پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ترمز برمبو

کالیپر ترکیبی لغزشی الکترومکانیکی ترمز برمبو

برمبو از شرکت‎های مطرح فعال در حوزه سیستم ترمز خودرو است. به دلیل حساسیت این سیستم، برمبو یک طرح جدید در ترمز خودرو ارائه کرده است که در ادامه به آن اشاره می‎شود. به گزارش پرشین خودرو، هر راننده‎ای که خودروهای کلاسیک و معمول را رانده باشد، یقیناً به این نکته اشاره خواهد کرد که […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

برمبو از شرکت‎های مطرح فعال در حوزه سیستم ترمز خودرو است. به دلیل حساسیت این سیستم، برمبو یک طرح جدید در ترمز خودرو ارائه کرده است که در ادامه به آن اشاره می‎شود.

به گزارش پرشین خودرو، هر راننده‎ای که خودروهای کلاسیک و معمول را رانده باشد، یقیناً به این نکته اشاره خواهد کرد که ارتقاء سیستم ترمز خودرو یکی از مهم‎ترین و پرطرفدارترین دستاوردهای حوزه خودرو محسوب می‎گردد. اغلب سیستمهای ترمز جدید بسیار قدرتمندتر و کم‌وزن‌تر از سیستم‎های مشابه سنتی هستند و مقاومت بیشتری در برابر سایش دارند. همچنین قابلیت تعویض‌پذیری راحت قطعات از جمله مزیت‎های سیستم‎ ترمز امروزی محسوب می‏شود. اما تیم خودروی A110 که در آلپاین مستقر است، انتظار بیشتری از این سیستم دارد و چالشی اساسی پیش روی متخصصان ترمز برمبو قرار داده است. نتیجه این چالش استفاده از کالیپر ترکیبی لغزشی الکترومکانیکی (ECS) است.

یکی از چالش‎هایی که پیش روی سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) قرار دارد، حرکت به سمت طراحی ترمز دستی الکترونیکی یا ترمز پارک است. طراحان به ترمز دستی الکترونیکی روی خوش نشان می‎دهند؛ چون از شر یک اهرم بزرگ و زشت در فضای داخلی کابین خلاص می‌شوند. جایگزینی اهرم ترمز دستی با یک دکمه کوچک ارزش بسیاری برای طراحان دارد؛ چرا که فضای مناسبی در کنسول میانی در اختیار آن‌ها می‎گذارد تا به جانمایی نگه‌دارنده لیوان و دیگر مسائل بپردازند.

 بسیاری از خودروها یک گیره کوچک الکترونیکی روی دیسک عقب دارند تا نقش ترمز دستی را ایفاء کند که برمبو در حال حاضر از چنین ایده‏ای برای ترمز دستی الکترونیکی خود استفاده می‏کند؛ ولی این یک راه حل نامناسب است. به این دلیل که استفاده از این ایده، پیچیدگی سیستم ترمز را زیاد می‎کند و  تأثیر منفی روی وزن فنربندی نشده خودرو دارد. وزن فنربندی نشده عبارت است از وزن سیستم تعلیق و چرخ‎ها که وزن آن‌ها به سیستم تعلیق تحمیل نمی‎شود. هدف از ECS حل این مشکل از طریق استفاده از مواد سبک و نصب هوشمندانه آن است.

در راه حل جدید، برمبو نه‌تنها به یکپارچه‌سازی سیستم ترمز پارک و گیره اصلی پرداخته است؛ بلکه استفاده از مواد سبک‌وزن موجب شده که ۱.۲۵ کیلوگرم از وزن فنربندی نشده در هر چرخ کاهش یابد. در صورتی که هر دو مدار هیدرولیک سیستم ترمز با مشکل روبرو شود، ترمز الکترونیکی پارک درست عمل نخواهد کرد. این سناریو امکان وقوع اندکی دارد؛ ولی برخی از مشتریان می‎خواهند از ریسک عملکرد این سیستم باخبر شوند.

شرکت برمبو در زمینه به‌کارگیری سیستم ترمز الکترونیک و هیدرولیک به شکل همزمان تنها نیست. خودروهای هیبریدی و الکتریکی نیاز دارند سیستم ترمز سنتی را با برنامه انرژی بازیاب (حاصل از انرژی ترمزی) ترکیب کنند تا انرژی به سمت بسته باتری روانه شود. تمام این فرآیندها باید بدون تأثیر در رانندگی اعمال شوند، مخصوصاً در خودروهای اسپرت؛ چون بازخورد راننده از پدال‎ها در این دسته از خودروها بسیار حیاتی و مهم است.

با وجود اینکه ECS یک سیستم سبک و جمع و جور است، ولی همچنان عملکردی تقریباً معمول و رایج نشان می‌دهد. ترمز دستی جدید به شکل الکترونیکی عمل می‎کند؛ ولی ترمزهای دستی معمولی با توان هیدرولیکی سر و کار دارند. با تمام این تفاسیر، استفاده از ترمز دستی الکترونیکی به معنای تمایل سازنده به ساخت سیستم‎ ترمز تماماً سیمی است، به عبارت دیگر هیچ‌گونه ارتباط فیزیکی بین پدال‎ و پد ترمز وجود ندارد. در حالی که اغلب سیستم‎های فرمان خودروهای امروزی برقی شده است، خیلی دور از انتظار نیست که سیستم‎ ترمز نیز در آینده‎ای نزدیک کاملاً برقی شود.

این ترمزهای در آلپاین A110 رونمایی شده و سطح آن به رنگ آبی است. نسخه‎های مشکی و نارنجی اکسیدشده نیز در آینده‎ای نه‌چندان دور به بازار عرضه می‎شود.

هیوندای ix35 جدید مخصوص بازار چین

جگوار اف-پیس برنده جایزه بهترین طراحی و بهترین خودرو سال 2017

DS پیشتاز فناوری خودران در گروه پژو-سیتروئن

دعوت از 50 قطعه ساز برتر ایرانی برای حضور در همایش رنو-نیسان

صفر تا صد 3.5 ثانیه ای با جیپ گرندچروکی ترک هاوک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی