پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

DS

تست جاده محصولات آرین موتور ، از تهران تا خالد نبی (قسمت اول: DS)

ارابه‌های مدرن در مسیر تپه‌های باستانی (قسمت اول : بخش DS) تست فنی جاده ای و آفرود محصولات شرکت آرین موتور (DS5 ، DS6 ، میتسوبیشی اوتلندر و لنسر دنده دستی)  با حضور جمعی از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو برگزار شد. جاده تهران فیروزکوه به سمت گرگان و منطقه نهارخوران با همه شهرهای سر راهش […]

javankhodro
چهارشنبه - ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

ارابه‌های مدرن در مسیر تپه‌های باستانی (قسمت اول : بخش DS)

تست فنی جاده ای و آفرود محصولات شرکت آرین موتور (DS5 ، DS6 ، میتسوبیشی اوتلندر و لنسر دنده دستی)  با حضور جمعی از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو برگزار شد.

جاده تهران فیروزکوه به سمت گرگان و منطقه نهارخوران با همه شهرهای سر راهش مثل ورسک و سوادکود بخشی از مسیر تست بودند که در روز اول یعنی 4 شنبه صبح انتظار گروه را می‌کشیدند. طبق برنامه ریزی انجام شده اولین خودرویی که در اختیار نگارنده قرار گرفت DS5 بود. خودروی که نه واقعا یک‌ هاچ بک سنتی است و نه یک استیشن. شاید بتوان گفت سبک طراحی این خودرو بیشتر تعریفی مثل شوتینگ بریک در مرسدس بنز دارد. یعنی خودرویی با حداکثر راحتی سرنشینان، حد مناسبی از قابلیت‌های فنی و البته طراحی منحصر به فرد. قبل از قرار گرفتن پشت فرمان این فرانسوی با پرستیژ، نگاهی به طراحی ظاهریش انداختیم.

DS

برای پر هیجان ها

اگر از آن دست علاقه مندانی باشید که به جزئیات و سبک طراحی خودروها توجه می‌کنید، احتمالا المان‌های خاص طراحی را خوب می‌شناسید. پس اگر ندانید که DS توسط کدام کمپانی سخته می شود، باز هم با یک سرکشی دور خودرو در می‌یابید که این خودرو باید فرانسوی باشد. زیرا المان‌هایی در طراحی آن به کار رفته که حتی در دهه‌های گذشته نیز توسط فرانسوی‌ها مورد توجه بوده است. استفاده از شیشه‌های 3 گوش در ستون جلو و شکل خاص و سطح کوتاه ستون عقب در بخش انتهایی بدنه از جمله مواردی هستند که سبک فرانسوی در طراحی را تداعی می‌کنند. در نمای رو به رو همه خطوط و سطح قرار گیری چراغ‌ها به گوه‌ای طراحی شده است که تمرکز نگاه به سمت جلوپنجره و برند DS باشد.

اما وقتی درون کابین قرار می‌گیرد، خود را در میان انبوهی از دکمه ها می‌یابید که شبیه کابین یک  هواپیمای بوئینگ 737 طراحی شده است! بخشی از دکمه‌ها روی یک پنل در سقف قرار دارند که از جمله آنها دو سانروف جلو است. بخش دیگری از ادوات و دکمه‌های کنترلی خودرو نیز بر روی کنسولی قرار دارند که همچون پورشه پانامرا از روی داشبورد آغاز شده و به سمت عقب امتداد می‌یابد. ضمن این که کیفیت ساخت قطعات داخلی کابین با توجه به کلاسی که در آن قرار دارد، بسیار مناسب است.

تصمیم با شماست

DS5 بیش از این که یک خودروی لوکس راحت برای سفرهای طولانی باشد، بیشتر برای آنهایی مناسب است که قبل از پیچ ها دنده مناسب را انتخاب می‌کنند تا در خروجی پیچ بیشترین گشتاور را داشته باشند! به عبارتی دیگر این خودرو ابزرای اسپرت-لوکس برای عشق ماشین هاست. قابلیت‌های اسپرت، هندلینگ مناسب، فرمان پذیری دقیق و هماهنگی خوب موتور و گیرباکس باعث می‌شود خودرویی در اختیار داشته باشید که همچون یک کولیس دیجیتالی دقیق است. پیشرانه 4 سیلندر این خودرو 1.6 لیتر حجم دارد می‌تواند 165 اسب بخار نیرو را در دور 6 هزار تقدیم راننده کند. ضمنا گشتاور این پیشرانه هم به 240 نیوتن متر است که در بازه 1400 تا 4 هزار دور بر دقیقه در دسترس خواهد بود. این نکته یعنی توربوشارژ در دورهای اولیه وارد مدار می‌شود. نکته‌ای که در زمان رانندگی هم قابل لمس بود و به نظر می‌رسید توربو از حدود دور 2200 به بعد تاثیر جدی‌تری دارد.

