پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صنعت خودرو چین

چین؛ قدرت نوظهور صنعت خودرو جهان

خودرو سازان چینی اینک در ردیف سودآورترین خودرو سازان جهان قرار دارند و در بازارهای جهانی به رقیبی سرسخت برای دیگر خودروسازان مبدل شده اند و می توان گفت قدرت نوظهور صنعت خودرو جهان هستند. خودرو سازان چینی اینک در ردیف سودآورترین خودرو سازان جهان قرار دارند و در بازارهای جهانی به رقیبی سرسخت برای […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

خودرو سازان چینی اینک در ردیف سودآورترین خودرو سازان جهان قرار دارند و در بازارهای جهانی به رقیبی سرسخت برای دیگر خودروسازان مبدل شده اند و می توان گفت قدرت نوظهور صنعت خودرو جهان هستند.

خودرو سازان چینی اینک در ردیف سودآورترین خودرو سازان جهان قرار دارند و در بازارهای جهانی به رقیبی سرسخت برای دیگر خودروسازان مبدل شده اند.

بزرگ ترین خودروساز چین یعنی شرکت سایک (Shanghai Automotive Industry Corp ) که بتازگی شرکت های ام جی روور (MG Rover) و مکسوس (Maxus) بریتانیا را خریداری کرده است، در تاریخ 30 ژوئن 2016 (اوایل تابستان گذشته) جشن تولید یکصد هزارمین خودروی مکسوس سایک را جشن گرفت.

سایک همچنین در سال 2016 تنها در بریتانیا که خاستگاه این خودرو به شمار می رود، چهار هزار و 192 دستگاه انواع خودرو مدل ام جی و سه هزار دستگاه خودروی مکسوس به فروش رسانده است.

این شرکت در نمایشگاه بین المللی خودرو شانگهای 2017 که از 19 آوریل (30 فروردین) به مدت 10 روز در شهر بین المللی شانگهای برگزار شد، از خودروهای مفهومی «ام جی ای-موشن» و «اس یو وی D90» رونمایی کرد که 100 درصد فناوری آنها متعلق به خود کشور چین است.

ام جی ای-موشن که یک خودروی مفهومی اسپرت کوپه برقی هوشمند است، به طور کامل با فناوری چینی ساخته شده و یک خودروی 100 درصد چینی محسوب می شود.
خودروی مفهومی به خودرویی اطلاق می شود که هدف کمپانی از ساخت آن، به نمایش گذاشتن توانمندی های خود در تولید یک خودرو با طراحی مدرن، آینده نگرانه و استفاده از قابلیت های فنی فوق حرفه ای است که این گونه خودروها را از سایرین متمایز می سازد.

مفهومی ها معمولاً از نظر طراحی بمراتب پیشرفته تر از خودروهای دیگری که به مرحله تولید می رسند، به شمار می روند. طراحی این گونه خودروها معمولاً آینده نگرانه است؛ به این معنا که خودروی مفهومی می تواند تفکرات یک خودروساز را برای چندین سال آینده نمایان سازد.

در همین خصوص «یائو لی وان» مسؤول ارشد مالی مکسوس سایک در حاشیه نمایشگاه شانگهای 2017 در گفت وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا چنین توضیح داد: سه سال پیش تنها بازار سنتی خودمان را داشتیم اما اکنون یک بازیگر اصلی در بازارهای جهانی به شمار می آییم و فرصت های بسیار زیادی برای نمایش توان خودروسازی این کشور در اختیار داریم.

به گفته وی، در شرایط کنونی این شرکت می تواند به تناسب نرخ قابل خرید برای هر بازار، کالای باکیفیت تولید کند و ذائقه مشتری های مختلف را پوشش دهیم.
یائو لی وان اضافه کرد که مکسوس سایک در سه سال گذشته موفقیت های بزرگی در سودآوری، بازاریابی، حمایت از مشتری و توسعه بازارهای خارجی به دست آورده است.

رمزهای موفقیت خودروسازان چینی:

سهم گیری از بازار داخلی با تکیه بر ارائه محصول باکیفیت

خودروسازان چینی برای موفقیت در این صنعت، مسیری را تعریف کرده اند که از بازار داخلی می گذرد. آنها تلاش کردند سهم خود از بازار داخلی چین را با تولید محصول باکیفیت و در سطح استانداردهای بین المللی افزایش دهند.
«زانگ لیانگ» مدیر برنامه ریزی پورت فولیوی محصولات شرکت سایک موتور نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تأکید کرد که کشورش موفقیت خود را در صنعت خودرو مبتنی بر موفقیت در هر دو بازار داخلی و خارجی می داند.

سرمایه گذاری مشترک

چین با جمعیتی بیش از 1.3 میلیارد نفر، بزرگ ترین بازار خودرو جهان محسوب می شود. سیاستگذاران این کشور با تکیه بر همین پتانسیل، خودروسازان بزرگ جهان مانند مانند فولکس واگن (Volkswagen AG) و جنرال موتورز (General Motors) که از بازیگران اصلی بازار خودرو در جهان به شمار می روند را وادار کرده اند برای سهیم شدن در بازار این کشور، با خودروسازان داخلی چین سرمایه گذاری مشترک انجام دهند.

چین با استفاده از این سیاست، موفق شد سهم بازار شرکت های چینی از بازار داخلی را افزایش دهد.

به گفته لیانگ، شرکت دولتی سایک موتور (که دولتی بودن آن بدین معناست که درآمد خود را پس از کسر هزینه ها به حساب دولت می ریزد) سال گذشته تنها ازطریق سرمایه گذاری مشترک با شرکت های فولکس واگن و جنرال موتورز حدود 16.5 درصد بازار خودروهای سواری چین را از آن خود کرد؛ در حالی که پیش از آن، سهم برندهای داخلی سایک از این بازار تنها 1.3 درصد بود.

انتقال فناوری از طریق استخدام متخصصان خارجی

این سرمایه گذاری های مشترک 50-50 با غول های خودرو ساز جهان، یک سیل جریان پولی به سمت خودروسازان چینی ایجاد کرد که آنها از این سرمایه ها برای استخدام طراحان اروپایی استفاده کردند تا به نسل جدید اتومبیل های خود، پویایی و ویژگی های منحصربفرد بیشتری ببخشند.
همچنین سایک موتور به کمک شرکت های پیشرو در ارایه سیستم های نوین در رانندگی بهتر، از قبیل شرکت موبیل آی در نسل جدید خودروهای خود، سیستم های پیشرفته ای به مشتریان ارائه کرده است.

تقویت حلقه های تولید، فروش و خدمات پس از فروش

خودروسازان چینی علاوه بر طراحی و ارتقای فناوری تولید، فرایندی را تعریف و اجرا می کنند که موفقیت آنان در بازار داخلی را تضمین کند؛ فرایندی که از آن برای موفقیت در بازارهای خارجی نیز بهره می برند.
«لین یونگ» مدیر تجارت خارجی شرکت سایک موتور در این زمینه به خبرنگار ایرنا چنین توضیح داد: باید تمامی مراحل صنعت و کسب و کار به گونه ای طراحی و مدیریت شود که محصولی با کیفیت بالا و در حد استانداردهای جهانی، تولید و خودروی تولیدی چه در بازار داخلی و چه در بازارهای خارجی قابل رقابت با برندهای معروف جهان باشد.
وی تصریح کرد: سازماندهی، مراحل تولید، تحقیق و توسعه، فروش و بازاریابی و در نهایت، خدمات پس از فروش همه حلقه های به هم متصلی هستند که باید همگی از استحکام و نیرومندی کافی برخوردار باشند.
زانگ لیانگ نیز تصریح کرد که از حالا برای برندهای خارجی در بازار چین دلسوزی می کند؛ زیرا خودرو سازان چینی در این فضای رقابتی هرروز بمراتب قوی تر می شوند.

سرمایه گذاری برروی تحقیق و توسعه (R&D)

به گفته یکی از مهندسان شرکت سایک، این شرکت دو میلیارد و 250 میلیون یوان (327 میلیون دلار) بر روی تحقیقات جدید و تسهیلات مهندسی خود هزینه و به عبارتی سرمایه گذاری کرده است.
در مراکز تحقیق و توسعه شرکت سایک، مهندسان این شرکت با همان شرکت های مطرح فناوری جهان کار می کنند که رقبای خارجی آنها نیز از توان آنها بهره می گیرند تا ایمنی، کیفیت و قابل اعتماد بودن برند خود را بهبود بخشند.
در مرکز تحقیق و توسعه شرکت ام جی سایک در شانگهای، گروه خبرنگاران که از اقصی نقاط جهان دعوت شده بودند، شاهد پشت سر گذاشتن آزمایش های متفاوتی بر روی خودروهای «ام جی» و «رووی» بودند؛ در یکی از آزمایشگاه های این شرکت، قابلیت خودروها در دستگاههای شبیه ساز برای تست مقاومت در شرایط سخت و دشوار و ناهموار مورد ارزیابی قرار می گیرد.
همچنین در آزمایشگاه دیگری، خودروها در آب و هوای مشابه مناطق سردسیر و گرمسیری و بیابان های سوزان مشابه آب و هوای کشورهای بازار هدف، مورد آزمایش قرار می گیرند و مهندسان این شرکت، کارایی موتور و سیستمهای کنترل آنها را در اقلیم های مختلف مورد ارزیابی قرار می دهند.
همچنین ایمنی، توان و استحکام خودروهای تولیدی در «برنامه ارزیابی ایمنی خودرو» موسوم به (C-NCAP) سنجیده می شود. این برنامه در وهله نخست پس از استانداردهای ایمنی ایجاد شده توسط مدل یورو NCAP و توسط مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین اجرا می شود.

خرید شرکت های معروف و یا ورشکسته خارجی و بهره گیری از توان تخصصی این شرکت ها

خودروسازان بزرگ چین در راستای توانمند سازی صنعت خودروسازی خود، اقدام به خرید شرکت های معروف، معتبر، خوشنام و در برخی موارد، ورشکسته خارجی کرده و برای ارتقای توان تخصصی خود از بنیه نیرومند مهندسی این شرکت ها بهره می برند.
سایک موتور، برندهای ام جی و مکسوس را به ترتیب از شرکت های ورشکسته انگلیسی «ام جی روور» و «ال دی وی» خریداری کرد و با استفاده از توان تخصص این شرکت ها توانست بسرعت برندهای تماماً چینی ام جی و مکسوس را تولید کند.
شرکت سایک مکسوس، خودروهای مدل مکسوس V80 را در سپتامبر 2011 (شهریور 1390) و به دنبال آن مدل مکسوس جی 10 را در سال 2014 در چین تولید کرد. مکسوس V80 یک خودروی کاملاً تجاری و مکسوس جی 10 یک خودروی بزرگ نیمه تجاری ام پی وی محسوب می شود.
ام.پی. وی‌ها، خودرو‌های چند منظوره‌ (Multi-purpose vehicle) هستند که فضای داخلی زیادی دارند و قادرند حجم بار زیادی را در خود جای ‌دهند، اما بیشتر برای عبور در معابر شهری مناسبند.
در همین راستا شرکت هولدینگ ژجیانگ جیلی (Zhejiang Geely Holding Group ) چین نیز از طریق مالکیت شرکت سوئدی ولوو (Volvo) استراتژی مشابه شرکت سایک را دنبال کرده است.
جیلی نیز با خرید این برندهای اروپایی و استفاده از کادر تخصصی آن، کیفیت محصول و ایمنی بازار خود را بهبود بخشیده است.
با وجود همه این پیشرفت ها اما، مدیران شرکت سایک می گویند: مشتریان چینی در مورد کیفیت و ایمنی برندهای داخلی حساس هستند و برطرف کردن این نگرانی ها زمان می برد و به سرمایه گذاری بیشتری نیازمند است.

سیاست توسعه صادرات

چین با افزایش سطح تولید خودرو در این کشور از سال 2010 خودرو سازان داخلی را ملزم به صدور بخشی از تولیدات خود در بازارهای خارجی کرده است.

از سایه تا کنار

شاید شرکتهای سایک، جیلی، فاو(FAW)، گریت وال (Great Wall)، چری (Chery Automobile Co) و دیگر خورو سازان چینی و همچنین صنایع وابسته آنها که تعدادشان افزون بر یکهزار شرکت می شود، راه درازی برای دستیابی به سطح تولید و فروشی معادل خودروسازان آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و کره ای در چین داشته باشند، اما با عنایت به روند صعودی همراه با شیب تند این صنعت در این کشور، سرانجام با گذشت زمانی نه چندان دور، این راه پشت سر گذاشته خواهد شد.
گفتنی است؛ در راستای مشتری مداری و ایجاد انگیزه مضاعف برای مصرف کنندگان چینی به خرید خودروهای تولید داخل، می توان به همین موضوع اشاره کرد که شرکت لینک اند کو (Lynk & CO) چین، آنچه که به گفته مهندسان این شرکت، طرح «گارانتی عمری» نامیده می شود را به مشتریان ارائه می کند.
سایک موتور که پنجمین سالگرد تأسیس برند مکسوس خود در چین را در 28 فوریه 2016 (زمستان گذشته) جشن گرفت، در طول پنج سال، با دستیابی به میانگین رشد تولید سالیانه بیش از 140 درصد، این برند خود را از سازنده صرف خودروهای تجاری به خودروسازی تبدیل کرده است که همه نوع خودرو تولید می کند؛ از خودروهای سواری پهن پیکر تا ام پی وی و خودروهای انرژی نو.
خودروهای انرژی نو یا (New Energy Vehicles NEVs) خودروهای برقی هستند که قابلیت وصل شدن به برق شهری دارند.
زانگ لیانگ مدیر برنامه ریزی شرکت سایک موتور در حاشیه آیین رونمایی این مدل خودروی انرژی نو برند ام جی با عنوان ای-موشن در نمایشگاه شانگهای 2017 در جمع خبرنگاران گفت: این شرکت قصد دارد با معرفی برندهای کاملاً داخلی خود به بازار چین، فروش خود را دو برابر کند.
در حقیقت، سایک موتور و دیگر شرکت های بزرگ چینی، ایستگاه های فناوری عقب مانده از جهان را بسرعت پشت سر گذاشته اند و شروع به عرضه محصول و خدمات دهی 100 درصد داخلی در سطح استانداردهای جهانی کرده اند.

دورخیز چین در بازار ایران

پس از لغو تحریم های هسته ای ایران در ژانویه 2016 (دی 1394) و بازگشت خودروسازان اروپایی، کره ای و ژاپنی به کشورمان، همزمان فصل جدیدی در فعالیت مضاعف خودروسازان چینی در بازار ایران آغاز شده است.
آنها برای رقابت با رقبا در بازار بزرگ ایران، در تلاشند در کنار شرکای ایرانی خود تمامی حلقه های متصل به هم (تحقیق و توسعه، تولید، فروش، صادرات و خدمات پس از فروش) کسب و کار خود در ایران که برابر مقررات کشورمان در چارچوب سرمایه گذاری های مشترک 50-50 دنبال می شود را بیش از پیش تقویت کنند.
لین یونگ مدیر تجارت خارجی شرکت سایک که مدیرعامل شرکت ام جی پارس موتور تبریز و شریک تجاری این خودروساز چینی در ایران به شمار می آید، به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی سیاست هایی که سایک موتور برای موفقیت در بازار چین و سایر بازارهای جهان دنبال کرد، توسط ام جی پارس موتور که 50 درصد سرمایه آن متعلق به سایک است، نیز دنبال می شود.
وی افزود: هدف اولیه، سهم گیری از بازار داخلی ایران با ارتقای کیفیت محصول است؛ ارائه آپشن های بیشتر به مشتری و کاهش سطح قیمت ها و سپس صادرات محصول به دیگر کشورهای خاورمیانه، برنامه بعدی این شرکت را تشکیل می دهد.
مدیر تجارت خارجی شرکت سایک خاطرنشان ساخت که برابر توافقات حاصله، قرار است 30 درصد تولیدات شرکت «ام جی پارس موتور تبریز» به کشورهای خاورمیانه صادر شود.
یونگ همچنین با تأکید بر لزوم انتقال دانش فنی و فناوری به ایران، افزود: به طور قطع، به دلیل اعمال تحریم ها در گذشته و عقب ماندن فناوری تولید در ایران، خودروهای مجهز به سیستم های نوین نمی توانند با فناوری موجود ایران تولید شوند اما هنگامی که محصولاتمان در ایران تولید شود، در حقیقت این خواسته و هدف به ویژه در بخش بومی سازی را تأمین کرده و در واقع، فناوری و دانش فنی محصولات خود را به ایران منتقل می کنیم.
به گفته وی، در شروع کار 20 درصد مراحل ساخت خودرو و در دو سال آینده دستکم 50 درصد آن در ایران انجام می شود.
مدیر تجارت خارجی بزرگ ترین خودروساز چین همچنین در مورد برنامه این شرکت برای ارتقای خدمات پس از فروش در ایران، گفت: پس از هفت سال تلاش برای بهبود رتبه خدمات پس از فروش خودروهای چینی در ایران، بر اساس یک مطالعه، این رتبه در سال 2015 معادل 6 بوده که رتبه بسیار خوبی است اما ایده آل و مطلوب نیست و ما تلاش می کنیم رتبه بهتری به دست آوریم.
وی یادآور شد: ما پیش تر با ایران، سرمایه گذاری مشترک انجام داده ایم و در آینده نزدیک، انبار قطعات و مراکز خدمات پس از فروش بیشتری برای برند های سایک موتور در ایران ایجاد خواهیم کرد.
وی افزود: همچنین ما برای انجام امور تعمیر خودرو و آموزش فنون آن به مکانیک های ای ایرانی، افراد متخصصی را به ایران اعزام خواهیم کرد.
مدیرعامل ام جی سایک موتور تبریز تاکید کرد: در بلندمدت نیز سیستم کامل خدمات پس از فروش را برای مشتریان ایرانی خود راه اندازی می کنیم.
کلام آخر اینکه برای خودروسازان چینی دستیابی به این سطح از موفقیت در بازارهای داخلی و خارجی آسان نبوده و بی گمان در آینده نیز چالش های زیادی فراروی آنها قرار خواهد داشت، اما در سایه تلاش بی وقفه و رو به جلو است که دورنمای این صنعت برای این آسیایی های سختکوش روشن می شود.

ابزارهای جدید تامین مالی خودروسازان در برنامه راهبردی صنعت خودرو

ایران‌خودرو پل ورود صنعت خودرو به بازارهای جهانی

کارنامه درخشان سایپا در سال اقتصاد مقاومتی

تولید رنو سیمبل و رنو داستر در ایران

کرمان موتور هیوندای النترا تولید می‌کند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی