکنولوژی پاشش چندنقطهای MPi بهره میبرد و میتواند 98 اسببخار قدرت و 134 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. همچنین این پیشرانه با یک گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک جفت میشود. در نسل قبلی کشش و چابکی مناسبی را از i20 شاهد نبودیم. در نسل جدید نیز با توجه به وزن 1197 کیلویی نیز وضعیت به همان شکل است. البته نباید از این هاچبک جمعوجور انتظار سواری هیجانانگیز و تندوتیزی داشت. i20 با پیشرانه کممصرف و ابعاد جمعوجورش برای تردد در شهرهای شلوغ طراحی شده تا در مسیرهای پرترافیک و طولانی راننده را خسته نکند.
مثل اکثر کلاسهای خودرویی در ایران، کرهایها با هاچ بکهای محبوبشان این بخش بازار را نیز قبضه کردهاند و از هیوندای i20 باید به عنوان یکی از پرطرفدارترین و روی بورسترین هاچ بکهای بازار نام برد. علیرغم افزایش پی در پی، این هیوندای کوچک همچنان طرفداران خاص خود را دارد و یکی از روی بورسترین محصولات هیوندای در ایران به شمار میرود.
اولین سری i20 با موتور ۱.۶ لیتری با قدرتی دلچسب در بازار عرضه شد. اما بعد از نمونه فیس لیفت با ظاهری جدید وارد بازار شده که با موتور ۱.۴ لیتری، چندان انتظارات را برآورده نمیکند.
طراحی بدنه i20 عامه پسند، مدرن و هماهنگ است و اکثر خریدارانش به خاطر همین ظاهر زیبا روی آن دست گذاشتهاند. همچنین ابعاد جمع و جور و ساختار فانتزیاش باعث شده تا طرفداران زیادی میان خانمها داشته باشد. I20 از ارتفاع بلندتری نسبت به هاچ بکهای هم کلاسش برخوردار است و در مدل فیس لیفت به لطف گرافیک جدید چراغها، ظاهرش جذابتر از قبل شده است.
فضای کابین با طراحی منطقی و استفاده مناسب از فضا، راحتی نسبی سرنشینان را تامین می کند. روی صندلیهای جلو مشکلی از نظر فضا احساس نمیشود، اما باید تنگی صندلی های عقب را به خاطر فرم هاچ بک و جمع و جورش تحمل کنید. البته وضعیت فضای کابین I20 نسبت به رقبای هم رده قابل قبول است و صندوق بار مناسبی و هم دارد.
اما اگر به دنبال سواری نرم و راحت هستید، کلا قید I20 را بزنید. I20 یکی از ناراحتترین هاچ بک های بازار است. علیرغم تمام تجهیزات ریز و درشت کابین و فهرست دلچسب امکاناتش، به هیچ عنوان سواری راحتی ندارد و یکی از ناراحتترین هاچ بک های بازار است. به خاطر استفاده از تعلیق خشک برای افزایش پایداری، سواری با کوبشهای فراوانی همراه است. همچنین استفاده از رینگهای بزرگ و لاستیک فاق کوتاه در نسخه فیس لیفت، این ایراد را تشدید کرده است و باید به ترکیدگی مکرر تایرهایش عادت کنید. فرمان I20 سبک و بدون احساس خاصی از سطح جاده عمل میکند. اما ترمزها توانایی مناسبی دارند. البته عملکرد پدال ترمز با کمی عدم توانیی در انتقال قدرت در سرعتهای بالا همراه است.
یکی دیگر از مهمترین ایرادهای I20 گیرباکس تنبل و پیشرانه نه چندان پر قدرت است. پیشرانه تنها ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و با گشتاور ۱۳۹ نیوتون متری نمیتوانید انتظار شتاب و کشش مناسبی از I20 داشته باشد. با کمال تعجب I20 از نظر فنی در حد و اندازه رقیب کوچکتر، یعنی کیا پیکانتو ارزیابی میشود. گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک با اینکه چابکی مناسبی در تعویض دندهها ندارد و به اصطلاح تنبل است، گزینه مناسبی برای رانندگی خانمها و استفاده در شهرهای شلوغ و پرترافیک به شمار میرود.
نسل جدید هیوندای i20 (کرمان موتور) |
نسل قدیم هیوندای i20 (وارداتی) |
|
قیمت |
87 میلیون تومان |
95 میلیون تومان |
حجم موتور (سی سی) |
1400 |
1400 |
نوع موتور |
KAPPA،بنزین سوز، پاشش چند نقطه ای MPI |
بنزین سوز |
استاندارد آلایندگی |
یورو6 |
یورو5 |
تعداد سیلندر و سوپاپ |
4 سیلندر 16 سوپاپ DOHC |
4 سیلندر 16 سوپاپ DOHC |
حداکثر قدرت |
6000 @ 98.6 |
5500 @ 100 |
حداکثر گشتاور |
4000 @ 134 |
4200 @ 138 |
جعبه دنده |
4 سرعته اتوماتیک تیپترونیک |
4 سرعته اتوماتیک |
حجم مخزن سوخت (لیتر) |
50 |
45 |
سیستم تعلیق |
جلو: مک فرسون ، عقب: اکسل یک تکه با بازوی نیمه دنباله ای و فنر مارپیچ (CTBA) |
جلو: مک فرسون، عقب: Torsion Axle |
سیستم ترمز |
جلو: دیسکی خنک شونده، عقب: دیسکی |
ترمز ضد قفل و ترمز دیسکی چرخ های عقب |
سیستم فرمان |
فرمان برقی (MDPS) |
فرمان برقی |
مشخصات چرخ ها |
رینگ 16 اینچ آلومینیومی |
رینگ 16 اینچ آلومینیومی |
طول خودرو (میلی متر) |
4035 |
3940 |
عرض خودرو (میلی متر) |
1734 |
1710 |
ارتفاع خودرو (میلی متر) |
1474 |
1490 |
فاصله دو محور (میلی متر) |
2570 |
– |
وزن خالص (کیلوگرم) |
1197 |
1155 |
تجیهزات ایمنی و رفاهی |
آینه الکتروکرومیک، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (2 کیسه هوا)، سیستم پخشMP5 + صفحه نمایش 7 اینچ, سنسور پارک عقب, چراغ مه شکن جلو و عقب, ABS + EBD, سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC), کامپیوتر سفری, کنترل سیستم صوتی از روی فرمان, تهویه مطبوع اتوماتیک + تصفیه هوای یونیزه, سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC), اخطار دهنده فشار باد چرخ ها (TPMS), سنسور باران, محفظه خنک نگهدارنده, دوربین دید عقب، سیستم رهیاب ماهواره ای و بلوتوث، چراغ روشنایی روز (Day Light)، سنسور نور، تریم داخلی دو رنگ، آینه جانبی برقی همراه با گرمکن، دارای 6 بلندگو و … |
آینه الکتروکرومیک، 6 عدد کیسه هوا، سانروف، سیستم پخش MP5 + صفحه نمایش 7 اینچ, سنسور پارک عقب, چراغ مه شکن جلو و عقب, ABS + EBD, سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC), کامپیوتر سفری, کنترل سیستم صوتی از روی فرمان, تهویه مطبوع اتوماتیک + تصفیه هوای یونیزه, سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC), اخطار دهنده فشار باد چرخ ها (TPMS), سنسور باران, محفظه خنک نگهدارنده, دوربین دید عقب، سیستم رهیاب ماهواره ای و بلوتوث، چراغ روشنایی روز (Day Light)، سنسور نور، تریم داخلی دو رنگ، آینه جانبی برقی همراه با گرمکن، دارای 6 بلندگو و … |
باسلام کدام مورد بهتر است داخلی یا وارداتی