 این پیشرانه چند بار به عنوان کاندید انتخاب پیشرانه سال هم مطرح شده است. یکی از مهمترین شاخصه‌های DS5 گیرباکس 6 سرعته ساخت AISIN ژاپنش است که هیچ چیز کم ندارد. این گیرباکس طوری طراحی شده که می‌توانید تنها 50 کیلومتر سرعت داشته باشید و در دنده 6 حرکت کنید! در این صورت دور موتور تا زیر 2 هزار دور بر دقیقه پایین آمده و موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود. اما در صورتی که پدال گاز را تا انتها بفشارید، گیرباکس معمولا در دنده 3 قرار می‌گیرد و خودرو به جلو می جهد. اما در حالت تیپ ترونیک و البته فعال بودن  دکمه S در گیرباکس، می توانید حتی دنده را تا 2 کاهش داده و یک شتاب بسیار مناسب را تجربه کنید.

فرانسه در مقابل آلمان

دومین خودرویی که در طول مسیر منتهی به گرگان توانستیم پشت فرمانش قرار بگیریم SD6 بود. یک کراس اور کامپکت لوکس از DS که آمده بود تا نشان دهد بی خودی در برابر BMW X1 و مرسدس بنز GLA قد علم نکرده است.

درون کابین DS6 فضای بسیاری وجود دارد. گویی تمرکز طراحان کابین بر فاکتورهای، راحتی و جاداری، کیفیت و متریال و مونتاژ مناسب بوده است. صندلی‌های عقب در کابین قابلیت تا شدن دارند. به عقیده نگارنده طراحی صندلی‌های این خودرو حتی از برادر کوچکترش هم جذاب‌تر است.

کیفیت سوای در کراس اوور DS6 مناسب است. اما همچون DS5 ضربات کوچک و لرزش‌های ضعیف در محور عقب کاملا احساس می‌شود. اما خودرویی بسیار فرمان پذیر است که در مانورهای ناگهانی و در حالی که به علت چرخش سریع فرمان خودروتمایل به حرکت عرضی دارد، اصطلاحا شانه نمی‌دهد و با کمک سیستم تعلیق مناسب، دستور را اجرا می‌کند. سختی فرمان در این خودرو نیز به اندازه DS5 است.

استفاده از دکمه ترمز دستی ( برقی) در این خودرو راحت‌تر از DS5 است زیرا اگر عادت داشته باشید که صندلی خود را در پایین‌ترین سطح قرار دهید، در DS5 برای آزاد کردن دکمه ترمز دستی باید دست راست را بالا بیاورید تا درب کنسول وسط مزاحم نشود. ضمن این که همان کنسول احتمالا حدود 30 لیتر فضا در اختیار شما می‌گذارد!

DS6 دارای 5 حالت مختلف برای رانندگی است که با استفاده از اهرم گردان پشت شیفتر گیرباکس انتخاب می شود.

DS6 نیز از پیشرانه 165 اسب بخاری 4 سیلندری بهره می‌برد که 1.6 لیتر حجم دارد و گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک با آن کوپل شده است. این پیشرانه در واقع همان پیشرانه‌ای است که در مدل DS5 هم مورد استفاده قرار گرفته است و از یک توربو دو مرحله‌ای یا تویین اسکرول بهره می‌برد. توربوشارژر در حدود دور 2 هزار 800 به طور جدی به مدار تزریق سوخت اضافه شده و هوا را با فشار تنظیم شده وارد موتور می‌کند اما، مثل دیگر خودروهای مجهز به توربوشارژ، تا قبل از دور ذکر شده با افت قدرت رو به رو نمی شود. پس هر لحظه ای که دنده را معکوس می کنید، بدون مکس اولیه شتاب آغاز می شود.

در تست هایی که با 4 سرنشین بین دو خودروی SD5 و DS6 با دونده 3 و دور موتور 3هزار انجام دادیم، تقریبا هر دو خودرو تا سرعت 140 کیلومتر در ساعت گام به گم با هم پیش رفتند. اما از این سرعت به بعد این SD5 است که به دلیل وزن کم‌تر و البته ضریب دنده 4 کوتاه و 5 بلندتر، گوی سبقت را می رباید. همه این شتاب و قدرت حاصل تنها 160 تا 165 اسب بخار نیرو و 240 نیوتن گشتاور است که با شاهکاری در بخش گیرباکس آن را احساس می‌کنید.

ادامه دارد…

(بخش اوتلندر و جمع بندی را در قسمت بعد بخوانید)

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی